football360 logo

نسل بعدی تیم ملی «ایز لودینگ»؛ این 11 نفر

16 آذر 1401 ساعت 11:53176 نظر
در فوتبال ایران بازیکنان جوانی حضور دارند که می‌توانند برای تغییر نسل به تیم ملی اضافه شوند.

به گزارش فوتبال 360، پیش از این در گزارشی به اهمیت پوست‌اندازی در تیم ملی و حضور بازیکنان جوان‌تر و خروج مهره‌های کهنه‌کار اشاره کردیم. پروسه‌ای که می‌بایست به صورت متعادل انجام شود و در جام ملت‌ها بتوانیم به صورت ملموس آن را حس کنیم. این پروژه می‌بایست تا انتخابی جام جهانی 2026 و خود این مسابقات به اوج خود برسد.

بازیکنانی مثل وحید امیری، شجاع خلیل‌زاده، کریم انصاری‌فرد، احسان حاج‌صفی و رامین رضاییان نفراتی هستند که می‌توانند جزو سرلیست بازیکنانی باشند که به خاطر سن و سال بیشترشان بهتر است جای خود را به مهره‌های جوان‌تر و باانگیزه‌تر که کیفیت خوبی هم دارند، بدهند.

اما ما دقیقا از چه کسانی صحبت می‌کنیم؟ در این گزارش با ذکر 2 نکته به 11 بازیکن اشاره می‌کنیم؛ یکی اینکه نفرات بیشتری می‌توانند در این لیست جای داشته باشند و دوم اینکه بازهم باید تکرار کنیم پروسه‌ی جوان‌گرایی نه باید خیلی آهسته و ناملموس و شعاری باشد و نه از آن سو به صورت افراطی و بدون فکر. نام‌هایی که از آن‌ها یاد خواهیم کرد از تجربه‌ی خوبی برخوردار هستند و در اردوهای تیم ملی هم حاضر بوده‌اند. آن‌ها می‌توانند بیش از پیش مورد استفاده قرار بگیرند و برخی از آن‌ها شایسته‌ حضور در ترکیب اصلی هم هستند. 

دروازه‌بان: حسین پورحمیدی (24 سال)

در درون دروازه شاید کم‌ترین نیاز به ایجاد تغییر بزرگ وجود داشته باشد اما با این حال گزینه‌ای به نام حسین پورحمیدی می‌تواند در آینده برای حضور در اردوها مورد توجه قرار بگیرد. او در یکی 2 سال اخیر توانسته بازی‌های خوبی را در آلومینیوم اراک انجام دهد و اعتماد به نفس خوبی را زیر نظر مهدی رحمتی به‌دست آورده است. به جز او می‌توانیم به حبیب فرعباسی 25 ساله هم اشاره داشته باشیم. دروازه‌بان تیم ذوب‌آهن که در این فصل جزو ستاره‌های تیم مهدی تارتار بوده است.

مدافع وسط: سامان فلاح (21 سال) و عارف غلامی (25 سال)

مدافع و کاپیتان تیم پیکان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌ها برای حضور در تیم ملی است. سامان فلاح که عضو تیم فوتبال امید هم به‌حساب می‌آید، پیش از این در اردوهای تیم ملی حاضر بود و حالا می‌تواند در مرکز خط دفاعی به تیم تزریق شود. به جز او باید از عارف غلامی هم یاد کنیم. بازیکنی که در زمان دراگان اسکوچیچ و حتی پیش از آن هم جزو مهره‌های ثابت اردوی تیم ملی بود. او پس از گذراندن مصدومیت سختی که داشت، هم برای تیم فرهاد مجیدی و هم برای تیم ریکاردو سا پینتو بازیکنی قابل اعتماد بوده و حالا در 25 سالگی می‌تواند مدافعی امن باشد. غلامی به جز پست مدافع وسط، در سمت راست و چپ خط دفاعی هم قابلیت به کارگیری دارد. در این پست به عارف آقاسی هم باید توجه بیشتری داشت.

مدافع راست: صالح حردانی (23 سال)

صادق محرمی در سمت راست خط دفاعی یک گزینه‌ی ایده‌آل برای تیم ملی است اما برای پیدا کردن بازیکنی دیگر در این پست به جز رامین رضاییان 32 ساله و دانیال اسماعیلی‌فر 29 ساله، از صالح حردانی 23 ساله می‌توانیم یاد کنیم. بازیکنی که البته این روزها در فرم خوبی به سر نمی‌برد و در استقلال هم جایگاه ثابت خود را از دست داده است. حردانی یک بازیکن انرژیک با قابلیت خوب در کارهای تدافعی است. 

مدافع چپ: امید نورافکن (25 سال)

بزرگ‌ترین جامانده‌ی تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی قطر بدون شک امید نورافکن بود. بازیکنی که در آخرین روزها خط خورد و نتوانست جزو حاضرین در جام بیست‌ودوم باشد. او در چند پست می‌تواند کمک‌حال تیم ملی باشد. این روزها یکی از بزرگ‌ترین علامت سوال‌ها و نقاط ضعف تیم ملی مربوط به سمت چپ خط دفاعی می‌شود و نورافکنی که از سن و سال و تجربه‌ی خوبی برخوردار است، می‌تواند یکی از مدعیان اصلی این جناح باشد. اتفاقی که در زمان اسکوچیچ هم رخ داده بود.

هافبک‌ دفاعی و تهاجمی: رضا شکاری (24 سال)، محمد خدابنده‌لو (23 سال)، یاسین سلمانی (20 سال)

سه بازیکن جوان، تکنیکی، با قابلیت بازی در چند پست و البته خلاق. از رضا شکاری شروع می‌کنیم. مهاجم این روزهای گل‌گهر سیرجان که توانایی بازی در پست مهاجم سایه و یا هافبک تهاجمی را هم دارد. در آرایش 1-3-2-4 او می‌تواند همان بازیکن پشت سر مهاجم نوک باشد. پستی که با خلا بزرگی مواجه است. شکاری زیر نظر امیر قلعه‌نویی به اوج آمادگی رسیده و گل‌های مهمی را در لیگ بیست‌ودوم به‌ثمر رسانده است. 

محمد خدابنده‌لو، هم‌تیمی شکاری دیگر مهره‌ای است که قابلیت دیده شدن را در پست هافبک دفاعی دارد. او با قدرت حمل توپ عالی و تکنیک فوق‌العاده‌ای که دارد می‌تواند هر خط دفاعی‌ای را به هم بریزد. اوج نمایش خدابنده‌لو در ذوب‌آهن بود و این فصل برای گل‌گهر هنوز امکان نمایش اوج پتانسیل‌اش را به جز بازی با نفت مسجدسلیمان پیدا نکرده است.

از یاسین سلمانی هم زیاد گفته شده است. بازیکنی 20 ساله که فراز و فرودهای زیادی را در یکی 2 سال اخیر پشت سر گذاشته است. او در این فصل هم به همین شکل کار کرده است. ابتدا مورد اعتماد ژوزه مورایس بود و سپس با یک اشتباه به نیمکت تبعید شد. او با سن و سال و پتانسیلی که دارد، می‌تواند بازیکنی فوق‌العاده در سطح باشگاهی و ملی باشد اما نه با این نمایش سینوس‌وار.

وینگر: محمد محبی (23 سال) و مهدی قایدی (24 سال)

محمد محبی با در نظر گرفتن نمایش یکی 2 ماه آخرش در لباس استقلال مدعی حضور در تیم ملی هم بود اما این فرصت به او داده نشد تا بتواند توانایی‌اش را به منصه‌ی ظهور بگذارد. بازیکنی که در دوران مارک ویلموتس به تیم ملی آمد اما انتقالش به فوتبال پرتغال حسابی برایش دردسرساز شد. حالا محمد با استایل فوق‌العاده و توانایی فردی بالایی که دارد به روزهای خوبش بازگشته و می‌تواند به عنوان یک وینگر آماده، کمک‌حال تیم ملی باشد. 

به جز او همچنان می‌توانیم مهدی قایدی را جزو نفراتی قرار دهیم که توانایی حضور در تیم ملی را دارد. مهدی با دوران اوجش فاصله‌ی زیادی دارد اما در صورت دور بودن از حواشی، این توانایی را دارد تا به یک مهره‌ی کارآمد برای استقلال و تیم ملی تبدیل شود.

مهاجم: اللهیار صیادمنش (21 سال)

جایش در قطر خالی بود. مصدومیت بدموقع در چمپیونشیپ به‌سراغش آمد و باعث شد تا جام جهانی را از دست بدهد. اللهیار باید هر چه سریع‌تر به مرز آمادگی برسد و به تیم ملی تزریق شود. او پیش از این هم مورد اعتماد مربیان تیم ملی قرار داشت و حالا بهانه‌ای برای دعوت نکردنش وجود ندارد. بازیکنی خوش‌تکنیک و حالا با تجربه‌ی بین‌المللی که توانایی برهم ریختن هر خط دفاعی‌ای را دارد.

به جز بازیکنانی که به آن‌ها اشاره‌ای مفصل و یا جزئی داشتیم، این بازیکنان هم قابلیت دیده شدن را دارند: امیرحسین حسین‌زاده (22 سال/ شارلروا)، مهدی هاشم‌نژاد (22 سال/ تراکتور)، مهدی عبدی (23 سال/ پرسپولیس)، علیرضا کوشکی (22 سال/ فولاد)، ابوالفضل رزاق‌پور (24 سال/ تراکتور) و ... . 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری