football360 logo

عملکرد ملی‌پوشان زیر ذره‌بین؛ گلزنان بازی با ولز همچنان روی فرم

06 دی 1401 ساعت 10:5327 نظر
9 بازیکن حاضر در لیست تیم ملی در جام جهانی برای تیم‌های داخلی بازی می‌کردند و از بین آن‌ها مهره‌هایی چون رامین رضاییان و روزبه چشمی فرم خوب خود را حفظ کرده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، از لیست 25 نفره‌ تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2022 قطر، 16 بازیکن لژیونر بودند و 9 نفر باقی‌مانده در لیگ برتر و خاصه در سه تیم پرسپولیس، استقلال و سپاهان توپ می‌زدند. به محض پایان بیست‌ودومین دوره‌ جام جهانی شاهد از سر گیری بازی‌های لیگ داخلی بودیم و تا به امروز دیدارهای هفته‌های دوازدهم و سیزدهم به انجام رسیده است. 

در همین راستا، در این گزارش به بررسی آخرین وضعیت بازیکنان ملی‌پوشی که از جام جهانی بازگشته‌اند پرداخته‌ایم. اینکه آن‌ها چه نمایشی داشته‌اند و چقدر به تیم‌های خود کمک کرده‌اند.

علیرضا بیرانوند

تیم فوتبال پرسپولیس در هفته‌های دوازدهم و سیزدهم به ترتیب مقابل استقلال و پیکان به 2 تساوی 2-2 و 0-0 رضایت داد. شاگردان یحیی گل‌محمدی از ورزشگاه آزادی خارج نشدند و چهار امتیاز مذکور را در خانه از دست دادند. علیرضا بیرانوند در درون دروازه نمایشی متفاوت در 2 بازی داشت. او مقابل استقلال موفق به ثبت کلین‌شیت نشد و 2 بار دروازه‌ خود را باز شده دید و عملکرد قابل قبولی نداشت. در جدال برابر پیکان اما شاهد درخشش علیرضا بودیم. او در اولین بازی بدون گارد صورت، چندبار با واکنش‌های فوق‌العاده‌ی خود مانع از فروپاشی دروازه‌ تیم یحیی شد و در کار با پا هم عملکردی برجسته داشت. 

مرتضی پورعلی‌گنجی

در هر 2 مسابقه برای سرخ‌پوشان تهرانی در قلب خط دفاعی بازی کرد. در جدال با پیکان مرتضی نمایش بدی نداشت و روی موقعیت‌های به‌وجود آمده مقصر نبود اما در بازی با استقلال او می‌توانست روی گل دوم که ارسلان مطهری به‌ثمر رساند زودتر واکنش نشان دهد و پس از کنترل ضعیف مهاجم استقلال توپ را او بگیرد اما این اتفاق رخ داد. روی گل اول اما یار مستقیم شماره‌ هشت پرسپولیس محمدحسین مرادمند بود و نمی‌توان بابت ضربه‌ی چشمی به او خرده‌‌ای گرفت.

وحید امیری

در بازی برابر استقلال به عنوان هافبک چپ انجام وظیفه کرد و مقابل پیکان در سمت چپ خط دفاعی به بازی گرفته شد تا 2 پست متفاوت را طی چند روز تجربه کرده باشد. مشخصا وحید امیری با بازیکنِ پیش از مصدومیت تفاوت زیادی دارد و نشانه‌های افزایش سن در بازی‌اش هویداست. خبری از استارت‌های لب خط و همچنین درصد خطای پایین سابق نیست. وحید در این 2 مسابقه نتوانست در کارهای هجومی کمک‌حال تیمش باشد ولی در امور دفاعی، حداقل مقابل خودروسازان کم‌اشتباه بود و نمره‌ قبولی گرفت. به‌نظر می‌رسد وحید در ادامه‌ فصل بیشتر در قامت یک مدافع چپ در میادین حاضر شود و این مساله ممکن است او را از دروازه‌ی رقبا دور کند.

مهدی ترابی

مهدی ترابی در 2 بازی اخیر یکی از معدود مهره‌های فعال و اثرگذار پرسپولیس در فاز تهاجمی بوده اما با مهدی ترابی‌ای که پیش از این دیده بودیم همچنان فاصله دارد. او مقابل استقلال 2 پاس گل برای گیورگی گولسیانی ارسال کرد اما توپ‌های زیادی را هم با بی‌دقتی لو داد. در جدال با پیکان او امید اصلی یحیی برای گلزنی به‌حساب می‌آمد اما ضرباتش با بی‌دقتی و گاها با خودخواهی به بیرون رفت تا پیکان با امتیاز و کلین‌شیت دیدار با پرسپولیس را به اتمام برساند. با این وجود بعد از علیرضا بیرانوند، او موفق‌ترین بازیکن ملی‌پوش پرسپولیس در مسابقاتِ پس از جام جهانی بوده است.

حسین حسینی

استقلال پس از تساوی 2-2 در دربی، راهی آبادان شد و مقابل صنعت‌نفت قرار گرفت. بازی‌ای جنجالی که به برتری یک بر صفر آبی‌پوشان پایتخت‌نشین انجامید. استقلال در جام جهانی سه نماینده داشت که از این بین ابوالفضل جلالی به دلیل مصدومیت نتوانست در 2 بازی اخیر به میدان برود. به همین دلیل وضعیت 2 مهره‌ی ملی‌پوشِ دیگر این تیم را بررسی می‌کنیم.

مقصر اصلی از دست رفتن پیروزی استقلال برابر رقیب سنتی بدون هیچ تردیدی سید حسین حسینی بود. دروازه‌بان باتجربه و کاپیتان آبی‌پوشان در پیکار با پرسپولیس، 2 خروج اشتباه داشت و هر 2 خروج منجر به 2 گل شد. شب کابوس‌وار حسینی روی گل دقیقه‌ی 89 گولسیانی تکمیل شد. او به بدترین شکل ممکن از دروازه بیرون آمد و روی نقطه‌ی ضعف همیشگی‌اش یعنی خروج روی ارسال‌ها بازهم به خودش و تیمش ضربه زد. با این حال ساپینتو به حسینی فرصتی دوباره داد و او در دیدار برابر صنعت‌نفت موفق شد دروازه‌اش را بسته نگه دارد. البته که موقعیت چندانی هم روی دروازه‌ استقلال خلق نشد تا او را به زحمت بیندازد.

روزبه چشمی

روزبه یکی از آماده‌ترین بازیکنان استقلال در 2 هفته‌ی اخیر بوده است. او در دیدار با پرسپولیس یک گل حیاتی به‌ثمر رساند تا نشان دهد بعد از گلزنی مقابل ولز حسابی عطش‌اش برای باز کردن دروازه‌ حریفان بالا رفته است. عملکرد خوب و قابل قبول برابر صنعت‌نفت را هم اضافه کنید. چشمی با قدرت رهبری بالا در میانه‌ میدان به کارهای دفاعی و هجومی نظم می‌دهد. او در فاز تدافعی قابلیت بازی‌خوانی بالایی دارد و به هنگام حمله هم با پاس‌های سالم و سریعش تیم را به‌حرکت درمی‌آورد. جدال با تیم آبادانی یکی از معدود بازی‌هایی بود که روزبه به طور کامل در زمین حضور داشت و تعویض نشد.

پیام نیازمند

سپاهان، سومین و آخرین تیمی بود که در جام جهانی از بین تیم‌های ایرانی سهمیه داشت. تیم تحت هدایت ژوزه مورایس با حضور 2 ملی‌پوش ابتدا در انزلی مقابل ملوان به تساوی بدون گل رضایت داد و سپس در نقش جهان با 4 گل نفت مسجدسلیمان را در هم کوبید تا بتواند فاصله‌اش را با صدر جدول کاهش دهد.

همانند وحید امیری در جام جهانی فرصت بازی پیدا نکرد اما در دیدارهای اخیر طلایی‌پوشان مهره‌ای ثابت بود. نیازمند در این 2 مسابقه توانست دروازه‌اش را بسته نگه دارد. او مقابل انزلی‌چی‌ها یکی 2 مهار خوب داشت و در جدال با نفت مسجدسلیمان خطر خاصی روی دروازه او ایجاد نشد و پیام صرفا با چند خروج به موقع و البته با چاشنیِ اعتماد به نفس فراوان توانست به سلامت از زمین بیرون بیاید.

رامین رضاییان

مهره‌ مورد علاقه‌ی مورایس در سمت راست خط دفاعی، حضوری فعال در 2 مسابقه داشت. رامین برابر ملوان با ارسال‌هایش و نفوذهای متوالی‌ای که انجام می‌داد، نقشی موثر در موقعیت‌های به‌وجود آمده ایفا کرد. گل مردود شهریار مغانلو هم از سانتر زیبای رضاییان به‌دست آمده بود. مدافع راست باتجربه‌ طلایی‌پوشان در جدال با نفت هم به عملکرد باکیفیت خود ادامه داد و پایه‌گذار یکی از 4 گل تیمش بود و خودش هم می‌توانست زننده‌ یک گل باشد ولی عکس‌العمل به موقع سعید جلالی‌راد مانع از این اتفاق شد. زننده‌ گل دوم ایران به ولز، در دقایق پایانی دیدار با نفت از زمین بیرون رفت تا برای بازی بعدی کمی استراحت کند.

در مجموع و در بین 8 بازیکن از 9 بازیکنی که برای تیم‌های‌شان بازی کرده‌اند رامین رضاییان و روزبه چشمی عملکردی خوب و استاندارد را از خود بر جای گذاشتند. بازیکنانی چون علیرضا بیرانوند، پیام نیازمند و مهدی ترابی هم عملکردشان در مجموع قابل قبول بود اما الباقی نفرات یا در مجموع نمایشی متوسط داشتند و یا دور از انتظار ظاهر شدند.  

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری