football360 logo

برجای مانده از شب درخشان شیاطین سرخ در ناتینگام؛ تداوم آتش‌بازی‌های راشفورد

06 بهمن 1401 ساعت 11:114 نظر
منچستریونایتد بار صعود به فینال جام اتحادیه انگلیس را بست.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، در دور رفت مرحله نیمه‌نهایی جام اتحادیه فوتبال انگلیس، منچستریونایتد با کسب یک برتری قاطع در خانه ناتینگام فارست به یک قدمی فینال رسید. در حالی که از تیم‌های مطرح فوتبال این کشور تنها نیوکاسل در چارچوب رقابت‌ها باقی‌مانده، شاگردان اریک تن‌هاخ برای کسب نخستین جام خود در ۶ سال گذشته لحظه‌شماری می‌کنند. مارکوس راشفورد به روند خارق‌العاده گلزنی خود بعد از جام جهانی ادامه داد و پیش از آن که کار به دقیقه ۶ برسد، بعد از یک فرار طولانی و با به هم ریختن خط دفاع نگون‌بخت ناتینگام، تیمش را پیش انداخت. بخت با میزبان یار نبود که گل ساریج با دخالت VAR به دلیل آفساید میلی‌متری پذیرفته‌ نشد تا در واپسین دقایق نیمه نخست، ووت وگهورست با به ثمر رساندن نخستین گل خود با پیراهن یونایتد، برتری آنها را دوبرابر کند. نیمه دوم کم‌حادثه‌تر دنبال شد، تیر افقی دروازه مانع گلزنی کریستین اریکسن شد تا این که برونو فرناندس با یک شلیک سرضرب و دیدنی از آستانه محوطه جریمه، روی پاس الانگا، منچستریونایتد را به برتریِ تقریباً جبران ناپذیرِ ۳ بر صفر در زمین ناتینگام برساند. 

راشفورد پشت رگبار 

در بین بازیکنان شاغل در لیگ برتر در این فصل، تنها ارلینگ هالند موفق شده بیش‌تر از مارکوس راشفورد در تمام رقابت‌ها گل به ثمر برساند. هجدهمین گل این فصل مهاجم شماره ۱۰، جهت حرکت بازی را تعیین کرد و شاگردان تن هاخ را خیلی زود در موقعیت برتری قرار داد. لرزاندن تور وین هنسی، با شلیک به حد فاصل او و تیر نزدیکش، میزبان را در دقیقه ۶ زمین زد. حرکت عالی و به هم ریختن مدافعان ناتینگام زمانی رخ داد که شاگردان استیو کوپر هنوز چندان آسیب‌پذیر به نظر نمی‌رسیدند. بازگشت کاسمیرو به ترکیب با عملکرد موفق او همراه بود اما بازی مستقیم و سرعت و تحرک راشفورد در پیروزی یونایتد نقش مهم‌تری داشت. روند درخشان او، حوالی کریسمس با گلزنی در جریان حذف برنلی از همین جام آغاز شد و از آن روز تاکنون، در ۱۰ مسابقه متوالی ۱۰ بار توپ را به تور دروازه رقبا رسانده. او بعد از کارلوس تبس در فصل ۰۹-۲۰۰۸ نخستین بازیکن یونایتد است که در یک فصل از رقابت‌های جام اتحادیه ۵ گل به ثمر می‌رساند. تن هاخ می‌گوید: «بازیکنان دیگری هم هستند که واقعاً خوب بازی می‌کنند اما من از عملکرد مارکوس خیلی خوشحالم.» 

گلزنی وگهورست 

پای بازیکن ۳۰ساله هلندی در نخستین روزهای حضورش در یونایتد به گل باز شد. در حالی که چند حمله متوالی از یاران ناتینگام از جمله گل مردود اعلام شده ساریج و والی محکم اسکارپا، میزبان را به برگرداندن نتیجه امیدوار کرده‌ بود، فرصت‌طلبی وگهورست کار را در بدترین زمان ممکن یعنی در اواخر نیمه نخست یکسره کرد. وقتی وین هنسی نتوانست واکنش خوبی به شوت آنتونی از بیرون محوطه نشان بدهد، وگهورست در بهترین زمان ممکن، پشت سر دفاع شلخته ناتینگام قرار گرفت تا هنسی و یارانش را تنبیه کند. عملکرد خوب او در سراسر مسابقه مشهود بود. تلاش او در بازپس‌گیری توپ در ناکامی میزبان برای طرح‌ریزی حملات نقش عمده‌ای داشت. «غول پرسینگ» فصل گذشته ۶۵ بار مالکیت را به برنلی برگرداند. او در هر ۹۰ دقیقه ۵۴ بار روی بازیکنان حریفان فشار آورده‌ بود و از این حیث در رده چهارم کل بازیکنان لیگ قرار گرفت. او در بازی دیشب توانایی‌های خود را به خوبی نشان داد؛ بازیکنی که ممکن است کم‌تر صاحب توپ شود اما بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در زمین بدون توپ فعالیت می‌کند و بازیکنان حریف را عاصی می‌کند. تن هاخ درباره‌اش گفته بود: «او دوست دارد خشن بازی کند. دوست دارد در زمین پیش برود و هرچه سریع‌تر توپ را پس بگیرد و من فکر می‌کنم می‌توانم از این ویژگی او برای کمک به تیم استفاده کنم.» هر ۲۰ پاس وگهورست در این مسابقه از جمله ۱۱ پاس در زمین حریف به مقصد رسید، امید گل شوت‌هایش به ۰.۶۸ رسید و علاوه بر ۲ دوئل موفق، ۲ بازپس‌گیری توپ به نام خود ثبت کرد. مهاجم با تجربه در بازگشت به فوتبال انگلیس حرف‌های زیادی برای گفتن خواهد داشت. 

آنتونی، پایین‌تر از انتظار 

در حالی که فشارها روی بال راست برزیلی یونایتد روز به روز بیش‌تر می‌شود، او باز هم نتوانست انتظارات را برآورده کند. خرید ۸۶ میلیون پوندی، از اواسط مهرماه تا کنون تنها ۲ بار در جام‌های حذفی داخلی پایش به گل باز شده و هواداران می‌خواهند گل‌ها و پاس‌ گل‌های بیش‌تری از او ببینند. آنتونی در تمام رقابت‌های این فصل لیگ، ۸ موقعیت گلزنی ایجاد کرده که هیچ کدام از آن‌ها به پاس گل تبدیل نشده. آمار او در لیگ هلند ۱۸ گل و ۱۴ پاس‌گل در ۲ فصل را نشان می‌داد اما با پیراهن یونایتد با اینکه گاه‌گاه چشم‌نواز بازی می‌کند، تأثیر چندانی در موفقیت حملات تیم ندارد. از ۱۶ سانتر او در رقابت‌های این فصل لیگ، فقط یک مورد به مقصد رسیده. موقعیت‌سوزی‌های او در نیمه نخست بازی دیشب می‌توانست برای یونایتد گران تمام شود اما‌ شاگردان تن هاخ با عملکرد مناسب فرصت نفس کشیدن به حریف ندادند. او دقایقی بعد از گل راشفورد موقعیت گلزنی خود را با شلیک به بالای دروازه از دست داد و در دقیقه ۳۲ یک فرصت طلایی را که با یک‌ - دو و حرکت سریع خودش به دست آمده‌ بود در موقعیت تک‌به‌تک با هنسی به پای دروازه‌بان ولزی کوبید‌. شوت محکم او در دقایق پایانی نیمه نخست هم با مهار هنسی همراه شد، هرچند این بار وگهورست روی توپ برگشتی، شاگردان تن‌هاخ را به گل دوم‌ رساند. 

اخطار تن‌هاخ 

با اینکه بیش‌تر گفت‌وگوی خبری سرمربی هلندی بعد از مسابقه به تعریف و تمجید از بازیکنان تیمش گذشت، او در مورد تمرکز روی بازی برگشت و خطرسازی ناتینگام در نیمه نخست به آن‌ها هشدار داد. تن‌ هاخ در مورد گل مردود سم ساریج گفت: «ما تمام مدت، بازی را تحت کنترل داشتیم اما یک لحظه وجود داشت که می‌توانست روند و نتیجه بازی را تغییر دهد. این همانجایی است که ما در آن نیاز به ارتقای کیفیت داریم. آن‌ها سیستم بازی‌شان را عوض کردند و ما انتظار آن را نداشتیم‌. این نباید رخ بدهد. اگر می‌خواهیم عملکرد بهتری داشته باشیم در این زمینه باید یاد بگیریم و پیشرفت کنیم. نباید اجازه دهیم چنین اتفاقاتی رخ بدهد. تقریباً به آن‌ها اجازه دادیم که به بازی برگردند. در نیمه دوم خونسردتر و یکپارچه‌تر بودیم.» 

آمار و ارقام 

منچستر یونایتد به نخستین باشگاه در تاریخ فوتبال انگلیس تبدیل شد که ۸ مسابقه متوالی در مقابل ناتینگام را با پیروزی پشت سر می‌گذارد؛ رکوردی که می‌تواند هفته آینده و در اولدترافورد دست‌نیافتنی‌تر شود. هیچ تیم میهمانی در تاریخ جام اتحادیه انگلیس نتوانسته با نتیجه‌ای بهتر از ۳ بر صفر در دور رفت نیمه‌نهایی به پیروزی برسد. رکوردی که آخرین بار در فصل ۸۹-۱۹۸۸ با پیروزی ۳گله لوتون تاون در خانه وستهام رقم خورد. برای نخستین بار در ۳۰ سال گذشته هر ۲ بازی رفت نیمه‌نهایی با برتری تیم‌های میهمان به پایان رسید. برونو فرناندس به رکورد تأثیر مستقیم روی صد گل (۵۶ گل و ۴۴ پاس گل) در تمام رقابت‌ها با پیراهن یونایتد رسید. راشفورد به رکورد ۱۰ گل بعد از جام جهانی دست یافت؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در لیگ‌های اروپایی. منچستریونایتد روز شنبه در‌ چارچوب جام حذفی به مصاف ردینگ می‌رود و چهارشنبه آینده در بازی برگشت از ناتینگام میزبانی خواهد کرد؛ در حالی که شاگردان کوپر یک هفته تمام برای بازیابی تیم و حفظ کورسوی امید خود فرصت خواهند داشت.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری