football360 logo

نیمکتی که دیگر لرزان نیست؛ تاج‌گذاریِ «کی‌روش»

10 آذر 1401 ساعت 13:30227 نظر
به مانند جام جهانی 2014 و 2018، به نظر می‌رسد بازهم همکاری فدراسیون فوتبال با «کارلوس کی‌روش» ادامه خواهد داشت.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی ایران در ادوار جام جهانی همواره یک چالش مهم مواجه بود، اینکه سرمربیان تیم ملی بعد از اتمام رقابت‌ها موقعیت خود را از دست می‌دادند و فدراسیون فوتبال به سرعت به سراغ جذب یک جانشین جدید برای آن‌ها می‌رفت، رویه‌ای که البته در سالیان گذشته تغییر کرده و دیگر خبری از تغییرات سریالی روی نیمکت تیم ملی نیست و کارلوس کی‌روش توانسته دوران باثباتی را تجربه کند.

خداحافظی با «مهاجرانی»

تیم ملی ایران با هدایت حشمت مهاجرانی در جام ملت‌های آسیا، المپیک تابستانی و برای نخستین‌بار در جام جهانی حضور پیدا کرد اما دوره 3 ساله مهاجرانی بعد از حذف تیم ملی ایران از جام جهانی 1978 در این تیم به پایان رسید و بعد از مدتی کوتاه، جانشین او در تیم ملی معارفه شد و حسن حبیبی به عنوان سرمربی جدید تیم ملی ایران کار خود را آغاز کرد. البته که در شرایط تعطیلی فوتبال ملی ایران، حسن حبیبی دوران پرفراز و نشیبی را در آن برهه تجربه کرد و در طول 3 سال فقط 12 بازی نیمکت ایران نشست!

رفت و برگشت «طالبی»

ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی 1998 توانستند تاریخ‌سازی کنند و مقابل آمریکا به پیروزی برسند اما این پیروزی باعث صعود ایران به مرحله حذفی نشد و همین مسئله باعث شد تا جلال طالبی که در آستانه جام جهانی جانشین تومیسلاو ایویچ شده بود، بعد از اتمام جام جهانی از سمتش کنار برود و جای خود را به منصور پورحیدری داد. پورحیدری با وجود کسب عنوان قهرمانی مسابقات آسیایی، دوره‌ای 2 ساله را در تیم ملی تجربه کرد و مجدداً جلال طالبی به عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب شد و ایران همراه با او در جام ملت‌های آسیا 2000 شرکت کرد.

پایان همکاری با «برانکو»

برانکو ایوانکوویچ همراه تیم ملی ایران حضور در جام ملت‌های آسیا 2004 و جام جهانی 2006 را تجربه کرد اما حذف زودهنگام از جام جهانی 2006 باعث شد تا پرونده سرمربی کروات در تیم ملی بسته شود و مدیران فدراسیون فوتبال برای حضور در جام ملت‌های آسیا 2007 به سراغ انتخاب یک سرمربی ایرانی رفتند و امیر قلعه‌نویی به عنوان جانشین برانکو انتخاب شد. البته که عمر حضور قلعه‌نویی در تیم ملی چندان طولانی نبود و بعد از او، نیمکت تیم ملی به طور موقت در اختیار منصور ابراهیم‌زاده قرار داشت و سپس به علی دایی رسید.

«کی‌روش» و مسیری که ادامه دارد

کارلوس کی‌روش اولین سرمربی تیم ملی ایران در ادوار جام جهانی نام گرفت که بعد از پایان این رقابت‌ها، سکاندار تیم ملی ماند. کی‌روش که از سال 2011 به فوتبال ایران آمد، حضور در جام‌های جهانی 2014 و 2018 را تجربه کرد و هم‌چنین سرمربی ایران در جام ملت‌های آسیا 2015 و البته 2019 بود و شکست سنگین در نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا 2019 مقابل ژاپن، باعث قطع همکاری کی‌روش با فدراسیون فوتبال شد و مارک ویلموتس جای کی‌روش را گرفت.

سرمربی پرتغالی البته بعد از 3 سال مجدداً فرصت حضور در فوتبال ایران را به‌دست آورد تا شانس حضور در جام جهانی 2022 را به عنوان سرمربی تیم ملی ایران کسب کند و با وجود حذف ایران از گردونه رقابت‌ها، شب گذشته حمید سجادی وزیر ورزش‌وجوانان، مصاحبه حمایتی از کارلوس کی‌روش انجام داد که به نظر می‌رسد این سرمربی پرتغالی برای جام ملت‌های آسیا 2023 سکاندار ایران خواهد ماند تا به رکورد تاریخی حضور در 3 جام جهانی و جام ملت‌ها دست پیدا کند!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری