football360 logo

ویالی هم تسلیمِ سرطان شد؛ صبح تلخی که به جز وقت خداحافظ نیست!

16 دی 1401 ساعت 14:2428 نظر
جیانلوکا ویالی سرانجام در سن 58 سالگی دیده از جهان فرو بست.
به گزارش فوتبال 360، کناره‌گیری جانلوکا ویالی از پست مدیریت تیم ملی فوتبال ایتالیا در ماه دسامبر که هیچکس دوست نداشت دائمی باشد، نشان از وضعیت وخیم سرطان او داشت.
ویالی بلافاصله در لندن برای پشت سر گذاشتن شدیدترین مراحل درمانی بستری شد اما پزشکان، خیلی زود از او قطع امید کردند و باز هم خودش ماند و مبارزه‌ای طاقت فرسا با سرطان. مبارزه‌ای که این بار از همیشه سخت‌تر به نظر می‌رسید و سرانجام، جانلوکا ویالیِ شجاع را با خود همراه کرد. ویالی چندین سال با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی در زمان قهرمانی ایتالیا، این بیماری در بدنش روز به روز بیشتر پیشرفته می‌شد. چیزی که از ویالی در آن تورنمنت به جا ماند اما لبخندی بر لب و آغوشی گرم برای روبرتو مانچینی بود.
آغوش مانچو خالی شد
ویالی که دوران حرفه‌ای فوتبال خود را از سال 1980 و پیش از 20 سالگی در کرمونزه آغاز کرد، تیم زادگاهش را از سری سی به سری بی رساند و پس از 4 سال راهی سامپدوریا شد. در این تیم، ویالی همکاری بی‌نظیری با دوست دوران کودکی، روبرتو مانچینی در خط حمله داشت و طلایی‌ترین دوران سمپدوریا با آنها رقم خورد. آنها در کنار یکدیگر لقب «دو قلوهای گل» را دریافت کردند و سامپدوریا به نخستین قهرمانی‌اش در سری آ رسید. در تورنمنتنی که ویالی با 19 گل عنوان آقای گل مسابقات را دریافت کرد. اگرچه سامپدوریا در مسابقات بین‌المللی و جام حذفی هم  به قهرمانی رسید اما حسرت عدم تجربه پیروزی در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونای رویایی یوهان کرویف، همراهش ماند. ویالی همچنین رکورددار به ثمر رساندن 13 گل در یک دوره از برگزاری جام حذفی فوتبال ایتالیا هم بود.
از قهرمانی اروپا تا نیمکت‌نشینی
پس از نایب قهرمانی اروپا، ویالی با انتقالی رکوردشکن به ارزش 12.5 میلیون پوند، راهی یوونتوس شد تا پس از تجربه بازی در کنار روبرتو باجو و پائولو دی‌کانیو، بازوبند کاپیتانی این تیم در شب قهرمانی لیگ قهرمانان اروپا 1996 را بر بازو بسته و معتبرترین جام اروپایی را سرانجام به عنوان کاپیتان بر فراز دستانش بالا ببرد. پس از قهرمانی، ویالی با درو کردن عناوین قهرمانی در فوتبال ایتالیا، راهی لیگ برتر انگلیس شد تا جزئی از پروژه بازسازی آبی‌های لندن تحت هدایت رود گولیت باشد. ویالی سهم زیادی در فتح جام حذفی انگلیس با چلسی داشت و به سبب تسلطش روی زبان انگلیسی، خیلی زود به زندگی در لندن خو گرفت اما به‌همان اندازه سریع هم با سرمربی هلندی به مشکل خورد و تبدیل به بازیکنی نیمکت‌نشین شد.
یکی از موفق‌ترین مربیان تاریخ چلسی
پس از کنار گذاشته شدن رود گولیت، ویالی به‌عنوان مربی- بازیکن چلسی کارش را ادامه داد و موفق شد علاوه بر فتح جام اتحادیه، تیمش را به قهرمانی در جام در جام اروپا و سپس سوپر جام فوتبال اروپا با غلبه بر رئال مادرید برساند. آنها در لیگ برتر، تنها 4 امتیاز کمتر از تیم قهرمان، منچستریونایتد کسب کردند و اولین سرمربی ایتالیایی در تاریخ لیگ برتر درحالی که هنوز 34 ساله نشده بود، جوان‌ترین مربی فاتح رقابت‌های اروپایی لقب گرفت. ویالی موفق شده بود بهترین عملکرد چلسی از  نظر کسب امتیاز و رتبه‌بندی در لیگ برتر پس از 30 سال را برای آبی‌های لندن به ارمغان بیاورد. تحت هدایت ویالی، چلسی اولین حضورش در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد و تا مرحله یک چهارم نهایی هم پیش رفت اما بازهم ویالی مغلوب بارسلونا شد تا تنها دستاوردش در آن فصل، فتح جام حذفی در قامت سرمربی با غلبه بر استون‌ویلا در دیدار فینال باشد.
بازگشت به ومبلیِ خاطره‌ساز
غلبه بر منچستریونایتد در سوپرجام فوتبال انگلیس، پنجمین جام ویالی در مدت زمان کمتر از 3 سال را برای شیرهای لندن به ارمغان آورد اما پس از آن به سبب درگیری با برخی بازیکنان از جمله دیدیه دشان و جانفرانکو زولا از کار برکنار شد تا دوران مربیگری خود را پس از یک سال ناموفق در واتفورد، خیلی زود هنگام به پایان برساند. او حرفه خود را به عنوان گزارشگر اسکای و کارشناس فوتبال ادامه داد و موفق‌ترین تجربه‌اش، مدیرت تیم ملی فوتبال ایتالیا به سمت قهرمانی در یورو 2020 با غلبه بر انگلیس در استادیوم خاطره‌انگیز ومبلی بود.
ویالی در تیم ملی فوتبال ایتالیا  بازیکنی تاثیرگذار بود و در 59 بازی، 16 گل به ثمر رساند. او همچنین تجربه ایستادن بر سکوی سوم جام‌جهانی 1990 را هم در کارنامه داشت و در مسیر رسیدن به نیمه‌نهایی تورنمنت خانگی، روزهای پر فراز و نشیبی را تحت هدایت ازلیو ویچینی پشت سر گذاشت و پس از تنها 7 سال، از تیم ملی کناره‌گیری کرد. ویالی سرانجام صبح جمعه، 6 ژانویه 2023 در بیمارستان لندن، تسلیمِ سرطان شد و دیده از جهان فرو بست.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری