football360 logo

مشکل پرسپولیس فراتر از «لوکادیا»؛ کسی پاس گل نمی‌دهد

09 دی 1401 ساعت 13:0052 نظر
صدرنشین لیگ برتر در جدول موقعیت‌سازها در انتهای جدول حضور دارد.

به گزارش فوتبال 360، پرسپولیس چه کسی را جانشین یورگن لوکادیا خواهد کرد؟ شاید این مهم‌ترین سوالی باشد که این روزها ذهن کادرفنی پرسپولیس را به خودش معطوف کرده است اما واقعا جواب این سوال چقدر مهم است؟ لوکادیا نشان داد که حضور یک مهاجم گلزن و موقعیت‌شناس تا چه حد می‌تواند برای یک تیم مهم و حیاتی باشد اما آیا پیدا کردن یک جانشین برای لوکادیا مشکل پرسپولیس را حل می‌کند؟

نگاهی به آمار پرسپولیس نشان می‌دهد که شاید پیدا کردن یک مهاجم برای این تیم در عین مهم بودن، حلال تمام مشکلات نباشد. تیمی که نمی‌تواند موقعیت ایجاد کند با یک یا چند مهاجم هم مشکلش حل نمی‌شود مگر لوکادیایی را داشته باشد که در سطحی فراتر از لیگ برتر بتواند از نیم‌موقعیت‌ها یک گل بسازد و پیدا کردن آن در شرایط فعلی برای پرسپولیس تقریبا محال است. به همین دلیل راهکار آسان‌تر شاید این باشد که یحیی به جای دغدغه خط حمله کمی هم دغدغه هافبک‌هایش را داشته باشد و با سروسامان دادن به وضعیت آن‌ها هم موقعیت‌های گل را بیشتر کرده و هم روی گلزنی‌شان حساب کند.

کم موقعیت و کم شوت 

پرسپولیس در ایجاد موقعیت گل یکی از ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ است و بازیکنان این تیم در کل این 13 هفته میانگین 8.5 شوت در هر بازی به سمت دروازه حریفان داشته‌اند و در میان 4 تیم ضعیف لیگ در این آمار قرار دارند. آماری که نشان می‌دهد شاید حتی یک مهاجم متوسط هم نتواند با این آمار تعداد گل‌های زده پرسپولیس را خیلی افزایش دهد. 

مهدی ترابی این فصل هم مانند فصول دیگر بهترین بازی‌ساز تیمش بوده است. بازیکنی که با میانگین 1.8 پاس کلیدی بیشترین موقعیت‌سازی را دارد اما مشکل این است که در میان بقیه بازیکنان همچین اعدادی در پاس کلیدی دیده نمی‌شود. 

پرسپولیس مانند فصول قبل در بازیسازی از انتهای زمین مشکل دارد. در تیم‌های دیگری مانند سپاهان، استقلال و گل‌گهر بازیکنانی که عددی بالاتر و یا نزدیک به یک را در میانگین پاس کلیدی در هر بازی ثبت کرده‌اند مدافعان کناری و هافبک‌های دفاعی هستند.


بازی‌سازهایی از راه دور 

صالح حردانی، جعفر سلمانی و ابوالفصل جلالی هر کدام حدود 0.9 پاس کلیدی در هر بازی برای استقلال داشته‌اند. مهدی مهدی‌پور به عنوان هافبک دفاعی تیم هم میانگین 1.6 پاس کلیدی در هر بازی داشته است.

در سپاهان که رامین رضاییان همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود ستاره بازی‌سازی است. 1.9 پاس کلیدی در هر بازی قطعا با توجه به تعداد دقایق بازی او یکی از بهترین آمارها در لیگ این فصل است. در سمت چپ هم میلاد زکی‌پور با 1.2 پاس کلیدی در هر بازی آمار خوبی را ثبت کرده است. مسعود ریگی هم حدود 0.7 پاس کلیدی در هر بازی داشته است.

در گل‌گهر هجومی تعداد بازیکنان با پاس کلیدی بالای یک بالاست و تقریبا تمام بازیکنان در تمام پست‌ها در بازی‌سازی شرکت دارند. 

در پرسپولیس میلاد سرلک و کمال کامیابی نیا در مجموع تعداد میانگین پاس‌های کلیدی‌شان در هر بازی به عدد 0.7 می‌رسد! علی نعمتی دفاع چپ قرمزها 0.2 و دانیال اسماعیلی‌فر به عنوان بهترین پاسور تا این‌جای کار 0.8 پاس کلیدی در هر بازی داشته است. آماری که مشخص می‌کند چرا پرسپولیس به سختی گل می‌زند.

حضور بازیکنانی مانند مرتضی پورعلی‌گنجی در خط دفاع و سروش رفیعی در پست هافبک دفاعی نتوانسته این مشکل را حل کند و بازیکنانی مانند سعید صادقی هم حتی یک پاس گل به نام خود در این فصل ثبت نکرده‌اند، اضافه شدن وحید امیری به ترکیب هم فعلا مشکلی را برطرف نکرده است. حالا باز هم این سوال را باید تکرار کرد که آیا پیدا کردن یک مهاجم به جای لوکادیا تمام مشکلات پرسپولیس را حل خواهد کرد یا نه. 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری