football360 logo

آچار فرانسه‌های با کیفیت؛ مردانی که به شدت می‌شود روی آن‌ها حساب کرد

29 دی 1401 ساعت 14:176 نظر
وحید امیری، امید نورافکن، رضا اسدی، ساسان انصاری و کوین یامگا، بازیکنانی بودند که می‌توان به آن‌ها لقب آچار فرانسه‌های نیم‌فصل اول لیگ برتر را داد.

به گزارش فوتبال 360، در پایان نیم‌فصل اول لیگ برتر، بازیکنانی بودند که برحسب صلاحدید مربیان خود، در چند پست مورد استفاده قرار گرفتند و اغلب هم این تغییر پست‌های مکرر آن‌ها، برای تیم‌هایشان ثمربخش بوده است. محرومیت، مصدومیت، ضعف بازیکن تخصصی در یک پست و یا نقشه‌های تاکتیکی مربیان، از جمله عواملی بودند که باعث شد، این بازیکنان در پست‌های مختلف و متفاوتی قرار بگیرند. در این گزارش، 5بازیکن برتر بر اساس نمرات «متریکا» که در پست‌های متفاوت در ترکیب تیم‌های خود به میدان رفته‌اند، بررسی خواهد شد.

کوین یامگا

در حالی که در ماه‌های منتهی به جام جهانی، همه انتظار درخشش صالح حردانی را در پست دفاع راست داشتند، این یامگا بود که در این پست بیشتر مورد استفاده قرار گرفت و عملاً بیشتر نیم‌فصل اول را در سمت راست خط دفاعی استقلال بازی کرد. باتوجه به ترافیک بازیکنان باکیفیت در خط حمله و وینگر استقلال و عدم آمادگی حردانی، او در 9 مسابقه در پست دفاع راست بازی کرد و نمره 7.05 را دریافت کرد. او 5 مسابقه را هم به عنوان وینگر راست و یک مسابقه را هم به عنوان بازیکن پشت مهاجم بازی کرد. یامگا در نیم‌فصل اول، آمار 4 گل و یک پاس گل را به‌ثبت رساند و در یک مسابقه هم بهترین بازیکن زمین شد. همچنین او بعد از محمد محبی و سیدحسین حسینی سومین بازیکن برتر تیمش و در بین تمام مدافعان راست لیگ برتر، بعد از رامین رضاییان و دانیال اسماعیلی‌فر، سومین بازیکن برتر بود.

رضا اسدی

شاید شگفت‌انگیزترین مورد درباره بازیکنان چند پسته در نیم‌فصل اول لیگ برتر، رضا اسدی باشد. او که در سال‌های گذشته، بازی در قلب خط دفاعی را تجربه کرده بود، با حضور در پست مهاجم نوک، حالا از معدود بازیکنان فوتبال ایران است که در تمام خطوط سه‌گانه زمین مورد استفاده قرار گرفته است. او فصل را به عنوان هافبک دفاعی شروع کرد و مجموعاً 9 بار از ابتدا در این پست مورد استفاده قرار گرفت. اسدی، علاوه بر اینکه چند بار در دقایق پایانی و زمانی که تراکتور احتیاج به زدن گل داشت، در خط حمله حضور پیدا می‌کرد، در 2 بازی هم از ابتدا، در پست مهاجم نوک به میدان رفت و عملکرد درخشانی هم داشت. او در این فصل 3 بار موفق به گلزنی شد و نمره 7.04 را دریافت کرد. او در مجموع چهارمین بازیکن تیمش از لحاظ کسب نمره بود و در یک مسابقه هم بهترین بازیکن زمین شد.

امید نورافکن

نیم‌فصل اول لیگ برتر، به بدترین شکل برای نورافکن آغاز شد و یکی از بهترین بازیکنان دو فصل گذشته لیگ برتر، در چند بازی روی نیمکت نشست و میلاد زکی‌پور جایگزین او شد تا همه متوجه بشوند که حداقل مورایس در پست دفاع چپ، به او اعتقاد چندانی ندارد. همین عدم حضور همیشگی به صورت بازیکن ثابت در ترکیب اصلی سپاهان، شاید از مهم‌ترین عواملی بود که نورافکن را از تیم ملی و جام جهانی دور کرد. او در 12 بازی که از ابتدا در بازی حضور داشته، 8 بار به عنوان مدافع چپ و 4 بار هم به عنوان هافبک هجومی به میدان رفته و مجموعاً نمره 6.98 را دریافت کرده و توانسته است 2 گل هم به‌ثمر برساند. او از هفته یازدهم و بعد از بازی‌های جام جهانی، عملاً در پست هافبک هجومی به میدان رفته و عملکرد بسیار بهتری را نسبت به دفاع چپ به ثبت رسانده است. 

ساسان انصاری 

در نیم‌فصل ناامیدکننده تیم نکونام، او از بازیکنانی بود که عملکرد قابل قبولی داشت و توانست برای تیمش اثربخش باشد. او در 13 مسابقه‌ای که برای فولاد از ابتدا به میدان رفت، 5 بار به عنوان مهاجم نوک بازی کرد و 8 بار هم به عنوان وینگر راست، وینگر چپ و بازیکن پشت مهاجم مورد استفاده قرار گرفت. به این ترتیب او در هر 4 پست خط جلوی آرایش 1-3-2-4 جواد نکونام بازی کرد تا مهره غیر قابل انکار فولاد برای ادامه راه باشد. او در این نیم‌فصل، 2گل و 2 پاس گل را به‌ثبت رساند و نمره 6.92 را کسب کرد. در نیم‌فصلی که بسیاری از بازیکنان خط جلوی فولاد دچار مصدومیت‌های طولانی‌مدت شدند و یا از آمادگی به دور بودند، او دومین بازیکن برتر تیم خود بود.

وحید امیری

امیری که در سال‌های اخیر، همواره به بهترین شکل نقش آچار فرانسه را در پرسپولیس و تیم ملی ایفا کرده بود، در نیم‌فصل اول هم توانست حفره‌های موجود در ترکیب سرخ‌پوشان را پرکند. او که 6 هفته اول مسابقات را به دلیل مصدومیت از دست داده بود، از هفته هفتم و بازی برابر تراکتور فرصت حضور در زمین را پیدا کرد. او در 9 مسابقه ای که برای تیمش بازی کرد نمره 6.84 را کسب کرد. امیری پس از بازگشت از مصدومیت، جایگزین علی نعمتی در دفاع چپ شد و 4 بار از ابتدا در این پست به میدان رفت. یک بازی در پست هافبک چپ انجام داد و پس از جدایی لوکادیا، مصدومیت شیخ دیاباته و ناآمادگی پاکدل و عبدی، به عنوان مهاجم نوک در کنار عمری جوان قرار گرفت و از عوامل تاثیرگذار 2 برد مهم برابر گل‌گهر و نساجی بود. مهم‌ترین نکته منفی او در نیم‌فصل اول، عدم ثبت گل و پاس گل توسط این بازیکن باتجربه است. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری