football360 logo

تاریخ‌سازی به سبک کین؛ بر پیشانی تاریخ اسپرز

04 بهمن 1401 ساعت 14:339 نظر
هری کین به سرعت به سمت جاودانگی حرکت می‌کند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، در حالی که بازی تاتنهام در مقابل فولام گره خورده بود و موقعیت‌های تیم شگفتی‌ساز فولام زهردارتر به نظر می‌رسید، مثل همیشه یکه گلزن نامدار سفیدپوش از راه رسید و در وقت‌های تلف‌شده نیمه نخست، روی پاس سون هیونگ مین، تور دروازه برند لنو را به لرزه درآورد تا تیمش را از مخمصه نجات دهد. این گل کین را برابر با جیمی گریوز به رکورد باورنکردنی ۲۶۶ گل با پیراهن خروس‌ها رساند؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در تاریخ تاتنهام هاتسپر. هری کین خستگی‌ناپذیر و تمام‌نشدنی به سمت آمارهای درخشان‌تر حرکت می‌کند. آمار گلزنی این فصلش (۱۶ گل در ۱۹ مسابقه) تفاوت خاصی با بهترین آمار فصل‌های حضورش در تاتنهام ندارد. رکورد گلزنی تاریخ باشگاهش را شکست و به زودی رکورد گلزنی تاریخ تیم ملی انگلیس را هم خواهد شکست. او تنها ۲ گل با رکورد بیش‌ترین گل از ضربات سر در تاریخ لیگ فاصله دارد. رکوردهای فراوانی در انتظار گلزن همیشه تشنه‌ تاتنهام خواهد بود. 

از فرش تا عرش 

بیش از ۹ سال از اولین بازی‌اش برای اسپرز می‌گذرد؛ دیداری تقریبا تشریفاتی در پلی‌آف لیگ اروپا که پسربچه پرانگیزه یک پنالتی گرفت و خودش هم خراب کرد. تجربه تلخی بود اما هری تا مرز پیروزی رفتن و ناکام بازگشتن را خوب بلد بود. خیلی قبل‌تر از جام‌ جهانی پرامید ۲۰۱۸ با انگلیس و ماجراجویی نافرجام اروپایی با تاتنهام ۲۰۱۹، با لسترسیتی دراماتیک‌ترین شکست ممکن را در نیمه‌نهایی پلی‌آف لیگ قهرمانی ۲۰۱۳ مقابل واتفورد تجربه کرد. لستر البته سال بعد به لیگ برتر برگشت تا در فصل ناکامی تمام قدرت‌های انگلیس، راه قهرمانی هری کین و تاتنهام را سد کند. از نخستین گلش برای اسپرز که روی ارسال دنی رز و ضربه سر آندروس تاونسند به ثمر رساند بیش از یک دهه می‌گذرد. در عرض ۱۱ سال از ۱ به ۲۶۶ رسید و تا ابد از ذهن هواداران تیم محو نخواهد شد. 

پیشرفت پله‌ پله 

۲۲ سال بیش‌تر نداشت که نخستین بار به‌ عنوان کاپیتان تاتنهام به میدان رفت. همان سال به‌عنوان بهترین بازیکن جوان فوتبال انگلیس انتخاب شد و نامش در کنار دیگو کاستا در ترکیب منتخب فصل حک شد. ۳ سال بعد بازوبند تیم‌ ملی را به دست بست و با ۶ گل، کفش طلای جام‌جهانی ۲۰۱۸ را به دست آورد؛ ۵ گل در دور گروهی و یک پنالتی مقابل کلمبیا. در مصاحبه‌ای گفته‌ بود که الگوی اولش رونالدوی برزیلی بوده: «حرکت‌هایش، تمام‌کنندگی‌اش، گل‌هایی که زد. او فوق‌العاده بود. بازی‌هایش را می‌دیدم و با خود می‌گفتم: او یک گلزن است، پس من هم می‌خواهم یک گلزن باشم.» کین با وجود این که سبک بازی‌اش زیاد شبیه او نبود اما راه رونالدو شدن را در برگۀ آمار به‌ خوبی طی کرد؛ در صفحۀ افتخارات نه. یکه‌ مهاجم تنومند از همان اوایل حضورش در باشگاه، سال‌ به‌ سال به پیشرفت دیوانه‌وار خود ادامه داد. سال ۲۰۱۶ را با ۷۵۰ دقیقه قحطی گل شروع کرد اما در نهایت بالاتر از واردی و آگوئرو بهترین گلزن فصل شد. سال بعد کفش طلا را تکرار کرد و با تاتنهام به نایب‌قهرمانی رسید. فصل بعد رکورد تدی شرینگهام (همان بازیکنی که گفته‌ بود آرزوی هم‌بازی شدن با او را داشته) شکست و تبدیل به بهترین گلزن تاریخ اسپرز در لیگ برتر شد. ۲ فصل پیش مجدداً با ۲۳ گل کفش طلا گرفت. رکوردها را شکست اما افتخارات را به دست نیاورد. 

از اخراج از آکادمی تا تاریخ‌سازی 

مثل قهرمان «همشهری کین»، قصۀ بی‌بدیل اورسن ولز، با شکوه و جنگنده بود اما مثل چارلز زندگی اسرارآمیزی نداشت. واکاوی زندگی‌اش از هیچ غنچۀ رزِ خاصی پرده برنمی‌دارد. هر چه در گذشته‌اش سیر کنیم، هیچ عنصری جز جاه‌طلبی و رقابت دیده نمی‌شود. قصه مردی که علیه ناملایمات می‌جنگد و گرچه هیچ‌وقت به نوک قله نمی‌رسد اما در حوالی قله تحسین ناظران را برمی‌انگیزد.‌ آکادمی آرسنال او را به‌ دلیل چاق بودن کنار گذاشت؛ فقط 8 سال داشت اما با گذشت بیش از یک دهه از آن اتفاق، در مقابل آن‌ها انتقام‌جویانه به میدان می‌رفت و با ۱۳ گل بالاتر از آدبایور به گلزن‌ترین بازیکن دربی شمال لندن تبدیل شد. می‌گفت: «قطع همکاری آرسنال با من احتمالاً بزرگترین اتفاقی بود که برایم رخ داده چون به من انگیزه‌ای داد که قبلا از آن بی‌بهره بودم.» 

رکورد ارزشمند 

جیمی گریوز جایگاه خود به عنوان بهترین گلزن تاریخ تاتنهام را از دست می‌دهد اما همچنان به عنوان یکی از شخصیت‌های اسطوره‌ای تاریخ فوتبال انگلیس باقی خواهد ماند. هیچ‌کس به رکورد عجیب ۳۵۷ گل او در سطح اول فوتبال انگلیس نزدیک نشده؛ رکوردی که با پیراهن چلسی، تاتنهام و اورتون به ثبت رسیده و تا سالیان سال مستحکم خواهد ماند. جابه‌جا شدن رکورد‌های گلزنی باشگاه‌های مطرح انگلیس در سال‌های اخیر اتفاق مکرری بوده. با پیشرفت روزافزون ۶ تیم بزرگ لیگ این کشور، رکوردهای جدید به ثبت رسید و در حال حاضر، تیری آنری، فرانک لمپارد، سرخیو آگوئرو و وین رونی رکورد بیش‌ترین گل زده تاریخ باشگاهشان را در اختیار دارند. در واقع جز لیورپول، رکورد گلزنی تاریخ ۵ باشگاه بزرگ دیگر انگلیس در ۱۱ سال اخیر به ثبت رسیده و بعد از تاریخ‌سازی کین تا مدت‌ها خبری از جابجا شدن چنین رکوردی در هیچ‌ یک از باشگاه‌های سطح اول نخواهد بود، چون هیچ‌ کدام از مهاجمان فعلی به آمار گل‌های اسطوره‌های باشگاهشان نزدیک هم نشده‌اند. 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری