football360 logo

به مناسبت 60 سالگی ژوزه مورینیو؛ نقطه تلاقی کمدی و تراژدی

06 بهمن 1401 ساعت 11:5113 نظر
آقای خاص امروز وارد هفتمین دهه زندگی خاصش می‌شود.

به گزارش فوتبال 360، در نخستین ماه میلادی سال، چهره‌های فوتبالی زیادی مثل تونی کروس، جنارو گتوسو، آرین روبن و لوئیس سوارس متولد شده‌اند و 2 سرمربی همیشه درخشان و ماندگار تاریخ فوتبال یعنی پپ گواردیولا و ژوزه مورینیو هم متولد همین ماه هستند. ژوزه مورینیو با نام کامل ژوزه ماریو دوس‌سانتوس مورینیو فلیکس، ۲۶ ژانویه ۱۹۶۳ در شهر ستوبال پرتغال به دنیا آمد و حالا با کارنامه‌ای پرفراز‌ و‌ نشیب و درخشان، یکی‌از بهترین سرمربیان جهان می‌باشد و امسال وارد شصتمین سال زندگی خود می‌شود.

مورینیو اگرچه فوتبالیست بزرگی نبود اما در سرمربیگری افتخارات زیادی کسب کرده‌ و حالا با رم در اندیشه موفقیت است. او در فصل جاری فاصله زیادی با کسب سهمیه لیگ‌قهرمانان ندارد. پدر مورینیو دروازه‌بان مشهوری بود و ژوزه از کودکی از روی علاقه به کار مربیگری به تحلیل مسابقات و مشکلات تیم پدرش می‌پرداخت و قبل‌ از این‌که خودش سرمربی یک تیم لقب بگیرد به‌عنوان مترجم درکنار بابی رابسون در اسپورتینگ و پورتو حاضر بود و در مقطعی هم دستیار لوئیس فن‌خال در بارسلونا بود! بنفیکا و لیریا نخستین تیم‌هایی بودند که مورینیو هدایت آن‌ها را برعهده گرفت. در مجموع ۳۳ مسابقه سرمربی این‌ 2 تیم بود و به ۱۷ برد هم رسید و برای ادامه مسیر پر پیچ و خم خود راهی پورتو شد. ژوزه مورینیو خالق صحنه‌های خاص بسیاری در دنیای فوتبال است و نوع مربیگری و برخورد او که عمدتاً شامل غرور، تسلط به جنگ‌های روانی و تخصص در کارهای دفاعی است همواره برای طرفداران، جذاب و تمجیدکننده بوده‌. او برای رقبا، حریفی بسیار ترسناک و مشکل جلوه می‌کند و خصوصیاتش باعث شده‌است بیش‌تر طرفداران فوتبال درمورد او صفر و صد باشند. مورینیو برای فوتبالی‌ها معمولاً یا یک سرمربی محبوب و دوست‌داشتنی است و یا به او به چشم یک مرد منفور و بازنده نگاه می‌کنند.

شروع و پایان خاص در دراگائو

آخرین باشگاه پرتغالی که مورینیو هدایت آن‌ را برعهده گرفت، پورتو بود و این تیم با مورینیو آخرین قهرمانی خود در لیگ‌قهرمانان اروپا را کسب کرد. ژوزه مورینیو از ۲۳ ژانویه ۲۰۰۲ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۰۴ طی ۸۸۹ روز سرمربی پورتو بود و در ۱۲۶ مسابقه رسمی هدایت این تیم را برعهده داشت. پورتو در آن زمان برای برگرداندن تاج و تخت از دست رفته مورینیو را استخدام کرد و مرد پرتغالی در همان بدو ورود مصاحبه‌های تند و آتشین خود را شروع کرد و البته یک قول بزرگ هم داد. او تیمی را که تحویل گرفته‌ بود  «ضعیف‌ترین پورتو چند سال اخیر» نامید و وعده داد در اولین فصلی که به‌طور کامل هدایت پورتو را در دست داشته باشد، این تیم را به قهرمانی در لیگ برساند. وعده مورینیو عملی شد و او فصل ۰۳-۲۰۰۲ با پورتو فاتح لیگ، جام‌حذفی و سوپرجام پرتغال شد و جام یوفا سابق (لیگ‌ اروپا فعلی) را هم فتح کرد تا شروعی درخشان و بی‌نظیر در پورتو داشته‌ باشد.

فصل ۰۴-۲۰۰۳ با شکست  یک بر صفر مقابل میلان در سوپرجام اروپا آغاز شد. پورتو آن فصل در گروهی که رئال‌مادرید، مارسی فرانسه و پارتیزان صربستان حاضر بودند با ۱۱ امتیاز دوم شد و بعد از کهکشانی‌ها به یک‌هشتم لیگ‌قهرمانان رسیدند. پرتغالی‌ها در اولین مرحله حذفی منچستریونایتد را حذف کردند و در یک‌چهارم در مجموع مقابل لیون به برد  4 بر 2  رسیدند و در یکی‌از عجیب‌ترین فصل‌های لیگ قهرمانان، حریف دپورتیوولاکرونیا در نیمه‌نهایی شدند. تساوی  بدون گل در خانه و برد  یک بر صفر در خانه حریف اسپانیایی باعث شد مورینیو و تیمش به فینال برسند. از سوی دیگر موناکو که بعد از صعود از گروه، لوکوموتیو مسکو، رئال‌مادرید و چلسی را حذف کرده‌ بود به فینال رسید. پورتو که بعد از بنفیکا فصل ۹۰-۱۹۸۹ نخستین تیم پرتغالی بود که به فینال این رقابت‌ها رسیده‌ بو  با گل‌های کارلوس آلبرتو، دکو و دیمتری آلنیچف به برد قاطع مقابل شاگردان دیدیه دشان رسید و دومین و آخرین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان را جشن گرفت و بعد از آن هیچ تیم پرتغالی نتوانست در لیگ‌قهرمانان جام قهرمانی را بالای سر ببرد. پورتو آن فصل در لیگ با ۸۲ امتیاز و ۸ امتیاز اختلاف با تیم دوم یعنی بنفیکا، قهرمان لیگ شد اما در جام‌حذفی در فینال  2 بریک مغلوب بنفیکا شدند و مورینیو با پورتو نتوانست فاتح سه‌گانه شود. فینال لیگ‌قهرمانان ۰۴-۲۰۰۳ آخرین نبردی بود که مورینیو هدایت پورتو را برعهده داشت و بعد از آن مسیر خود را در لیگ‌ها و تیم‌های مطرح‌تر ادامه داد. مرد پرتغالی سال‌ها بعد قهرمانی با پورتو در لیگ‌قهرمانان را مهم‌ترین افتخار خود دانست.

فرمانده موفق چلسی 

قهرمانی با پورتو در لیگ‌قهرمانان باعث شد چلسی برای به خدمت‌گرفتن مورینیو وارد عمل شود و در نهایت اول جولای ۲۰۰۴ این سرمربی پرتغالی، هدایت آبی‌های لندنی را برعهده گرفت و مثل آغاز به‌ کارش در پورتو در باشگاه انگلیسی هم با مصاحبه‌ای عجیب و البته قولی بزرگ پروژه خودش را شروع کرد. او خودش را به‌علت قهرمانی در لیگ قهرمانان «آقای خاص» نامید و قول داد در فصل اول حضورش در انگلیس، قهرمان لیگ شود. نخستین تقابلش در لیگ برتر ، مقابل منچستریونایتد و شاگردان سرالکس فرگوسن بود. برد  یک بر صفر مقابل فرگوسن و شکست‌ناپذیری در ۱۱ مسابقه نخست نشان‌داد مورینیو را توپ‌پر به انگلیس آمده‌ است.

فصل ۰۵-۲۰۰۴ که اولین فصل حضور مورینیو در چلسی بود، آبی‌های لندنی مقتدرانه و با ۹۵ امتیاز قهرمان لیگ شدند تا با وجود حذف در نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان فصلی موفقیت‌آمیز برای مورینیو و تیمش رقم خورده‌ باشد. فصل ۰۶-۲۰۰۵ هم برای شاگردان مورینیو فوق‌العاده پیش رفت و آن‌ها با ۹۱ امتیاز بالاتر از منچستریونایتد قهرمان لیگ شدند و مورینیو تنها سرمربی لقب گرفت که این تیم را به 2 قهرمانی متوالی در لیگ انگلیس می‌رساند. عملکرد لندنی‌ها در 2 رقابت مهم دیگر فصل، یعنی لیگ‌قهرمانان و جام‌حذفی رضایت‌بخش نبود و فصل ۰۷-۲۰۰۶ هم با شکست  2 بریک  مقابل لیورپول در سوپرجام انگلیس شروع شد. در لیگ نایب‌قهرمان شدند و در لیگ‌قهرمانان مقابل لیورپول در نیمه‌نهایی حذف شدند و فقط با برتری مقابل شیاطین‌سرخ در فینال جام‌حذفی، جام قهرمانی این رقابت‌ها را بالای سر بردند. تنها 7 مسابقه از فصل ۰۸-۲۰۰۷ گذشته‌ بود که مورینیو، چلسی را ترک کرد و نقطه پایانی بر دوره اول حضورش در چلسی گذاشت.

6 سال بعد و پس‌از جدایی از اینتر و رئال‌مادرید، آقای خاص جانشین رافا بنیتس شد و برخلاف دوره اول حضورش در لندن شروعی متفاوت داشت. او در ۶ مسابقه رسمی نخست خود ۳ بار متحمل باخت شد و فقط به ۲ برد رسید و سوپرجام اروپا فصل ۲۰۱۳ را هم به بایرن‌مونیخ تحت هدایت گواردیولا واگذار کرد. در یکی‌ از فصل‌های نزدیک لیگ‌برتر که اختلاف امتیازی تیم اول و چهارم فقط 7 امتیاز بود، چلسی با مورینیو پس‌ از منچسترسیتی و لیورپول در رده سوم قرار گرفت و در لیگ قهرمانان هم حذف شد. فصل دوم در دوره دوم موفقیت‌آمیز بود و اولین شکست آبی‌های لندنی در هفته پانزدهم مقابل نیوکاسل رقم خورد و چلسی در پایان با ۸۷ امتیاز بالاتر از سیتی، آرسنال و منچستریونایتد با تنها 3 باخت به مقام قهرمانی رسید. دیگر رقابت‌های فصل ۱۵-۲۰۱۴ برای آبی‌ها موفقیت‌آمیز نبود. فصل ۱۶-۲۰۱۵ سال کابوس‌واری بود و در یکی‌از عجیب‌ترین فصل‌های تاریخ لیگ انگلیس که لسترسیتی، معجزه‌ای بزرگ خلق کرد و مقتدرانه قهرمان لیگ شد، چلسی فصل را در رده دهم و فاصله‌ای ۳۱ امتیازی با صدر به‌اتمام رساند. مورینیو در ۱۶-۲۰۱۵ در ۲۵ مسابقه روی نیمکت چلسی نشست و به ۹ برد و ۴ تساوی رسید و در ۱۲ نبرد شکست‌خورد و آخرین‌بار در تقابل با لسترسیتی و شکست  2 بریک در هفته شانزدهم هدایت چلسی را برعهده داشت.

دستاوردهای مختلف اینتر

پس‌ از عملکردی درخشان و موفق در چلسی (دوره اول) ژوزه مورینیو تصمیم گرفت راهی یک تیم آبی‌پوش دیگر شود و در فصل ۰۹-۲۰۰۸ سرمربی اینتر، دومین تیم پرافتخار ایتالیا لقب گرفت. آمار و عملکرد مورینیو به قدری در اینتر به‌یاد ماندنی و درخشان بود که هنوز هم هواداران نراتزوری برای او احترام خاصی قائل هستند و در برگشت به جوزپه مه‌آتزا (سن‌سیرو) به‌عنوان سرمربی رم او را تشویق کردند. فصل اول آقای خاص در ایتالیا با قهرمانی در سوپرجام ایتالیا مقابل رم در ضربات پنالتی‌ها آغاز شد و اولین باخت اینتر تحت‌هدایت مورینیو در دربی میلان در هفته پنجم رقم خورد. افعی‌ها آن فصل در لیگ‌ قهرمانان ناکام بودند و مقابل منچستریونایتد در مرحله یک‌هشتم حذف شدند اما در لیگ خوش درخشیدند و با ۸۹ امتیاز اسکودتو را فتح کردند.

سال دوم حضور آقای خاص در اینتر (۱۰-۲۰۰۹) با ناکامی و باخت در سوپرجام ایتالیا آغاز شد اما به بهترین نحو ممکن تمام شد. اینتری‌ها آن فصل با کسب ۲۴ برد و ۱۰ مساوی و با به‌دست آوردن ۸۲ امتیاز قهرمان سری‌آ شدند، جام قهرمانی جام‌حذفی را با گذر از تیم‌های یوونتوس، فیورنتینا و رم در فینال، بالای سر بردند و حالا نوبت لیگ قهرمانان و درخشش تیم خاص آقای خاص در رقابت‌های اروپایی شده‌ بود. در مرحله گروهی تیم ایتالیایی با بارسلونا، روبین‌کازان روسیه و دیناموکیف اوکراین همگروه بود و اینتری‌ها بعد از آبی‌و‌اناری‌ها به‌عنوان تیم دوم به مراحل حذفی رسیدند. مورینیو در یک‌هشتم مقابل تیم سابق به برد  3 بریک در مجموع رسید و در یک‌چهارم اینتری‌ها به برتری  2 بر صفر مقابل زسکامسکو رسیدند و حریف بارسلونا در نیمه‌نهایی شدند.

نبرد بارسلونا و اینتر در هر 2  مسابقه رفت و برگشت تاریخی و به‌یادماندنی شد و اینتری که در خانه در مسابقه رفت به برد  3 بریک رسیده‌ بود و در نوکمپ  یک بر صفر باخته‌ بود، فینالیست شد. حریف اینتر در فینال بایرن‌مونیخ با هدایت فن‌خال بود. مونیخی‌ها در مراحل حذفی از تیم‌های فیورنتینا، منچستریونایتد و لیون گذشته‌ بودند و مسابقه فینال در سانتیاگوبرنابئو و با قضاوت هاوارد وب، داور مشهور انگلیسی برگزار شد. دیگو میلیتو فرشته‌نجات آقای خاص در آن فینال خاص بود و با 2 گل او، آخرین قهرمانی اینتر و البته ژوزه مورینیو در لیگ‌ قهرمانان اروپا رقم خورد.قهرمانی در سری‌آ، لیگ‌قهرمانان و جام‌حذفی طی فصل ۱۰-۲۰۰۹ باعث شد اینتر تنها تیم ایتالیایی باشد که موفق به فتح سه‌گانه می‌شود و آقای خاص مثل حضورش در پورتو، بعد از قهرمانی در لیگ قهرمانان از تیم جدا شد.

یادگاری آقای خاص برای فوتبال؛ رئالِ کهکشانی!

بعد از حضور در لیگ‌های پرتغال، انگلیس و ایتالیا مورینیو راهی پایتخت اسپانیا شد و هدایت پرافتخارترین تیم اروپا را به دست گرفت. مورینیو جانشین مانوئل پیگرینی شد و تغییرات زیادی را در ترکیب مادریدی‌ها ایفا کرد. در همان روزهای اول گوتی و رائول، 2 ستاره رئال را ترک کردند و آنخل د‌ی‌ماریا، سامی خدیرا و مسوت اوزیل جذب شدند. ژوزه نشان‌ داد برای رئال‌مادرید هم برنامه‌های ویژه‌ای دارد و رقیبی سرسخت برای بارسلونا پپ گواردیولاست.

شروع ژوزه در رئال‌مادرید بی‌ نقص بود و در ۲۰ نبرد نخست خود شکست نخورد و فرا رسیدن ال‌کلاسیکو همه‌چیز را خراب کرد. ۱۱-۲۰۱۰ سال غلبه بارسلونا برابر رئال‌مادرید بود. اولین ال‌کلاسیکو با برد عجیب و درخشان 5 بر صفر بارسلونا با گل‌های ژاوی، پدرو، جفرن و 2 گل داوید ویا همراه شد و آن فصل رئالی‌ها با ۹۲ امتیاز، بعد از بارسلونا ۹۶ امتیازی دوم شدند، در نیمه‌نهایی لیگ‌قهرمانان باخت  2 بر صفر مسابقه رفت را نتوانستند جبران کنند و درمجموع 3 بریک حذف شدند و فقط جام حذفی اسپانیا را با برتری یک بر صفر مقابل کاتالونیایی‌ها فتح کردند و اولین جام مورینیو در اسپانیا، جام حذفی لقب گرفت.

قهرمانی رئال‌مادرید در جام‌حذفی و قهرمانی بارسلونا در لیگ باعث تقابل این 2 تیم در سوپرجام اسپانیا شد. این رقابت‌ها که آن موقع با حضور 2  تیم و به‌ صورت رفت و برگشت صورت می‌گرفت با برتری خفیف ۴-۵ بارسلونا در مجموع همراه شد. فصل ۱۲-۲۰۱۱ سال رکوردشکنی‌های کهکشانی‌ها با مورینیو بود. خط حمله محشر و بی‌نظیر رئال‌مادرید که آن سال از ستارگانی مثل اوزیل، دی‌ماریا، کاکا، رونالدو، بنزما و ایگواین تشکیل شده‌ بود، بسیار خوش درخشید نقشی بسیار پررنگ در راه قهرمانی لالیگا داشت. مادریدی‌ها از ۳۸ مسابقه لیگ به ۳۲ برد و ۴ مساوی رسیدند و با صد امتیاز قهرمان لالیگا شدند! این درحالی بود که آن‌ها آن فصل ۱۰ برد با زدن ۵ گل یا بیش‌تر به‌دست آوردند که آماری فوق‌العاده است! لیگ‌قهرمانان ۲۰۱۲ نقطه تاریک مورینیو با سفیدها بود؛ برد 2  بر یک در خانه و شکست با همین نتیجه در زمین بایرن‌مونیخ باعث شد تکلیف تیم صعودکننده به فینال در ضربات پنالتی مشخص شود. رونالدو، کاکا و راموس برای رئال‌مادرید و کروس و لام برای بایرن‌مونیخ پنالتی‌های خود را خراب کردند و تیم مورینیو صعود به فینال را از دست داد. کهکشانی‌ها انتقام سوپرجام اسپانیا فصل قبل را از بارسلونا گرفتند و با وجود تساوی  4 بر 4  به‌ لطف گل‌ زده بیشتر در خانه حریف قهرمان شدند. فصل ۱۳-۲۰۱۲ فصل بدشانسی مورینیو بود. در لالیگا این‌ بار بارسلونا امتیازاتش را سه‌رقمی کرد و تیم مورینیو با ۱۵ امتیاز کم‌تر نایب‌قهرمان شد. در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مجموعاً 4 بر 3  مغلوب دورتموند شدند و در جام‌حذفی با وجود گذر از تیم‌هایی مثل سلتاویگو، والنسیا و بارسلونا در فینالی که رونالدو اخراج شد، 2 بر یک مغلوب دیگر تیم مادریدی، اتلتیکو شدند و پایان کار آقای خاص در مادرید، برد ۲-۴ مقابل اوساسونا در هفته آخر لالیگا بود.

ژوزه مورینیو ۱۷۸ مسابقه رسمی سرمربی رئال‌مادرید بود. ۱۲۷ برد و ۲۸ مساوی به دست آورد. رئال تحت‌هدایت او ۲۳ نبرد را واگذار کرد، ۴۷۶ بار دروازه رقبا را باز کردند و ۱۷۱ بار هم گل خوردند. حضور مورینیو در رئال‌مادرید چندان هم بی‌حاشیه نبود و اصلی‌ترین مورد آن به اختلاف با ایکر کاسیاس، یکی‌ از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال بود. در فصل ۱۳-۲۰۱۲ رابطه دوستانه کاسیاس با بعضی‌از اسپانیایی‌های بارسلونا ازجمله ژاوی برای حفظ آرامش تیم‌ملی اسپانیا برای مورینیو قابل تحمل نبود. از سوی دیگر رابطه بد کاپیتان با مربی دروازه‌بان‌ها باعث تبعید این ستاره به نیمکت شد و مصدومیت شدید دست و جذب دیگو لوپس باعث شد دیگر هیچ‌گاه کاسیاس به جایگاه درخشان سابق برنگردد. ژوزه مورینیو و ایکر کاسیاس سال‌ها بعد با یکدیگر آشتی کردند و حالا دوستان خوبی برای هم هستند!

آخرین مقصدهای مورینیو 

بعد از حضور در چلسی مرد پرتغالی تصمیم‌گرفت راهی تیم قرمز شهر منچستر شود و سکان هدایت یونایتدها را به‌دست گرفت. طی سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در ۱۴۴ مسابقه به ۸۴ برد و ۳۱ تساوی رسید و کارش را با برد  2 بریک مقابل لسترسیتی در سوپر جام انگلیس آغاز کرد. در فصل ۱۷-۲۰۱۶ یونایتدها با ۵ باخت، دومین تیم برتر از لحاظ شکست‌ناپذیری بودند اما تساوی‌های مکرر و پیاپی باعث شد آن‌ها با ۶۹ امتیاز در لیگ رتبه‌ای بهتر از جایگاه ششم کسب نکنند. شیاطین‌سرخ با برتری مقابل ساوتهمپتون قهرمان جام اتحادیه لقب گرفتند و در مسابقات لیگ‌اروپا هم تنها قهرمانی خود در تاریخ را جشن گرفتند تا مورینیو در نخستین فصل حضورش در منچستر عملکردی مناسب و قابل‌قبول داشته‌ باشد.

قهرمانی رئال‌مادرید در لیگ قهرمانان باعث شد کهکشانی‌ها رقیب منچستریونایتد در سوپرجام اروپا باشند؛ نبردی که با شکست  2 بریک مورینیو و تیمش مقابل شاگردان سابق همراه بود و ژوزه نتوانست دومین جام اروپایی ممکن با قرمزها را به‌دست بیاورد. فصل ۱۸-۲۰۱۷ سال سخت و تلخی بود و منچستری‌ها 2 جام را در یک‌قدمی از دست دادند. در لیگ با ۸۱ امتیاز پایین‌تر از منچسترسیتی نایب‌قهرمان شدند و در جام‌حذفی هم در فینال مغلوب چلسی شدند. حذف در یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان دیگر ناکامی آن فصل شیاطین‌سرخ بود و این موارد کار آقای خاص را برای فصل جدید سخت و سخت‌تر کرد. ۱۹-۲۰۱۸ آخرین فصلی بود که مورینیو روی نیمکت منچستریونایتد نشست. صعود سخت از گروهی لیگ‌قهرمانان و عملکرد سینوسی در لیگ باعث شد او فقط تا هفته هفدهم هدایت تیمش را برعهده داشته‌ باشد و بعد از شکست ۱-۳ مقابل لیورپول، راه یونایتد و مورینیو از یکدیگر جدا شد.چند ماه پس‌از جدایی از منچستریونایتد، مورینیو دوباره به لندن برگشت و هدایت یک تیم دیگر این شهر را عهده‌دار شد. آقای خاص جانشین مائوریسیو پوچتینو شد و نتوانست شروعی قدرتمندانه با تاتنهام داشته‌باشد. اولین باخت مقابل منچستریونایتد رقم خورد، در مرحله نخست لیگ‌قهرمانان مقابل لایپزیش آلمان حذف شدند و در لیگ ششم شدند و مورینیو با تیمی که میانه راه تحویل گرفته‌ بود، نتوانست در اولین فصل اتفاق مثبتی رقم بزند.

ژوزه مورینیو که در تاتنهام به اواخر عمر فوتبالی خود رسیده‌ بود. در فصل دوم حضورش در تاتنهام (۲۱-۲۰۲۰) نیز موفق به خلق اتفاقی مثبت نشد. در لیگ‌اروپا در همان مرحله اول حذفی حذف شدند و در جام‌حذفی هم راه به جایی نبردند و سران تاتنهام درنهایت مورینیو را اخراج کردند. حضور آقای خاص در تاتنهام بسیار کوتاه و ناموفق بود و او پس‌ از این تجربه تلخ تصمیم گرفت از انگلیس خارج شود.

برگشت به خاطرات خوش ایتالیا

با جدایی ژوزه از تاتنهام، او سرمربی رم شد و دوباره پس‌ از کسب  افتخارات متعدد با اینتر، به ایتالیا برگشت. عملکرد جالوروسی در فصل جاری قابل‌ قبول بوده‌است و مورینیو با این تیم امیدوار است بتواند مجوز حضور در لیگ‌قهرمانان اروپا را کسب کند. آقای خاص در فصل اول حضور در رم (۲۲-۲۰۲۱) توانست فاتح تورنمنت تازه‌تاسیس یوفا، لیگ‌کنفرانس شود و در سری‌آ نیز با آمار ۱۸ برد، ۹ مساوی، ۱۱ باخت و کسب ۶۳ امتیاز در جایگاه ششم قرار گرفت.فصل جاری که دومین سال حضور مورینیو در رم است، بسیار رضایت‌بخش و درخشان بوده‌؛ رمی‌ها تا پایان نیم‌فصل و از ۱۹ مسابقه لیگ، به ۱۱ برد و ۴ تساوی رسیده‌اند. در رده چهارم قرار دارند، مقابل بزرگانی مثل یوونتوس، اینتر و میلان شکست نخورده‌اند و به یک‌چهارم جام حذفی ایتالیا رسیده‌اند و باید به‌مصاف کرمونزه بروند. پایتخت‌نشینان در گروهی لیگ‌اروپا دوم شدند و باید برای رسیدن به یک‌هشتم از سد سالزبورگ اتریش بگذرند. باید دید ژوزه مورینیو، یکی‌ از بهترین سرمربیان تاریخ فوتبال در رم موفق می‌شود یا خیر.

*امیرحسین بیوک


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری