football360 logo

مدعی بزرگ آینده فوتبال؛ برای یک سامورایی همه جا ژاپن است!

12 آذر 1401 ساعت 11:0311 نظر
ژاپن در مسیر تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ در دنیای مستطیل سبز قرار دارد

به گزارش فوتبال 360، این یک ضرب المثل ژاپنی است که می‌گوید؛ ما از پیروزی چیز کمی یاد می‌گیریم اما از شکست چیزهای زیادی!» چشم بادامی‌هایی که به چنین ضرب المثلی باور دارند باید هم از خاکسترهای جنگ جهانی و نابود شدن هیروشیما و ناکازاکی، یکی از بهترین اقتصادهای تمام دنیا را بنا کنند و علاوه بر آن در تمام زمینه‌ها از جمله فوتبال به رشد قابل توجهی برسند. باشگاه‌های فوتبال ژاپن چشم انداز 50 ساله دارند و چنین چشم اندازی حتی برای یک کشور هم آینده نگری بزرگی به شمار می‌رود. اکنون با سرنگون کردن آلمان و اسپانیا می‌بینیم که ژاپنی‌ها درس‌های خود را از شکست‌های گذشته فوتبالی گرفته‌اند و در حال آموختن درس دستکم نگرفتن سامورایی‌ها به بزرگان مستطیل سبز هستند. ژاپن با تمام وجود در مسیر تبدیل شدن به یکی از قدرت‌ها بزرگ فوتبال دنیاست؛ این را نتایج این تیم تایید می‌کند.

برنامه‌ریزی بی‌نظیر برای رشد فوتبال

این روزها که چینی‌ها، آمریکایی‌ها و حتی هندی‌ها برای رشد فوتبال در کشور خود به خرید بازیکنان بزرگ و صاحب نام رو می‌آورند باید به آن‌ها نشان دهیم سال‌ها پیش از این ژاپن بدون آوردن حتی یک ستاره صاحب نام به فوتبال باشگاهی خود، چگونه آنقدر پیشرفت کرد که آندرس اینیستا را به برای آمدن به لیگش مجاب کرده است. مثل تمام اتفاقات بزرگ و پیشرفت‌ در زمینه‌های متعدد، چشم بادامی‌های شرق آسیا تصمیم گرفتند در فوتبال رشد کنند، برای آن برنامه‌ریزی و چشم انداز بلند مدت قرار دادند و گام به گام روی این مسیر قدم برداشتند تا جایی که آلمانِ هانسی فلیک هم حریف نماینده آسیا نشد. ژاپن برای فرهنگ‌ سازی و رشد علاقه به فوتبال در کشور خود اقدام به نسل‌سازی کرد. نسلی که از کودکی با تماشای سوباسا اوزارا و کاکرو یوگا فوتبال را در رویاهای خود قرار داد و فوتبال تبدیل به بزرگ‌ترین فانتزی ذهن کودکانش شد اولین دستاورد بزرگش راهیابی به جام جهانی 1998 بود. با تماشای ژاپنی که آلمان و اسپانیا را در گروه مرگ شکست داد شاید تصور می‌کردیم که این تیم سابقه طولانی در جام‌های جهانی دارد اما واقعیت این است که آنها هفتمین جام خود را پشت سر می‌گذراند و مانند تیم‌های به میدان می‌روند که برای هفدهمین بار به جام جهانی آمده‌اند. ژاپن حتی برای رویاهای نسل خود هم حداقل قرار داد و سقف این رویاها را هم نامحدود توصیف کرد. در کارتون فوتبالیست‌ها تیم ملی ژاپن در نهایت به جام جهانی می‌رسید و آن‌ها با باور کردن این آرزوی بزرگ از 98 به بعد هرگز در این رقابت‌ها غایب نبوده‌اند. همسو با فرهنگ سازی برای کودکان ژاپنی، باشگاه‌های فوتبال این کشور حرفه‌ای شدند و به معنای واقعی به رشد این ورزش در کشور ژاپن کمک کردند. این باشگاه‌ها در کم‌تر از یک دهه با اصول موفقیت باشگاه‌های بزرگ اروپا خو گرفتند و آکادمی‌ها، کانون پیشرفته و فعال هواداران، برنامه‌ریزی‌های 50 ساله برای آینده و هر آنچه برای موفقیت و رشد یک باشگاه لازم است را کنار هم قرار دادند. این مختصری از تدبیر فوتبالی یک کشور بود که نتایج موفقیت آن را کاملا تایید می‌کند و اکنون بزرگان شکست خورده جام جهانی نظیر آلمان و بلژیک هستند که باید ژاپن را الگوی موفقیت خود برای بازگشت به روزهای خوب قرار دهند چرا که ژاپن در بهترین روزهای خود به سر می‌برد.

بزرگ شدن در دنیای فوتبال

تاریخ کمتر از صد ساله جام‌های جهانی بیش‌ترین سال‌های خود را با شتاب در عصر تکنولوژی مواجه بود. از همین رو قدرت‌های فوتبالی هم با شتاب به جایگاه خود رسیدند و تقریبا تصوری غالب برای علاقه‌مندان به فوتبال از بهترین تیم‌های ملی در جام‌های جهانی به وجود آوردند. تنها کشورهایی می‌توانستند فاصله به وجود آمده میان بزرگان مستطیل سبز با فوتبال خود را طی کنند که تجربه طی کردن چنین مسافتی را در عرصه‌های دیگر داشتند. سامورایی‌های سرزمین خورشید کسانی بودند که روی خاکستر هیروشیما و ناکازاکی، برند تویوتا را در میان غوغای برندهای اتومبیل در دنیا تبدیل به پرفروش‌ترین خودروی جهان کردند. آن‌ها به محصولات خود هویت بخشیدند تا جایی که تصور غالب مردم دنیا از اجناس ژاپنی به این رسیده که جنس ژاپنی خراب نمی‌شود. چنین مردمی یقینا می‌تواند در دنیای فوتبال هم تصوری را برای مخاطبانش به وجود بیاورد و ژاپن در همین عصر شتاب فاصله طولانی را با قدرت‌های بزرگ در 7 جام جهانی طی کرده و اکنون آرزوهای بزرگی را در سر می‌پروراند. دیگر آن‌ها را یک تیم معمولی امیدوار به خلق شگفتی ندانید. سامورایی‌ها در دوره قبل تا یک هشتم نهایی بالا آمدند و در نهایت نسل طلایی فوتبال بلژیک در بهترین روزهای خود هم به سختی از سد این حریف آسیایی گذشت. با تکرار بزرگی در جام جهانی 2022 ژاپنی‌ها به دنیای فوتبال این پیام رامخابره می‌کنند که اگر اتفاق بود یک بار بود و این موفقیت و رشد اتفاق و اتفاقی نیست. در حالی که دنبال کنندگان جام جهانی پس از اعلام قرعه ژاپن اظهار می‌کردند که بخت با این تیم یار نبوده، نماینده قاره کهن نشان داد اتفاقا این آلمان و اسپانیا بودند که از بخت بد با ژاپن هم‌گروه شدند. برای ژاپن و فوتبالش رسیدن به مرحله حذفی جام جهانی یک رویای دوردست نیست، بلکه رویای آن‌ها با تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های همیشگی فوتبال دنیا در حال تحقق است. آن‌ها تصمیم می‌گیرند، برنامه‌ریزی می‌کنند، قدم به قدم مسیر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند و برای نتیجه دادن این برنامه‌ریزی صبور هستند. صبور در تمام روزهایی که شکست را پذیرفتند و فهمیدند باید خودشان را ترمیم کنند و قدرتمندتر به دنیای فوتبال باز گردند. این ضرب المثل ژاپنی در قدم به قدم طی کردن این مسیر بزرگ و پر افتخار در حال بازخوانی است که ما از پیروزی چیز کمی یاد می‌گیریم اما از شکست چیزهای زیادی! چیزهای زیادی که از شکست نصیب ژاپنی‌ها شده در حال رقم زدن پیروزی‌های بزرگ است. پیروزی بر قهرمان جام جهانی 2014 و سپس برد در مقابل قهرمان این جام در سال 2010، 4 قهرمانی آسیا و تبدیل شدن به غول بزرگ فوتبال این قاره، نترسیدن از هیچ حریفی و بازی بی‌مهابا و جسورانه در برابر بهترین ستاره‌های فوتبال دنیا و اکنون رویا پردازی برای رسیدن به مراحل بالاتر جام جهانی به خوبی از موفقیت سرزمین سامورایی‌ها در دنیای مستطیل سبز حکایت دارد. آنها ثابت کردند که فقط به میزبانی در کشور خود برای جام جهانی امیدوار نیستند بلکه، روسیه، قطر و هر کجای دیگر دنیا برای سامورایی‌ها ژاپن است. با توجه به این که موفقیت ژاپنی‌ها اتفاقی نبوده، باید از ادامه رشد آن‌ها مطمئن باشیم و دیر یا زود این تیم آسیایی تبدیل به یکی از تیم‌هایی می‌شود که اهالی کشورهایی با فوتبال ضعیف‌تر از آن هواداری می‌کنند و پوستر تیم ملی ژاپن روی دیوارهای اتاق نوجوانان ملیت‌های دیگر به نمایش در خواهد آمد.


حسین سعیدی نیکو

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری