football360 logo

شام آخر در ریاض؛ آخرین قسمت یک نبرد تکرارنشدنی

29 دی 1401 ساعت 19:5942 نظر
امشب رونالدو و مسی احتمالا برای آخرین بار رودرروی هم قرار می‌گیرند.

شام آخر در ریاض؛ جهان فوتبال آخرین قسمت از مصاف‌های مهیج رونالدو و مسی 


به گزارش فوتبال ۳۶۰، در حالی که فوتبالدوستان جهان منتظر رویارویی 2 ابرستاره تاریخ معاصر فوتبال در مراحل پایانی جام جهانی قطر بودند، دست تقدیر راه این‌دو را از هم جدا کرد تا نبرد نهایی ۲ اسطوره، ۳۰۰ کیلومتر دورتر از دوحه، در پایتخت عربستان سعودی برگزار شود. امشب در جریان یک مسابقه دوستانه‌ موسوم به «جام فصل ریاض»، تیم منتخب پایتخت عربستان متشکل از ستاره‌های الهلال و النصر، از پاری‌سن ژرمن میزبانی می‌کنند و تقابل مجدد رونالدو و مسی مهم‌ترین رخداد این مسابقه خواهد بود. ستاره‌هایی که با درخشش بی‌نظیر خود، روی هم ۷۶ جام مختلف کسب کردند و به جمع انگشت‌شمار بازیکنانی پیوستند که موفق به زدن بیش از ۷۰۰ گل در دوران حرفه‌ای خود شده‌اند. رویارویی‌های پرحاشیه و جذاب فوق‌ستاره‌ها از جاه‌طلبی در نیمه‌نهایی و فینال لیگ قهرمانان اروپا آغاز شد و حالا که آن‌ها آخرین سال‌های فوتبالی خود را سپری می‌کنند در چارچوب یک مسابقه دوستانه به پایان می‌رسد. 

مصاف مجدد بعد از ۲ سال 

این مسابقه دوستانه با میزبانی تیم منتخب النصر و قهرمان فصل گذشته لیگ عربستان، الهلال در حالی برگزار می‌شود که از آخرین رویارویی رونالدو و مسی در اواخر پائیز ۲۰۲۰ در دور گروهی لیگ قهرمانان بیش از ۲ سال می‌گذرد؛ مسابقه‌ای که با برتری ۳ بر صفر یوونتوس مقابل بارسلونا و صعود هر ۲ تیم به یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا به پایان رسید، هرچند هم یووه و هم بارسا خیلی زود از دور حذفی لیگ قهرمانان کنار رفتند. عادت دائمی فوتبالدوستان در تماشای جدال رونالدو و مسی در چارچوب ال‌کلاسیکوهای فصل با انتقال رونالدو به یوونتوس پایان یافت و مسی هم کمی بعد عازم پایتخت فرانسه شد. رونالدو برخلاف مسی، گردوی سخت‌تری برای شکستن انتخاب کرد و در نهایت با توصیه الکس فرگوسن، پیراهن باشگاه سابقش، منچستر یونایتد را به تن کرد. در ابتدا روند گلزنی خود را باز یافت اما ناکامی در صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا و نیمکت‌نشینی پرحاشیه در اولدترافورد باعث شد رونالدو قید باقی ماندن در فوتبال اروپا و رکوردهای خود در لیگ قهرمانان را بزند و عازم آسیا شود. حضور در النصر که سیصدوهشتمین تیم برتر دنیا به شمار می‌رود و رقابت در لیگی که پایین‌تر از سطح سوم فوتبال انگلیس، پنجاه‌وهشتمین لیگ برتر دنیاست، برای بازیکنی در قامت رونالدو غم‌انگیز به نظر می‌رسید اما دست شگفتی‌ساز پول بار دیگر همه را متعجب کرد. 

نخستین مسابقه CR7 

حالا که رونالدو محرومیت ۲ مسابقه‌ای خود که از دوران حضورش در یونایتد به جا مانده بود را به پایان رسانده، امشب می‌تواند رهبر تیمش در مقابل ستاره‌های پاریس باشد. رودی گارسیا، سرمربی النصر تأیید کرده رونالدو امشب نخستین مسابقه خود در ریاض را انجام خواهد داد و ۳ روز بعد در مقابل الاتفاق برای نخستین بار در لیگ سعودی توپ خواهد زد. النصر چهارمین باشگاهی است که رونالدو با پیراهن آن در مقابل مسی قرار می‌گیرد؛ در حالی که از نخستین مسابقه 2 اسطوره در بهار ۲۰۰۸ تاکنون، مسی برای نخستین بار در ترکیب تیمی جز بارسلونا به مصاف رونالدو خواهد رفت. رونالدو در دوران حرفه‌ای خود ۳۶ بار با مسی روبه‌رو شده؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر و فقط برابر با آندرس اینیستا. در حالی که مسی با ۳ بازیکن دیگر بیش‌تر از رونالدو روبه‌رو شده؛ سرخیو راموس، دیگو گودین و کریم بنزما‌. مسی ۳ بار در لیگ قهرمانان مقابل رونالدو موفق به گلزنی شده و رونالدو ۲ بار از روی نقطه پنالتی در آخرین تقابل اروپایی‌اش با مسی با پیراهن یوونتوس. 

بازخوانی خاطرات دور 

نخستین تقابل رونالدو و مسی چند ماه بعد از برگزاری مراسم توپ‌ طلای ۲۰۰۷ رخ داد. جایی که هر 2 پایین‌تر از کاکای برزیلی، معتبرترین جایزه فردی فوتبال را از دست دادند. مصاف بارسا و منچستریونایتد در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل ۰۸- ۲۰۰۷ در بازی رفت با تساوی بدون گل خاتمه یافت و رونالدو یک پنالتی را از دست داد؛ هرچند یونایتد با تک گل پل اسکولز در بازی برگشت، به فینال و در نهایت قهرمانی اروپا رسید و رونالدو این بار در گرفتن توپ طلا موفق شد. سال بعد منچستر یونایتد و بارسلونا به فینال لیگ قهرمانان صعود کردند تا استادیوم المپیکو در هیاهوی طرفدارانی که ستاره مورد علاقه خود را بهترین بازیکن جهان می‌دانستند، میزبان نبرد رویایی رونالدو و مسی باشد. الکس فرگوسن، خویشتندارانه هر 2 بازیکن را تحسین کرد و هیچ‌یک را بهترین ندانست. بازی با از دست رفتن چند موقعیت توسط رونالدو آغاز شد اما او خیلی زود از جریان مسابقه کنار رفت و لیونل مسی با به ثمر رساندن گل دوم تیمش بارسلونا را به قهرمانی اروپا رساند. رونالدو تابستان همان‌سال به رئال مادرید رفت تا از یکی از جذاب‌ترین و بزرگترین رقابت‌های فردی تاریخ فوتبال پرده‌برداری شود. 

ستاره‌های پرفروغ ال‌کلاسیکو 

حضور رونالدو در پایتخت اسپانیا مصادف شد با دوران اوج بارسلونای گواردیولا به عنوان یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال. ستاره پرتغالی ۳ ال‌کلاسیکوی نخست خود را با شکست پشت‌سر گذاشت و تیمش ۲۷۰ دقیقه متوالی در گلزنی مقابل بارسا ناکام ماند؛ از جمله در ۹۰ دقیقه تحقیرآمیز در نوکمپ که با ۵ گل بارسلونا و ۲ پاس‌گل از لیونل مسی در مقابل تیم مورینیو پایان یافت؛ ۵ گل به اندازه انگشتان یک دست. بعدتر، فشردگی برنامه فوتبال اسپانیا باعث شد رئال و بارسا در عرض ۱۷ روز، ۴ بار به مصاف هم بروند. مسابقات مهیجی که با تساوی لالیگایی، صعود بارسا به فینال لیگ قهرمانان و نخستین پیروزی رونالدو در ال‌کلاسیکو با یک ضربه سر محشر در فینال جام حذفی به پایان رسید؛ یک سال قبل از آنکه با گلزنی در خانه بارسا، هواداران بلوگرانا را به سکوت دعوت کند و مورینیو را به نخستین قهرمانی لالیگا برساند. رویارویی 2 فوق‌ستاره در سال‌های اوج فوتبال خود هیچ‌وقت از خاطرات درخشان و فراموش‌نشدنی خالی نبوده؛ از خوشحالی پیراهن لیونل مسی بعد از به ثمر رساندن گل پیروزی‌بخش بارسلونا در آخرین دقایق بازی در برنابئو تا دبل رونالدو در نوکمپ که رئال مادرید را به فینال جام حذفی سال ۲۰۱۳ فرستاد. مصاف‌های متوالی رونالدو و مسی در جام‌های داخلی اسپانیا، لیگ قهرمانان اروپا و ۲ مسابقه دوستانه ملی در نهایت با ۱۶ برد برای مسی و ۹ پیروزی برای رونالدو به اتمام رسید؛ در حالی که تعداد گل‌های زده دو بازیکن (۲۲ برای مسی و ۲۱ برای رونالدو) عدد تقریباً یکسانی را نشان می‌دهد. باید دید قسمت آخر از سریال ۱۵ساله جدال جذاب بهترین بازیکنان فوتبال در هزاره جدید در مسابقه نمایشی‌ سعودی‌ها چگونه به اتمام می‌رسد. چمن سبز ورزشگاه ملک فهد برای قدم گذاشتن رونالدو و مسی لحظه‌شماری می‌کند.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری