football360 logo

آنالیز برتری آرسنال در دربی لندن؛ حلقه اتصال به جام لیگ برتر

26 دی 1401 ساعت 01:513 نظر
یک برتری قاطع دیگر برای تثبیت صدرنشینی آرسنال رقم خورد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، شاگردان میکل آرتتا در آرسنال با یک عملکرد درخشان و مقتدرانه دیگر در یک رقابت سنتی، تاتنهام را در خانه‌اش با ۲ گل نقره‌داغ کردند تا با ۸ امتیاز اختلاف نسبت به منچستر سیتی در رده دوم به صدر جدول لیگ برتر بچسبند. با رسیدن آرسنال به قسمت دشوار برنامه فصل، خیلی‌ها منتظر لغزش آن‌ها و نزدیک‌تر شدن رقابت در صدر جدول بودند اما پرواز توپچی‌ها همچنان ادامه دارد. بازی با تسلط آرسنال بر توپ و میدان آغاز شد. اشتباه مرگبار یوریس و نبوغ اودگارد خیلی زود کار اسپرز را یکسره کرد. تاتنهام زمین خورد و تا پایان مسابقه فرصت دست بر زانو نهادن و بلند شدن به دست نیاورد. حتی وقتی فشار حملات تاتنهام برای جبران نتیجه شدت می‌گرفت، هوشیاری مدافعان و درخشش رمسدیل که این روزها کاملاً سرحال است دست هری کین و یارانش را خالی گذاشت تا مهاجم قدر تیم ملی انگلیس برای تبدیل شدن به بهترین گلزن تاریخ تاتنهام حداقل یک هفته دیگر صبر کند. 

کنترل موفقیت‌آمیز بازی 

رمز پیروزی آرسنال در دربی، اتحاد و همبستگی کامل تیم برای حفظ نتیجه در نیمه دوم بود. با وجود فشار بی‌امان سفیدپوشان میزبان که لحظه‌به‌لحظه افزایش پیدا می‌کرد، آرسنال دچار فروپاشی نشد. وقتی عملکرد کولوسفسکی بهتر شد و با کارهای تکنیکی خود دفاع آرسنال را به دردسر انداخت، باکایو ساکا عقب‌تر آمد تا کمک‌حال بن‌ وایت باشد و توماس پارتی در مقابل دفاع ۴نفره ایستادگی بکند. در موقعیت‌های معدودی که دفاع توپچی‌ها شکافته می‌شد خروج‌ها و واکنش‌های آرون رمسدیل در حفظ نتیجه و کلین‌شیت نقش عمده‌ای داشت. رمسدیل امسال به روند روبه‌رشد خود ادامه داده و تیمش حالا با کسب یک پیروزی حیاتی و ارزشمند به استقبال منچستر یونایتد می‌رود. 

کابوس یوریس 

کمتر از یک ماه پیش، هوگو یوریس تنها چند ضربه پنالتی با کسب دومین قهرمانی‌اش در جام جهانی فاصله داشت، اما از کسب آن موفقیت بزرگ عاجز ماند و این بار با یک اشتباه مرگبار در کنترل شوت ساکا از زاویه بسته، آرسنال را یک قدم بزرگ به قهرمانی لیگ نزدیک کرد. این چهارمین اشتباه منجر به گل او در این فصل بود. یوریس بعد از جام جهانی از بازی‌های ملی خداحافظی کرد و بررسی آمار نشان می‌دهد او روزهای اوج خود را پشت‌سر گذاشته. بررسی امید گل شوت‌هایی که او در لیگ مواجه شده نشان می‌دهد در ۳ فصل قبلی لیگ برتر به ترتیب ۱۰، ۹ و ۴ گل کم‌تر از تعداد گل‌هایی که به طور میانگین به ثبت می‌رسد، دریافت کرده‌است. عملکرد امسال او اما پایین‌تر از میانگین یک دروازه‌بان در لیگ انگلیس بوده. با این‌حال تنها شدن ساکا با دروازه‌بان در تیمی با عملکرد دفاعی بخشی از تقصیر را به گردن مدافعان می‌اندازد. سسنیون که جای پریسیچ را در سمت چپ دفاع تاتنهام گرفته‌ بود در جلوگیری از ساکا ناکام بود. با این‌حال اشتباه یوریس یک اتفاق نبود. او در بازی رفت روی گل دوم آرسنال کاملاً مقصر بود و اخیراً روی کنترل یک شوت راه دور مقابل استون ویلا ناموفق بود که منجر به گل حریف شد. 

فشار شدید توپچی‌ها 

آرسنال در تمام طول فصل تلاش کرده هرچه زودتر ساختار دفاعی حریفان را بشکند و شاگردان آرتتا در بریدن اتصال بازیکنان تیم مقابل هیچ تعللی نمی‌کنند. در ابتدای مسابقه مارتینلی مزاحم یوریس شد که منجر به اشتباه دروازه‌بان فرانسوی و شوت انکتیا شد. دقایقی بعد فشار انکتیا و ساکا منجر به لو رفتن توپ سسنیون شد. در دقایق ابتدایی زینچنکو عقب ایستاده بود تا مواظب دوهرتی باشد اما وقتی تیم کنترل بازی را به دست گرفت، آزادانه رو به جلو حرکت کرد. با حضور در جریان تهاجمی آرسنال، نه تنها به تغذیه مهاجمان و ایجاد موقعیت گل کمک کرد که با ارسال پاس‌های غیرقابل پیش‌بینی، فریب بازیکنان حریف و پیشبرد تیم به سمت دروازه یوریس را آسان‌تر کرد. از سوی دیگر پارتی با آگاهی کامل از اطراف خود، تمرکز و آرامش خط میانی آرسنال را افزایش داد و در جریان ایجاد موقعیت شوت منجر به گل اودگارد، با محو کردن ۳ بازیکن تاتنهام از جریان بازی نقش خاصی در فلج کردن حریف داشت. هماهنگی عالی بازیکنان آرسنال در نیمه دوم که تیم عقب کشیده بود هم ادامه یافت و در طول مسابقه عملکرد سزوار و منظم آن‌ها لطمه نخورد. 

رمسدیل و انکتیا، بهترین بازیکنان

پیروزی در تقابل‌های بزرگ و موفقیت در رقابت قهرمانی نیاز به برتری در هر 2 محوطه دارد و آرسنالی‌ها باید از موهبت برخوردار بودن از رمسدیل و انکتیا در دو سوی زمین شکرگزار باشند. بخصوص در مقایسه با هوگو یوریس در دروازه حریف، عملکرد رمزدیل در تعیین نتیجه مسابقه کاملا تعیین‌کننده بود. رعایت احتیاط، هوشیاری کامل و شیرجه‌های مناسب از جمله مقابل شلیک زاویه‌دار ریچارلیسون در نیمه دوم شانس برگشت تاتنهام به بازی را از آن‌ها گرفت. همچنین واکنش هوشمندانه به ضربه سر خطرناک هری کین و مهار با پای شوت سسنیون، قبل و بعد از وقفه ۱۵ دقیقه‌ای بین 2 نیمه، اختلاف ۲ گله بازی را زنده نگه داشت. رمسدیل در این مسابقه ۷ واکنش موفق داشت؛ بیش‌تر از هر مسابقه دیگر تیمش در این فصل. جدا از این‌ها، دفع و دریافت ارسال‌های مکرر تاتنهامی‌ها از ۲ طرف پیش از رسیدن توپ به هدف را هم در نظر بگیرید. از سوی دیگر، مصدومیت طولانی‌مدت گابریل ژسوس دیگر یک فاجعه به شمار نمی‌رود چون آرسنال ادی انکتیا را در ترکیب خود دارد. درست مانند تساوی خانگی مقابل نیوکاسل، او باز هم در گلزنی ناکام بود اما به یک‌ بازیکن حیاتی در حملات تیم تبدیل شده. هیچ بازیکن آرسنال به اندازه او (۵) به سمت دروازه حریف شوت نزد و در نیمه دوم وقتی تیمش به بازی دفاعی روی آورد، او در طرح‌ریزی ضدحملات و مدیریت پرس و توپ‌گیری از حریف نقش مهمی ایفا کرد.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری