football360 logo

پیش‌بینی جدول نهایی لیگ برتر با محاسبات آماری؛ شانس ۵۰ درصدی توپچی‌ها برای قهرمانی

27 دی 1401 ساعت 10:3034 نظر
آرسنال 50 درصد شانس قهرمانی در لیگ برتر انگلیس دارد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، شاید مهم‌ترین دلیل جذابیت فوتبال در بین توده‌های مردم، پیش‌بینی‌ناپذیر بودن آن باشد. هیچ‌وقت نمی‌توان با قطعیت یا احتمال بالا نتیجه یک مسابقه فوتبال یا سرنوشت یک تورنمنت را پیش‌بینی کرد، با این حال بررسی آمارها و تحلیل وضعیت تیم‌ها پیش از برگزاری هر مسابقه، برآورد خوبی از جریان بازی در اختیار تماشاگر فوتبال قرار می‌دهد و کمک می‌کند  فوتبالدوستان با چشم بازتر مسیر حرکت رقابت‌ها را دنبال کنند. اظهار نظر گری‌ نویل مبنی بر اینکه آرسنال پایین‌تر از منچستر یونایتد فصل را به اتمام می‌رساند، بیش‌تر از پیش‌بینی به کری‌خوانی شبیه بود. پیش‌بینی‌های مشاهیر و کارشناسان فوتبال از سرنوشت تورنمنت‌ها بیش‌تر جنبه سرگرمی دارد و به ندرت به درستی محقق می‌شود. هرچند تحقق درست پیش‌بینی‌های فوتبالی هم بیش‌تر از آنکه دانش فوتبالی افراد را نشان دهد، ناشی از اتفاق است. با این حال بررسی‌های آماری بیش از آن که پیش‌بینی نتایج پایانی یک تورنمنت باشد، تحلیل وضعیت فعلی تیم‌ها و میزان شانس آن‌ها برای رسیدن به موفقیت است. همواره تیم‌هایی از راه می‌رسند که احتمالات را شکست دهند و برخلاف انتظارات به افتخارات گوناگون دست پیدا کنند. بررسی‌های پیچیده آماری «اوپتا»، معتبرترین مرجع آماری فوتبال، احتمال قرارگیری هریک از باشگاه‌های لیگ برتر را در جایگاه‌های مختلف جدول پایان فصل محاسبه کرده که طبق آن، آرسنال با وجود اختلاف امتیازی بالا نسبت به تعقیب‌کنندگان، تنها کمی بیش از ۵۰ درصد شانس قهرمانی دارد. 

کورس 2 اسبه قهرمانی 

محاسبات «اوپتا» از احتمال رقم خوردن نتایج گوناگون در هریک از مسابقات باقی‌مانده فصل جاری لیگ برتر نشان می‌دهد تنها آرسنال و منچسترسیتی برای قهرمانی در لیگ شانس جدی دارند. آرسنال به احتمال ۵۱.۴ درصد قهرمان لیگ خواهد شد و منچسترسیتی با وجود این که تا این مقطع از فصل ۸ امتیاز از توپچی‌ها عقب افتاده، همچنان ۴۵.۴ درصد برای قهرمانی شانس دارد. درحالی که پیروزی شیرین یونایتد در دربی منچستر هواداران شیاطین سرخ را به آینده فصل امیدوار کرده اما محاسبات آماری تنها ۲.۷ درصد احتمال برای قهرمانی آنها در نظر گرفته؛ به عبارت بهتر در هر ۳۷ تورنمنت مشابه، فقط یک بار تیمی که در جایگاه فعلی منچستر یونایتد قرار دارد، قهرمان لیگ می‌شود. نیوکاسل که هم‌اکنون به لطف تفاضل گل، بالاتر از یونایتد در رده سوم جدول قرار دارد تنها ۰.۴ درصد برای تاجگذاری شانس دارد و احتمال اول شدن تاتنهام کم‌تر از یک در هزار تلقی می‌شود. 

خیال راحت پیشتازان از سهمیه 

مطابق این محاسبات، آرسنال حتی در صورت عدم کسب قهرمانی به احتمال ۸۱ درصد در رده دوم به کار خود خاتمه خواهد داد. شاگردان آرتتا در صورت ادامه روند فعلی در بازی‌های خود به احتمال ۹۹.۶ درصد سهمیه صعود به لیگ قهرمانان را کسب خواهند کرد و این احتمالاً تنها موضوعی است که آرتتا با خیال راحت از کنار آن می‌گذرد. از سوی دیگر چنان که گفته‌ شد منچسترسیتی برای قهرمانی ۴۵.۴ درصد شانس دارد و احتمال نایب‌ قهرمانی تیم هم عدد مشابه ۴۳.۵ را نشان می‌دهد. به عبارت بهتر با وجود این که فاصله نیوکاسل و منچستر یونایتد با سیتیزن‌ها به حداقل رسیده، شاگردان گواردیولا به احتمال ۸۹ درصد، امسال هم مانند هر ۵ فصل اخیر در یکی از ۲ رده اول جدول به کار خود خاتمه خواهند داد و به احتمال ۹۹.۴ درصد در دور گروهی رقابت‌های سال آینده لیگ قهرمانان اروپا حاضر خواهند بود. 

جاه‌طلبی تازه احیا شده‌ها 

روند اعجاب‌آور پیشرفت نیوکاسل بعد از اعلام مالکیت سعودی‌ها باطل کننده بسیاری از پیش‌بینی‌های رایج در فوتبال انگلیس بود. تیمی که در کم‌تر از یک سال از قعر جدول به حمع بالانشینان پیوست و حالا مدعی جذب کسب سهمیه به شمار می‌رود، هم‌امتیاز با منچستر یونایتد در رده سوم جدول رده‌بندی قرار دارد. شیاطین سرخ که فصل را با عملکردی غم‌انگیز آغاز کرده‌ بودند، قدم‌ به‌ قدم خود را بازیافتند و حالا به فاصله یک امتیازی حریف قدرتمند همشهری رسیده‌اند. یونایتد طبق محاسبات اوپتا به احتمال ۴۷ درصد پشت سر منچستر سیتی و آرسنال در رده سوم به کار خود خاتمه خواهد داد و به احتمال ۸۲.۴ درصد موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان خواهدشد. تنها ۲.۶ درصد احتمال دارد که شاگردان تن هاخ از کسب سهمیه مستقیم لیگ اروپا هم عاجز بمانند. نیوکاسل اما کم‌تر از ۲۱ درصد برای قرار گرفتن در ۳ رده نخست جدول شانس دارد و به احتمال ۵۱ درصد سهمیه لیگ قهرمانان را از دست خواهد داد. این محاسبات آماری احتمال حضور نیوکاسل در قعر نیمه اول جدول را ۳ برابر احتمال قهرمانی آن‌ها می‌داند. 

میهمانان ناخوانده 

با اینکه تیم‌های همیشه مدعی چلسی و لیورپول حال و روز خوبی ندارند، نیمه اول جدول شاهد حضور تیم‌هایی مانند فولام، برایتون و برنتفورد است که در جدول بین 7 تیم بزرگ فوتبال انگلیس فاصله انداخته‌اند. محاسبات کامپیوتری از بین این ۳ تیم، شانس برایتون را برای ماندن در جایگاه فعلی بیش‌تر می‌داند. فولام تنها ۲ درصد برای ماندن در رده ششم یا صعود به رده‌های بالاتر شانس دارد و به احتمال ۶۶ درصد در میانه جدول و حوالی رده دهم به کار خود پایان خواهد داد. شاگردان دی‌زربی در برایتون اما به احتمال ۶۶ درصد در یکی از رده‌های ششم تا هشتم فصل را تمام خواهند کرد و برنتفورد هم احتمالاً در کنار فولام شانسی برای کسب سهمیه تورنمنت‌های اروپایی نخواهد داشت. 

چلسی و لیورپول به دنبال بازگشت 

حضور ۲ غول بزرگ فوتبال انگلیس در انتهای نیمه نخست جدول کاملاً غیر قابل انتظار بود و با آن که چلسی و لیورپول با امتیاز مشابه ۲۸ در جدول همسایه شده‌اند، این مرجع آماری احتمال بازگشت لیورپول به کورس سهمیه را بیش‌تر می‌داند؛ مگر این که خریدهای زمستانی گرانقیمت چلسی صحت پیش‌بینی‌ها را زیر سوال ببرند. مطابق این بررسی آماری، چلسی با توجه به فرم هفته‌های اخیر خود تنها ۳.۷ درصد برای کسب سهمیه شانس دارد و به احتمال ۵۰ درصد در یکی از رده‌های هفتم یا هشتم لیگ را به پایان خواهد رساند. لیورپول اما به احتمال ۵۰ درصد در روز آخر لیگ در یکی از رده‌های چهارم یا پنجم قرار می‌گیرد و در جنگ صعود به رقابت‌های فصل آینده لیگ قهرمانان اروپا حضور خواهد داشت. تاتنهام با وجود این که هم‌اکنون در رده پنجم لیگ قرار دارد با توجه به وضعیت ضعیف تیم در روزهای اخیر، به احتمال زیاد در جدول فرود خواهد آمد و در یکی از رده‌های پنجم تا هفتم به سهمیه لیگ اروپا یا لیگ کنفرانس اروپا بسنده خواهدکرد. 

جنگ سقوط 

در حال حاضر وستهام، اورتون و ساوتهمپتون در منطقه سقوط قرار دارند اما فاصله اندک تیم‌های پایین جدول باعث شده برآورد آینده رقابت در نیمه دوم جدول در هاله‌ای از ابهام باشد. بورنموث که هم‌اکنون خارج از ۳ رده پایین جدول قرار دارد به احتمال ۷۴ درصد به سطح دوم سقوط می‌کند و جدی‌ترین مدعی سقوط است و وستهام به احتمال ۷۸ درصد از منطقه سقوط خارج می‌شود و در لیگ باقی می‌ماند. شاگردان فرانک لمپارد در اورتون نیز وضعیت خوبی ندارند و به احتمال ۶۷ درصد جزء تیم‌های سقوط‌کننده خواهند بود. در واقع از هر ۳ تورنمنت مشابه، ۲ بار تیمی که در جایگاه اورتون بوده، سقوط کرده. همچنین ساوتهمپتون به احتمال ۵۰ درصد راهی سطح پایین‌تر خواهد شد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری