football360 logo

افسانه «سنی» نیم قرنی شد؛ دیوانه‌ای که صد قفس شکست!

02 بهمن 1401 ساعت 12:589 نظر
دروازه‌بان سائوپائولو یکی از عجیب‌ترین فوتبالیست‌های کره زمین بود.

به گزارش فوتبال 360، آیا اتفاق عجیب‌تری از دروازه‎بان گلزن در فوتبال وجود دارد؟ زمانی که با این سوال روبه‌رو می‌شوید، دروازه‌بانانی چون آلیسون، پیتر اشمایکل و براد فریدل به یاد می‌آیند. اینک ه یک نفر که موظف به جلوگیری از گل خوردن است، در نقش گلزن ظاهر شود اتفاقی عجیب به شمار می‌رود و حال به این موضوع فکر کنید اگر این اتفاق هم رخ دهد، کسی نیست که توانسته باشد  صد گل برند باشد اما تمامی این آمارهای برای روجریو سنی تنها یک خاطره است. روجریو سنی رکوردهای قابل توجه زیادی را به ثبت رسانده؛.اگر چه او هرگز نتوانست مانند گریگوریس آتاناسیو و خوزه لوئیس چیلاورت در یک بازی هت‌تریک کند اما در دوران فوتبالی خود 131 بار موفق به گلزنی شد.

سنی یک دیوانه به تمام معنا

روجریو سنی در 25 سال دوران حرفه‌ای 61 بار از ضربه آزاد گلزنی کرد تا نامش را در میان 10 ضربه آزادزن برتر تاریخ ببیند. او همچنین 17 بار برای تیم ملی برزیل بازی کرده و با وجود این که در جام جهانی 2002 پشت سر دیدا قرار گرفت و نتوانست برای برزیل بازی کند اما مدال قهرمانی جهان را به دست آورد، البته سنی در جام جهانی 2006 حضور پیدا کرد تا بتواند برای لحظاتی کوتاه آرزوهای کودکی‌اش را زندگی کند.سنی تنها در برزیل بازی کرد اما هیچ فردی هیچ شکی به مهارت روجریو سنی نداشت و همواره از او به عنوان یک گلزن به تمام معنا یاد می‌کنند. او شاید کمی بدشانس بود که در برزیل متولد شد و اگر نه امکان داشت بازی‌های ملی بیشتری ثبت کند اما شرایطش باعث شد تا تافارل، دیدا و ژولیو سزار جلوتر از او قرار بگیرند.

خاطرات عجیب از سنی

هواداران لیورپول برخلاف تمامی فوتبال دوستان روجریو سنی را بیشتر با دستانش می‌شناسند. بر کسی پوشیده نیست که سائوپائولو اگر سنی را در جام باشگاه‌های جهان نداشت، مغلوب شاگردان رافا بنیتس می‌شد و عملکرد دیوانه‌وار سنی باعث شد سائوپائولو با نتیجه یک بر صفر به قهرمانی جهان برسد. او همچنین در 27 مارس 2011 زمانی که سائوپائولو در یکی از بزرگ‌ترین و حساس‌ترین دربی‌های فوتبال آمریکای جنوبی به مصاف کورینتیانس می‌رفت، به خوبی از اهمیت این بازی آگاه بود. زیرا سائوپائولو هیچ از 11 بازی اخیر خود را در برابر رقیب قدیمی خود برنده نشده بود و هواداران به هیچ نتیجه‌ای جز برد راضی نبودند.  سائوپائولو در نیمه اول را با نتیجه یک بر صفر به پایان رسانده بود اما تنش‌های میان هواداران بیش‌تر می‌شد تا اینکه ورزشگاه برای یک لحظه در سکوت فرو رفت.ضربه ایستگاهی در حوالی محوطه برای سائوپائولو اعلام شد و سنی آرام آرام به سمت زمین کورینتیانس حرکت می‌کرد، شاید در پس هر قدمش 99 گل قبلی را با خود مرور می‌کرد. سنی پشت توپ قرار گرفت و هواداران تنها سکوت کرده بودند. به نظر می‌رسید هواداران پشت دروازه به خوبی می‌دانستند چه چیزی در راه است و آن را بارها دیده بودند. توپ به بالا چرخید و به زیبایی پیچ خورد و به سمت گوشه دروازه حرکت کرد و ناگهان استادیوم با شادی افسارگسیخته‌ای منفجر شد.سنی علاوه بر گلزنی، یک ویژگی خاص دیگر هم داشت؛ او مانند رایان گیگز، فرانچسکو توتی یا جیمی کرگر به تیمش وفادار بود و یک بار هم حاضر به ترک سائوپائولو نشد.زمانی که مادرش سنی را باردار شد، پزشکش به او توصیه کرد حاملگی برای او نوزاد خطرناک است و امکان سقط جنین وجود دارد اما او به توصیه‌های دکتر توجه نکرد و سنی امروز در قامت سرمربی سائوپائولو تولد 50 سالگی‌اش را جشن می‌گیرد.

*یاسین معصومی

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری