football360 logo

به بهانه آخرین تقابل مسی و رونالدو؛ شبه جزیره پیشرفت

30 دی 1401 ساعت 10:5026 نظر
یک اتفاق خاص، بار دیگر عربستان را در معرض توجه قرار داد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، نبرد دیشب پاری‌سن‌ژرمن و تیم منتخب الهلال و النصر، علاوه بر سرگرم کردن هواداران، بار دیگر عربستان و فوتبالش را در معرض توجه قرار داد.

اهمیت برگزاری این مسابقه زمانی بیش‌تر می‌شود که بدانیم از کریستیانو رونالدو در این تقابل برای نخستین‌بار در مستطیل سبز عربستان رونمایی شد و این فوق‌ستاره کاپیتان تیم منتخب الهلال و النصر بود. از سوی دیگر به احتمال بسیار زیاد این مسابقه، آخرین رویارویی ۲ فوق‌ستاره تاریخ فوتبال بود و پس‌از این نبرد شاید دیگر هیچ‌گاه کریستیانو رونالدو و لیونل مسی را مقابل یکدیگر نبینیم.این مسابقه دوستانه علاوه‌ بر پیشرفت فوتبال عربستان، حضور ستارگان مطرحی مثل جانلوئیجی دوناروما، سرخیو راموس، نیمار، کیلیان امباپه و لیونل مسی در این کشور عربی، از لحاظ تبلیغاتی و درآمدی هم سرشار از سود و منافع است و فوتبال عربستان در قبال برگزاری این نبرد منافع بسیار زیادی کسب خواهد‌ کرد. عربستانی‌ها از راه‌های مختلف درآمدزایی‌های گوناگونی از این مسابقه دوستانه داشته‌اند و یکی‌ از این موارد، فروش بلیتی تحت عنوان فراتر از تصور به قیمت ۱۰ میلیون ریال سعودی (حدود ۱۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان!) بود. فرد خریدار این بلیت که تاجری عربستانی به‌ نام مشرف الغامدی بود،  بین ۲ نیمه یا بعد از مسابقه در رختکن هر ۲ تیم و همچنین در مراسم اهدای جام حاضر شد و با ستارگان مورد علاقه خود عکس گرفت و برای لحظاتی هم صحبت شد. برگزاری مسابقه دوستانه بین منتخب الهلال و النصر با پاری سن‌ژرمن باعث شده‌ بعد از برد عربستانی‌ها مقابل آرژانتین، برگزاری سوپرجام اسپانیا و ال‌کلاسیکو و همچنین دربی میلان در سوپرجام ایتالیا، یک‌ بار دیگر تمام نگاه فوتبالی‌ها به‌سمت عربستان معطوف شود.

آهسته و پیوسته در مسیر پیشرفت

یکی‌از معیارهای اصلی تشخیص قدرت فوتبالی یک کشور نگاه به رنکینگ ملی فیفا و بررسی تیم‌ ملی آن کشور است. در آخرین رتبه‌بندی فیفا که بعد از جام‌جهانی اعلام شد، عربستانی‌ها در جایگاه چهل‌و‌نهم قرار گرفتند و اوج شاهکار آن‌ها در قطر، پیروزی ارزشمند مقابل آرژانتین در گام نخست بود و آن‌ها تنها شکست تیم قهرمان جهان در جام‌جهانی ۲۰۲۲ را رقم‌ زدند. عربستانی‌ها در رنکینگ آسیایی  بعد از ژاپن، ایران، کره‌جنوبی و استرالیا در رده پنجم قرار دارند و پیشرفت فوتبالی آن‌ها به سرعت ادامه دارد و چه‌ بسا با موفقیت احتمالی در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ بالاتر از کره‌جنوبی و ایران قرار بگیرند.

در طول تاریخ، تیم‌ ملی عربستان‌سعودی سرمربیان بزرگ و مشهور زیادی را به‌ خدمت گرفته‌ است. گابریل کالدرون، فرانک رایکارد، فن‌مارویک و خوان‌آنتونیو پیتزی مطرح‌ترین چهره‌هایی هستند که روزی هدایت عربستانی‌ها را برعهده داشته‌اند و در حال‌ حاضر هم هروه رنار، سرمربی موفق فرانسوی روی نیمکت این تیم می‌نشیند و موفقیت این سرمربی باعث شده‌ کشورهایی مثل لهستان و بلژیک و تیمی مثل نیس فرانسه خواهان به خدمت‌ گرفتن او باشند. عربستان با رنار بدون‌ شک یکی‌ از مدعیان فتح جام ملت‌های آینده نام دارد و تیم جنگجو، متحد و درخشان او از شانس زیادی برای موفقیت بهره‌مند است. عربستان می‌تواند با او به چهارمین قهرمانی خود در جام ملت‌های آسیا برسد.

میزبانی از مسابقات مختلف راهی برای جلب توجهات 

طی روزهای گذشته مسابقات مهمی در خاک عربستان برگزار شده‌است و شروع این رقابت‌ها، سوپر جام اسپانیا بود. سوپرجام اسپانیا برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۹ به میزبانی عربستان برگزار شد و در آن سال قراردادی به مدت ۳ سال بین اسپانیا و عربستان برای برگزاری این رقابت‌ها بسته شد. بعدها این قرارداد جامع تا سال ۲۰۲۹ تمدید شد و سود قرارداد دوم مبلغی درحدود ۳۰۰ میلیون یورو برای فدراسیون اسپانیا بوده‌ و طی این قرارداد، فدراسیون اسپانیا در توسعه فوتبال عربستان نقشی پررنگ خواهد داشت. شرکت «راسموس» که یکی‌از سهامداران و مدیران آن جرارد پیکه است، نقشی مهم در حضور ۴ تیم در سوپر جام اسپانیا و انتقال آن به عربستان داشت و حتی سود این شرکت از سوپرجام این دوره حتی از سود رئال‌مادرید و بارسلونا هم بیش‌تر بود!

یکی دیگر از مسابقات بین‌المللی که در سالیان اخیر در عربستان برگزار شده‌، سوپر جام ایتالیا بوده‌است. این رقابت‌ها در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در عربستان برگزار شده‌است و امسال برای سومین‌بار عربستان‌سعودی میزبان این رویداد ایتالیایی بود. سوپرجام ایتالیا در طول تاریخ در کشورهای مختلفی مثل آمریکا، چین و قطر برگزار شده‌و حالا چند روز پس‌از ال‌کلاسیکو، شاهد دربی همیشه حساس میلان بودیم و درنهایت اینتر فاتح جام لقب گرفت. برگزاری مسابقه منتخب الهلال و النصر با پاری سن‌ژرمن نمونه دیگری از میزبانی مسابقات بین‌المللی مختلف توسط عربستان است و علاوه‌ بر در کانون توجهات قرار گرفتن عربستان، درآمد قابل‌توجهی دارد. عربستانی‌ها در سالیان گذشته میزبانی متمرکز لیگ‌ قهرمانان آسیا را برعهده داشته‌اند و حالا با تکیه‌ بر میزبانی از جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۷ آماده به‌ عهده‌ گرفتن میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۰ به‌طور مشترک با یونان و مصر هستند.

ارزشمندترین لیگ آسیا

لیگ عربستان که به لیگ حرفه‌ای (Saudi Pro League) مشهور است با حضور ۱۶ تیم برگزار می‌شود و در فصل جاری، رقابت نزدیک و تنگاتنگی بین ۵ تیم النصر، الهلال، الاتحاد، الشباب و التعاون برای قهرمانی وجود دارد و این نشان‌دهنده کیفیت بالا این لیگ است. ارزش کلی ترکیب تمام تیم‌های حاضر در لیگ حرفه‌ای عربستان مجموعاً ۳۳۵ میلیون یوروست و این لیگ بالاتر از لیگ کشورهایی مثل ژاپن، امارات، کره‌جنوبی و چین گران‌ترین و ارزشمندترین لیگ قاره آسیا محسوب می‌شود. تیم النصر با ۷۹ میلیون یورو با فاصله نسبت‌ به سایر تیم‌ها گران قیمت‌ترین تیم این کشور نام دارد. این درحالی است که گران‌ترین تیم‌های ایران، استقلال و پرسپولیس با ارزش فقط ۱۲ میلیون یورو هستند!

تیم النصر فصل قبل در لیگ به مقام سوم رسید و در جام‌حذفی در مرحله یک‌چهارم نهایی حذف شد. تیم رونالدو، این فصل غایب بزرگ لیگ‌قهرمانان آسیاست و با این‌حال در ترکیب خود ستارگان بی‌شماری دارند که در راس آن‌ها می‌توان به کریستیانو رونالدو اشاره کرد. همین جذب ستارگان گوناگون کیفیت لیگ عربستان را تا حد بسیاری افزایش داده‌است. اوسپینا، مدران، مارگا، ابوباکار، ویتو و حمدالله مشهورترین ستارگان حال‌حاضر این لیگ هستند و در گذشته هم چهره‌های شاخصی در عربستان مثل جووینکو، عمر السوما، عمر الخربین و گومیس حاضر بوده‌اند. در لیگ عربستان همواره داوران مطرح بی‌شماری قضاوت کرده‌اند و اورساتو، تورپین و مارسینیاک مشهورترین داورانی هستند که در فصل جاری در این لیگ سوت زده‌اند. اورتگا، شکرالله، عبدالرحمن جاسم، اسکومینیا، کلاتنبرگ و چاکر، بهترین داورانی هستند که روزی در لیگ عربستان داوری کرده‌اند و این داوران به پیشرفت داوری در لیگ عربستان کمک کرده‌اند. عربستانی‌ها همواره در رقابت‌های آسیایی (جام باشگاه‌های آسیا در گذشته و لیگ‌قهرمانان فعلی) خوش درخشیده‌اند و موفق‌ترین آن‌ها الهلال بوده‌است. الهلالی‌ها در مجموع تاریخ این مسابقات با ۴ عنوان قهرمانی پرافتخارترین تیم محسوب می‌شوند و باشگاه‌های عربستانی با در مجموع کسب ۶ قهرمانی و ۹ نایب‌قهرمانی بعد از کره‌جنوبی و ژاپن موفق‌ترین کشور در رقابت‌های باشگاهی آسیایی هستند. الهلال و الاتحاد با ۲ قهرمانی در لیگ‌قهرمانان آسیا مثل اولسان‌هیوندا کره‌جنوبی بیشترین قهرمانی در لیگ‌قهرمانان را کسب کرده‌اند و تیم‌های عربستانی از هر لحاظ جز قدرت‌های قاره کهن به‌حساب می‌آیند. بهترین عملکرد تیم‌های عربستانی در جام باشگاه‌های جهان به چهارمی الاتحاد در سال ۲۰۰۵ و الهلال در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۱ بر می‌گردد.

 *امیرحسین بیوک
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری