football360 logo

به بهانه جشنواره گل پرتغال در یک هشتم نهایی؛ تاریخی سرشار از صلابت

16 آذر 1401 ساعت 19:574 نظر
سلسائوی اروپا بهترین برد تاریخ یک هشتم نهایی جام جهانی را ثبت کرده است.

به گزارش فوتبال 360، در روز نیمکت نشینی کریستیانو رونالدو و لحظاتی که کارگردان تلویزیونی صحنه‌هایی با چهره درهم او را شکار می‌کرد، پرتغالی‌ها شاهد بزرگ‌ترین برد تاریخ یک هشتم نهایی‌های جام‌های جهانی از سوی تیمشان بودند و قدرت‌نمایی بازیکنانشان در مقابل سوئیس را جشن می‌گرفتند. پیروزی پرتغال آنقدر شیرین بود که هواداران این تیم شرایط نه چندان مساعد رونالدو را هم فراموش کردند و به پایکوبی برای رقم زدن بهترین برد در این مرحله از جام پرداختند. برد پر گل پرتغال اگر چه نظیری در ادوار گذشته نداشت اما یادآور پیروزی‌های پر گل دیگر ادوار جام جهانی در مرحله یک هشتم نهایی بود که به مرور آنها می‌پردازیم.

آلمان 4 – 1 انگلیس؛ 2010


آلمانِ مدعی یواخیم لو برای قهرمانی تلاش می‌کرد و فرقی نداشت حریف انگلیس است یا آرژانتین، آنها باید با اقتدار مراحل مختلف را پشت سر می‌گذاشتند. مرحله یک هشتم نهایی جام با برخورد 2 دشمن دیرینه و سنتی فوتبال اروپا یعنی آلمان و انگلیس همراه بود که در این مسابقه آلمانی‌ها کمی خوش شانس هم بودند که هنوز تکنولوژی کمک داور ویدئویی اختراع نشده بود. چرا که اگر این تکنولوژی به کمک خورخه لاریوندا، داور بازی می‌آمد، گل فرانک لمپارد صحیح اعلام می شد و شاید سرنوشت بازی تغییر می‌کرد. این گل می‌توانست تنها گل هافبک سابق تیم ملی انگلیس در جام جهانی هم نام بگیرد و او بدشانس بود که سال‌ها بعد تکنولوژی به کمک داوران جام جهانی شتافت. به هر حال انگلیسی‌ها با گلی مردود، 2 گل از آلمان دریافت کردند و تک گل آپسون هم روحیه مخدوش آنها را ترمیم نکرد. نیمه دوم آلمانی‌ها با روحیه‌ای قدرتمندتر به میدان آمدند و با 2 گل دیگر انگلیس را مقهور توانایی‌های خودشان کردند و با نتیجه 4 بر یک راهی دور یک چهارم نهایی جام جهانی شدند.

برزیل 4 – 1 شیلی؛ 1998


برزیلی‌ها که از اکسیر تلفیق تکرار نشدنی رونالدو و ریوالدو بهره می‌بردند، ادعای قهرمانی جام را داشتند و در سوی مقابل شیلی هم با مارچلو سالاس و ایوان زامورانو همان تیمی بود که ایتالیا را در مرحله گروهی متوقف کرده بود. شیلی با همان جسارت بازی مقابل ایتالیا در مقابل سلسائو ایستاد اما آتش برزیلی‌ها تندتر از این بود که اجازه دهند تیم دوم گروه دوم رقابت‌ها، آنها را فاغلگیر کند. برزیل در نیمه اول با 2 گل سزار سامپایو از حریف پیش افتاد و در نیمه دوم نوبت رونالدوی مریخی بود که گلزنی‌اش را شروع کند. رونالدو گل سوم برزیل را هم به ثمر رساند تا تک گل سالاس دردی از شیلی درمان نکند و با گل چهارم برزیل یکی دیگر از بردهای قاطع مرحله یک هشتم پایانی رقم خورد.

دانمارک 4 – 1 نیجریه؛ 1998


در میدانی دیگری از جام جهانی جذاب 1998 باز هم یکی دیگر از بردهای پر گل مرحله یک هشتم پایانی مسابقات رقم خورد و حریف برزیل در یک چهارم نهایی موفق شد نماینده مدعی آفریقا را در هم بکوبد. نیجریه که با نوانکو کانو، جیجی اوکوچا و بابایارو تیم خوبی را در اختیار داشت بی‌مهابا در مقابل دانمارک آماده 98 قرار گرفت و نتیجه این بازی بی‌مهابا یک برد پر گل برای وایکینگ‌های فوتبال قاره سبز بود. دانمارکی‌ها با رهبری پیتر اشمایکل درون دروازه و درخشش لادروپ، مولر و یورگنسن در فرانسه حاضر شده بودند و  در این مسابقه هم نمایش درخوری داشتند و در نیمه اول با 2 گل حریف را وادار به عقب نشینی کردند. این عقب نشینی از سوی نیجریه دیر انجام شد و آنها در نیمه دوم گل‌های سوم و چهارم را دریافت کردند تا تک گل نماینده آفریقا دردی از این تیم دوا نکند و دانمارک با نتیجه‌ای مشابه برزیل در یک چهارم نهایی مقابل این تیم قرار بگیرد.

چکسلواکی 4 – 1 کاستاریکا؛ 1990


تیم آماده چکسلواکی حتی پیش از مسابقه هم مدعی یک برد پر کل مقابل ماستاریکا بود. آنها در آخرین جام جهانی قبل از جدا شدن اسلواکی با هت‌تریک توماس اسکوهاراوی مهاجم وقت تیم جنوا حریف را مقهور قدرت خود کردند و تک گل نیمه دوم کاستاریکا کمکی به بازگشت این تیم نکرد تا چکسلواکی در آخرین جام جهانی خودش با موفقیت به یک چهارم نهایی برسد.

برزیل 4 – 0 لهستان؛ 1986


جام جهانی خاطره‌انگیز 1986 مکزیک با شیوع موج معروف مکزیکی در ورزشگاه‌های فوتبال به مرحله یک هشتم پایانی رسید و برزیل که از مدعیان رقابت‌ها به شمار می‌رفت با زیکو و سوکراتیس در این مرحله حریف لهستانی شد که در دور گروهی به سختی و با ایستادن در رده سوم راهی دور بعد شده بود. لهستان 1986 پیش از برزیل  توسط انگلیس با شکستی کوبنده مواجه شده بود  و مجددا و این بار 4 گل از  سلسائو  خورد. برزیل با درخشش سوکراتیس و کارکا، بهترین گلزن برزیل در این جام رقیب اروپایی‌اش را با قدرت پشت سر گذاشت و در یک چهارم نهایی حریف فرانسه مدعی و آماده شد.

اسپانیا 5 – 1 دانمارک؛ 1986


ماتادورها که از دروازه‌بانی بزرگ به نام زوبی زارتا بهره‌ می‌بردند در مرحله گروهی پشت سر برزیل به دور بعد راه پیدا کردند. تک ستاره اسپانیا در مقابل دانمارک امیلیو بوتراگوئنو بود. کسی که موفق شد گل زود هنگام دانمارک را با 4 گل پاسخ دهد و الهام‌بخش بازگشت تیمش در این مسابقه باشد. کاری هم از لادروپ برای دانمارکی‌ها ساخته نبود و ستاره خاموش وایکینگ‌ها در این دیدار پر گل شاهد شکست سنگین تیمش در مقابل لاروخا بود. اسپانیا با این پیروزی در آن زمان بهترین برد تاریخ یک هشتم نهایی‌های جام جهانی را تا پیش از بازی پرتغال و سوئیس در جام جهانی 2022 در اختیار داشت.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری