football360 logo

نبرد خاص لیگ برتر انگلیس و آماری برای اثبات جذابیتش؛ خیزی به وسعت جام

25 دی 1401 ساعت 11:576 نظر
دربی لندن معمولا جذاب و زیبا از آب درآمده است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، امشب از ساعت ۲۰:۰۰ به وقت ایران، آخرین مسابقه هفته بیستم لیگ برتر انگلیس با میزبانی تاتنهام از آرسنال صدرنشین آغاز خواهد شد. پیروزی شاگردان آرتتا در این مسابقه، اختلاف آرسنال با منچسترسیتی در صدر جدول را به عدد ۸ خواهد رساند و تاتنهام در صورت پیروزی به فاصله ۳ امتیازی سیتیزن‌ها در رده دوم خواهد رسید.

امشب شهرآورد شماره ۱۷۲ شمال لندن در سطح اول فوتبال انگلیس برگزار می‌شود که از این تعداد ۱۶۳ مسابقه به بعد از انتقال آرسنال به قلمرو تاتنهام در هایبوری مربوط می‌شود. در طول ۱۱۰ سال گذشته، این همسایه‌های کینه‌ورز از هیچ فرصتی برای زمین زدن همدیگر دریغ نکرده‌اند. در ۱۷۱ مسابقه رودرروی ۲ تیم در لیگ، آرسنال به ۶۹ پیروزی رسیده و سهم تاتنهام ۵۵ برد بوده. همچنین آمار گل‌های آرسنال در این دربی به عدد ۲۶۶ می‌رسد؛ ۳۱ گل بیش‌تر از حریف (۲۳۵). میانگین گلزنی در این مسابقه هم به مرز ۲.۹۳ گل می‌رسد. 

اقتدار آرسنال در بازی رفت 

اوایل فصل و بعد از شکست غیرمنتظره مقابل منچستریونایتد در حالی که به نظر می‌رسید شاگردان آرتتا چندان دست‌نیافتنی نیستند، دربی شمال لندن از راه رسید. پیش از آغاز آن مسابقه اختلاف ۲ تیم در جدول تنها  یک امتیاز بود اما گل‌های پارتی، ژسوس و ژاکا در مقابل پنالتی کین منجر به پیروزی ۳ گله آرسنال و آغاز پرواز توپچی‌ها در صدر جدول شد. تعداد شوت‌های شاگردان کونته (۷) حتی به یک‌سوم آمار ۲۲ شوت آرسنالی‌ها در این مسابقه هم نرسید. برتری در بازی امشب می‌تواند شاگردان آرتتا را به نخستین پیروزی در هر 2 بازی رفت و برگشت یک فصل لیگ مقابل تاتنهام در ۹ فصل اخیر برساند. 

آمار تاریخی بی‌نظیر 

خیلی قبل‌‌تر از آن که ناکامی مداوم تاتنهام در کسب افتخارات گوناگون و نرسیدن آرسنال به جام اروپایی موجب تمسخر هواداران رقبا شود، همسایه‌های شمال لندن همواره به عنوان ۲ تیم موفق در تاریخ فوتبال انگلیس شناخته می‌شدند. با محاسبه تمام بازی‌های سطح اول فوتبال انگلیس، فقط منچستر یونایتد و لیورپول (۴۸ و ۴۷ درصد)، نسبت به آرسنال (۴۶) و تاتنهام (۴۲)، درصد پیروزی بهتری به نام خود ثبت کرده‌اند. آرسنال تاکنون ۱۳ بار فاتح لیگ شده و در مجموع ۳۱ جام معتبر کسب کرده؛ در حالی که آمار افتخارات تاتنهام تنها ۲ قهرمانی لیگ و ۱۷ جام معتبر را نشان می‌دهد. خروس‌ها در ۳۱ سال اخیر تنها ۲ بار قهرمانی جام اتحادیه را کسب کرده‌اند و بعد از آخرین قهرمانی آن‌ها، آرسنال ۴ بار فاتح جام حذفی شده. سلطه‌ آرسنال در دوران لیگ برتر ادامه داشت؛ به گونه‌ای که آرسن ونگر قبل از ۲ فصل پایانی حضور خود روی نیمکت آرسنال، هیچ‌ وقت لیگ را پایین‌تر از تاتنهام به پایان نبرد. توپچی‌ها ۲۱ فصل متوالی لیگ را در رده بالاتری نسبت به تاتنهام به اتمام رساندند اما در ۶ فصل اخیر اوضاع برعکس شده و تاتنهام همواره بالاتر بوده. 

بهترین شروع تاریخ 

آرسنال با کسب ۴۴ امتیاز از ۱۷ مسابقه نخست فصل به بهترین شروع خود در تاریخ لیگ برتر دست یافته؛ عملکرد درخشان تیمی در حال رشد که ۲ سال پیش با کسب رده هشتم برای نخستین بار در قرن ۲۱ از حضور در مسابقات اروپایی محروم شد و فصل گذشته را در رده پنجم لیگ به پایان رساند‌ اما امثال با عزمی مصمم به سمت قهرمانی حرکت می‌کند. فصل گذشته ۷ بازی بیش‌تر نیاز بود تا آرسنال به آمار ۴۴ امتیاز برسد. در تاریخ لیگ برتر تنها ۱۰ بار تیمی به رکورد حداقل ۴۳ امتیاز از ۱۷ مسابقه اول خود رسیده که ۹ بار با قهرمانی آن تیم به پایان رسیده؛ جز فصل ۱۹-۲۰۱۸ که ۲ تیم لیورپول و منچسترسیتی به این آمار دست یافتند و در نهایت شاگردان گواردیولا فاتح لیگ شدند. 

سبک بازی 

زمستان گذشته، وقتی تاتنهام با نتیجه ۳ بر ۲ مقابل منچستر سیتی به برتری دست یافت، گواردیولا به عقب نشستن شدید حریف و استفاده از فضا برای ضدحملات سریع طعنه زد. این توصیف به مذاق کونته خوش نیامد اما آمار نشان می‌دهد از زمان حضور سرمربی ایتالیا روی نیمکت اسپرز در پائیز گذشته، تاتنهام نسبت به دیگر تیم‌های مطرح لیگ برتر به مراتب عقب‌تر بازی می‌کند. تنها ۲۲ درصد پاس‌های صحیح یاران تاتنهام در یک‌سوم دفاعی حریف به مقصد می‌رسد؛ کم‌تر از هر تیم دیگر در لیگ انگلیس و فقط بیش‌تر از لستر سیتی (۲۰). برای مقایسه، آمار آرسنال در این فاکتور به ۳۰ درصد می‌رسد؛ بیش‌تر از هر تیم دیگر و فقط کم‌تر از نیوکاسل (۳۱). سبک بازی دفاعی تاتنهام باعث می‌شود رقبا شانس چندانی برای حملات سریع و ضدحمله در مقابل آنها نداشته‌ باشند‌. میانگین سرعت مستقیم تیم‌های رقیب در حمله به سمت دروازه تاتنهام از ۱.۱۷ متر بر ثانیه فراتر نمی‌رود؛ کم‌تر از هر تیم انگلیسی دیگر در لیگ به جز منچستر سیتی (۱.۱۵)، درحالی که سرعت مستقیم بازیکنان در حمله به سمت دروازه آرسنال از ۱.۵۰ متر بر ثانیه نیز فراتر می‌رود. از سوی دیگر تجمع دفاعی اسپرز باعث می‌شود شانس گل شدن شوت‌های رقبا که معمولاً از فاصله‌ دورتر و در موقعیت‌های شلوغ‌تر شلیک می‌شود به ۷.۷ درصد کاهش پیدا کند و این، بهترین آمار کل لیگ است. در طرف مقابل اما دقت شوت حریفان آرسنال عدد ۹.۴ درصد را نشان می‌دهد. در واقع دفاع آرسنال نسبت به تاتنهام فرصت‌های کم‌تری برای شوت‌زنی در اختیار رقبا قرار می‌دهد اما احتمال گل شدن شوت‌هایی که به سمت دروازه‌ اسپرز زده می‌شود، کم‌تر است. جالب است که رقبای تاتنهام به طور میانگین در هر مسابقه ۲۵ بار در محوطه جریمه این تیم موفق به لمس توپ می‌شوند اما در دل شلوغی شانس چندانی برای باز کردن دروازه ندارند. 

بازگشت‌های رویایی 

شهرآورد شمال لندن با ۱۷۵ گل در 3 دهه گذشته، دومین رقابت پرگل تاریخ لیگ برتر بعد از تقابل‌های آرسنال - لیورپول (۱۸۰) و برابر با تاتنهام-لیورپول (۱۷۵) بوده. ۲۲ گل از روی نقطه پنالتی در این هماوردی به ثمر رسیده که رکورد تاریخ لیگ برای یک بازی خاص به شمار می‌رود. ۱۰ بار تیمی که گل اول را به ثمر رسانده در نهایت با شکست زمین را ترک کرده. تاتنهام ۱۱ بار برتری خود مقابل آرسنال را در لیگ از دست داده و در مجموع ۴۵ امتیاز به دست آمده را مقابل آرسنال از کف داده؛ بیش‌تر از هر تیم دیگر در مقابل هر حریف دیگر در تاریخ لیگ برتر. تیم‌ها ۶ بار در وقت‌های تلف‌شده نیمه دوم مقابل هم به گل رسیده‌اند که هیچ‌یک گل پیروزی‌بخش نبوده. جالب این که تاتنهام در تاریخ لیگ برتر ۲۴ بار بعد از دقیقه ۹۰ گل منجر به شکست دریافت کرده (بیشتر از هر تیم دیگر) و ۲۹ بار به گل پیروزی رسیده (بیشتر از هر تیم دیگر جز لیورپول). 

هری کین، امید اول اسپرز 

کین ۱۴ بار در مقابل آرسنال موفق به گلزنی شده؛ هر ۱۴ بار در لیگ و بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در تاریخ دربی شمال لندن. کین در مقابل هیچ حریفی در تاریخ لیگ برتر بیش‌تر از آرسنال به گل نرسیده. کاپیتان انگلیس حالا فقط ۲ گل تا رسیدن به آمار ۲۰۰ گل در لیگ برتر فاصله دارد و آمار او میانگین فوق‌العادۀ ۰.۶۶ گل در هر مسابقه را نشان می‌دهد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری