football360 logo

نسخه جدید چلسی، باب طبع آقای خاص؛ یک اتفاق جذاب در راه است

08 بهمن 1401 ساعت 14:1314 نظر
رویکرد سران جدید باشگاه لندنی به شیوه کار مورینیو نزدیک است.

به گزارش فوتبال 360، آقای خاص لقب ویژه خود را از زمان هدایت چلسی در کنار نامش قرار داد؛ زمانی که مالک ثروتمند روس این باشگاه با دست و دل‌بازی بی‌سابقه هر مهره‌ای که لازم بود را با هر قیمتی به ترکیب آبی‌های لندن اضافه می‌کرد. مورینیو به رئال مادرید رفت و در آنجا هم موفقیتی نسبی داشت؛ چرا که این باشگاه هم در آوردن ستاره‌های مد نظر آقای خاص توانایی کامل داشت. حتی اینتر هم زمانی با مورینیو اروپا را فتح کرد که تمام بازیکنان مورد نظر مرد پرتغالی به ترکیب اضافه شده بودند. او در منچستر و تاتنهام به موفقیت‌های سابقش دست پیدا نکرد زیرا در منچستر با مقاومت مدیران باشگاه برای خرید چند مهره مواجه شد و در تاتنهام هم باشگاه توانایی لازم برای تجهیز تیم مورد نظر مورینیو را نداشت. اوضاع رم هم دست کمی از منچستر و تاتنهام ندارد و مورینیو مجبور است با داشته‌های خود در پایتخت ایتالیا بسازد. چلسی اما این روزها نمایشی در بازار نقل و انتقالات راه انداخته که شرایط را برای بازگشت سرمربی سابقش آماده نشان می‌دهد. آبی‌های لندن هر بازیکنی را که می‌خواهند با هر قیمتی به استمفوردبریج می‌آورند و این گزاره بیش از هر کس دیگری مورینیو و فرمول موفقیت او را در ذهن فوتبال دوستان تداعی می‌کند.

فرمول جدید چلسی

با تغییر مالکیت باشگاه لندنی شاهد فلسفه جدیدی برای هدایت چلسی نیستیم اما رویکرد آبی‌های پایتخت انگلیس کاملا دستخوش تغییر شده است. آن‌ها البته در زمان آبرامویچ هم با سخاوت مالک باشگاه بیگانه نبودند اما گویا بذل و بخشش تاد بولی بیش از این حرف‌هاست و او آمده تا ثروتش را به پای تیمش بریزد و پای هر بازیکنی را به اردوی آبی‌ها بکشاند. فلسفه جدید نه اما فرمول جدید چلسی این است که برای خرید بازیکنان مورد نظر هیچ محدودیتی وجود ندارد و آن‌ها باید به هر قیمتی حتی شکستن رکوردهای نقل و انتقالاتی مهره‌های نشانه گذاری شده را آبی‌پوش کنند. گراهام پاتر با شرایط باشگاه جدیدش بیگانه است. او پیش از این در برایتون آموخته بود باید از داشته‌هایش بیشترین بهره را ببرد و اکنون تیمی را دارد که هنوز توانایی مدیریت داشته‌های فراوانش را نشان نداده و پاتر دقیقا نمی‌داند باید با این همه بازیکن و این همه خرید چگونه رفتار کند. اگر نتایج چلسی در ادامه و تا پایان این فصل به درخشانی کارنامه نقل و انتقالاتی این باشگاه نباشد، تاد بولی عذر پاتر را می‌خواهد و برای این سرمربی فرصتی زیادی در نظر نخواهد گرفت؛ همان طور که چنین فرصتی را به توماس توخل نداد. فرمول جدید چلسی مردی را می‌خواهد که با ستاره‌ها و البته ستاره‌های زیاد کار کرده باشد و بتواند خریدهای جدید باشگاه را مدیریت کند. مردی که با شخصیتی کاریزماتیک قادر باشد بالاتر از تمام بازیکنان تیم قرار بگیرد و آنها را به حرف شنوی و تبعیت وا دارد. چلسی در زمستان نقل و انتقالات رویکردی متفاوت و خاص را انتخاب کرده و مدیریت این رویکرد مردی متفاوت و خاص را می‌طلبد.

صحنه آماده برای مورینیو

نقش‌های بزرگ  مطرحی در فیلم‌های بزرگ بوده‌اند که گویا نویسنده و کارگردان آن فیلم و نقش را برای آنها طراحی کرده است. «کیلین مورفی» در سریال «پیکی بلایندرز» طوری بازی می‌کند که گویا برای همین نقش ساخته شده یا شاید هم نقش برای شخصیت او طراحی شده است. یا برد پیت در فیلم تروا طوری ایفای نقش می‌کند که انگار فیلم و فیلم‌نامه حول توانایی‌های این بازیگر چیده شده‌اند. در استمفوردبریج هم نمایش بزرگی بر پا شده است. نمایشی به زرق و برق خریدهای بزرگ و پر تعداد و تجهیز تیم این ورزشگاه با هر تعداد بازیکن و هر رقم ممکن در حال اجراست که یک بازیگر اصلی کم دارد؛ سرمربی تیم! با شیوه‌ای که از کار کردن مورینیو سراغ داریم، شاید بتوان گفت این صحنه برای او در حال آماده شدن است. مورینیو همواره تیم‌هایش را برای خرید بازیکنان مورد نظر تحت فشار قرار می‌دهد و چلسی بدون کم‌ترین فشار از سوی پاتر لیست بلند و بالایی از خریدها را به پایش می‌ریزد. گراهام پاتر شاید سرمربی خوب و کار بلدی باشد اما پیراهن هدایت چلسی بر تنش نمی‌نشیند و شاید نقش هدایت شیرهای لندنی در زمره توانایی‌هایش نباشد. نکته‌ای که در مورد آقای خاص کاملا متفاوت است. او بهترین بازیگر برای ایفای این نقش به نظر می‌رسد و می‌تواند با بازگشت به استمفوردبریج و بهره بردن از سخاوت و دست و دل‌بازی تاد بولی تیم سابقش را به دوران افتخار بازگرداند. صحنه استمفوردبریج یک بازیگر کاریزماتیک، متفاوت و خاص می‌خواهد و نشانه‌های چنین بازیگری را بیش از هر کسی در کارنامه مرد پرتغالی نیمکت رم دیده‌ایم. مورینیو در صورت رسیدن پیشنهاد از لندن می‌تواند داغ انتخاب‌های اشتباه گذشته را با یک انتخاب دقیق و درست و منطبق بر توانایی‌های خود به فراموشی بسپارد و دوباره تبدیل به همان سرمربی شود که قادر است جامی به اعتبار لیگ برتر انگلیس را به باشگاهش هدیه دهد. ضمن این که اگر او به چلسی بازگردد، فرصت رقابت مجدد با پپ گواردیولا را هم در لیست شرایط جدیدش خواهد داشت که شخصیت و انگیزه‌های مرد پرتغالی نشان می‌دهد او از چنین شرایطی استقبال خواهد کرد. امتیاز ویژه دیگر بازگشت به چلسی در شرایط فعلی این است که لقب گمشده آقای خاص در شکست‌های پیاپی در تیم‌های مختلف و ماه‌ها بیکاری دوباره زنده خواهد شد و او را روی نیمکت چلسی با همان عنوان مورد علاقه‌اش خواهند شناخت. باید منتظر بود و دید که آیا چلسی جدید مورینیو یکدیگر را پیدا می‌کنند یا خیر!

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری