football360 logo

ال‌کلاسیکو در سوپرجام سفید است؛ آمار و تاریخ به سود کهکشانی‌ها

25 دی 1401 ساعت 15:3224 نظر
تاریخ جدال‌های رئال مادرید- بارسلونا در سوپرجام 7 بر یک به سود کهکشانی‌هاست.

به گزارش فوتبال 360، یکشنبه شب جاری از ساعت 22 و 30 دقیقه در حالی دو رقیب دیرینه به مصاف هم می‌روند که تعداد ال‌کلاسیکوها در سوپرجام اسپانیا به عدد 9 خواهد رسید. پیش از این رئال مادرید و بارسلونا 8 بار در سوپرجام اسپانیا به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن 7 پیروزی برای رئال مادرید و تنها یک برد برای بارسلونا بوده است. آبی و اناری‌ها برای به یاد آوردن آخرین برد خود در سوپرجام برابر رئال مادرید باید بیش از یک دهه به عقب بازگردند اما این موضوع برای رئالی‌ها به سال گذشته و آخرین تقابل ۲ تیم که تنها تقابل آنها خارج از بازی نهایی بود در این رقابت برمی‌گردد.

1988

سال 1988 اولین ال‌کلاسیکو تاریخ در سوپرجام برگزار شد. در نسخه سابق این رقابت که به صورت ۲ دیدار رفت و برگشت برگزار می‌شد رئال مادرید بازی رفت را 2 بر صفر به سود خود به پایان برد و با وجود شکست 2 بر یک در دیدار برگشت در مجموع با پیروزی 3 بر 2 به مقام قهرمانی رسید.

1990

 ۲ سال بعد ال‌کلاسیکو در سوپرجام تکرار شد. بازی رفت در نیوکمپ با اخراج یوهان کرایف از کنار زمین و لگد کردن پای داور توسط هریستو استویچکوف جنجالی شد. این دیدار پر برخورد در نهایت با تک گل «میشل» یک بر صفر به سود رئالی‌ها به پایان رسید. در دیدار برگشت، بارسلونا ابتدا با گل «گویکوچِئا» پیش افتاد اما در ادامه شب کابوس‌واری را پیش سر گذشت و با دریافت 4 گل که ۲  گل از آن توسط امیلیو بوتراگِوئنو به ثمر رسید، در نهایت 4 بر یک در آن دیدار و در مجموع 5 بر یک سوپرجام را به کهکشانی‌ها واگذار کرد.

1993

سومین رقابت رئال مادرید و بارسلونا در سوپرجام  با قهرمانی رئال مادرید به پایان رسید. در آن سال رئالی‌ها بازی رفت را در سانتیاگوبرنابئو 3 بر یک به سود خود به پایان بردند تا تساوی یک بر یک در بازی برگشت ضامن قهرمانی مجدد آن‌ها در این رقابت باشد.

1997

چهارمین ال‌کلاسیکو در سوپرجام با پیروزی بارسلونا در بازی رفت آغاز شد. آبی و اناری‌ها با پیروزی 2 بر یک در نیوکمپ، به کسب اولین قهرمانی خود در این رقابت برابر رئال مادرید امیدوار شده بودند اما بازی برگشت همه چیز کاملا متفاوت پیش رفت. درخشش رائول گونسالس که دو گل به ثمر رساند و گل‌های پردراگ میاتوویچ و کلارنس سیدورف در نهایت منجر به پیروزی 4 بر یک رئال مادرید در این بازی و کسب چهارمین پیروزی متوالی در ال کلاسیکو سوپرجام برای کهکشانی‌ها شد.

2011

طلسم بارسلونا سال 2011 شکسته شد و آبی و اناری‌ها بالاخره موفق شدند اولین و البته تا به امروز تنها پیروزی خود در ال کلاسیکو سوپرجام را به دست بیاورند. در آن سال که رقابت بارسلونا با هدایت پپ گواردیولا و رئال مادرید با خوسه مورینیو از یک سو و حضور لیونل مسی و کریستیانو رونالدو در اوج دوران فوتبالی برابر یکدیگر از سوی دیگر، ال‌کلاسیکو را به بهترین و خاص‌ترین رقابت فوتبال دنیا تبدیل کرده بود، بازی رفت با تساوی ۲  بر ۲ به پایان رسید تا همه چیز به بازی برگشت موکول شود.
دیدار برگشت آن ال‌کلاسیکو در اوج هیجان و حاشیه پیش رفت. بارسلونا با گل آندرس اینیستا در دقیقه 15 پیش افتاد اما کریستیانو رونالدو 5 دقیقه بعد بازی را به تساوی کشاند. گل لیونل مسی در دقیقه 45 بازی را به سود بارسا کرد اما کریم بنزما در دقیقه 82 بازی را به تساوی کشاند تا لیونل مسی با گلزنی در دقیقه 88 یک پیروزی خاطره‌انگیز برای بارسلونا رقم بزند. درگیری معروفی که طی آن خوسه مورینیو انگشت خود را به چشم تیتو ویلانوا فقید فرو کرد، در همان دیدار جنجالی رخ داد.

2012

یک سال پس از شکست تلخ و جنجالی، این بار مورینیو بود که توانست انتقام خود از گواردیولا را بگیرد. پنجمین ال‌کلاسیکو در سوپرجام در دیدار رفت 3 بر 2 به سود بارسلونا خاتمه یافت اما در دیدار برگشت 2 بر یک به سود رئال مادرید شد تا کهکشانی‌ها به لطف گل زده بیشتر در خانه حریف یک بار دیگر قهرمان شوند.

2017

آخرین ال‌کلاسیکو در سوپرجام به سال 2017 بازمی‌گردد. سوپر گل کریستیانو رونالدو و گل استثنایی مارکو آسنسیو باعث پیروزی 3 بر یک رئالی‌ها در بازی رفت شد. بازی برگشت بارسا کاری از پیش نبرد و بار دیگر درخشش آسنسیو و یک سوپر گل دیگر از سوی او که با گل کریم بنزما تکمیل شد در نهایت با پیروزی 2 بر  صفر در دیدار برگشت و پیروزی 5 بر یک کهکشانی‌ها در مجموع ۲ دیدار به پایان رسید.

2021

تنها ال کلاسیکو که در سوپرجام برای عنوان قهرمانی برگزار نشد سال گذشته و در مرحله نیمه نهایی بود که آن دیدار نیز در نهایت با پیروزی 3 بر 2 کهکشانی‌ها به پایان رسید. یکشنبه شب و تا ساعاتی دیگر، هشتمین ال‌کلاسیکو در سوپرجام در حالی برگزار می‌شود که سرنوشت ۲ تیم برای اولین بار در قالب یک دیدار فینال رقم خواهد خورد. باید منتظر ماند و دید برنده این دیدار جذاب بارسا آماده ژاوی خواهد بود یا رئال نه چندان سرحال آنچلوتی.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری