football360 logo

نگاهی به کارنامه خریدهای تابستانی؛ صیدهای فوق‌العاده «یحیی» و «مورایس»

28 دی 1401 ساعت 10:0014 نظر
خریدهای تابستانی پرسپولیس و سپاهان توانسته‌اند بهترین عملکرد را نسبت به سایر رقبا از خود به جای بگذارند.

به گزارش فوتبال 360، در نقل‌وانتقالات تابستانی پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم، تیم‌هایی مدعی مثل پرسپولیس، سپاهان، استقلال و البته گل‌گهر فعالیت چشمگیری داشتند و تلاش‌شان بر این بود تا بتوانند فهرست تیم‌شان را تقویت کنند و با شکل و شمایلی متفاوت پا به رقابت‌های لیگ بیست‌ودوم بگذارند. آبی‌پوشان پایتخت برای دفاع از عنوان قهرمانی خود را تقویت می‌کردند و مدعیان دیگر تلاش‌شان این بود که مانع تکرار قهرمانی استقلال شوند و به دنبال جذب ستارگان نامدار بودند تا بتوانند جام قهرمانی لیگ بیست‌ودوم را از آن خود کنند.

کارنامه درخشان ستارگان تازه‌وارد پرسپولیس

یحیی گل‌محمدی بعد از ناکامی در قهرمانی در لیگ بیست‌ویکم تصمیم گرفت تا در فهرست تیمش تغییر و تحولات گسترده‌ای را ایجاد کند و از خط دروازه تا نوک حمله پرسپولیس، نوسازی شد. علیرضا بیرانوند، گیورگی گولسیانی، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، سینا اسدبیگی، سروش رفیعی، سعید صادقی، شیخ دیاباته و یورگن لوکادیا مهم‌ترین بازیکنانی بودند که در بازار تابستانه به جمع سرخ‌پوشان پایتخت پیوستند.

بیرانوند با ثبت 10 کلین‌شیت توانست نیم‌فصل خود را رویایی به پایان برساند. یورگن لوکادیا در 9 بازی، 6 گل برای سرخ‌پوشان پایتخت زد و سپس جدایی ناگهانی از جمع شاگردان گل‌محمدی داشت و بعد از این مهاجم هلندی، گیورگی گولسیانی با 3 گل زده برترین گلزن پرسپولیس است و دانیال اسماعیلی‌فر و سعید صادقی هر کدام 2 بار توانسته‌اند برای تیم‌شان در نیم‌فصل نخست گلزنی کنند. شیخ دیاباته و سینا اسدبیگی هم جزو بازیکنان یک‌گله سرخ‌پوشان پایتخت در لیگ بیست‌ودوم هستند.

دانیال اسماعیلی‌فر فراتر از یک گلزن، در نقش گل‌ساز هم توانست بدرخشد و 3 گل تیمش را ساخت و بعد از او، سعید صادقی و سروش رفیعی هر کدام یک پاس گل را در کارنامه خود دارند تا خریدهای تابستانی پرسپولیس با کارنامه‌ای موفق و درخشان به کار خود در نیم‌فصل اول پایان بدهند و یحیی گل‌محمدی در قیاس با همتایان خود، بهترین خریدها را انجام داده باشد.

موفقیت ژنرال در کشف استعدادهای تازه

گل‌گهر سیرجان پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم تغییر و تحولات گسترده‌ای در فهرست تیمش داشت و امیر قلعه‌نویی 5 بازیکن جدید هم به خدمت گرفت اما بمبی نترکاند و شاید مهم‌ترین چهره‌ای که به سیرجان سفر کرد، محمد خدابنده‌لو بود که با وجود مذاکره با پرسپولیس تصمیم گرفت که به جمع شاگردان قلعه‌نویی ملحق شود. در کنار خدابنده‌لو، امیر شهیم به عنوان آقای گل فصل گذشته لیگ یک دیگر خرید تابستانی گل‌گهر بود و وسلی گومز، امین قاسمی‌نژاد و مهران درخشان‌مهر دیگر بازیکنانی بودند که قراردادشان را با گل‌گهر در ابتدای لیگ بیست‌ودوم به امضا رساندند.

قلعه‌نویی که نشان داده در کشف استعدادهای برتر تخصص ویژه‌ای دارد، توانست همکاری خوبی با محمد خدابنده‌لو و امیر شهیم داشته باشد، به طوری خدابنده‌لو در نیم‌فصل نخست توانست 2 گل برای گل‌گهر بزند و 2 گل هم بسازد. شهیم هم با یک گل زده در لیگ برتر کارش را در نیم‌فصل نخست به پایان برد و وسلی گومز هم یک پاس گل به نام خود ثبت کرد که با توجه به میزان فعالیت گل‌گهری‌ها در بازار تابستانه می‌توان قلعه‌نویی هم در زمینه جذب بازیکن نمره قبولی داد.

خریدهایی که سپاهان را مدعی کرد

سپاهان بعد از آمدن ژوزه مورایس به جای محرم نویدکیا، خانه‌تکانی اساسی داشت و بازیکنانی مثل پیام نیازمند، محمد دانشگر، رناتو داسیلویرا، نیلسون جونیور، رامین رضاییان، میلاد زکی‌پور، مانوئل فرناندز، الویس کامسوبا، محمد علی‌نژاد و عیسی مرادی به جمع طلایی‌پوشان اصفهانی پیوستند و مورایس امیدوار بود با تغییر و تحولات گسترده بتواند از سپاهان یک تیم در قامت مدعی قهرمانی بسازد که هر چند طلایی‌پوشان نتوانستند در نقش تیم صدرنشین نیم‌فصل را به پایان برسانند، اما عملکرد خریدهای تابستانی سپاهان فوق‌العاده بود.

رامین رضاییان به عنوان یکی از بهترین خریدهای فصل، توانست برای سپاهان 3 گل بزند و 3 گل هم ساخت. بعد از او، محمد علی‌نژاد با 2 گل و یک پاس گل عملکردی درخشان در ترکیب سپاهان داشت و عیسی مرادی و امید نورافکن هر کدام توانستند در کنار میلاد زکی‌پور 2 بار در نقش گلزن بدرخشند. مانوئل فرناندز و محمد دانشگر هم هر کدام یک‌بار موفق به گلزنی برای تیم خود شدند و ثبت 7 کلین‌شیت در 12 بازی نشان از عملکرد موفق پیام نیازمند در خط دروازه سپاهان دارد تا بعد از پرسپولیس، سپاهان هم خریدهای بسیار موفقی در بازار تابستانه داشته باشد.

فرشته‌های قرضی، ناجی مدافع عنوان قهرمانی

استقلال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی شاید بتوان گفت در میان 4 تیم مدعی قهرمانی لیگ بیست‌ودوم، ضعیف‌ترین عملکرد را در بازار تابستانه داشت و آبی‌ها نتوانستد در قامت یک قهرمان، تیم خود را تقویت کنند. محمد محبی و مهدی قایدی بهترین خریدهای استقلال در بازار تابستانه بودند که نکته مهم درباره هر 2 ستاره بوشهری استقلال، قرارداد قرضی آن‌ها با آبی‌پوشان پایتخت است. محبی توانست با ثبت 4 گل و یک پاس گل نیم‌فصل نخست را به پایان برساند و بهترین گلزن استقلال بود.

پیمان بابایی در کنار مهدی قایدی یک‌گله‌های استقلال در پایان نیم‌فصل نخست هستند، البته که هر کدام از آن‌ها سابقه ثبت یک پاس گل را هم در کارنامه خود دارند. به جز این 3  بازیکن، امید حامدی‌فر، رضا میرزایی، سجاد شهباززاده، سیاوش یزدانی، محمدحسین زواری و محمدحسین مرادمند دیگر خریدهای تابستانی استقلال بودند که به جز یزدانی سایر بازیکنان نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، هر چند که مدافع بلندقامت استقلال هم از روزهای آرمانی خود فاصله گرفته اما نسبت به سایر خریدهای استقلال توانست عملکرد بهتری را داشته باشد. مرادمند هم سابقه یک‌بار گل‌سازی را در ترکیب استقلال در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودوم دارد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری