football360 logo

پدیده‌های لیگ بی‌پدیده‌؛ پای «اینسینیه» و «نیکبخت» در میان است

19 دی 1401 ساعت 12:3027 نظر
در بیست‌و‌دومین دوره‌ رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران شاهد درخشش بازیکنان جوانی بودیم که پیش از این هم با اسامی‌شان آشنا شده بودیم.

به گزارش فوتبال 360، روز دوشنبه 26 دی‌ماه به صورت رسمی و پس از برگزاری دیدار عقب افتاده‌ی آلومینیوم اراک و گل‌گهر سیرجان نیم‌فصل نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران به اتمام می‌رسد ولی بدون احتساب آن تک مسابقه، می‌توانیم نیمه‌ اول فصل جاری را از جهات مختلف بررسی کنیم.

شاهد لیگ پویا و جذابی نبودیم. به واسطه‌ برگزاری جام جهانی در چند مقطع مسابقات متوقف شد اما دلایل اصلی عدم جذابیت بازی‌ها و تساوی‌های پرتکرار و دیدارهای کم‌گل، نامساعد بودن زمین‌ها، عدم حضور تماشاگران، فقدان تنوع تاکتیکی بین مربیان، محتاط بودن تیم‌ها و کیفیت نه‌چندان بالای بازیکنان بود. در چنین وضعیتی طبیعی است که خروجیِ لیگ برای معرفی بازیکنان پدیده، خروجیِ قابل اعتنایی نباشد.

در این گزارش به پدیده‌های لیگ بیست‌ودوم اشاره می‌کنیم اما کنایه‌آمیز است که نام آن‌ها را پیش از لیگ بیست‌ودوم هم شنیده بودیم و به معنای واقعی کلمه هیچ‌کدام یک پدیده‌ی واقعی و نام جدید در فوتبال ایران نیستند و همین درخشش‌شان هم مقطعی بوده و در طول نیم‌فصل ادامه‌دار نبوده است. اما شاید برجسته شدن نمایش این نفرات باعث شود تا هم انگیزه‌ی آن‌ها برای ادامه‌ی روند رو به رشدشان بیشتر شود و هم مربیان جسارت بالاتری برای بازی دادن به نفرات کم سن و سال‌تر به خرج دهند.

محمد عمری (پرسپولیس): اینسینیه‌ سرخ‌پوش

21 اسفند1401 شمع 23 سالگی‌اش را فوت می‌کند. محمد عمری در سال 1399 به واسطه‌ درخشش در ترکیب تیم جوانان پرسپولیس به تیم بزرگسالان اضافه شد. او در دی‌ماه سال 1400 و در جریان بازی برابر فجرسپاسی برای اولین‌بار در لیگ برتر به میدان رفت و در همان چند دقیقه نشان داد پتانسیل بالایی دارد. این بازیکن ریزنقش و تکنیکی با اعتماد به نفس بالایی توپ را از هم‌بازی‌های خود می‌گرفت و با شوتزنی و انجام حرکات انفرادی پرسپولیسی‌ها را به یک خروجی مناسب از تیم آکادمی‌شان بعد از چند سال امیدوار کرد. او پس از حدود یک سال و در روزهایی که بازیکنان نامدار تیم یحیی از اوج به دور بودند، به ترکیب اصلی راه یافت و مقابل گل‌گهر فیکس شد. گل حیاتی به محسن فروزان، اولین گل این بازیکن ارومیه‌ای در لیگ برتر بود. این درخشش در جدال برابر نساجی هم ادامه داشت و منجر به نخستین بریس عمری شد. حالا یک نیم‌فصل دست‌نخورده پیش روی بازیکنی است که شباهت فراوانی از لحاظ شیوه‌ بازی و استایل در 2 اِشل کاملا متفاوت به لورنزو اینسینیه دارد. 

ابوالفضل جلالی (استقلال): شبه واحدیِ نیکبخت

پس از جام جهانی دچار مصدومیت شد و در چهار هفته‌ اخیر آثار عدم حضورش در سمت چپ استقلال به وضوح ملموس بوده است. ابوالفضل جلالی را مدت‌هاست که می‌شناسیم. بازیکن 24 ساله‌ای که در سایپا به فوتبال ایران معرفی شد و در زمان دراگان اسکوچیچ در لیست تیم ملی هم جای گرفت. او در ادامه دچار مصدومیت شد و کمی بعدتر به استقلال پیوست. زیر نظر فرهاد مجیدی جلالی توانست خودش را به ترکیب اصلی برساند و توانایی‌های خود را نشان دهد. او در لیگ بیست‌ودوم هم جزو مهره‌های قابل اعتماد ریکاردو سا پینتو بود و جعفر سلمانی را برای چند هفته نیمکت‌نشین کرد. این بازیکن آملی یکی از سورپرایزهای کارلوس کی‌روش در جام جهانی بود و در چند دقیقه‌ای که مقابل آمریکا به میدان رفت، نشان داد چقدر می‌تواند در سمت چپ خط دفاعی، در قامت یک فول‌بک و یا حتی وینگ‌بک کمک‌حال ایران باشد. جلالی باید در کارهای تدافعی عملکرد خود را بهبود ببخشد اما در فاز تهاجمی با سرعت بالا و جسارتی که در عبور از بازیکن روبرو دارد، یک مهره‌ کاملا کارساز است و در فوتبال امروزِ دنیا که مدافعان کناری باید در حملات شرکت کنند می‌تواند یک مهره‌ برجسته باشد. بعضی از حرکات لب خط جلالی یادآور روزهای درخشان علیرضا واحدی نیکبخت در سمت جپ استقلال و تیم ملی فوتبال ایران است.

سامان فلاح (پیکان): جوانِ کهنه‌کار

فقط 21 سال سن دارد اما در حال تجربه کردن سومین فصل خود در لیگ برتر فوتبال ایران است. از سامان فلاح، مدافع و کاپیتان پیکان تهران صحبت می‌کنیم. این بازیکن ساروی در جوان‌ترین تیم لیگ و زیر نظر جسورترین مربی لیگ از حیث بازی گرفتن از مهره‌های جوان روز‌به‌روز پخته‌تر می‌شود و فوتبال‌دوستان را به مدافعی فیزیکی و در عین حال سرعتی امیدوار می‌کند. سامان در لیست اولیه‌ کارلوس کی‌روش برای حضور در جام جهانی 2022 هم حضور داشت و باتوجه به پتانسیل و سن و سالی که دارد می‌تواند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. سامان در تیم ملی فوتبال امید هم حضور دارد و شاید بتواند رویای دیرینه‌ ایران برای رسیدن به المپیک را محقق کند و طلسم حدودا نیم‌‌قرنه را بشکند.

محمدحسین اسلامی (ذوب‌آهن): زیبایی در سادگی است

دیگر بازیکن دهه‌هشتادی حاضر در بین پدیده‌های لیگ بیست‌ودوم محمدحسین اسلامی است. او در لیگ بیست‌ویکم با چهره‌ای کاملا ساده توسط مهدی تارتار گه‌گاه به بازی گرفته می‌شد و چشمه‌هایی از کیفیت بالایش را نشان می‌داد. هافبک هجومی ذوب‌آهن در لیگ بیست‌ودوم به ترکیب اصلی راه پیدا کرد و حالا جزو انتخاب‌های اصلی تارتار محسوب می‌شود. اثرگذاری او روی گل‌های ذوب‌آهن چندان زیاد نبوده و فقط یک گل زده اما ردپایش در حملات این تیم اصفهانی به وضوح قابل مشاهده است. مساله‌ای که از دید کی‌روش هم دور نماند و اسلامی در یکی از اردوهای تیم ملی حاضر شد.

محمدمهدی قنبری (تراکتور): از محرومیت چهارماهه تا دبل برابر استقلال

جدیدترین بازیکنی که نامش بر سر زبان‌ها افتاده محمدمهدی قنبری است. بازیکن 24 ساله‌ تراکتور که در جدال برابر استقلال 2 گل زیبا را وارد دروازه‌ی حسین حسینی کرد و باعث شد استقلال پس از حدود 2 سال در یک بازی خارج از خانه‌ لیگ برتری شکست بخورد. این بازیکن شوشتری با اصالت ارومیه‌ای پس از بازی در تیم‌های سایپا، عقاب و خوشه‌طلایی به عنوان یک پدیده از لیگ آزادگان به لیگ برتر آمد. ابتدای حضورش در بالاترین سطح فوتبال ایران به خاطر تخلفی که در عقد قراردادش زخ داده بود، منجر به محرومیت 4 ماهه‌اش شد. او در لیگ بیست‌ودوم اکثرا در قامت یک مهره‌ تعویضی به میدان می‌آمد و با حضور پاکو خمس این حضور بیشتر شد. قنبری سرانجام پس از تحمل نیمکت‌نشینی‌های فراوان در حال سپری کردن روزهای شیرینی است و باید دید این درخشش ادامه‌دار خواهد بود یا خیر.

به جز این بازیکنان از نفراتی چون عیسی مرادی، محمد امین حزباوی، سامان تورانیان و ... هم باید یاد کنیم. بازیکنان جوانی که در این فصل نمایش قابل توجهی داشته‌اند و باید به انتظار نشست و دید که آیا می‌توانند در نیم‌فصل دوم هم نگاه‌ها را به سمت خود خیره کنند یا خیر. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری