football360 logo

بزرگان دیروز، گزینه‌های سقوط امروز؛ از عرش تا فرش در یک مسابقه

01 بهمن 1401 ساعت 14:226 نظر
اورتون و وستهام یونایتد برای بقا در لیگ برتر به مصاف هم می‌روند.

به گزارش فوتبال 360، دیوید مویس و فرانک لمپارد، وستهام یونایتد و اورتون؛ 2 فرد و 2 تیمی که خاطراتی از بالا نشینی و روزهای خوب آن‌ها در ذهن دنبال کنندگان لیگ برتر انگلیس ثبت شده و سرنوشت به همین سرعت و غافلگیری هر 2 فرد و هر 2 تیم را در ورطه سقوط و تقلا برای نجات قرار داده است. حتی اگر لمپارد باشید و مرد اول میانه زمین چلسی و حتی اگر مویس باشید و اولین جانشین الکس فرگوسن، باز هم از بزنگاه‌های ترسناک سرنوشت در امان نخواهید بود. جدال امروز 2 سرمربی تیم‌های اورتون و وستهام، مصاف مردانی است که روزهایی نه چندان دور به عنوان رقبایی سخت در مقابل یکدیگر می‌ایستادند. لمپارد در میانه میدان برای غلبه بر اورتون مویس می‌دوید و مرد اسکاتلندی روی نیمکت برای مهار او تدبیر می‌کرد. اکنون روزگار دویدن‌های لمپارد در میانه میدان به سر رسیده و مویس هم برای مهار ستاره‌های رقبا برنامه‌های کافی ندارد. لمپارد برای نجات دوران حرفه‌ای خودش در عرصه مربیگری می‌دود مویس هم برای سقوط نکردن تیمش در یکی از سال‌های باتجربگی سرمربیگری، تلاش می‌کند. آن‌ها و تیم‌هایشان تعریف دقیق سقوط از عرش به فرش هستند که اکنون در یک مسابقه با یکدیگر روبه‌رو خواهند شد.

فرانک لمپارد؛ مردی در سراشیبی اخراج

کارشناسان لیگ برتر انگلیس کار او را روی نیمکت تیم اورتون تمام شده می‌دانند. همان کارشناسانی که کار مدافعان روبه‌روی لمپارد را در مقابل ضربات سهمگین و دقیقش، تمام شده تعریف می‌کردند. تمجیدهای کارشناسی تاریخ انقضا دارند و نمی‌توان به آنها دلگرم بود. فرانک لمپارد نسخه نقد و در دسترس این ادعاست و او که برای سال‌های طولانی هافبک مورد تایید بزرگ‌ترین منتقدان بود، اکنون سرمربی مورد بحث همان منتقدان نه برای تمجید و بلکه برای انتقاد شده است. تیم او هم وضعیت مشابهی دارد. اورتون بین سال‌های 2004 تا 2019 فقط 3 بار از جمع 8 تیم برتر لیگ بیرون رفته بود و در همین مدت 4 مرتبه در جمع 5 تیم بالای جدول قرار داشت. تافی‌ها اگر به دوران گذشته خود هم نگاه کنند با حیرت و حسرت بیش‌تری وضعیت کنونی را دنبال خواهند کرد. تیم آبی‌پوش مرسی‌ساید 9 بار فاتح رقابت‌های باشگاهی انگلیس در بالاترین سطح  شده و این توفیقی است که حتی هنوز نصیب چلسی و منچسترسیتی هم نشده است. همین اورتون اکنون پس از ده‌ها سال حضور مستمر در اولین سطح باشگاهی فوتبال کشورش با هدایت فرانک لمپارد در آستانه سقوطی غم‌انگیز قرار گرفته است. لمپارد و تیمش در نقطه‌ای ایستاده‌اند که در روزهای ایستادن بر قله‌های افتخار هرگز فکر چنین جایگاهی هم به ذهنشان خطور نمی‌کرد. بله فرانک لمپارد همان کسی است که از سران چلسی خواسته بود در قراردادش بندی گنجانده شود که موقع خوشحالی پس از گل کسی را مزاحم خودش نبیند و در بندی دیگر اتاق رختکن خود را جدا از دیگر هم‌تیمی‌ها طلب کرده بود. اکنون حتی فرصتی برای خوشحالی نصیبش نمی‌شود و حال و روزش به تیم تحت هدایت او هم سرایت کرده تا شباهت فوتبال به سرنوشت غافلگیرکننده، بیش از پیش هویدا شود.

مویس؛ جنگ برای اعاده حیثیت

او همان کسی است که بهترین روزهای اورتون در سال‌های اخیر را با هدایت خودش رقم زده بود. همان کسی که الکس فرگوسن با تماسی مستقیم و اعتمادی خیره کننده صندلی بزرگ و میراث بزرگ‌ترش را به او سپرد؛ همان سرمربی که در موردش می‌گفتند اگر یونایتد به او فرصت بیشتری می‌داد، عصر جدیدی را در این باشگاه رقم می‌زد. مرد سخت‌کوش و جدی اسکاتلندی اما اکنون با تیم صاحب تاریخ و پرهوادارش در معرض سقوط قرار گرفته و برای نجات از این سرنوشت تلخ تقلا می‌کند. مویس، اورتون گیر کرده بین رده‌های پایین جدول را تحویل گرفت و آن را در به رتبه چهارم جدول و بالاتر از لیورپول در فصل 05-2004 رساند. جریان کاری او در وستهام هم تقریبا داشت به همین سو پیش می‌رفت. مرد اسکاتلندی تیم رده شانزدهمی وستهام را تحویل گرفت و 2 فصل متوالی با ایستادن در رتبه‌های ششم و هفتم در قامت نسخه جدیدی از اورتون سال‌های پیش خود به نمایش گذاشت و اکنون همان تیم زورش به کنده شدن از قافله تیم‌های در معرض سقوط نمی‌رسد. وستهام یونایتد هم باشگاهی بود که خواب آرام را برای بزرگان لیگ دشوار می‌کرد و یقه مدعیان فوتبال باشگاهی انگلیس را در بزنگاه‌های متعدد می‌گرفت اما اکنون این سرنوشت است که یقه این تیم و سرمربی‌اش را چسبیده و دست بردار هم نیست. وستهام هم مانند رقیب امروزش در لیگ برتر انگلیس نسخه دیگری از تنزل عرش به فرش به شمار می‌رود.

مسابقه‌ای برای بقا

آن‌ها که توان پیروزی در مقابل تیم‌های رده بالاتر را ندارند، مجبورند برای شکست دادن یکدیگر دست به کار شوند. از همین رو جدال امروز اورتون و وستهام یونایتد مصاف مهمی برای تعیین تیم‌های نجات یافته از سقوط است. لمپارد و مویس یا اورتون و وستهام رقبایی هستند که روزگاری نه چندان دور برای انگیزه‌های بسیار بزرگ‌تری در مقابل یکدیگر می‌ایستادند اما اکنون گرفتار غافلگیری سرنوشت شده و در تلاش برای باقی ماندن در لیگ به دیدار یکدیگر خواهند رفت. بدون تردید بازی سرنوشت همیشه در پرتگاه‌های سقوط حرکت نمی‌کند و شاید روزی برسد که دوباره این 2 باشگاه و 2 سرمربی را در قامت رقبایی برای کسب افتخار یا بزرگی چشم در چشم یکدیگر ببینیم. تا رسیدن آن روز، مسابقه پیش رو مهم‌ترین جدال میان 2 باشگاه و 2 مرد نامدار لیگ برتر انگلیس نام می‌گیرد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری