football360 logo

6 قضاوت داوران آسیایی در مرحله گروهی جام جهانی؛ پرچمداری «فغانی» و رفقا

12 آذر 1401 ساعت 13:0011 نظر
داور بین‌المللی فوتبال ایران توانسته فعلاً عملکرد قابل‌قبولی از خود در جام جهانی 2022 قطر به جای بگذارد.

به گزارش فوتبال 360، جام جهانی 2022 قطر در مرحله گروهی شب گذشته به پایان رسید و با وجود پایان کار تیم ملی فوتبال ایران در این رقابت‌ها، هنوز ایران 3 نماینده دیگر در ایران رقابت‌ها دارد و تیم داوری بین‌المللی ایران قرار است به کار خود در این رقابت‌ها ادامه بدهند. آن‌هم در شرایطی که 2 قضاوت خوب و نسبتاً موفق از سوی علیرضا فغانی و همکارانش در جام جهانی 2022 به‌ثبت رسید.

صدرنشینی «فغانی» و «محمد»

فغانی البته تنها داور وسط نماینده از کشور آسیا نیست و کشورهای قطر، استرالیا و امارات هم در این رقابت‌ها در بخش داوری نماینده دارند تا با مشارکت 4 داور آسیایی، مرحله گروهی جام جهانی 2022 قطر به پایان برسد. البته در میان داوران آسیایی، فقط علیرضا فغانی و محمد عبدالله حسن محمد بودند که توانستند 2 بازی را در مرحله گروهی قضاوت کنند و کریس بیث از کشور استرالیا و عبدالرحمان ال‌جاسم از کشور قطر تنها یک قضاوت داشتند.

فغانی در تقابل تیم‌های برزیل و صربستان و تیم‌های ملی پرتغال-اروگوئه قضاوت کرد که جنجالی‌ترین تصمیم او اعلام پنالتی به سود پرتغال بود که بعد از بررسی صحنه توسط (VAR) از سوی داور ایرانی پنالتی اعلام شد، البته که کارشناسان داوری معتقدند که داور ایرانی اشتباه کرده و نباید به سود پرتغالی‌ها پنالتی اعلام می‌کرده اما به جز این صحنه بحث‌برانگیز، سایر تصمیمات علیرضا فغانی خوب و بدون‌اشتباه بوده است.

محمد عبدالله حسن محمد هم یک قضاوت آسان در تقابل تیم‌های کاستاریکا و اسپانیا داشت و دیگر مسابقه‌ای که او در آن قضاوت کرد، تقابل تیم‌های ملی صربستان و کامرون بود که داور اماراتی توانست در این مسابقه پرگل و جذاب، عملکرد خوبی از خود به جای بگذارد و به مانند علیرضا فغانی، مرحله گروهی را با 2 قضاوت خوب به پایان برساند.

مسیر جام جهانی 2018 برای داور ایرانی تکرار می‌شود؟

علیرضا فغانی در جام جهانی 2018 روسیه به همراه رضا سخندان و محمدرضا منصوری در این رقابت‌ها حضور پیدا کرده بود اما با توجه به اعلام بازنشستگی سخندان، تیم داوری ایرانی در جام جهانی تغییر کرده و محمدرضا ابوالفضلی جانشین رضا سخندان در جام جهانی 2022 شده است.

فغانی در سال 2018 در مرحله گروهی 2 مسابقه قضاوت کرد و سپس با قضاوت در تقابل فرانسه و آرژانتین در مرحله یک‌هشتم نهایی، توانست جواز قضاوت در مسابقه رده‌بندی را به‌دست آورد. داور باتجربه ایرانی تا پایان مرحله گروهی جام جهانی 2022، مسیری مشابه دوره قبلی را گذرانده و در 2 مسابقه حضور پیدا کرده و حالا امیدوار است مسیری متفاوت از سال 2018 در انتظار او باشد و فغانی به رویای بزرگ خود یعنی قضاوت در فینال جام جهانی رنگ واقعیت ببخشد و بتواند در مصاف پایانی جام 22 داوری کند.

داور 44 ساله فوتبال ایران هنوز برای قضاوت در مسابقات مرحله یک‌هشتم نهایی ابلاغ داوری دریافت نکرده و باید دید برای 4 بازی حساس باقی‌مانده از مرحله یک‌هشتم نهایی، او از سوی کمیته داوران فیفا انتخاب خواهد شد یا علیرضا فغانی باید خود را آماده قضاوت کند در مرحله یک‌چهارم نهایی کند. از میان داوران آسیایی فعلا نام داوری در بین داوران مرحله یک‌هشتم نهایی به‌چشم نمی‌خورد.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری