football360 logo

رمزگشایی از پیروزی تعیین‌کننده آرسنال مقابل شیاطین سرخ؛ بردی به نشانه قهرمانی

03 بهمن 1401 ساعت 12:0511 نظر
آرسنال با گل انکتیا در دقیقه ۹۰ به رستگاری رسید.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، مسابقه حساس آرسنال مقابل منچستریونایتد با یک پیروزی شیرین در آخرین دقیقه به پایان رسید تا توپچی‌ها یک گام بزرگ به سمت قهرمانی لیگ برتر بردارند. حالا و با یک بازی کم‌تر نسبت به منچسترسیتی، آرسنال اختلاف ۵ امتیازی در صدر جدول را حفظ کرده و شاگردان آرتتا با تمام قوا به سمت نخستین قهرمانی در 2 دهه اخیر حرکت می‌کنند. بازی با گل غافلگیرکننده راشفورد از پشت محوطه جریمه آغاز شد اما انکتیا خیلی زود با یک ضربه سر از دهانه دروازه کار را به برابری کشاند؛ پیش از آن که گل استثنایی ساکا در ابتدای نیمه دوم آرسنال را پیش بیندازد. برتری توپچی‌ها چندان دوام نیاورد و لیساندرو مارتینس آرژانتینی با یک ضربه سر دقیق بازی را برای بار دوم مساوی کرد. موقعیت‌های متعدد آرسنال یکی پس از دیگری از دست رفت؛ پیش از آن که انکتیا در آخرین دقیقه از وقت قانونی با فرار میلی‌متری از آفساید ورزشگاه امارات را به هوا ببرد. بازبینی ویدئویی تنها توانست خوشحالی آرسنالی‌ها را دوبرابر کند و روند خارق‌العاده آرسنال در این فصل همچنان ادامه پیدا کرد. 

شانس اول قهرمانی 

شخصیت تیم قهرمان در به دست آوردن پیروزی در چنین مسابقاتی مشخص می‌شود. روحیه جاه‌طلبی و همیشه برنده بودن در ذهنیت بازیکنان در شرایط گره‌ خورده مقابل تیم‌های بزرگ، روشن می‌شود. گل «انکتیا» شاید نقطه عطف قهرمانی آرسنال در این فصل باشد؛ بازگشت از شکست و کسب ۳ امتیاز در یک بازی حساس و دشوار و به نتیجه رسیدن تلاش‌ها در آخرین فرصت. آزمون‌های بزرگ ادامه دارد اما پیروزی قاطع هفته گذشته در دربی لندن و این برد محشر خانگی ثابت کرد آرسنال شانس اول قهرمانی لیگ در این فصل است. کوشش همه‌جانبه و سلطه وحشتناک توپچی‌ها بر جریان بازی به خصوص در ۲۰ دقیقه پایانی مثال‌زدنی بود. با چنبره یونایتد در مرکز دفاع و ایجاد فضای زیاد در کناره‌ها، مشکل آرسنالی‌ها برای برتری مقابل شیاطین سرخ فقط زمان بود که با خوش‌بختی، دم بزنگاه بر آن فائق آمدند‌. آرسنال حالا در میانه فصل از مرز ۵۰ امتیاز عبور کرده و این مسابقه از نشانه‌های قهرمانی محتمل آن‌ها در پایان فصل خواهد بود. چه باور کنیم چه نه، این اتفاق واقعاً دارد رخ می‌دهد. 

راشفورد شعله‌ور 

گل خیره‌کننده مارکوس راشفورد که یونایتد را در ابتدای مسابقه از میزبان پیش انداخت، پنجمین گل او در لیگ بعد از اتمام تعطیلات جام جهانی بود. او در ۹ مسابقه اخیر در تمام رقابت‌ها ۹ گل به ثمر رسانده. گل راشفورد همان‌قدر از کار تیمی پرشور در فشار بر دفاع حریف، پرس سنگین و توپ‌‌گیری برخوردار بود که از استعداد و توانایی فردی مهاجم شماره ۱۰ یونایتد در حرکت با توپ و غافلگیر کردن سنگربان آماده آرسنال. این صد و دهمین گل مارکوس راشفورد با پیراهن یونایتد و یکی از بهترین گل‌های او برای شیاطین سرخ بود. درست مثل گل برونو فرناندس در مسابقه وسط هفته مقابل پالاس، وگهورست روی این گل هم تاثیر گذاشت. بازیکن هلندی در آینده فصل حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. 

تأثیر انکتیا 

سوالاتی که در مورد توانایی مهاجم ۲۳ ساله برای پر کردن جای گابریل ژسوس مصدوم مطرح می‌شد، حالا دیگر به طور کامل پاسخ داده‌ شده. گل پیروزی‌بخش انکتیا نوزدهمین گل او در ۲۶ مسابقه اخیر به شمار می‌رود. در نیمه نخست بعضی از بازیکنان آرسنال مانند پارتی و بن وایت در ارائه بازی همیشگی خود عاجز بودند اما توانایی انکتیا در کسب و حفظ مالکیت و افزایش تحرک تیم در بازگشت آرسنال نقش عمده داشت؛ همان‌طور که در زنده نگه‌داشتن آرسنال در سن جیمزز پارک موثر بود. انکتیا روی صحنه گل به بهترین شکل فن بیساکا را از جریان بازی خارج کرد و با حضور در نقطه کور او، روی ارسال ژاکا، تور دروازه دخیا را با ضربه سر به لرزه درآورد. وقتی شلیک او در موقعیت مناسب را دخیا به زیبایی مهار کرد، به نظر می‌رسید فرصت تبدیل شدن به قهرمان مسابقه را از دست داده اما اثرگذاری زیبای او روی گل پایانی مسابقه کار را به بهترین شکل تثبیت کرد. 

روز بد آنتونی، روز خوب ساکا 

با حضور مارکوس راشفورد در پست تخصصی‌اش، کاملاً عادی به نظر می‌رسید که بیش‌تر حملات یونایتد از سمت چپ انجام بگیرد اما آمار آنتونی کاملاً پایین‌تر از سطح انتظار بود. ۴۲ درصد از حملات منچستر یونایتد از سمت چپ آغاز شد و آنتونی، در سمت راست زمین تنها یک بار برای تیمش موقعیت ایجاد کرد و فقط یک بار درون محوطه جریمه حریف به توپ رسید؛ در حالی که بیشتر لمس توپ‌های او خارج از منطقه مختص به او در سمت راست رقم خورد. برای مقایسه، باکایو ساکا، نیروی تهاجمی آرسنال در سمت راست، یک شب درخشان را پشت سر گذاشت و به سومین مسابقه توأم با گلزنی متوالی مقابل منچستر یونایتد رسید. هیچ بازیکنی به اندازه ساکا (۱۳) در محوطه جریمه حریف به توپ ضربه نزد و ۳۷ درصد حملات یونایتد از سمت او آغاز شد. 

خطر ضربات دروازه 

در مقابل آرسنال این فصل، هر حرکتی که ذره‌ای خطر داشته‌ باشد می‌تواند به بلای جان تیم‌ها تبدیل شود. تمایل دخیا به آغاز مجدد بازی با پاس کوتاه به گل تساوی‌بخش آرسنال تبدیل شد؛ گلی که روند بازی را تغییر داد. شاید اگر برتری شاگردان تن هاخ تا پایان نیمه نخست ادامه می‌یافت، کار در نیمه دوم هم به گونه‌ای دیگر پیش می‌رفت. آرسنال با وجود دریافت گل نخست، به روند تهاجمی خود ادامه داد و حضور مهاجمان تیم در نزدیکی دروازه یونایتد به دومین گل مسابقه منجر شد. به محض اینکه دخیا، آرون فن‌ بیساکا را صاحب توپ کرد، گابریل مارتینلی توپ را پس گرفت و با کسب یک کرنر زمینه‌ساز گل انکتیا شد. آمارها نشان می‌دهد شروع مجدد با پاس از نظر مدت و تعداد مالکیت و همین‌طور ایجاد موقعیت‌های بهتر، آورده بیش‌تری برای تیم‌ها دارد اما در مقابل تیمی مثل آرسنال به نوعی بازی خطر در مقابل جایزه تبدیل می‌شود. این روش وقتی جواب دهد موثر است اما وقتی جواب ندهد، تیم را به شدت شکننده می‌کند.



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری