football360 logo

فریم به فریم رونالدو در فوتبال اروپا؛ میان خاطره‌هایت با من گریه کن!

20 دی 1401 ساعت 21:4946 نظر
رونالدو به جز خاطرات و کوله‌باری از افتخار، چیزی در قاره سبز بر جای نگذاشت.
به گزارش فوتبال 360، اگر امکان استفاده از دستگاهی وجود داشت که با چند ساعت خوابیدن، تمامی خاطرات انتخابی یک شخص به دست فراموشی سپرده شوند، هواداران کریستیانو رونالدو به قصد پاک کردن خاطرات این فوق‌ستاره، شاید برای استفاده از این دستگاه صفی طولانی تشکیل می‌دادند.
اینکه انسان، خود خاطراتش را می‌سازد یا خاطراتش او را، شاید پاسخ مشخصی نداشته باشد اما مشخص، این است که انسان بدون خاطراتش، چه خوشایند و چه دردناک، جز درخشش ابدی یک ذهنِ بی‌آلایش، هیچ نخواهد داشت. ایستاده در گوشه‌ای درحال تلاش برای فراموشی دنیا و فراموش شده توسط آن! باور کنید یا نه، دیگر خبری از کریستیانو رونالدو در لیگ قهرمانان اروپا نخواهد بود و این فوق‌ستاره، درست در همان سالی که لئو مسی قهرمانی در جهان را تجربه کرد و خیز بلندی به سمت فتح هشتمین توپ طلا برداشت، ترجیح داد در آستانه 38 سالگی، تسلیمِ گذر زمان و افزایش سن شود.
183 بازی در لیگ قهرمانان اروپا، 140 گل با پیراهن 3 باشگاه و تجربه 5 بار قهرمانی در این تورنمنت، از کودکی که روزگاری مادرش به سبب تنگدستی قصدِ سقط کردنش را داشت، یک فوق‌ستاره ساخت؛ فوق‌ستاره‌ای که حالا می‌خواهد هنرش را با سعودی‌ها تقسیم کند و جز حسرت، چیزی برای هواداران پرشمارش باقی نگذارد.
عرق سرد!
از روزی که کریستیانو در زمین تازه تاسیس استادیوم «ژوزه آلوالاده» و در چارچوب دیداری دوستانه با پیراهن اسپورتینگ لیسبون، نفسِ جان اوشی را گرفت و بازیکنان یونایتد زیر دوش رختکن با یکدیگر برای پیشنهاد جذبش به سر الکس فرگوسن، گفت‌وگو می‌کردند، 20 سال گذشته است. 20 سالی که پر بوده از خاطرات تلخ و شیرین که در میان پیچیدگی ذهنِ هواداران فوتبال در تلاش برای فراموشیِ فوق‌ستاره، آهسته فریاد می‌زنند؛ «کریستیانو را در مونتاک ملاقات کن!»

کریس 16 سال بیشتر نداشت که به لطف لادیسلاو بولونی رومانیایی، از آکادمی به تیم اول اسپورتینگ لیسبون منتقل و تبدیل به اولین بازیکن تاریخ این باشگاه شد که در طول یک فصل، در تمامی رده‌های سنی اسپورتینگ به میدان می‌رود.

در کورس جذب رونالدو، سر الکس فرگوسن موفق شد آرسن ونگر و باشگاه آرسنال را شکست دهد تا نوجوان پرتغالی در جمع شیاطین سرخ از دروازه‌های ورود به بالاترین سطح فوتبال اروپا عبور کند.

رونالدو اولین پرتغالی تاریخ منچستریونایتد شد و رکورد گران‌قیمت‌ترین نوجوان در تاریخ فوتبال انگلیس را شکست. جرج بست در اظهارنظری شگفت‌انگیز، کریستیانو را شبیه‌ترین بازیکن به خودش معرفی کرده بود و درحالی که خود درخواست بر تن کردن پیراهن شماره 28 را داشت، سر الکس فرگوسن پیراهن شماره 7 را به نوجوانِ مورد علاقه‌اش هدیه داد تا از همان ابتدا، کریستیانو وارث پیراهنی شود که روزگاری بر تنِ جرج بست، اریک کانتونا و دیوید بکام اندازه بود.

او اولین بار به‌ عنوان جانشین نیکی بات به میدان فرستاده شد تا تئاتر رویاها، شماره 7 جدیدش را به خود ببیند. پس از تجربه خارق‌العاده اولین فصل در لیگ برتر و به ثمر رساندن اولین گل از روی ضربه کاشته مقابل پورتسموث،رونالدو موفق شد در ادامه 3 گل دیگر نیز به ثمر رسانده و نشان دهد پیراهن شماره 7 منچستریونایتد، هرگز بر تنش گشاد نیست.


و در نهایت، گلزنی در فینال جام حذفی فوتبال انگلیس را هم تجربه کرد و جام قهرمانی را بالای سر برد.



این اولین جام رونالدو در پیراهن منچستریونایتد بود.

در ماه اکتبر 2004، کریس موفق شد گل شماره هزار منچستریونایتد در تاریخ لیگ برتر را به ثمر برساند.

مدتی بعد، قراردادش با این باشگاه تا سال 2010 تمدید شد.

فینال تماشایی جام‌حذفی 2005، میان آرسنال و منچستریونایتد در 120 دقیقه برنده نداشت اما کریس با وجود گشودن دروازه توپچی‌ها در ضیافت پنالتی، شاهد باخت تیمش بود

 جام اتحادیه همان سال، دومین افتخارش در پیراهن منچستریونایتد بود.

سومین فصل حضور رونالدو در فوتبال انگلیس، سرشار از حادثه بود. از محرومیت یک جلسه‌ای به سبب نشان دادن انگشت وسط به هواداران بنفیکا تا اخراج از زمین در دربی منچستر، به سبب خطای خشن روی پای ستاره سابق یونایتد، اندی کول!



پس از آن در مقطعی رونالدو با بسیاری هم‌تیمی‌ها از جمله رود فن نیستلروی به مشکل خورد و رفتارش در دیدار پرتغال مقابل انگلیس در یک‌چهارم نهایی جام‌جهانی 2006 که منجر به اخراج رونی بود،باعث شد در دیدارهای خانگی این تیم در فصل بعد توسط برخی هواداران هو شود و درخواست خروجش را به سر الکس فرگوسن ارائه کند.


درخواستی که صدالبته مورد قبول واقع نشد و رونالدو با عملکردش، دوباره دل هواداران یونایتد را به دست آورد.

او به دنبال عبور از رکورد 20 گل زده در یک فصل، اولین قهرمانی در لیگ برتر را هم تجربه کرد و در ماه دسامبر در 3 دیدار متوالی موفق به ثبت 2 گل در یک بازی شد.

او در ماه نوامبر و دسامبر به‌عنوان سومین بازیکن تاریخ، به طور متوالی به عنوان بهترین بازیکن ماه لیگ برتر انتخاب شد و تمدید 5 ساله قرارداد با افزایش دستمزد هفتگی به 120 هزار پوند را دریافت کرد.

مارس 2008، کریستیانو برای اولین بار باتوجه به غیبت اسکولز، رونی و فردیناند، بازوبند کاپیتانی منچستریونایتد را بر بازو بست و در ادامه با به ثمر رساندن گل‌های سرنوشت‌ساز، یونایتد را به سمت فینال لیگ قهرمانان اروپا هدایت کرد.

تغییر نقش او در ترکیب از بال به مهاجم، نقطه عطف دوران حرفه‌ای رونالدو بود و او طعم گلزنی در دیدار فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل چلسی را هم چشید.



هرچند گل زودهنگامش توسط فرانک لمپارد پاسخ داده و در ضربات پنالتی، ضربه‌اش توسط پتر چک مهار شد اما منچستریونایتد جام را بالای سر برد

تا اشک‌های رونالدو در زمین خیس لوژنیکی، یکی از ماندگارترین صحنه‌های تاریخ این مسابقات باشد.

پس از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، وسوسه‌های رئال مادرید، او را بیش از پیش به حاشیه می‌کشاند. یونایتد نمی‌خواست اجازه خروج به رونالدو بدهد اما کار به جایی کشید که سپ بلاتر، رئیس وقت فیفا واکنش جالب توجهی به درخواست یونایتد مبنی بر جلوگیری قانونی از وسوسه رئال مادرید داشت و رفتار یونایتد در این باره را «برده‌داری مدرن» توصیف کرد!

کریس سال 2007 با حضور در مراسم بهترین‌ها، پایین‌تر از کاکا و مسی عنوان سومین بازیکن برتر جهان فوتبال را به نام خود زد.

سال 2008 برای اولین بار توپ طلا را به چنگ آورد تا دومین بازیکن تاریخ منچستریونایتد پس از جرج بست در سال 1968 شود که توپ طلا را به تئاتر رویاها می‌آورد.



کم کم، رونالدو رسماً به درخواست خروجش از یونایتد بر بستر رسانه‌ها واکنش نشان می‌داد و اگرچه برای انتقال به رئال مادرید لحظه شماری می‌کرد

اما به اجبار، یک فصل دیگر هم در جمع شیاطین سرخ باقی ماند تا در دیدار برابر استوک سیتی، گل شماره صد خود را در پیراهن یونایتد از روی ضربه کاشته به ثمر برساند.

این گل به‌ معنای گشودن دروازه هر 19 رقیب لیگ برتری منچستریونایتد برای کریستیانو رونالدو بود؛ یک رکورد خارق‌العاده دیگر!

در لیگ قهرمانان اروپا، رونالدو در ترکیب مدافع عنوان قهرمانی که بازی‌هایش مقابل تیم‌های رقیبِ اسپورتینگ، از بنفیکا گرفته تا پورتو کم‌حاشیه هم نبود، با یک گل تماشایی از فاصله 40 یاردی، شیاطین سرخ را با حداقل اختلاف به نیمه‌نهایی رساند (از اینجا ببینید) 

در مرحله نیمه‌نهایی هم یکی از خاطره‌انگیزترین گل‌هایش در پیراهن منچستریونایتد را وارد دروازه آرسنال کرد (از اینجا ببینید).

در دیدار فینال اما مدافع عنوان قهرمانی، مغلوب درخشش لیونل مسی و شاگردان پپ گواردیولا شد تا آخرین سکانس از «سی‌آر سون» در پیراهن منچستریونایتد، همراه با نایب قهرمانی در اروپا البته با پیراهن سفید باشد.

کریس در راه رسیدن به دهمین جام با پیراهن یونایتد، مقابل مسی ناکام مانده و آخرین گلش برای شیاطین سرخ در دربی منچستر و باز هم از روی ضربات ایستگاهی به ثمر رسیده بود.




افتخارات کریستیانو رونالدو در منچستریونایتد؛
-    3 قهرمانی لیگ برتر انگلیس
-    یک قهرمانی جام حذفی
-    2 قهرمانی لیگ کاپ
-    یک سوپرجام
-    یک لیگ قهرمانان اروپا
-    یک جام جهانی باشگاه‌ها

کریس در تابستان 2009، با گران‌قیمت‌ترین انتقال تاریخ جهان فوتبال به ارزش 94 میلیون یورو، راهی رئال مادرید و در حضور بیش از 80 هزار هوادار، در سانتیاگو برنابئو به هواداران رئال معرفی شد تا رکورد معارفه یک بازیکن در تاریخ فوتبال که متعلق به دیگو آرماندو مارادونا و ناپولی بود، پس از سال‌ها شکسته شود.

حالا مصاف 2 فوق ستاره، قرار بود بارها و بارها تکرار شده و روزهای طلایی لالیگا را در دومین دهه از هزاره سوم رقم بزند. البته پیراهن سفید رونالدو، از این پس لوگوی پرافتخارترین تیم تاریخ اروپا را بر سینه تحمل می‌کرد.

از آنجایی که پیراهن شماره 7 هنوز بر تن رائول، کاپیتان رئال بود، کریستیانو پیراهن شماره 9 را در جمع کهکشانی‌ها انتخاب و آن را از دستان آلفردو دی‌استفانو افسانه‌ای دریافت کرد.



شروع خارق‌العاده فصل با رئال مادرید که او را تبدیل به اولین بازیکن تاریخ این باشگاه با تجربه گلزنی در هر 4 دیدار ابتدایی‌اش در لالیگا کرده بود، به تبع یک مصدومیت در اردوی ملی به حاشیه رفت و توپ طلای 2009 را شاید به سبب همان نایب قهرمانی در لیگ قهرمانان، به لیونل مسی واگذار کرد.

کریس در نخستین فصل حضورش با رئال مادرید، اگرچه با 33 گل، برترین گلزن رئال در فصلِ 96 امتیازیِ لالیگا بود اما جامی را بالای سر نبرد.

پس از خروج کاپیتان رائول، پیراهن شماره 7 رئال هم به رونالدو رسید.

او وارث پیراهن ریمون کپا، آمانسیو آکارو، خوانیتو و رائول شد.

رونالدو آن فصل هم به ثمر رساندن 4 گل در یک دیدار را تجربه کرد و هم تعداد گل‌هایش در تمامی رقابت‌ها را به 42 رساند تا علاوه بر فتح نخستین جام با رئال (جام حذفی اسپانیا)،برای دومین بار کفش طلای اروپا را هم به دست آورده و تبدیل به اولین بازیکن تاریخ شود که از 2 تورنمنت مختلف به این عنوان رسیده.




سال 2010، باز هم خبری از توپ طلای دوم نبود و همه‌چیز تحت تاثیر قهرمانی اسپانیا در جام‌جهانی و رکوردشکنی لاماسیا قرار گرفت. رونالدو رکورد می‌شکست و مسی توپ طلا می‌برد!

سال 2011 هم جایزه بهترینِ فیفا سهم لئو مسی شد.

کریس اما قوی‌تر ادامه می‌داد و پس از به ثمر رساندن 60 گل در طول یک فصل، یکی از ارکان صد امتیازی شدن رئال در لیگ و فتح عنوان قهرمانی لالیگا پس از 4 سال انتظار بود.

او هم رکورد فرانس پوشکاش را مبنی بر به ثمر رساندن 92 گل در صد بازی شکست و هم رکورد لیگ‌برتری‌اش از نظر گلزنی مقابل تمامی رقبای لیگ را این بار در لالیگا تکرار کرد.

رونالدو برای فتح توپ طلای دوم، همه‌کار کرد. از هت‌تریک در رقابت‌های مهم و زمینه‌سازی پیروزی سوپرجام اسپانیا مقابل بارسلونا تا رسیدن به رکورد گلزنی در 6 ال‌کلاسیکو متوالی اما توپ طلا، برای چهارمین مرتبه باز هم مقصدی جز دستان لئو مسی نداشت.

سال 2013، کریس اولین کاپیتان غیراسپانیایی رئال مادرید در ال‌کلاسیکو پس از 60 سال شد و به رکورد 500 بازی باشگاهی و 300 گل در این سطح رسید.

کریستیانو که حالا بیش از روزگارش در منچستر گلزنی در دیدارهای متوالی را تجربه می‌کرد در دور حذفی لیگ قهرمانان، به تیم سابقش رسید.

دیداری که با درخشش رونالدو این بار در پیراهن مادرید، نتیجه‌ای جز پیروزی کهکشانی‌ها نداشت. پیروزی که البته به قهرمانی ختم نشد!

اگرچه رئال، قرارداد رونالدو را تا تابستان 2018 تمدید کرده بود اما به خدمت گرفتن گرت بیل، همزمان با کسب تجربه بیش‌تر بنزما، باعث شد یکی از خطرناک‌ترین مثلث‌های هجومی تاریخ، تحت عنوان «بی‌بی‌سی» شکل بگیرد.

مثلثی که انگار برای تکرار قهرمانی در لیگ قهرمانان، مهره گمشده کهکشانی‌ها بود.

رونالدو، سرانجام هم به توپ طلای دومش رسید.

او زدن 2 گل در آلیانتس آرنای مونیخ را تجربه کرد.

 با گلزنی در فینال لیگ قهرمانان اروپا مقابل اتلتیکو، تبدیل به نخستین بازیکن گلزن در این دیدار با پیراهن 2 تیم برنده‌ مختلف شد

و «لا دسیما» را به سفیدپوشان هدیه داد.

ترکیب پیراهن سفید با رونالدو در فینال، ظاهراً فقط باید با لوگوی رئال مادرید برنده می‌شد.

فصل بعد، باز هم مقابل اتلتیکو، رونالدو این بار در جام حذفی اسپانیا گلزنی کرد تا در تمامی دقایق مسابقه فوتبال از دقیقه یک تا نود، گلزنی را تجربه کرده باشد. کریستیانو، گل شماره 400 در سطح باشگاهی پس از 653 بازی را به اوزه بیو تقدیم کرد.

اسطوره‌ای که 2 روز پیش، دیده از جهان فرو بسته اما خیالش راحت بود که فوتبال پرتغال، یک رهبر تمام عیار در ترکیبش دارد.

پس از آن، رونالدو با به ثمر رساندن 61 گل در تمامی مسابقات یک فصل و بهبود رکوردش، هم چهارمین کفش طلایش در فوتبال اروپا را به نام خود زد

و هم سومین توپ طلا را به ویترین افتخاراتش افزود.



فصل 16-2015 که هفتمین فصل حضور رونالدو در مادرید بود، با زدن 5 گل مقابل اسپانیول و تبدیل شدن به بهترین گلزن تاریخ رئال در لالیگا با 230 گل در 203 بازی آغاز شد.

این فصل با شکستن رکورد رائول به عنوان برترین گلزن تاریخ رئال مادرید با 324 گل ادامه یافت.

کریستیانو سپس اولین بازیکن تاریخ لیگ قهرمانان اروپا لقب گرفت که در یک دور گروهی، تعداد گل‌هایش را دورقمی می‌کند

و در انتها هم رکورددار گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا شد.

لیگ قهرمانان اروپا، دینش را به رونالدو با تجربه 3 قهرمانی دیگر ادا کرده بود.

«لا اوندسیما» 2016

«لا دودسیما» 2017

و «لا دسیموترسرا» 2018

اما یک اتفاق که بیش از همه در دهه دوم هزاره سوم میلادی، نام رونالدو را در تاریخ پرتغال جاودانه کرد، رساندن تیم ملی به قهرمانی قاره بود. کریستیانو که جای خالی افتخار ملی در کارنامه‌اش خالی بود به دراماتیک‌ترین شکل ممکن قهرمانی در جام ملت‌های اروپا را تجربه کرد.

او درخشید

به فینال رسید و همان ابتدا مصدوم شد.

اما در نهایت اولین جام تاریخ پرتغال را به عنوان کاپیتان بالای سر برد.

او سرانجام سال 2017، پس از کسب توپ طلای چهارم بعد از قهرمانی در اروپا، تعداد توپ طلاهایش را با لئو مسی برابر کرده بود



گل تماشایی‌اش مقابل یوونتوس، یکی از ماندگارترین لحظات تاریخ لیگ قهرمانان اروپا را در فاصله 2.31 متری از سطح زمین رقم زد.

گلی که تشویق هواداران یوونتوس در استادیوم خانگی‌شان را هم در پی داشت و رونالدو با حرکات دستش، احترام آن‌ها را پاسخ داد.

هرچند خیلی زود تشویق رونالدو به‌عنوان رقیب، جایش را به تشویق این فوق‌ستاره در ترکیب بیانکونری داد.

و گلزن‌ترین بازیکن در تاریخ لیگ قهرمانان مقابل بانوی پیر، کم‌تر از یک سال بعد دست در دست بازیکنان این تیم برای افتخار آفرینی در لیگ قهرمانان اروپا حاضر شد.

قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا 18-2017، علاوه بر آنکه رونالدو را به‌عنوان نخستین بازیکن تاریخ این مسابقات که 5 مرتبه جام را بالای سر برده لقب داد، حسن ختام حضور «سی‌آر سون» در مادرید بود.


افتخارات کریستیانو رونالدو در رئال مادرید؛
-    2 قهرمانی لالیگا
-    2 قهرمانی جام حذفی
-    2 سوپر جام
-    4 لیگ قهرمانان اروپا
-    3 جام جهانی باشگاه‌ها

کریستیانوی حالا پرافتخار، هرگز با فلورنتینو پرس برای تمدید قرارداد به توافق نرسید و 10 ژوئیه 2018، با قراردادی 4 ساله و به ارزش صد میلیون یورو، بار سفر از مادرید به مقصد تورین بست.

در پیراهن یوونتوس، رونالدو اگرچه هم به رکورد صد گل در این تیم رسید و هم رکوردها و افتخارات فردی دیگری را به نام خود زد

اما نه یوونتوس برای کریس همچون رئال شد

و نه کریس توانست بانوی پیر را به سمت قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا سوق دهد.



در روزهای واپسین حضور در یوونتوس هم رونالدو با الگری به مشکل خورد. در نتیجه چاره‌ای جز انتقال به تیمی دیگر نبود.


افتخارات کریستیانو رونالدو در یوونتوس؛
-    2 قهرمانی سری آ
-    یک قهرمانی جام حذفی
-    2 سوپر جام
پس از کش و قوس‌های فراوان، کریس بار دیگر به تئاتر رویاها بازگشت.

و همان ابتدا، شماره 7 یونایتد را از تن ادینسون کاوانی خارج کرد.

شماره هفتی که این بار، اگرچه گل می‌زد.

رکورد می‌شکست.

و نیمکت‌نشینی تحت هدایت اوله سولسشائر و رالف رانگنیک را تاب نمی‌آورد

 اما با حضور تن‌هاخ، آفتابِ منچستر برای پسرکی که روزگاری به‌عنوان نوجوان راهی الدترافورد شده، قد کشیده، بزرگ شده، آن‌ها را پس از نایب قهرمانی ترک کرده و دوباره به جمعشان بازگشته بود، چاره‌ای جز غروب نداشت.

رونالدو بیش از آنکه پس از بازگشت به یونایتد تاثیرگذار باشد

حاشیه داشت و در نهایت قراردادش پیش از جام‌جهانی فسخ شد.

برترین گلزن ملی تاریخ فوتبال که در یورو 2020 رکورد علی دایی را شکسته بود

در جام‌جهانی 2022 به جز چند صحنه بهت‌زده و اشک‌بار

چیزی از خود بر جای نگذاشت.

و در نهایت طی یک انتقال شگفت‌انگیز، به النصر عربستان پیوست. جایی که نه‌تنها رویای ادامه حضورش در لیگ قهرمانان اروپا، بلکه روزگار بر تن کردن پیراهن بهترین تیم‌های قاره سبز توسط رونالدو را هم به پایان رساند.

نه رونالدو می‌خواست آخرین فریم از دوران بازیگری‌اش اشک ریختن در قطر بوده باشد و نه جهان فوتبال، خداحافظی غم‌بار کریستیانوی دوست‌داشتنی‌اش را تاب می‌آورد.

و حالا، پس از سال‌ها افتحار آفرینی در اروپا، قاره کهن هم قرار است حضور یکی از برترین‌های تاریخ فوتبال را در خودش جشن بگیرد و هوادارانی که روزگاری او را به‌عنوان ستاره لیگ قهرمانان اروپا به خاطر می‌آوردند

تنها با خاطراتش رها کند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری