football360 logo

وداع با اولین سرمربی قهرمان آسیا و شگفتی‌ساز برابر برزیل

12 آذر 1401 ساعت 13:0553 نظر
«محمود بیاتی» سرمربی سابق تیم ملی ایران درگذشت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، محمود بیاتی سرمربی سابق تیم ملی دار فانی را وداع کرد. این مربی در ۲ مقطع هدایت تیم ملی را بر عهده داشت. بیاتی در مجموع ۱۶ مسابقه به ۱۰ پیروزی، ۲ تساوی و ۴ شکست دست یافت. تیم ملی با این مربی روزهای خوب و نتایج سزاوارانه‌ای کسب کرد که بهانه درگذشت این مربی کارنامه او مرور شده است.

۲ پیروزی تاریخی برای «بیاتی»

اگر پیروزی‌های ماندگار تیم ملی در طول تاریخ فهرست شود، ۲ برد مهم با سرمربیگری محمود بیاتی حاصل شده است. یک پیروزی مقابل اسراییل در جام ملتهای آسیا و دیگری برد برابر برزیل در المپیک . محمود بیاتی در جام ملتهای آسیا ۱۹۶۸ سرمربی تیم ملی شد. تیم ملی برای نخستین بار در این دوره در جام ملتهای آسیا شرکت کرد و میزبان رقابتها بود. ایران با ۳ پیروزی پیاپی مقابل هنک‌کنگ، تایوان و برمه به دیدار فینال رفت و در این بازی باید مقابل اسراییل قرار می‌گرفت. تیم ملی در این مسابقه در یک بازی نفس‌گیر، حریف را نتیجه ۲ بر یک شکست داد و قهرمان آسیا شد. این پیروزی موجی از شادی در کشور پدید آورد. این بازی از یک جهت نقطه عطف فوتبال ایران محسوب می‌شود که پس از آن فوتبال از نظر اقبال عمومی تبدیل به رشته اول ایران شد.

بیاتی پس از جام‌ملتها از تیم ملی جدا شد ولی برای المپیک ۱۹۷۲ دوباره عهده‌دار هدایت تیم ملی شد. تیم ملی در این دیدارها شروع بسیار بدی داشت و با ۴ گل و ۵ گل از دانمارک و مجارستان شکست خورد. ایران در بازی آخر که جنبه تشریفاتی داشت مقابل یکی از غول‌های فوتبال دنیا یعنی برزیل قرار گرفت و توانست با نتیجه یک بر صفر این تیم را مغلوب کند. این بهترین نتیجه تاریخ تیم ملی برابر یکی از تیم‌های مطرح جهان در یک تورنمنت رسمی است هرچند که برزیل به دلیل قانون المپیک از تیم اصلی خود سود نمی‌برد.

بیاتی پس از المپیک تیم ملی را برای حضور در اولین انتخابی جام‌جهانی آماده کرد ولی در گام آخر برابر استرالیا ناکام ماند و این پایانی بود بر حضور محمود بیاتی در تیم ملی. بیاتی به جز تیم ملی در مقطعی هم سرمربی استقلال (تاج) بود.

ستارگان بی‌بدیل تاریخ ایران شاگرد «بیاتی»

محمود بیاتی در یکی از طلایی‌ترین دوران فوتبال ایران سرمربی تیم ملی بود و بازیکنان مطرحی شاگرد این سرمربی بودند که برخی از آنها در حال حاضر در قید حیات نیستند. پرویز قلیچ‌خانی با بازی کردن در هر ۱۶ دیداری که بیاتی سرمربی تیم ملی بود رکوردار بازی کردن زیر نظر این سرمربی است. این بازیکن در کنار مرحوم همایون بهزادی با ۴ گل بهترین گلزنان دوران مربیگری بیاتی هستند.

از جمله دیگر بازیکنان مشهوری که در تیم ملی با این مربی کار کردند می توان به ناصر حجازی، علی پروین، جعفر کاشانی و علی جباری اشاره کرد.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری