football360 logo

ستارگانی که شاید دیگر پیراهن تیم ملی را بر تن خود نبینند؛ زشت‌ترین بدرقه برای نسل طلایی

28 دی 1401 ساعت 17:308 نظر
به نظر می‌رسد که 5 ستاره نسل طلایی فوتسال زنان ایران به نقطه پایان خود در تیم ملی رسیده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی فوتسال زنان ایران بعد از کش‌وقوس‌های فراوان قرار است سرانجام از روز شنبه اول بهمن‌ماه اردوی آماده‌سازی خود را برای حضور در مسابقات کافا 2023 آغاز نماید و ملی‌پوشان سه‌شنبه چهارم بهمن‌ماه قرار است عازم کشور ازبکستان شوند تا خود را برای رویارویی با تیم‌های قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان آماده کنند. فروزان سلیمانی که در پایان یک فرآیند پرماجرا به نیمکت تیم ملی رسید و قرار است در مسابقات کافا در نقش یک سرمربی موقت فعالیت کند، از 20 بازیکن برای حضور در اردوی ملی دعوت به‌عمل آورده است.

سلیمانی قصد دارد تا از میان این 20 بازیکن، روی نام 6 بازیکن خط قرمز بکشد و 14 بازیکن دیگر را همراه خود به تاشکند ببرد تا در مسابقات کافا 2023 برای تیم ملی فوتسال زنان ایران به میدان بروند. فاطمه رحمتی، فرشته خسروی، طاهره مهدی‌پور، الهام عنافچه، فرشته کریمی، فرزانه توسلی، مارال ترکمان، مهتاب بنایی، فاطمه تراهی، سحر زمانی، زیبا افروغ، نازنین استکی‌فر، مریم حکمتی، مهدیه محمودی نیا، فاطمه اعتدادی، سارا شیربیگی، نسترن مقیمی، زینب کرمی، مهسا کمالی و هما آقایی 20 بازیکنی هستند که عصر روز جمعه 30 دی‌ماه باید خود را به کادرفنی تیم ملی معرفی کنند و از روز شنبه اول بهمن‌ماه رسماً تمرینات خود را در کمپ تیم‌های ملی آغاز نمایند.

نگاهی به لیست تیم ملی فوتسال زنان نشان می‌دهد که رفته‌رفته ستارگان نسل طلایی که توانستند 2 دوره متوالی عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کنند، شانس حضور در تیم ملی را از دست می‌دهند. هر چند که رویه حذف ستارگان نامدار فوتسال ایران از فهرست تیم ملی، رویه پسندیده‌ای نیست؛ اینکه بازیکنی بعد از سال‌ها تاریخ‌سازی و عملکرد خوب در تیم ملی، به‌یکباره نامش از فهرست ملی حذف شود و خبری نه تنها از بازی خداحافظی، بلکه تقدیر و قدردانی هم نباشد! البته که فوتبال و فوتسال ایران همواره به خوش استقبال اما بد بدرقه بودن شهرت داشته و به نظر می‌رسد این عادت به فوتسال زنان ایران هم سرایت کرده است.

نسیمه غلامی

غلامی یکی از مهم‌ترین چهره‌های فوتسال زنان ایران به‌شمار می‌رود. ستاره‌ای که در نقش کاپیتان جام قهرمانی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2018 را بالای سر برد و نقش کلیدی هم در قهرمانی سال 2015 و هم در قهرمانی سال 2018 داشت. نسیمه غلامی سال گذشته هم در آستانه رقابت‌های کافا از فهرست تیم ملی خط خورد و پیش از آن، بازوبند کاپیتانی را هم در آستانه انتخابات فدراسیون فوتبال از دست داده بود تا به شکلی غیرمنتظره به روزهای پایانی‌اش در تیم ملی نزدیک شود. ستاره 37 ساله فوتسال زنان ایران البته گویا قصد تسلیم شدن ندارد، او فصل گذشته یکی از ارکان قهرمانی تیم پیکان بود و در فصل جاری هم توانسته نقش مهمی در صدرنشینی خودروسازان در سوپرلیگ فوتسال زنان داشته باشد. غلامی در سودای آن است تا با حفظ آمادگی خود بتواند به تیم ملی بازگردد و مسیری را برود که شاید ستارگانی مثل وحید شمسایی در فوتسال مردان رفتند. رویای نسیمه غلامی این است که تا حوالی 40 سالگی همچنان پیراهن تیم ملی را به تن داشته باشد، رویایی که در حال حاضر کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال زنان فرسنگ‌ها از آن فاصله گرفته اما امیدوار است که محقق شود.


سهیلا ملمولی

ملمولی یکی دیگر از ستارگان نسل طلایی فوتسال زنان ایران به‌شمار می‌رود که به لحاظ سنی فاصله‌ای 5 روزه با نسیمه غلامی دارد و از او 5 روز کوچک‌تر است. سهیلا ملمولی البته برخلاف کاپیتان سابق تیم ملی فوتسال زنان، شانس حضور در جام ملت‌های آسیا 2018 را به‌دست نیاورد و تنها در جام ملت‌های آسیا 2015 توانست عضو تیم ملی باشد و قهرمانی در آسیا را تجربه کند و عضوی از نسل طلایی فوتسال ایران لقب بگیرد. او در سال 2021 در جمع 10 بازیکن برتر فوتسال زنان جهان نامش را دید اما با وجود درخشش در سوپرلیگ و ایستادن در جایگاه دوم برترین گلزنان، نتوانست به فهرست تیم ملی برای مسابقات کافا هم راه پیدا کند تا دوری او از فهرست تیم ملی تداوم داشته باشد و شانس حضور دوباره‌اش در جمع ملی‌پوشان کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شود.


فهیمه زارعی

ستاره پالایش‌نفت آبادان که در کنار سهیلا ملمولی زوج موفقی را در تیم آبادانی تشکیل داده‌اند، در 37 سالگی همچنان در فرم مناسبی قرار دارد و یکی از ستارگان سوپرلیگ فوتسال زنان ایران قلمداد می‌شود. فهیمه زارعی در رزومه خود تجربه 2 قهرمانی در آسیا را دارد و گلی فراموش‌نشدنی به تیم ملی مالزی در جام ملت‌های آسیا 2015 زد که از گل او به عنوان یکی از بهترین گل‌های فوتسال ایران همواره یاد می‌شود. زارعی با وجود درخشش در ترکیب پالایش‌نفت، مدت‌هاست که از فهرست تیم ملی نامش کنار رفته اما او به عنوان یکی از شاخص‌ترین ستارگان نسل طلایی فوتسال زنان ایران همه تلاش خود را به کار بسته تا بتواند پایانی موفق در تیم ملی داشته باشد و با حضور در ترکیب تیم ملی، از میادین خداحافظی کند نه اینکه بدون بازی ملی در سالیان اخیر، به‌یک‌باره نامش از فهرست کنار برود و در بی‌توجهی مطلق به روزهای پایانی دوران بازی خود نزدیک شود! فرصتی که باید دید آیا نصیب زارعی خواهد شد یا او با کوله‌باری تجربه در حسرت بازی خداحافظی، برای همیشه با پیراهن ملی وداع می‌کند.


سپیده زرین‌راد

ستاره مشهدی فوتسال ایران در 36 سالگی چندان امیدی به بازگشت به تیم ملی ندارد. او در قهرمانی جام ملت‌های آسیا 2015 نقش مهمی در ترکیب ایران داشت اما نتوانست همراه ملی‌پوشان در سال 2018 به تایلند سفر کند و یکی از غایبان بزرگ ایران در جام ملت‌های آسیا بود. زرین‌راد با وجود یک قهرمانی در آسیا، همواره در سالیان اخیر جایی در فهرست تیم ملی نداشته و تعلیق و تعطیلی مسابقات آسیایی هم باعث شده تا دوری نسل طلایی فوتسال ایران از پیراهن تیم ملی بیشتر شود. زرین‌راد بخش مهمی از سوپرلیگ امسال را هم به دلیل مصدومیت از دست داد تا برای حضور در تورنمنت کافا عملاً شانسی نداشته باشد و بعید به نظر می‌رسد که دوباره بتواند او در فهرست تیم ملی خود را جای بدهد اما با این وجود با توجه به عملکرد درخشان زرین‌راد در تیم ملی و نقش مهمی که او در سال 2015 داشت، بدون‌تردید ستاره فوتسال زنان ایران شایسته پایانی بهتر در تیم ملی بوده و هست.


اعظم آخوندی

آخوندی در شرایطی مشابه سهیلا ملمولی و سپیده زرین‌راد، فقط شانس حضور در یک جام ملت‌های آسیا را داشت و در سال 2015 توانست عضوی از تیم قهرمان آسیا باشد. با این وجود در سالیان اخیر دروازه‌بان 36 ساله فوتسال زنان ایران توانسته هم در قامت لژیونر و هم در قامت یک دروازه‌بان ملی عملکرد خوبی داشته باشد و او در سال گذشته توانست هم در رقابت‌های کافا همراه تیم ملی صاحب عنوان قهرمانی شود و هم در تیم پیکان فاتح لیگ برتر شد و یک تورنمنت بین‌المللی فوتسال هم توانست جام قهرمانی را بالای سر ببرد. اعظم آخوندی با وجود آنکه تصور می‌شد برای کافا 2023 هم در فهرست فروزان سلیمانی قرار بگیرد اما سلیمانی روی نام او خط قرمز کشید تا به نوعی با دعوت از دروازه‌بانان جوان‌تر فرصت را در اختیار آن‌ها قرار بدهد. با توجه به تصمیم غیرمنتظره سرمربی تیم ملی فوتسال زنان، به نظر می‌رسد که دوره اعظم آخوندی هم در تیم ملی رو به پایان است. هر چند که این دروازه‌بان باتجربه همچنان امیدوار است تا بتواند با حفظ آمادگی بالای خود در اردوهای بعدی به تیم ملی دعوت شود اما در صورت عدم دعوت احتمالی هم حذف ناگهانی او از فهرست تیم ملی اقدام پسندیده‌ای به نظر نمی‌رسد و باید مسئولان فدراسیون فوتبال درباره تغییر نسل در تیم ملی فوتسال زنان و بدرقه باشکوه بازیکنان نسل طلایی برنامه‌ریزی ویژه‌ای را انجام دهد.

*عکس: کیمیا قاسم‌زاده

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری