football360 logo

سرطان، سرانجام میهایلوویچ را تسلیم کرد؛ شهر ابدی، توقفگاه ابدی!

25 آذر 1401 ساعت 18:5849 نظر
سینیشا میهایلوویچ پس از 3 سال مبارزه با سرطان، در 53 سالگی دیده از جهان فرو بست.
به گزارش فوتبال 360، سینیشا میهایلوویچ که اوایل ماه سپتامبر به سبب کسب نتایج ضعیف از هدایت بولونیا برکنار شده بود، عصر جمعه در بیمارستانی در رم درگذشت.
او که در یوگسلاوی سابق دیده به جهان گشوده بود، بیش‌تر زمان دوران بازیگری‌اش را در فوتبال ایتالیا گذراند و پس از ورود به عرصه سرمربیگری هم به جز مقطعی کوتاه که سرمربیگری تیم ملی صربستان را عهده دار بود و زمانی که راهی اسپورتینگ لیسبون شد، سکان هدایت بسیاری از تیم‌های مطرح سری آ را بر عهده گرفت.
رم، دروازه ورود به فوتبال ایتالیا
میهایلوویچ پس از بازی در تیم‌های مطرح صربستان از جمله ستاره سرخ بلگراد، سال 1992 به رم پیوست تا دروازه‌های ورود به فوتبال ایتالیا از پایتخت به روی گشوده شود و سپس بازی در تیم‌های سامپدوریا، لاتسیو و اینتر را هم تجربه کرد. با این حال، میهایلوویچ که یکی از اعضای نسل طلایی فوتبال یوگسلاوی پیش از فروپاشی بود، پس از ورود به عرصه سرمربی‌گری به فوتبال باشگاهی صربستان بازنگشت و دوران حرفه‌ای خود به عنوان سرمربی را با در دست گرفتن سکان هدایت بولونیا آغاز کرد. او پیش از انتخاب به عنوان سرمربی بولونیا در سال 2008، به مدت 2 سال دستیار روبرتو مانچینی در اینتر بود و بلافاصله پس از بازنشستگی در پیراهن نراتزوری، تصمیم گرفت در کنار دوست صمیمی‌اش باشد که سال‌های متمادی را در پیراهن سامپدوریا و لاتسیو کنار یکدیگر توپ زده بودند.
آغاز دوران مربیگری با دستیاری مانچو
زمانی که سینیشا روی نیمکت مربیگری اینتر می‌نشست، یکی از وظایفش آموزش دادن به بازیکنان برای داشتن بهترین عملکرد در ضربات ایستگاهی بود و زلاتان ایبراهیموویچ، پس از موفقیت‌هایی که در این امر در چارچوب بازی‌های رسمی به دست آورد، اول از همه از سینیشا میهایلوویچ تشکر کرد که فوت و فن به گل نشاندن ضربات ایستگاهی را به او آموزش داده بود؛ 2 بازیکنی که سابقه به میدان رفتن مقابل یکدیگر در اواخر دوران بازی میهایلوویچ و اوایل روزهای درخشش زلاتان در فوتبال ایتالیا را هم داشتند و سینیشا به خوبی از پس مهار ایبرای جوان و تازه‌نفس در پیراهن یوونتوس برآمده بود. پس از اخراج مانچینی به دستور ماسیمو موراتی، میهایلوویچ هم اینتر را ترک کرد تا به جای ایستادن کنار ژوزه مورینیو، مهیای اولین تجربه سرمربیگری‌اش در بولونیا شود.
رویای شیرین اما نافرجام سرمربیگری اینتر
پس از یک سال حضور در بولونیا به عنوان سرمربی و درحالی که موفق نشد این تیم را از جنگیدن برای بقا به سمت تثبیت رتبه‌های میانه جدولی هدایت کند، از هدایت بولونیا اخراج شد و شایعاتی مبنی بر درگیری با بازیکنان باتجربه تیم در زمان حضورش روی نیمکت و کم‌کاری عامدانه آن‌ها برای اخراج سرمربی به دست رسانه‌ها رسید. میهایلوویچ پس از واگذار کردن سکان هدایت بولونیا، راهی کاتانیا شد و آنجا توانست ارزش‌هایش به عنوان سرمربی را به اثبات برساند. سینیشا علاوه بر نجات دادن کاتانیا از منطقه سقوط در طول نخستین فصل حضورش موفق شد اینتر و یوونتوس را هم شکست دهد و به عنوان یکی از سرمربیان موفق سری آ، نامش را بر سر زبان‌ها انداخت. پس از این موفقیت، برخی شایعات حکایت از پیشنهاد اینتر به میهایلوویچ برای جانشینی ژوزه مورینیو داشت و او به همین سبب از هدایت کاتانیا کناره‌گیری کرد اما اتفاقات به‌گونه‌ای که او انتظار داشت پیش نرفت و نتوانست به نیمکت سرمربیگری قهرمان لیگ قهرمانان اروپا تکیه بزند.
فیورنتینا، وعده‌گاه موفقیت نبود
در عوض، نشستن روی نیمکت سرمربیگری فیورنتینا سهم سینیشا میهایلوویچ شد و پس از انتخاب چزاره پراندلی به عنوان سرمربی تیم ملی ایتالیا به نیمکت «لا ویولا» تکیه زد. به سبب عملکرد ضعیف پراندلی در سری آ، فشار مضاعفی روی شانه‌های میهایلوویچ قرار نگرفت و او که با قراردادی 2 ساله و به ارزش کم‌تر از یک میلیون یورو ماموریت داشت فیورنتینا را به روزهای خوب بازگرداند در فصل اول حضورش رتبه‌ای بهتر از رده نهم به دست نیاورد. اگرچه این جایگاه نسبت به فصل قبلی پیشرفت داشت، سال بعد اهالی فلورانس عملکردی به مراتب بدتر از خود به نمایش گذاشتند و ایستادن در رتبه سیزدهم سهمشان شد تا میهایلوویچ چند روز مانده به پایان قراردادش از هدایت این تیم برکنار شود.
عملکرد قابل قبول در سامپدوریا
وقفه یک ساله در مربیگری در سطح باشگاهی با انتخاب سینیشا به عنوان سرمربی تیم ملی صربستان همراه بود و او درحالی که وظیفه داشت تا پایان جام‌جهانی 2014 هدایت تیم ملی این کشور را بر عهده داشته باشد، نتوانست سهمیه حضور در دور نهایی مسابقات به میزبانی برزیل را برای این تیم به دست بیاورد و کناره‌گیری خود را اعلام کرد تا با قراردادی یک ساله که در صورت موفقیت برای سال دوم هم تمدید می‌شد به‌عنوان سرمربی سامپدوریا انتخاب شود. او در فصل نخست با سامپدوریا، موفق شد عملکردی قابل قبول از خود بر جای بگذارد اما مقطع ابتدایی فصل دوم، با کسب 8 امتیاز از 4 دیدار، خارق‌العاده بود. در این میان، درحالی که همگان امید به تداوم موفقیت‌های سامپدوریا داشتند، او با نامه‌ای صمیمانه به مدیریت باشگاه از هدایت سمپدوریا کناره گرفت تا جانشین فیلیپو اینزاگی روی نیمکت میلان شود.
نیمکت صربستان و اسپورتینگ، صرفاً برای فراموشی!
در سن‌سیرو، اگرچه میهایلوویچ به سبب اعتماد به بازیکنان و استعدادهای جوان نظیر جیانلوئیجی دوناروما 16 ساله ستایش می‌شد اما عملکرد نه‌چندان قابل قبول فنی و به تبع، نتایج ضعیف باعث شد میهایلوویچ درحالی که هنوز یک سال از مدت زمان حضورش روی نیمکت سرمربیگری میلان هم نگذشته بود از هدایت روسونری برکنار شود و پیوستن به تورینو هم نتیجه‌ای جز اخراج برای او به همراه نداشت. عجیب‌ترین دوران سرمربیگری سینیشا در پرتغال به وقوع پیوست. جایی که میهایلوویچ در تاریخ 18 ژوئن 2018 به عنوان سرمربی اسپورتینگ لیسبون انتخاب شد اما تنها 9 روز بعد به سبب تغییرات مدیریتی از کار برکنار شد.
سرطان، سرانجام او را از پای درآورد
بولونیا، همانگونه که اولین مقصد سینیشا میهایلوویچ برای سرمربیگری بود، آخرین هم شد و درحالی که او بار دیگر به بولونیا بازگشته بود، بار دیگر جانشین فیلیپو اینزاگی شد که به سبب کسب نتایج ضعیف از کار برکنار می‌شد. نتایج بولونیا تحت هدایت میحایلوویچ، کاملاً قابل قبول بود اما تنها یک سال پس از بازگشتش، 13 ژوئیه 2019 اعلام کرد به سرطان خون مبتلاست و باید روند درمانی خود را آغاز کند. با این حال، مدیریت بولونیا اعلام کرد ابتلای میهایلوویچ به بیماری، مانعی برای ادامه فعالیتش نیست و در نهایت پس از رقم خوردن نتایج ضعیف در ابتدای فصل جاری سری آ که با کسب تنها 3 امتیاز از 5 دیدار همراه بود از هدایت بولونیا نیز اخراج شد تا صرفا به ادامه روند درمانی‌اش بپردازد. روند درمانی که از قضا موفق هم طی نشد و پس از 3 سال دست و پنجه نرم کردن با بیماری، سینیشا میهایلوویچ با کوله‌باری از خاطرات بر جای گذاشته در فوتبال ایتالیا، از پایتخت این کشور به جهانی دیگر رهسپار شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری