football360 logo

در آستانه جدال فرانسه و لهستان؛ قطر در انتظار بازسازی فوتبالی قیام ورشو

13 آذر 1401 ساعت 14:203 نظر
فرانسه و لهستان زیر ذره‌بین فنی فرسنگ‌ها فاصله دارند.

به گزارش فوتبال 360، سلاح‌های کم و پر از عیب و نقص مردم در قیام ورشو قابل قیاس با حجم گسترده تسلیحات ارتش نازی نبود. لهستانی‌های قیام کننده حتی به لحاظ جمعیت درگیر قیام هم برتری قابل توجهی نسبت به نیروی هیتلر نداشتند و با هر متر و معیاری قیام ورشو در جنگ جهانی دوم علیه نیروی اشغال‌گر نازی محکوم به شکست بود. با این حال آن‌ها جسارت به خرج دادند و در مقابل نازی‌ها ایستادند. اگر چه به هدف بزرگ خود نرسیدند اما  نفس ماشین جنگ آلمانی را گرفتند و نازی‌ها را خسته کردند. قیام آن‌ها شکست خورد اما نامشان برقرار ماند؛ نامی که امروز وارثان قیام ورشو را به میدان مقابله با یک ابر قدرت دیگر در یک میدان برخاسته از صلح می‌فرستد. ترکیب پر از عیب و نقص لهستان قابل قیاس با حجم گسترده ستاره‌های فرانسوی نیست. لهستانی‌های حاضر در قطر از هر نقطه نظر فنی پایین‌تر از مدافع عنوان قهرمانی قرار می‌گیرند اما آن‌ها قرار است بایستند. مثل قیام ورشو، این بار در قطر و زیر پرچم صلح و در میدان فوتبال، جمعیت دیگری از سرزمین مردم ایستاده در برابر هیتلر، به فرماندهی روبرت لواندوفسکی به مقابله با فرانسه مدعی قهرمانی برمی‌خیزند و حتی اگر محکوم به شکست هم باشند، باز هم می‌توانند نفس این ابر قدرت را تا آخرین دقایق بگیرند و آن‌ها را خسته کنند. یک ایستادگی که می‌تواند نام این لهستان را در تاریخ جام‌های جهانی جاودانه کند.

مقایسه دفاعی؛ فرانسه پیشتاز

با وجود این که رو به جلو بازی کردن فرانسه مدعی قهرمانی می‌تواند زمینه‌ساز کم‌تر شدن آمارهای فنی مربوط به مدافعان این تیم شود اما باز هم این آمار در مقایسه با لهستانی که بیش از فرانسه مجبور به دفاع بوده، بیش‌تر و چشمگیرتر به نظر می‌رسد. تا این جای رقابت‌ها دفاع هوشیار و پر مهره فرانسه تکل‌های بیشتری در یک سوم دفاعی خودش نسبت به لهستان داشته است. فرانسوی‌ها 77 بار روی پای رقبا تکل انجام داده‌اند و این عدد برای لهستان به 47 می‌رسد. همچنین بازیکنان تیم مدافع عنوان قهرمانی 23 دریبل رقبا را با تکل خود همراه کرده‌اند و لهستانی‌ها فقط برای 17 دریبل حریفان خود با تکل به استقبال آن‌ها رفته‌اند. همان طور که ملاحظه می‌شود آمار تدارک دفاعی فرانسه با وجود احتیاج کم‌تر در قیاس با لهستان، اعداد قابل قبول‌تری را نشان می‌دهد و این از استیلای قدرت دفاعی خروس‌ها در مقابل یاران لواندوفسکی حکایت دارد. با این حال لهستان در تعداد سد راه توپ از فرانسه جلوتر است و بازیکنان این تیم 31 بار در مقبال ضربات رقبا ایستاده‌اند. در حالی که فرانسه 25 بار مجبور به این کار شده است. ضمن اینکه فرانسه تا اینجای رقابت‌ها 45 بار حریفانش را مجبور به سد کردن راه توپ کرده که حکایت از کار سخت مدافعان لهستانی در مقابل بارش ضربات امباپه و هم‌تیمی‌هایش دارد. در مجموع خط دفاع فرانسه نه یک قدم بلکه چند قدم از حریف امروزش پیش است و خودش را برای مواجهه با رقبای بزرگ‌تری نسبت به رقیب بازی پیش رو آماده کرده است.

مقایسه هجومی؛ توپخانه تا دندان مسلح خروس‌ها

اولین نگاه به آمار هجومی تیم‌ها در گل زده آن‌ها متبلور می‌شود که مقایسه 6 گل فرانسه با 2 گل لهستان تا این جای مسابقات کاملا گویای تفاوت سطح حملات 2 تیم است. با این وجود تفاوت اصلی را وقتی می‌فهمیم که بدانیم فرانسه در 3 مسابقه گذشته 54 بار به سمت دروازه حریف شوت روانه کرده و لهستان با وجود گلزن خطرناکی مانند لواندوفسکی فقط 18 بار موفق به انجام این کار شده. در واقع مقایسه خطوط حمله 2 تیم یک نتیجه بیش‌تر ندارد و آن هم برتری قاطع فرانسه است. نکته نگران‌کننده برای لهستان در تعداد شوت‌های درون چارچوب به نمایش درمی‌آید. آن‌ها تا اینجا فقط 4 بار موفق شده‌اند ضرباتی در چارچوب دروازه حریفان خود داشته باشند و این در حالی است که فرانسوی‌ها با 15 شوت درون چارچوب به عنوان یکی از خطرناک‌ترین خطوط حمله رقابت‌ها شناخته می‌شوند. فرانسه به طور میانگین شرایط به ثمر رسیدن 7.2 گل را در 3 مسابقه اخیر به وجود آورده و لهستان در این زمینه هم حرف چندانی برای گفتن در مقابل رقیب بزرگ خودش ندارد. 

نتیجه‌گیری؛ لهستان مجبور به یک ایستادگی تاریخی مجدد

از کنار هم قرار دادن آمار هجومی و تدافعی 2 تیم به این نتیجه می‌رسیم که لواندوفسکی و هم‌تیمی‌هایش باید در نقش قیام کننده‌های ورشو در مقابل یک ابر قدرت دیگر ظاهر شوند. اگر چه همه چیز فوتبال مبتنی بر آمار نیست اما اگر این گونه بود، آمار به وضوح از حتمی بودن شکست لهستان می‌گفتند و فقط اجازه یک مقاومت جانانه و تاریخی را به این تیم می‌دادند؛ مقاومتی که نفس فرانسوی‌ها را بگیرد و در خاطره ادوار جام جهانی بماند. لهستان در طول تاریخ نشان داده مقاومت را خوب بلد است؛ حتی اگر از نتیجه شکست حتمی آن با خبر باشد. آمار نه بلکه سابقه تاریخی مردمی که از توپخانه سنگین هیتلر هم نهراسیدند تایید می‌کند لوا و یارانش هم از دشان و توپخانه سنگین او با ویترینی از بهترین بازیکنان دنیا، هراسی ندارند و به میدان می‌آیند تا با یک ایستادگی بزرگ دیگر نام خود را در تاریخ فوتبال به یادگار بگذارند.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری