football360 logo

5 سوال مهم پیش از آغاز دوباره لیگ برتر؛ ریز نکات، تعیین کننده تیم قهرمان

02 دی 1401 ساعت 09:023 نظر
لیگ برتر انگلیس، عصر دوشنبه با آغاز «باکسینگ دی» از سر گرفته خواهد شد.
به گزارش فوتبال 360، هفته هفدهم لیگ برتر انگلیس از روز دوشنبه، 5 آبان آغاز خواهد شد و درحالی که تیم‌های لیورپول، تاتنهام و آرسنال همان روز به میدان خواهند رفت، منچستریونایتد و چلسی از روز سه‌شنبه کار خود را از سر می‌گیرند و بیش‌ترین استراحت  نصیب شاگردان گواردیولا شده که باید چهارشنبه به میدان بروند.
در این میان و درحالی که جام‌جهانی به تازگی پایان یافته است، تیم‌ها شرایطشان را بسیار متفاوت‌تر از دوران پیش از فرا رسیدن وقفه جام‌جهانی می‌بینند و نکته‌هایی که شاید کم‌اهمیت جلوه کنند، سرنوشت ادامه رقابت‌های لیگ را تحت تاثیر خود خواهند گرفت و ممکن است جای تیم‌های صدرنشین به همین سبب در طول «باکسینگ‌دی» تغییر کند. در عرض تنها 11 روز، 30 بازی برگزار خواهد شد و پس از آن که هر تیم 3 مرتبه در این فاصله به میان رفت، تک دیدار پنجشنبه شب منچسترسیتی و چلسی، پنجم ژانویه (15 دی) حسن ختام «باکسینگ‌دی» خواهد بود.
11 روز سرنوشت‌ساز
باتوجه به زمان نامعقول برگزاری جام‌جهانی قطر، به جرأت می‌توان گفت وقفه زمانی یک ماهه گذشته، همچون دومین اردوی پیش‌فصل برای تیم‌ها بود؛ با ذکر این نکته که برخی تیم‌ها از جمله منچسترسیتی و منچستریونایتد، بهترین بازیکنانشان را در اختیار نداشتند و بدون آن‌ها اردو برپا کردند. در این فاصله، آرسنال به ترتیب مقابل وستهام، برایتون و نیوکاسل صف‌آرایی خواهد کرد. منچسترسیتی به مصاف لیدزیونایتد، اورتون و چلسی خواهد می‌رود. نیوکاسل قبل از تقابل با آرسنال باید لسترسیتی و لیدزیونایتد را از پیش رو بردارد و درحالی که برنتفورد، استون‌ویلا و کریستال‌پالاس، رقبای تاتنهام هستند، شاگردان تن‌هاخ رودرروی بازیکنان ناتینگام فارست، وولورهمپتون و بورنموث خواهند ایستاد و لیورپول مصاف با استون‌ویلا، لسترسیتی و برنتفورد را تجربه می‌کند. چلسی که جایی در میان 6 تیم بالانشین ندارد، پیش از تقابل با منچسترسیتی باید حداکثر امتیازات ممکن را از تقابل با بورنموث و ناتینگام فارست به دست بیاورد.
جواب نامشخصِ 5 سوال مهم
در این میان، برخی نکات از اهمیت بیشتری برخوردارند. اول این که آیا آرسنال قادر خواهد بود باتوجه به مصدومیت گابریل ژسوس، اختلاف 5 امتیازی با تیم دوم جدول را حفظ کند؟ آیا نیوکاسل به اندازه همان مقطع ابتدایی فصل شایستگی حضور در جمع «تاپ فور» را خواهد داشت؟ منچسترسیتی و لیورپول باتوجه به غیبت ارلینگ هالند و محمد صلاح در جام‌جهانی، ستارگانی تازه‌نفس اما در وضعیت مشابه با پیش از جام‌جهانی در اختیار دارند؟ آیا منچستریونایتد تا پیش از تقابل دوباره با سیتی و آرسنال، حداکثر امتیازات را به نام خود می‌زند؟ و باقی ماندن تیم‌ها در جام‌حذفی که مسابقاتش بلافاصله پس از پایان «باکسینگ دی» و از روز 6 ژانویه آغاز خواهد شد، به سود و به زیان کدام تیم‌هاست؟
دردسرِ حضور در چند رقابت
تیم‌های لیگ برتری که از دور سوم مسابقات وارد جدول جام حذفی شده‌اند و برخی از جمله منچستریونایتد (اورتون)، لیورپول (ولورهمپتون) و منچسترسیتی (چلسی)، رقبای لیگ برتری را در این مرحله پیش روی خود خواهند دید، احتمال باقی ماندنشان در این رقابت‌ها، کم‌تر از تیم‌هایی نظیر آرسنال (آکسفورد یونایتد)، نیوکاسل (شفیلد ونزدی) و تاتنهام (پورتثموث) است. باقی ماندن در جام‌حذفی  باتوجه به این که تیم‌ها در ادامه رقابت‌های اروپایی و جام اتحادیه (به جز آرسنال، تاتنهام و چلسی) را هم  پیش رو دارند در یک فصلِ طاقت‌فرسا که جام‌جهانی را هم در میانه‌اش دیده، صرفاً تیم‌ها را فرسوده و تعداد مصدومانشان را زیاد‌تر می‌کند.
ژانویه سرنوشت‌ساز برای لیورپول
در این میان، تیم‌هایی نظیر چلسی و لیورپول، همزمان با نیمه دوم برگزاری مسابقات فرصتی برای لغزش بیش‌تر نخواهند داشت و از دست دادن هر امتیاز، ضربه جبران‌ناپذیری به احتمال کسب سهیمه وارد می‌کند. لیورپول بدون شک باید در کنار هافبک مورد نظرش، یک مهاجم هم در نقل‌وانتقالات زمستانی به ترکیبش اضافه کند زیرا باتوجه به مصدومیت لوئیس دیاس، تنها گزینه‌های باقی مانده برای کلوپ، داروین نونیز، صلاح و فیرمینو خواهند بود.
فشار بی‌سابقه روی پاتر
از طرف مقابل، برخلاف سرمربی لیورپول که حتی در صورت از دست دادن سهمیه لیگ قهرمانان، پایگاه هواداری خود را در میان طرفداران از دست نمی‌دهد، این شرایط برای گراهام پاتر مهیا نیست و او فشاری بیش از اندازه را پس از جانشینی توماس توخل تجربه می‌کند. پاتر بعد از ژوزه مورینیو در سال 2014، اولین سرمربی چلسی است که 3 بازی متوالی در لیگ را واگذار می‌کند و هرگز نمی‌خواهد در پایان فصل، سرنوشتی شبیه به سرنوشت آقای خاص در انتظارش باشد.
تیم‌های قعرنشین، پایین نخواهند ماند
تفاوت میان تیم نهم جدول مسابقات با تیم قعرنشین در رتبه بیستم، تنها 9 امتیاز است و درحالی که تیم‌های بالانشین بازیکنان تاثیرگذارشان را راهی قطر کرده بودند، آن‌ها این فرصت را داشته‌اند تا با تمرینات مداوم در این وقفه، به بیش‌ترین هماهنگی برسند و در ادامه فصل، تیم‌هایی نظیر استون‌ویلا تحت هدایت امری که حالا سنگربان قهرمان جهان را هم در ترکیبش دارد، ولورهمپتون با لوپتگی که دست‌کم 4 خرید جدید در نقل‌وانتقالات ژانویه به ترکیبش اضافه خواهد شد، ساوتهمپتون با سرمربی جدیدش و بورنموث تحت مالکیت مایکل جردن و شریکان، می‌توانند تیم‌های بالانشین جدول را در ادامه راه شگفت‌زده کنند.
نیوکاسل میهمان ناخوانده باقی خواهد ماند؟
در این میان، سرنوشت دیوید مویس در وستهام به 3 بازی پیش‌رو گره خورده و نیوکاسل با در اختیارداشتن بهترین خط دفاعی مسابقات پا به ادامه فصل می‌گذارد. این نکته را هم نمی‌توان فراموش کرد نیوکاسل برخلاف تاتنهام، منچستریونایتد، آرسنال و منچسترسیتی، رقابت‌های اروپایی حاضر نیست و از استراحت بسیاری بیش‌تری در ادامه فصل بهره‌مند خواهد بود. میگل آلمیرون باتوجه به عدم صعود پاراگوئه به جام‌جهانی توانسته به‌اندازه کافی نفس تازه کند. آیا آرسنال با وجود غیبت ژسوس، قادر خواهد بود رکورد خارق‌العاده‌اش که آن‌ها را در بهترین شرایط از سال 2013 تاکنون قرار داده را حفظ کند؟ همه‌چیز به موضوعات ذکر شده بستگی دارد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری