football360 logo

۲ مدعی، ۲ صدرنشین، ۲ سرنوشت مشابه؛ رقابتی شانه به شانه از شمال تا جنوب

06 بهمن 1401 ساعت 20:0112 نظر
صدرنشینان لیگ برتر و سری‌آ ریتم یکسانی را در رسیدن به قهرمانی دارند.

به گزارش فوتبال 360، لنزهای فوتبالی تصاویری را از شمال اروپا و پایتخت انگلیس منتشر کرده‌اند که برخی از جنوبی‌های قاره سبز ادعا می‌کنند این تصاویر متعلق به آنهاست. در جنوب و ایتالیا هم خبرها و آماری منتشر می‌شود که انگلیسی‌ها می‌گویند این آمار و خبرها کپی برداری شده است. کسی تصاویر دیگری را ندزدیده و هیچ کس هم قانون کپی‌رایت را نقض نکرده. فقط فوتبال باز هم یک داستان بدیع برای تعریف کردن دارد. یا آرسنال از روی سرمشق ناپولی می‌نویسد یا تیم ایتالیایی نوشته‌های توپچی‌ها کپی برداری می‌کند و یا هر 2 تیم صدرنشین 2 لیگ معتبر قاره سبز از روی یک دست خط تمرین می‌کنند. هر چه هست این روزها حال و هوای ناپل با شمال لندن بسیار نزدیک به یکدیگر است و 2 تیم قدیمی و پر هوادار این شهرها در حالی پس از سال‌ها به بازگرداندن جام قهرمانی لیگ‌هایشان نزدیک می‌شوند که آمار و ارقام مشابهی را هم رقم می‌زنند. آرسنال با هدایت آرتتا و ناپولی با هدایت اسپالتی نقاط مشترک زیادی دارند که شاید جمع شدن این نقاط در نتیجه هدف و رویای مشابه این 2 تیم است. شاید مهم‌ترین نقطه مشترک صدرنشینان لیگ برتر انگلیس و سری‌آ ایتالیا رویای مشترک آنها باشد که باعث شباهت زیادشان در سایر فاکتورها شده است.

جایگاه مشابه

توپچی‌های لندن و اهالی ناپل هر 2 پس از سال‌ها دوری از جام قهرمانی لیگ کشور خود در حضور بزرگان دیگری که پیش از شروع فصل، بیشتر مدعی بودند، گوی سبقت را از رقبا ربوده‌اند و با اختلاف نسبت به جدی‌ترین تعقیب کننده‌ها در لیگ کشور خود یکه‌تازی می‌کنند. شرایط بر شمرده شده تنها فصل مشترک این 2 صدرنشین نیست و جالب می‌شود اگر بدانیم آنها در پایان 19 مسابقه لیگ هر 2 به 50 امتیاز رسیده‌اند. حتی امتیازهای 2 تیم هم پایان این شباهت عجیب نیست و آرسنال و ناپولی در تعداد بردها و باخت‌ها و تساوی‌ها هم با یکدیگر برابر هستند. هر 2 باشگاه لیگ را با پیروزی‌های مطمئن آغاز کردند و در ادامه آرسنال با شکست مقابل منچستریونایتد کمی از رقیب ایتالیایی‌اش عقب افتاد. با این حال اینتر در مقابل ناپولی ایستاد و با چشاندن طعم اولین شکست فصل در لیگ، باخت آرسنالی‌ها را جبران و مجددا همه چیز را برابر کرد. اگر چه تاکتیک‌های اسپالتی و آرتتا منطبق با یکدیگر نیست اما رو به جلو و هجومی بازی کردن آرسنال و ناپولی به هم بی‌شباهت به نظر نمی رسد. هر 2 تیم از اولین دقایق مسابقات خود شروع به فشار روی دروازه رقبا می‌کنند و فقط برای برد پا به تمام میادین می‌گذارند. همچنین این تیم‌ها تا اینجای فصل در بازی‌های خانگی لیگ شکست ناپذیر بوده‌اند. به نظر می‌رسد حتی اگر سرمربیان 2 تیم از روی یک سرمشق تیم خود را هدایت نکرده باشند، دستکم نسخه موفقیت آنها یکی بوده و این حجم از شباهت پس از گذشتن نیمی از فصل آن هم در بالاترین سطح فوتبال باشگاهی دنیا کم‌نظیر است.

آمار گلزنی مشابه

در آمار گل‌های 2 تیم ناپولی و آرسنال و عملکرد خطوط دفاعی آنها، اگر چه انطباقی شبیه به انطباق تعداد بردها و باخت‌ها وجود ندارد اما باز هم شباهت کم نیست و گویا آنها در حال رقابت با یکدیگر هستند. آرسنال 45 گل زده را تا اینجای فصل به ثبت رسانده و رقیب ایتالیایی‌اش با 46 گل زده از این تیم جلوتر است. همچنین ناپولی با 14 گل خورده 2 گل کمتر از آرسنال تا اینجای فصل دریافت کرده و در این آمار هم فاصله مشهودی وجود ندارد و نتیجه یک مسابقه از هر 2 تیم می‌تواند در این زمینه هم همه چیز را برابر کند. آرسنال در 9 بازی این فصل خود در لیگ حداقل 3 بار دروازه رقبا را باز کرده و این عدد برای ناپولی به 8 می‌رسد. در تعداد کلین‌شیت ها هم آرسنال مجددا با رسیدن به نهمین کلین‌شیت، یک بازی بیش از تیم ایتالیایی موفق به بسته نگه داشتن دروازه‌اش شده و این 2 تیم اگر پیراهن‌هایی همرنگ داشتند، شاید تشخیص دادنشان از یکدیگر بسیار سخت می شد! 

رویاهای مشابه

تمام این شباهت‌ها از جای دیگری آب می‌خورند. این 2 تیم هوادارانی دارند که سال‌ها شاهد برتری رقبای خود بوده و آرزوی بازگشت به قله فوتبال باشگاهی در کشور خود را داشته‌اند. آنها مدت‌هاست صبوری می‌کنند و اکنون با رویایی مشابه، اهدافی مشابه، انگیزه‌ای مشابه و شباهت خیره کننده در آمار و نتایج با یکدیگر مو نمی‌زنند. شاید بزرگ‌ترین شباهتی که هنوز رخ نداده و آرسنالی‌های و اهالی ناپل در پی آن هستند، بالا بردن جام قهرمانی لیگ باشد. بعید نیست آمار 2 تیم تا آن زمان هم شانه به شانه حرکت کند و به نوعی بین قهرمانان احتمالی لیگ برتر و سری‌آ رقابتی از دور در جریان است.

حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری