football360 logo

3 سنگ بزرگ پیش پای سرخابی‌ها؛ وعده «تاج» عملی می‌شود؟

14 آذر 1401 ساعت 16:3075 نظر
به نظر می‌رسد 2 باشگاه پرطرفدار ایرانی مسیر دشواری برای بازگشت به لیگ قهرمانان آسیا دارند.

به گزارش فوتبال 360، مهدی تاج در دوران پیش از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال وعده داد که یکی از مهم‌ترین دستور کارهای او در دوره جدید ریاستش بررسی شرایط سرخابی‌های پایتخت برای بازگشت به لیگ قهرمانان آسیا است و مدعی شد که تلاش می‌کند تا بتواند تعلیق فعالیت‌های کمیته صدور مجوز را برطرف کند. در نخستین گام، مدت تعلیق کمیته صدور مجوز از یک‌سال به 2 ماه کاهش پیدا کرد و این امیدواری به‌وجود آمد که پرسپولیس و استقلال بتوانند در فصل آینده رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا شرکت کنند.

لیگ قهرمانان آسیا در سال 2023 با فرمتی جدید و متفاوت پیگیری می‌شود و قرار است قهرمان لیگ برتر و جام حذفی ایران در فصل 1401-1400 و 1402-1401 در این رقابت‌ها شرکت کنند. البته هنوز اعلام رسمی و نهایی در این‌باره انجام نشده اما گفته می‌شود در صورتی‌که سهمیه ایران 2+2 باقی بماند، قهرمانان لیگ برتر به صورت مستقیم در لیگ قهرمانان شرکت می‌کنند و 2 قهرمان جام حذفی هم به مرحله پلی‌آف خواهند رفت.

استقلال فصل گذشته موفق شد در لیگ برتر عنوان قهرمانی را به‌دست بیاورد و نساجی مازندران هم در فتح جام حذفی موفق بود و حالا سرخ‌پوشان پایتخت امیدوارند در لیگ بیست‌ودوم بتوانند فاتح لیگ شوند و سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کنند. البته کسب سهمیه برای حضور سرخابی‌ها در لیگ قهرمانان آسیا کافی نیست، چون 3 مانع مهم پیش‌روی آن‌ها وجود دارد که می‌تواند باعث تداوم دوری‌شان از رقابت‌های آسیایی شود!

بدهی‌های سرسام‌آور؛ خیال پرسپولیسی‌ها آسوده است!

یکی از ایرادات کنفدراسیون فوتبال آسیا به 2 باشگاه پرطرفدار ایرانی، موضوع بدهی‌های آن‌ها بود. البته که مدیران پرسپولیس در ماه‌های گذشته تلاش کردند تا بتوانند شکایت‌های انجام شده را حل‌وفصل کنند و آخرین پرونده هم شکایت بوژیدار رادوشوویچ بود که مذاکرات با این دروازه‌بان کروات انجام شد و در نهایت با توافق انجام شده مقرر شد تا مطالبات این بازیکن به صورت قسطی پرداخت شود تا پرونده‌های شکایت از پرسپولیس در فیفا به حداقل برسد.

استقلالی‌ها اما در این زمینه چند سنگ بزرگ پیش پای خود می‌بینند که مهم‌ترین آن پرونده شکایت آندره‌آ استراماچونی از استقلال است. مدیران آبی‌پوش تلاش زیادی داشته‌اند تا بتوانند با سرمربی ایتالیایی به توافق برسند اما این اتفاق رخ نداده و حتی گفته می‌شود در صورت عدم پرداخت مطالبات طی روزهای آینده، احتمال صدور حکم تازه علیه استقلالی‌ها و کسر امتیاز از آن‌ها وجود دارد!

60 ایراد به ورزشگاه آزادی!

(AFC) یکی دیگر از موانع صدور مجوز حرفه‌ای برای 2 باشگاه پرطرفدار پایتخت را مشکلات محل میزبانی آن‌ها دانسته است. هر 2 باشگاه، ورزشگاه آزادی تهران را به عنوان محل میزبانی مسابقات خود به کنفدراسیون فوتبال آسیا معرفی کرده‌اند و در پاسخ، 60 ایراد این ورزشگاه به مدیران 2 باشگاه استقلال و پرسپولیس ابلاغ شده تا در صورت برطرف کردن این ایرادات می‌توانند از ورزشگاه آزادی به عنوان محل میزبانی مسابقات خانگی خود در لیگ قهرمانان آسیا استفاده کنند!

مدیران سرخابی البته معتقدند که رفع موانع ورزشگاه آزادی و هزینه آن، برعهده وزارت ورزش‌وجوانان است و همین مسئله به چالشی میان طرفین تبدیل شده و باعث شده تا روند بازسازی ورزشگاه آزادی به تاخیر بیفتد و فعلاً خبری از رفع مشکلات بزرگ‌ترین ورزشگاه ایران نیست.

مالکیتی که همچنان مشترک است

سرخابی‌های پایتخت از اواخر سال گذشته سهام‌شان وارد بورس شد اما واگذاری 10 درصدی سهام برای تغییر مالکیت مشترک کافی نیست و همین مسئله باعث شده تا همچنان چالش مالکیت مشترک وجود داشته باشد و وزارت ورزش به عنوان مالک 2 باشگاه شناخته شود. یکی از مهم‌ترین ایرادات مطرح شده از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا موضوع مالکیت مشترک است که باید دید این ایراد چگونه برطرف خواهد شد.

کمیته صدور مجوز فدراسیون فوتبال کمتر از 10 روز دیگر از تعلیق خارج خواهد شد و باید رئیس فدراسیون فوتبال که با وعده بازگشت سرخابی‌ها به لیگ قهرمانان آسیا به فدراسیون بازگشت، می‌تواند با تعامل با مدیران پرسپولیس و استقلال و مسئولان وزارت ورزش‌وجوانان موانع موجود بر سر راه صدور مجوز حرفه‌ای برای 2 باشگاه را برطرف کند یا خیر.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری