football360 logo

تیم منتخب لیگ برتر انگلیس در سال ۲۰۲۲؛ ستاره‌های درخشان

12 دی 1401 ساعت 12:202 نظر
لیگ برتر در سال سپری شده میلادی ستاره‌های بزرگی داشت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، سال تقویمی ۲۰۲۲ با صدرنشینی مقتدرانه‌ آرسنال در لیگ برتر پایان یافت. توپچی‌ها که فصل گذشته با افول ناگهانی در اواخر فصل، سهمیه‌ صعود به لیگ قهرمانان اروپا را از دست دادند، امسال با قدرت و شکوه، رقیبان را یکی پس از دیگری از پیش رو برمی‌دارند. ابتدای تابستان، وقتی سال میلادی به نیمه رسید، منچسترسیتی تاجگذاری مجدد خود در فوتبال انگلیس را جشن گرفته بود و لیورپول، بالاتر از چلسی و تاتنهام، تنها تیمی بود که رقابت قهرمانی را تا روز آخر داغ نگه داشت. عملکرد بی‌نظیر ستاره‌های مطرح تیم‌های بالانشین محرز بود و سایت‌های گوناگون با معیارهای خاص خود تیم منتخب فصل و سال را اعلام می‌کنند. آنچه در ادامه می‌آید تیمی است که تنها با تکیه بر محاسبات کامپیوتری و داده‌های آماری «اوپتا»، مشهورترین پایگاه آماری فوتبال انتخاب شده؛ تنها بازیکنانی که در هر ۲ فصل اخیر در لیگ حضور داشته‌اند مورد مقایسه قرار گرفته‌اند و خبری از ارلینگ هالند نیست! 

آلیسون، سنگربان مصمم 

سال ۲۰۲۲ مطابق برنامه‌ریزی لیورپولی‌ها و هماهنگ با میل آن‌ها پیش نرفت اما آلیسون بکر قدرت و صلابت همیشگی خود را حفظ کرد. هیچ‌ دروازه‌بانی در این سال به اندازه‌ او (۱۵) موفق به ثبت کلین شیت نشد‌ و علاوه بر آن آمار امید گل نشان می‌دهد بکر بیشتر از هر دروازه‌‌بان دیگری از گل‌های مورد انتظار حریف جلوگیری کرده. براساس کیفیت‌ شوت‌های شلیک‌شده به سمت دروازه، بکر از شوت‌هایی که به‌طور معمول در فوتبال منجر به ۳۷.۸ گل می‌شود، تنها ۲۷ گل دریافت کرده و از ۱۱ گل مورد انتظار جلوگیری کرده؛ بیش‌تر از هر دروازه‌بان دیگری در لیگ. 

راست و چپ؛ تریپیه و رابرتسون 

خریدهای نقل‌وانتقالاتی کمی وجود دارند که مانند کایرن تریپیه به سرعت روی عملکرد تیم خود تأثیر مستقیم بگذارند. کاپیتان کلاغ‌ها نقش عمده‌ای در اوج‌گیری ناگهانی و فوق‌العاده‌ نیوکاسل در سال ۲۰۲۲ داشت؛ سالی که در رده‌ نوزدهم جدول برای آن‌ها آغاز شد و حالا در رده‌ سوم جدول به پایان رسیده. تریپیه بیش از هر مدافع کناری در لیگ موقعیت گلزنی ایجاد کرده (۲.۴ موقعیت در هر مسابقه) در حالی که جز او، تنها الکساندر آرنولد و رابرتسون موفق به ایجاد میانگین ۲ موقعیت در هر مسابقه شده‌اند. لیورپول در ۷۳ درصد مسابقات سال که رابرتسون را در اختیار داشته به برد رسیده و در هر بازی تنها ۰.۷ گل دریافت کرده؛ در حالی که در غیاب او این آمار به ۵۰ درصد و ۱.۴ گل نزول می‌کند. او همچنین در این سال ۱۰ پاس‌گل به نام خود ثبت کرد؛ بیش‌تر از هر مدافع دیگر در کل لیگ و بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در لیورپول. 

گابریل و سیلوا در قلب دفاع 

تیاگو سیلوا در ۳۸ سالگی همچنان به عملکرد درخشان و موثر خود در ترکیب چلسی ادامه می‌دهد. برای بازیکنی که با ۲۵۳۱ دقیقه، بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در ترکیب چلسی حضور داشته، مسلماً سن یک عدد است. مدافع باتجربه‌ برزیلی به طور متوسط در هر ۹۰ دقیقه ۷.۲ بازپس‌گیری توپ به نام خود ثبت کرده؛ بیش‌تر از هر مدافع وسط دیگر در کل لیگ. هموطنش گابریل ماگالائیش در تمام بازی‌های آرسنال در سال تقویمی ۲۰۲۲ حاضر بوده و بیش‌تر از هر مدافع وسط دیگری در کل لیگ توپ را به جلو حمل کرده (مجموعاً ۶۴۶۷ متر). 

رودری، دی‌بروینه و رایس در میانه‌ زمین 

استاد پاس در تیم پپ در سال ۲۰۲۲ هم به عملکرد تاثیرگذار خود ادامه داد. بازی دقیق رودری و تأثیرگذاری توام با خونسردی او باعث شد به نامی ثابت در ترکیب معمولا متغیر گواردیولا تبدیل شود. رودری بیش از هر هافبک دیگر در لیگ برتر پاس سالم داده (۲۶۷۷) و کم‌تر از هر هافبک دیگر توپ لو داده (از دست دادن توپ در تنها ۹.۷ درصد لمس توپ‌‌ها). عملکرد خارق‌العاده‌ هم‌تیمی او، کوین دبروینه در سال گذشته تداوم داشت؛ هافبک بلژیکی تنها بازیکن لیگ بود که تعداد موقعیت‌های ایجاد‌ شده‌ او سه‌رقمی (۱۱۰) شد. هیچ بازیکنی به رکورد ۱۶ پاس‌گل او نرسید و جز هری کین (۳۵) هیچ بازیکنی به اندازه‌ او (۲۹) روی گل‌های تیمش تاثیر مستقیم نگذاشت. کاپیتان وستهام، دکلن رایس هم جزء هافبک‌های موثر لیگ انگلیس در سال گذشته بود. رایس بیش از هر بازیکن دیگر مالکیت توپ را از آن تیم خود کرد (۳۰۲) و هیچ بازیکنی در تعداد حمل توپ‌های بلند هجومی (بالای ۱۰ متر) به آمار ۱۸۳ حمل توپ او نرسید. 

مدیسون در کنار زوج تهاجمی تاتنهام 

با وجود افول غم‌انگیز لسترسیتی، جیمز مدیسون از معدود بازیکنانی بود که در دل همین کشتی در حال غرق‌شدن مهارت خود را نشان داد و با شایستگی تمام در ترکیب تیم ملی انگلیس در جام جهانی ۲۰۲۲ هم قرار گرفت. مدیسون در سال تقویمی ۲۰۲۲ روی ۲۳ گل تیمش تأثیر مستقیم گذاشت؛ بیش‌تر از هر مدافع دیگر در لیگ و فقط کم‌تر از دی‌بروینه. او در سال گذشته ۶ بار از بیرون محوطه و ۳ بار از ضربات آزاد به گل رسید؛ در هر ۲ آمار، بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در این مدت. عملکرد درخشان سون هیونگ مین  در سال گذشته ستودنی بود. او ۱۸ بار تیمش را در این سال به گل رساند؛ در حالی که هرگز پشت ضربه‌ پنالتی قرار نگرفته‌ بود. تعداد گل‌های او با پای چپ با گل‌های پای تخصصی‌اش (۹) برابر شد. هم‌تیمی او هری کین، جادوگر همیشه در صحنه‌ تاتنهام در طول سال تقویمی گذشته بیش‌تر از هر بازیکن دیگر گل (۲۶)، گل غیرپنالتی (۲۱) و مجموع گل و پاس‌گل (۳۴) ثبت کرد، هرچند ممکن است خود او سال ۲۰۲۲ را با پنالتی از دست رفته مقابل فرانسه به خاطر بیاورد.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری