football360 logo

زندگی شخصی رونالدو در عربستان؛ از خرید مخفیانه تا هتل لوکس

11 بهمن 1401 ساعت 09:0411 نظر
رونالدو در عربستان روزهای جالبی را پشت سر می‌گذارد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، انتقال کریستیانو رونالدو به لیگ عربستان فراتر از یک خرید و فروش ساده بین ۲ باشگاه فوتبال بود. سعودی‌ها سال‌هاست که برای فراتر بردن مرزهای فوتبالی و ورزشی کشورشان در تلاشند و انتقال پرسروصدای رونالدو تنها بخشی از پروژه طولانی‌مدت شاهزاده‌های جاه‌طلب شبه‌جزیره عربی است؛ فرآیندی که شاید با کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ به اوج خود برسد. به دست آوردن جایگاه جهانی در فوتبال افتخاری است که قطری‌ها با هزینه ۲۰۰ میلیارد دلاری به آن نزدیک شدند و حالا سعودی‌ها می‌خواهند مسیری مشابه را پی‌گیری کنند. حضور رونالدو در آسیا موجب حسرت دوستداران او شد اما به تدریج عظمت کارنامه و جایگاه فوتبالی رونالدو، نام النصر را هم بلند آوازه کرد و حالا اخبار مربوط به این باشگاه نیز کم‌کم جای ثابت خود را در رسانه‌های ورزشی جهان باز می‌کند؛ هرچند روزنامه‌نگاران منتقد، از شرایط حقوق بشری عربستان و ورزش‌شویی حاکمیت اقتدارگرای سعودی با این انتقال سخن می‌گویند. عفو بین‌الملل بعد از اعلام قطعیت حضور رونالدو، ضمن اشاره به وضعیت آزادی بیان در این کشور، گزارش داد سال گذشته تنها در عرض یک روز ۸۱ نفر در عربستان اعدام شدند. 

چهره تیره شکست 

به نظر می‌رسید رونالدو به دنیای جدیدی راه یافته که می‌تواند هرچه را اراده کرد فراهم کند و به شکلی که دوست دارد دوران فوتبالش را ادامه دهد اما پنج‌شنبه گذشته، فوتبال روی دیگرش را به ابرستاره پرتغالی نشان داد. دیدار نیمه‌نهایی سوپرجام عربستان بین النصر و الاتحاد مطابق دلخواه اسطوره پیش نرفت و در حالی که الاتحاد با درخشش رومارینیو در ورزشگاه ملک‌فهد به برتری ۳ بر یک  رسیده‌ بود، هواداران این تیم با شعار «مسی مسی» به استقبال رونالدو رفتند. این دومین مسابقه رونالدو با پیراهن النصر بود؛ همین‌طور دومین مسابقه‌ای که او موفق به گلزنی نشد. 

خرید باشگاهی یا حکومتی؟ 

سرمایه‌گذاری اقتصادی نقش عمده‌ای در کشاندن رونالدو به خاورمیانه داشته. دستمزد سالانه ۲۱۷ میلیون دلاری، او را به رکورد بیشترین دستمزد یک بازیکن فوتبال در تاریخ سیاره می‌رساند. منابع مطلع از داخل باشگاه السد برای خبرنگاران اتلتیک افشا کرده‌اند پرداخت تنها ۱۰ درصد از این هزینه به عهده باشگاه‌است و بقیه این مبلغ کلان را حاکمیت پادشاهی تأمین خواهد کرد. طرز نگاه مسئولان النصر به انتقال رونالدو جالب است: «این یک لحظه تاریخی برای باشگاه بود؛ همین‌طور برای پادشاهی عربی سعودی و برای کل منطقه» از روز قطعی‌ شدن حضور رونالدو در ریاض تاکنون هیچ حاشیه‌ای از کوچکترین نگاه منفی بازیکنان و اعضای تیم نسبت به او وجود نداشته. رونالدو تمام تلاشش را می‌کند که با زاویه نگرش حرفه‌ای، تمام اعضای باشگاه را تحت تأثیر قرار دهد و جو مثبتی در قبال او در رختکن وجود دارد. 

زندگی در بیرون محوطه سبز زمین 

ویسنته مورنو، سرمربی سابق اسپانیول که هم‌اکنون به عنوان سرمربی، الشباب را در رده سوم لیگ سعودی هدایت می‌کند از تطبیق رونالدو با شرایط جدید سخن می‌گوید. «او ناچار است که بعد از ظهرها تمرین کند. در تابستان دمای هوا به ۵۰ درجه می‌رسد و تمرین صبح‌گاهی غیرممکن است. تغییر خاصی به نظر نمی‌رسد اما اگر در تمام دوران حرفه‌ای خود، یک روند منظم و ثابت تمرین داشته‌ باشید، هماهنگ شدن دشوار است.» دمای هوا باعث می‌شود تیم‌های عربی بیشتر از یک بار در روز به تمرین نپردازند. جلسه تمرینی حدود ساعت ۱۵ بعد از ظهر و در ماه‌های گرم سال دیرتر از آن برگزار می‌شود و سرمربی کنترل کمتری روی عملکرد فنی بازیکنان دارد. مشکل دیگر رونالدو، ارتباط کمتر است. در النصر کسی انگلیسی حرف نمی‌زند و نقش مترجم حیاتی است. از نظر امکانات شاید مشکل خاصی در پایتخت عربستان وجود نداشته‌ باشد. در جریان سوپر جام اسپانیا، رئال مادرید از کمپ‌های تمرینی النصر استفاده کرد و کیفیت آنها عالی ارزیابی می‌شود. رونالدو در جلسات تمرینی کهکشانی‌ها حضور یافت و فرصت دیدار مجدد با هم‌تیمی‌های سابق را به دست آورد. قبل از مسابقات، بازیکنان النصر در یک هتل پنج‌‌ستاره، واقع در بخش دیپلماتیک ریاض دور هم جمع می‌شوند. در نخستین‌ هفته‌های حضور در پایتخت عربستان، رونالدو در یک هتل لوکس ساکن شد و حالا مسئولان تیم در حال آماده‌سازی یک منزل بزرگ برای اسکان او هستند. اخیراً یکی از مراکز فروشگاهی ریاض بسته شد تا رونالدو بتواند اختصاصی و قرق‌شده از آن بازدید کند. اسطوره در حباب زندگی می‌کند؛ در شهری که سه برابر مادرید مساحت دارد و مفهوم فضا، خیابان و فواصل در آن با شهرهای اروپایی تفاوت فراوانی دارد. 

سطح مسابقات 

النصر از نظر فوتبالی، رونالدو را با هدف به کارگیری به عنوان تک مهاجم در اختیار گرفت. تیم جدید او با ۳۳ امتیاز از ۱۴ امتیاز در صدر جدول لیگ قرار دارد و پیروزی در بازی عقب‌افتاده، اختلاف آنها با الهلال را به ۴ امتیاز افزایش خواهد داد. هدف آنها طبیعتاً کسب قهرمانی لیگ بعد از ۴ سال است. بررسی سایت‌های آماری نشان می‌دهد سطح فوتبالی النصر چیزی در حدود ساندرلند یا لوتون تاون است؛ در حالی که لیگ برتر عربستان در رده ۵۸ برترین لیگ‌های جهان قرار می‌گیرد؛ جایگاهی بین سطح سوم و چهارم فوتبال انگلیس. با این حال سطح فوتبالی این لیگ آنقدرها هم که در ابتدا تصور می‌شد پایین نیست و رونالدو مسیر ساده‌ای برای رسیدن به روند گلزنی نخواهد داشت. خود او پیروزی عربستان مقابل قهرمان جام جهانی در قطر را نشانه سطح بالای فوتبال در این کشور می‌داند. سرخیو پیرناس، مربی سابق تیم ملی جوانان سعودی، رقابت النصر و الهلال را با رئال و بارسا رقابت می‌کند؛ دو باشگاهی که روی هم ۱۸ نفر از ترکیب ۲۶نفره تیم ملی را تشکیل داده بودند. الهلال البته به عنوان قهرمان آسیا جایگاه بالاتری دارد و چند روز دیگر در جام باشگاه‌های جهان حاضر خواهد بود. ورزشگاه خانگی النصر ۲۵ هزار نفر ظرفیت دارد که در بازی‌های اخیر پر می‌شود. قیمت بلیت معمولاً بین ۱۵ تا ۴۰ یورو است و هواداران زن کمی در ورزشگاه حاضر می‌شوند؛ با این که ۵ سال از لغو ممنوعیت حضور آنها می‌گذرد. 

*سجاد اجاقی


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری