football360 logo

حال و روز رقت‌انگیز اورتون؛ نابودی نزدیک است

27 دی 1401 ساعت 09:032 نظر
قهرمان سابق فوتبال انگلیس حال و روز ناگواری دارد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، شنبه این هفته وقتی باد سرد زمستانی اطراف گودیسون پارک، نخستین ورزشگاه اختصاصی فوتبال در انگلیس را مورد نوازش قرار می‌داد، ۲ اتفاق غیر منتظره و کم‌سابقه در تاریخ فوتبال این کشور رخ داد. برای نخستین بار به کادر مدیریتی یک باشگاه اطلاع داده شد  برای حفظ امنیت خودشان از حضور در ورزشگاه خودداری کنند و برای نخستین بار در ۶۵ سال گذشته، اورتون ۴ بازی خانگی متوالی را با شکست پشت سر گذاشت. آخرین پیروزی تیم به نخستین روزهای آبان ماه برمی‌گردد و از آن روز تاکنون اورتون جز ۲ مساوی مقابل فولام و منچسترسیتی، همه بازی‌ها را باخته. تافی‌ها حالا با ۱۵ امتیاز و تفاضل گل منفی ۱۱ در رده نوزدهم جدول قرار دارند. هواداران اورتون جایگاه تیم را اتفاقی و «فریب جدول» نمی‌دانند و همه علناً از احتمال سقوط این تیم ریشه‌‌دار حرف می‌زنند. حتی تیره‌روزی‌های طرف قرمز بندر مرسی‌ساید هم ناکامی شاگردان فرانک لمپارد را به سایه نبرده. ما با یک تیم غم‌زده و بدحال طرفیم؛ باشگاهی که هرچه بیش‌تر خرج می‌کند، کم‌تر نتیجه می‌گیرد. 

باخت پشت باخت 

گل دیرهنگام ولورهمپتون در بازی باکسینگ دی، با گل دیدنی گری و تساوی شیرین در خانه منچسترسیتی دنبال شد. امتیاز گرفتن از تیم گواردیولا ارزشمند بود اما اورتون با تنها ۲ شوت به گل تساوی رسید. امید گل مجموع این شوت‌ها از ۰.۰۹ فراتر نمی‌رفت. به عبارت بهتر، اورتون به طور میانگین در ۱۱ مسابقه مشابه، فقط یک بار می‌توانست به گل تساوی دست پیدا کند. به هر حال خوشی آبی‌ها در شب سال نو ۳ روز بیش‌تر دوام نداشت و شاگردان دی‌زربی در برایتون با ۴ گل گودیسون پارک را به آتش کشیدند؛ از جمله ۳ گل در عرض ۶ دقیقه در اوایل نیمه دوم. اورتون بعد از شکست ۳گله مقابل منچستر یونایتد و کنار رفتن از جام حذفی مهیای میزبانی از ساوتهمپتون قعر جدولی شد؛ یک فرصت عالی برای خروج از بحران و منطقه سقوط. با این حال گل اونانا برای پیروزی کافی نبود؛ ساوتهمپتون در نیمه دوم به بازی برگشت و دبل واردپروس امتیاز ۲ تیم را در قعر جدول برابر کرد تا خشم هواداران اورتون به بالاترین حد برسد. طعنه‌آمیز بود که سرمربی حریف، ناتان جونز بعد از مسابقه با یک اظهار نظر معنادار، بازی 2 تیم را به دلیل طبیعت فیزیکی آن به بازی‌های سطح دوم لیگی انگلیس تشبیه کرد. زنگ خطر برای نیمه آبی شهر به صدا در آمده؛ هرچند هواداران نمی‌توانند حتی احتمال سقوط به سطح دوم را به خود بقبولانند. 

آمار غم‌انگیز 

از ۱۳ مسابقه اخیر اورتون در تمام رقابت‌ها، ۱۰ بازی با شکست به پایان رسیده. آمار فاجعه‌بار ۳ برد از ۱۹ مسابقه با رکورد کم‌ترین تعداد برد تا این مقطع از فصل در تاریخ باشگاه برابری می‌کند. همچنین تافی‌ها تا پایان نیم‌فصل تنها ۱۵ امتیاز جمع کرده‌اند؛ کم‌تر از هر فصل دیگر در تاریخ باشگاه و فقط برابر با فصل ۵۱-۱۹۵۰ که در نهایت با سقوط به سطح دوم به انتها رسید. عملکرد ضعیف و ترقی معکوس پله به پله تیم با وجود هزینه‌های کلان در سال‌های اخیر باورنکردنی به نظر می‌رسد. گویا سرمایه‌های فرهاد مشیری، مالک ایرانی باشگاه بی‌راه و در جای اشتباه هزینه شده. فرانک لمپارد از ابتدای فصل در مخمصه گیر کرده و در خروج از بحران ناموفق بوده. رابطه هواداران با کادر فنی، مدیریتی و حتی بازیکنان نیز روز به روز تیره‌وتار می‌شود. حتی عملکرد نسبتاً قابل‌قبول مقابل منچسترسیتی هم نتوانست روحیه را به اعضای تیم برگرداند. 

دردسرهای لمپارد 

شکست مقابل ساوتهمپتون از هر نظر تیره‌روزی‌های اورتون را تصویر می‌کند. ساحل‌نشینان با ۵ روز استراحت کم‌تر نسبت به اورتون به مرسی‌ساید آمده بودند با ساق‌های خسته از یک نبرد موفقیت‌آمیز در جام اتحادیه که با شکست و حذف منچسترسیتی به پایان رسید. اورتون، جام اتحادیه را با تدبیر عجیب لمپارد و انتخاب یک ترکیب ضعیف در مقابل بورنموث از دست داد. بازگشت الکس ایوبی در حالی که به نظر می‌رسید مصدومیت شدید قوزک پا دارد، امیدوارکننده بود و گل اونانا امید را به مقابل چشم همه آورد اما در نیمه‌ دوم وقتی گل‌ واردپروس، کار را به تساوی کشاند، وضعیت هواداران روی سکوهای گودیسون پارک عوض شد و دقایقی بعد، خطای بچگانه آنتونی گوردون موقعیت عالی گلزنی را در اختیار وارد پروس، متخصص ضربات آزاد، قرار داد تا نقشه‌های لمپارد متلاشی شود. سرمربی دیرتر از معمول به کنفرانس خبری آمد و صحبت‌هایش را با عذرخواهی آغاز کرد. هواداران این روزها حضور او را یک بن‌بست جدید برای باشگاه می‌دانند نه طلوع یک دوره درخشان که انتهای فصل پیش انتظارش را می‌کشیدند. او خود اذعان کرد یک معجزه‌گر یا بهترین سرمربی جهان نیست. با این حال بعید است این صحبت‌های متواضعانه منجر به فروکش کردن خشم هواداران شود. چند هزار نفر از آن‌ها بعد از مسابقه در سرمای استادیوم ماندند تا بنرهای اعتراضی خود را به نمایش بگذارند. باشگاه می‌گوید برت بکسندال، مدیر اجرایی اورتون، بعد از بازی مورد حمله فیزیکی قرار گرفته و بیل کن‌رایت با ایمیل‌های خشونت‌آمیز تهدید به مرگ شده. بعد از مسابقه هواداران خودروی یری مینا را احاطه کردند. او مجبور شد پیاده شود و به آنها توضیح دهد حاضر است جانش را هم برای باشگاه بدهد. هرچند این صحبت‌ها در قانع کردن هواداران نقش اندکی دارد. اورتون هفته آینده میزبان وستهام، رقیب مستقیم خود در جنگ سقوط است و بعد از آن در ۲ مسابقه دشوار باید به مصاف آرسنال و لیورپول برود. دست و پا زدن لمپارد و تقلا برای بقای اورتون در لیگ و بقای خودش روی نیمکت آغاز شده. روزهای سیاه‌تری در پیش است.



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری