football360 logo

بارسلونا بدون لواندوفسکی چگونه به میدان می‌رود؟/ معادله چند مجهولی آبی و اناری

16 دی 1401 ساعت 17:0123 نظر
تیم ژاوی در غیاب آقای گل فصل جاری لالیگا، باید بدون مهاجم تخصصی بازی کند!
به گزارش فوتبال 360، تایید حکم محرومیت روبرت لواندوفسکی پس از حضور این بازیکن در دربی کاتالونیا که با یک بازی نه چندان درخشان و تساوی یک بر یک همراه بود، باعث شده او دیدار مقابل خیرونا را هم علاوه بر تقابل با اتلتیکو مادرید و ختافه از دست بدهد و ژاوی تیمش را برای اولین بار در لالیگا بدون لواندوفسکی آزمایش کند.
البته که لواندوفسکی در بازه ابتدایی فصل هم یک بار مقابل کادیس کار را از روی نیمکت آغاز کرد اما پس از به میدان آمدن در نیمه دوم با ارسال 2 پاس گل و به ثمر رساندن یک گل، نشان داد حضورش در زمین تا چه اندازه تاثیرگذار خواهد بود. در آن دیدار، ژاوی ابتدا تیمش را با آرایش 3-3-4 و استفاده از مثلث فران تورس، مفیس دپای و رافینیا به میدان فرستاده بود و درحالی که بلوگرانا در نیمه نخست نتوانست دروازه کادیس را باز کند، فرانکی دی‌یونک 10 دقیقه پس از نیمه دوم دروازه حریف را گشود و پس از به میدان آمدن لواندوفسکی به جای گاوی، آبی‌واناری‌ها 3 گل دیگر هم  در فاصله کمتر از 30 دقیقه وارد دروازه کردند که لوا روی هر 3 گل، تاثیر مستقیم داشت.
اولین بازی بدون لوا، سخت‌ترین بازی
مهاجم باتجربه لهستانی که در آن دیدار عنوان بهترین بازیکن میدان را کسب کرد و هم‌اکنون با 13 گل زده در صدر جدول گلزنان لالیگا ایستاده، برای 3 دیدار آتی بارسلونا در لالیگا در دسترس نخواهد بود و درحالی که بلوگرانا یکشنبه شب در مصافی حساس به هر 3 امتیاز دیدار مقابل اتلتیکومادرید نیاز خواهد داشت، ژاوی باید اولین بازی بدون در اختیار داشتن لواندوفسکی را پشت سر بگذارد. ترکیب بارسلونا که این فصل، مشکل ظاهراً برطرف نشدنی در خط دفاع را کاملاً مرتفع کرده و با تنها 6 گل خورده، بهترین خط دفاعی در سطح اول فوتبال اسپانیا را در اختیار دارد، حالا در فاز تهاجمی با دردسر روبه‌رو شده و از دست دادن تک امتیازات در این 3 دیدار بدون لواندوفسکی، آنها را در رقابت با رئال مادرید بیش از پیش به زیر خواهد کشید.
معادله چند مجهولی
با لوا، بارسلونا دومین خط حمله برتر مسابقات را در اختیار داشت و ژاوی باید تصمیم سرنوشت‌سازی مبنی بر به میدان فرستادن بازیکنان بدون رهبری لواندوفسکی در خط تهاجمی بگیرد. اینکه حملات تیم را حول محور ممفیس دپای شکل دهد؟ به فران تورس اطمینان کند؟ آنسو فاتی را به‌عنوان جانشین شماره 9 به میدان بفرستد؟ در عمل با 3 بال بدون مهاجم تخصصی بازی کند؟ پدری را یک خط به جلوتر هدایت کند؟ یا رویایش مبنی بر حضور بیشتر فاتی در محوطه جریمه تیم حریف را که قبلا در مصاحبه با مارکا راجع به آن صحبت کرده بود، عملی سازد؟
دغدغه شیرین دپای!
فصل گذشته هرچند با حضور اوبامیانگ به‌عنوان شماره 9 کلاسیک، دپای در پست بال به کار گرفته شد اما دپای در جام‌جهانی بار دیگر ارزش‌هایش را ثابت کرد و همه چیز بستگی به ژاوی دارد که آیا حاضر خواهد بود ستاره هلندی را در خط حمله تیم به میدان بفرستد یا نه! تنها مشکل، اینجاست که دپای به ندرت در جمع 3 بازیکن حاضر در فاز تهاجمی به میدان رفته و تقریباً میانه‌ای با حبس شدن در یک سوم تدافعی تیم حریف ندارد. در این ترکیب احتمالی، حضور فران تورس به‌عنوان بال چپ و عثمان دمبله به‌عنوان بال راست، می‌تواند در کنار دپایِ مهاجم، منطقی‌تر باشد.
توفیق اجباری فران
تصمیم دوم برای ژاوی، استفاده متفاوت از فران تورس است؛ بازیکنی که در ترکیب تحت هدایت ژاوی، هنوز به شرایط آرمانی نرسیده و نسبت به عثمان دمبله در سمت دیگر فاز تهاجمی، از سرعت و انعطاف پذیری یکسانی برخوردار نیست. دغدغه ژاوی، پیدا کردن بهترین پست برای تورس بوده و شاید غیبت لواندوفسکی، حداقل در این 3 بازی، توفیق اجباری جوان اسپانیایی باشد. او که بیشتر به‌عنوان بال چپ به میدان رفته از همکاری قابل قبولی با فرانکی دی‌یونگ و پدری برخوردار است اما این همکاری زمانی شکل می‌گرفته که لوا کاملاً فضا را برای جولان تورس مهیا کرده و خود برای تمام کردن نقشه به داخل محوطه جریمه می‌رفته است. تورس در بازی‌های دور گروهی این فصل لیگ قهرمانان نشان داد در مقابل دروازه حریف هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و غیبت لواندوفسکی، شاید ژاوی را مجبور به استفاده از فران تورس به‌عنوان مهاجم نوک کند. ضمن این که در چنین شرایطی، آنسو فاتی یا رافینیا قادر به بازی در سمت چپ و دمبله در سمت راست خواهند بود.
آنسو فاتی چطور؟
در دیدار برابر اتلتیکو، بارسلونا جوردی آلبا را هم به سبب اخراجش مقابل اسپانیول در اختیار ندارد و همین مورد دغدغه‌های ژاوی را بیشتر کرده. فاتی ذاتاً یک مهاجم نیست اما اصرار ژاوی مبنی بر ساختن یک لیونل مسی جدید از او که با استفاده از قدرت بالای دریبلینگ در محوطه جریمه هم زهر دار ظاهر شود، ممکن است آنسو فاتی را در حداقل یکی از این 3 دیدار به عنوان مهاجم شماره 9 به میدان بفرستد. این اتفاق در شرایطی رخ خواهد داد که ژاوی بخواهد فران تورس را در سمت چپ نگه داشته و برای بازی گرفتن از دپای در مرکز، ریسک نکند. ضمن این که آیا فاتی اصلاً قادر خواهد بود به‌ عنوان مهاجم شماره 9 کاذب به میدان برود و توانایی ارسال پاس به شیوه دلخواه در آن پست را دارد؟ این بحث دیگری است.
پدری رو به جلو!
در 3-3-4 ژاوی، فرانکی دی‌یونگ سرانجام خود را در پست هافبک دفاعی پشت 2 هافبک دیگر که آینده بارسلونا در قلب میدان خواهند بود به سرمربی تحمیل کرده و پدری و گاوی، در این پست آینده درخشانی خواهند داشت. در چنین شرایط غیرقابل پیش‌بینی، پدری که نشان داده میل به تهاجمش بسیار بیشتر است، می‌تواند انتخاب جذابی برای به میدان رفتن به‌ عنوان شماره 9 کاذب و تغییر آرایش تیم باشد. در هر صورت، بارسلونا شاید بدون مهاجم تخصصی به میدان برود و راه‌حل گلزنی در این 3 دیدار در ویژگی‌های بازیکنان کنار و بال ها خلاصه شود. شاید هم استفاده همزمان از رافینیا، فاتی و دمبله، راه‌حل دیگر ژاوی باشد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری