football360 logo

فصل پرحادثه به میانه راه رسید؛ یک نیمه مانده به روز سرنوشت

07 بهمن 1401 ساعت 14:186 نظر
باشگاه‌های انگلیسی به نیمه راه رقابت رسیده‌اند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، با وجود تعویق بازی‌های متعدد در اوایل فصل با برگزاری بازی‌های این هفته، حالا تک‌تک تیم‌های لیگ انگلیس حداقل ۱۹ مسابقه انجام داده‌اند و فصل برای همه باشگاه‌ها به نیمه رسیده. در طول نیم‌فصل اول که با وقفه مربوط به تعطیلات جام جهانی بیش‌تر از همیشه طول کشید، اتفاقات گوناگونی رخ داد؛ از سر خم کردن تیم‌های مطرح تا اوج‌گیری تیم‌های نه چندان قدرتمند. از کورس غیرمنتظره قهرمانی که با پیشتازی شدید آرسنال ادامه دارد تا احیای یونایتد در دوران پسارونالدو و رکوردشکنی‌های پی‌درپی ارلینگ هالند. از اخراج اسطوره‌های سابق از نیمکت سرمربیگری تا درگیری تیم‌های مطرح سال‌های نه چندان دور در بحران قعر جدول. رقابت‌های پرگل، بازگشت‌های ناگهانی و گل‌های دیدنی، مثل همیشه ذائقه دوستداران برترین لیگ فوتبال دنیا را سیراب کرد و این فصل جذاب تا آخر راه با حوادث غیرقابل پیش‌بینی فراوانی همراه خواهد بود. در حال حاضر آرسنال با کسب ۵۰ امتیاز و از دست دادن تنها ۷ امتیاز به صدرنشینی ادامه می‌دهد و منچسترسیتی، با یک بازی بیش‌تر، ۵ امتیاز عقب افتاده. یونایتد و نیوکاسل دیگر سهمیه‌های اروپایی را در اختیار دارند و چلسی و لیورپول در انتهای نیمه اول جدول جا خوش کرده‌اند؛ پایین‌تر از برایتون، برنتفورد و فولام. 

شگفت‌انگیزها 

در طول این نیم فصل پرفراز و نشیب، تیم‌ها و بازیکنان زیادی عملکرد غیرقابل پیش‌بینی و غافلگیرکننده‌ای از خود به نمایش گذاشتند. پیشرفت آرسنال زیر نظر آرتتا از سال گذشته مشخص بود اما اقتدار آن‌ها در رقابت‌های این فصل موجب تحسین و تمجید همه شد و حسرت هواداران به دلیل عدم حضور این تیم در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان افزایش پیدا کرد. به جز آرسنال، نیوکاسل و برایتون هم از تیم‌های شگفتی ساز این فصل بودند. کلاغ ها در عرض ۱۲ ماه از قعر جدول به صدر آن رسیدند و در قالب سبک بازی جذاب آن‌ها، ضمن کسب رکوردهای دفاعی مختلف، بازیکنانی مانند آلمیرون، رشدقابل توجهی از خود نشان دادند. برایتون حتی بدون گراهام پاتر به روند فوق‌العاده خود ادامه می‌دهد. وقتی در نخستین مسابقه فصل لیورپول در مقابل فولام به مشکل برخورد، کسی فکر نمی‌کرد آن رقابت پیش نمایشی از عملکرد 2 تیم در این فصل باشد. فولام در کنار برنتفورد و برایتون در عین ناباوری در موقعیت کسب سهمیه‌های اروپایی قرار دارد و روزهای سخت لیورپول در هفتمین فصل حضور کلوپ در آنفیلد همچنان ادامه دارد. تعداد امتیازات لیورپول با امتیازاتی که روی هاچسون ۱۲ سال پیش در فصل منجر به اخراجش از بندر مرسی‌ساید کسب کرده‌ بود، تفاوت چندانی ندارد و اوضاع چلسی با وجود ریخت‌وپاش‌های مالک آمریکایی همچنان ادامه دارد. 

بازی‌های فراموش‌نشدنی 

هیاهوی رقابت در ماه‌های اخیر، مسابقات به یادماندنی زیادی به همراه داشته. چلسی بعد از خریدن سرمربی، کادر مربیگری و یکی از بهترین بازیکنان برایتون به خانه آن‌ها رفت و در حالی که خیلی‌ها فکر می‌کردند فصل رویایی مرغان دریایی رو به اتمام است، آن‌ها با ۴ گل شیرها را شکنجه کردند. شکست مرگبار منچستر یونایتد مقابل برنتفورد در ابتدای فصل، روز کابوس‌واری برای هواداران شیاطین سرخ رقم زد؛ در حالی که قبل از رسیدن بازی به دقیقه ۳۵، شاگردان تن‌هاخ با ۴ گل از حریف عقب افتاده بودند. برنتفورد امسال در مقابل لیورپول و منچسترسیتی هم به پیروزی رسید. سیتیزن‌ها روند ۲ مسابقه ناکامی را با برگرداندن شکست ۲ گله خانگی مقابل تاتنهام و پیروزی درخشان ۴ بر ۲ عوض کرد؛ تنها ۴ روز بعد از بازگشت رویایی شیاطین سرخ در دربی منچستر که در عرض ۲ دقیقه شکست را با پیروزی عوض کردند تا انتقام بازی رفت که با برتری قاطع ۶ بر ۳ سیتیزن‌ها در اتحاد به پایان رسید را بگیرند. جاه‌طلبی شاگردان تن هاخ و امید اندک آن‌ها برای قهرمانی خیلی زود با گل دیرهنگام انکتیا و شکست مقابل آرسنال در امارات به پایان رسید. برتری خیره‌کننده‌ لیورپول مقابل بورنموث با ۹ گل که با رکوردهای تاریخ لیگ برابری می‌کرد از ذهن هواداران تیم پاک نمی‌شود؛ درست مانند گل پیروزی‌بخش سامرویل با پیراهن لیدز یونایتد در آنفیلد که لیورپول را در واپسین دقیقه به قهقرا برد. شکست سنگین آرسنال در اولدترافورد در ابتدای فصل از دیگر مسابقات تعیین‌کننده نیم فصل نخست بود، هرچند نه آن مسابقه و نه تساوی بد موقع مقابل ساوتهمپتون نتوانست ترمز توپچی‌ها را در این فصل فوق‌العاده بکشد. تساوی پرگل نیوکاسل و منچستر سیتی با نتیجه ۳ بر ۳ در سن جیمزز پارک از جذاب‌ترین مسابقات این فصل بود؛ درست مانند برتری خانگی ۴ بر ۳ لیدز یونایتد مقابل بورنموث. 

بهترین بازیکنان

نامزدهای زیادی برای کسب عنوان بهترین بازیکن فصل وجود خواهد داشت. مارتین اودگارد به‌عنوان قلب خلاق بهترین تیم لیگ و نمونه بارز یک کاپیتان و رهبر خوب یکی از مدعیان اصلی است؛ در حالی که رکورد گلزنی وحشتناک ارلینگ هالند، هر بازیکنی را از رقابت با او دور می‌کند. برج نروژی تا نیمه فصل به رکورد خارق‌العاده ۲۵ گل رسیده و در صورتی که به دلیل مصدومیت فرم خوبش را از دست ندهد، علاوه بر رکوردهای گلزنی تاریخ فوتبال انگلیس، برای شکستن رکورد بیش‌ترین گل در یک فصل از رقابت‌های لیگ‌های اروپایی هم شانس خواهد داشت. هالند در کنار باکایو ساکا مدعی کسب بهترین بازیکن جوان فصل هم خواهد بود. هم‌تیمی او کوین دی‌بروینه هم از بهترین بازیکنان فصل بوده. درحالی که گواردیولا انتظار بهتر شدن او را دارد، اوج‌گیری هافبک بلژیکی در نیم‌فصل دوم یک اتفاق حیاتی و ضروری برای بازگشت منچستر سیتی در صدر جدول خواهد بود. 

بهترین خریدها 

اگر آرسنال به قهرمانی برسد، کم‌تر کسی تردید خواهدکرد که الکساندر زینچنکو تاثیرگذارترین خرید تابستانی لیگ بوده. ارلینگ هالند، خرید دانه‌درشت منچستر سیتی عملکرد درخشانی از خود به نمایش گذاشته و سون باتمن تاثیر فراوانی روی ماشین دفاعی نیوکاسل گذاشته؛ درست مانند نیک پوپ که حالا با ۳ گل بالاتر از رمسدیل برای گرفتن کفش طلا تلاش می‌کند. کاسمیرو خط میانی یونایتد را متحول کرده و پالینیا در اوج‌گیری ناگهانی فولام نقش عمده‌ای داشته.

چه کسی قهرمان خواهد شد؟ 

عملکرد خیره کننده آرسنال با کسب ۵۰ امتیاز از ۵۷ امتیاز ممکن در این فصل باعث شد شاگردان میکل آرتتا به شکلی باورنکردنی بالاتر از منچسترسیتی در صدر جدول قرار بگیرند. مقایسه آرسنال این فصل با لسترسیتی که به شکل غیر منتظره قهرمان لیگ انگلیس شد، چندان منصفانه نیست. اوج‌گیری آرسنال طی سال‌های اخیر، به تدریج و با بازسازی ترکیب به کمک بازیکنان جوان حاصل شده و اقتدار این تیم در صورت ادامه روند موفقیت‌آمیز فعلی و عدم مواجهه با بحران مصدومیت، یک فصل رویایی برای توپچی‌ها رقم خواهد زد. آرسنال تا این مقطع از فصل ۱۱ امتیاز بیش‌تر از لسترسیتی در فصل قهرمانی‌اش به دست آورده و حتی اگر جام قهرمانی که نوارهای سرخ آن از الان هواداران آرسنال را نوازش می‌دهد از دست برود، آرتتا با این ترکیب جوان و باانگیزه سال‌های رویای و شیرینی پیش‌رو خواهد داشت. ترکیب آرسنال در این فصل کم‌تر دچار تغییر شده و ۷ بازیکن در تمام رقابت ها حضور داشتند؛ در حالی‌که مارتین اودگارد کاپیتان تیم تنها یک مسابقه را از دست داده. آرسنال در صورت سرحال ماندن بازیکنان اصلی تا پایان فصل، مدعی اصلی قهرمانی خواهد بود اما شاگردان گواردیولا که با عملکرد درخشان خود مقابل تاتنهام، تشنگی و جاه‌طلبی همیشگی خود را بار دیگر به نمایش گذاشتند، مترصد اولین لغزش آرسنال هستند تا اختلاف کاهش پیدا کند. عملکرد درخشان منچسترسیتی در سال های گذشته و کسب ۴ جام از پنج جام اخیر قهرمانی لیگ برتر باعث شده همچنان قهرمانی آرسنال یک ماموریت دشوار و غیر ممکن به شمار رود. با این حال آرسنالی ها با ارائه یک بازی مهیج در مقابل منچستر یونایتد و پیروزی شیرین در آخرین دقیقه زمان مسابقه نشان دادند به هیچ وجه قصد کوتاه آمدن در جنگ قدرت را ندارند. با وجود ایجاد فاصله نزدیک به 8 امتیازی در صدر جدول، سایت‌های آماری همچنان نیمی از شانس قهرمانی را به منچسترسیتی اختصاص می دهند. ۲ مسابقه حساس رودررو بین آرسنال و منچستر سیتی در اواخر بهمن و اوایل اردیبهشت، هیجان لیگ را به نقطه جوش خواهد رساند.

جنگ بر سر سهمیه 

رقابت بر سر سهمیه های اروپایی تا پایان فصل با قدرت ادامه خواهد داشت. از آخرین پیروزی آرسنال در مرحله حذفی لیگ قهرمانان اروپا، 13 سال می‌گذرد. بازگشت آن ها به رقابت‌های لیگ قهرمانان قطعی به نظر می‌رسد و سال آینده شب‌های اروپایی پرشورتری را در ورزشگاه امارات خواهیم دید. در حالی که سهمیه دوم اروپایی هم مسلماً به منچسترسیتی می‌رسد، رقابت بر سر 2 جایگاه باقی‌مانده از الان داغ خواهد بود. منچستریونایتد در حال حاضر در موقعیت مناسبی قرار دارد و ادامه عملکرد خوب تیم شیاطین سرخ را از چرخه «پنج شنبه -  یکشنبه» در بازی های سال آینده نجات خواهد داد. تیم تازه نونوارشده نیوکاسل برای ادامه روند پیشرفت فوق العاده خود به کسب سهمیه اروپایی امیدوار است؛ در حالی که چلسی، لیورپول و تاتنهام بیشتر از آن‌ها به حضور در فصل آینده لیگ قهرمانان نیاز دارند. لیورپول می‌تواند با صعود به دور گروهی فصل آینده این رقابت‌ها از بحران‌های مالی جلوگیری کند و هواداران و مالکان چلسی بعد از هزینه‌های فراوان در تابستان و زمستان امسال، کسب هر رده‌ای پایین‌تر از سهمیه اروپایی را یک ناکامی بزرگ خواهند دانست. از سوی دیگر تاتنهام با مدیریت جدید در تابستان آینده به تغییر ترکیب تیم دست خواهد زد و ناکامی در کسب سهمیه باعث می‌شود سطح تحول تیم پایین بیاید.



نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری