football360 logo

فرناندس چه تحولی در چلسی ایجاد خواهد کرد؟ / تیزی برای شمشیر

13 بهمن 1401 ساعت 10:043 نظر
نوستاره آرژانتینی، رکورد نقل و انتقالات انگلیس را شکست .

به گزارش فوتبال ۳۶۰، هرچقدر هواداران چلسی در طول فصل از بازی‌های متوسط و ناامیدکننده ترکیب خسته و ناسازوار تیم خود عاصی شدند در ۲ پنجره نقل و انتقالاتی امسال حسابی به آن‌ها خوش گذشت. سبک مدیریت آمریکایی افق‌های جدیدی در فوتبال انگلیس گشوده؛ خریدهای کلان تابستانی جواب نداد، سرمربی پیشین خیلی زود اخراج شد و سرمربی جدید با هزینه چند صد میلیون پوندی دنبال بازسازی تیم با فلسفه‌ای جدید است. ارزش خریدهای چلسی در زمستان امسال از مجموع هزینه‌های هر ۷۸ تیم شاغل در لالیگا، سری آ، بوندس لیگا و لیگ یک فرانسه فراتر رفت. ربودن میخایلو مودریک و عملکرد نسبتاً دلچسب او در آنفیلد، امید آبی‌ها برای ادامه فصل را افزایش داد اما گل سرسبد خریدهای زمستانی چلسی مسلما انزو فرناندس بود. هافبک مرکزی بااستعداد آرژانتینی که همزمان با قهرمانی به یادماندنی با پیراهن آلبی سلسته در قطر عنوان برترین بازیکن جوان جام جهانی را هم از آن خود کرد با شکستن رکورد نقل و انتقالاتی تاریخ لیگ برتر انگلیس، از بنفیکا به چلسی پیوست. خرید او قطعاً مهم‌ترین اتفاق روز پایانی پنجره زمستانی بود‌؛ بازیکنی که شاید حال و هوای چلسی در میانه‌های میدان را تغییر دهد. 

۱۲۱٫۰۰۰٫۰۰۰

پیشرفت چشمگیر و مسیری که انزو فرناندس در ۶ ماه گذشته طی کرده، باورنکردنی است. چلسی برای بازیکنی بیش از ۱۲۱ میلیون یورو هزینه‌ کرد که تابستان امسال با مبلغی در حدود یک دهم این عدد از ریورپلاته به بنفیکا پیوسته‌ بود. انزو در فوتبال اروپا تنها در ۱۷ مسابقه لیگ حاضر بوده. او به باشگاهش کمک کرد به دور یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا صعود کند؛ به عنوان صدرنشین دور گروهی و بالاتر از پاری‌سن ژرمن و یوونتوس. بلافاصله در ترکیب تیم ملی آرژانتین به جنوب خلیج فارس آمد و یک ماه بعد در حالی که در یک دست مدال قهرمانی و در دست دیگر جایزه بهترین بازیکن جوان جام را نگه داشته بود، به پرتغال برگشت‌. درحالی که در انتهای تابستان نخستین بار به ترکیب تیم ملی کشورش راه یافته‌ بود در هر ۴ مسابقه حذفی آرژانتین در جام جهانی در ترکیب اصلی قرار گرفت. او پشت سر مک‌الیستر و دی‌پائول، مثلث میانی آلبی سلسته را ساخت و در مسابقه فینال مقابل فرانسه، ۱۱۸ لمس توپ و ۷۷ پاس صحیح به نام خود ثبت کرد؛ در هر ۲ زمینه، بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در زمین. سوال این است که چلسی این رقم عجیب و غریب را برای خرید چه بازیکنی هزینه کرده و او چگونه در ترکیب تیم گراهام پاتر و ساختار تاکتیکی او جای خواهد گرفت. 

جایگاه تاکتیکی 

انزو فرناندس در بنفیکا، بیش‌تر در پست هافبک دفاعی سمت چپ بازی می‌کرد و نقشی حیاتی در افزایش سرعت ترکیب ۱-۲-۳-۴ تیم داشت. هیچ بازیکنی در فصل جدید لیگ پرتغال به آمار ۱۰۹ پاس در هر ۹۰ دقیقه او نزدیک نمی‌شود. فرناندس کنترل بازی در میانه زمین را در اختیار می‌گیرد و در رقابت‌های این فصل لیگ قهرمانان، ۳۱ درصد از لمس توپ‌های او در نوار باریک مرکزی بین محوطه ۶ قدم ۲ دروازه انجام شد. راجر اشمیت، سرمربی بنفیکا دوست دارد مدافعان کناری‌ تیمش مدام به دروازه حریفان نزدیک شوند و این موضوع فرصت کافی را در اختیار انزو قرار می‌داد که در فضاهای مختلف جا بگیرد و در نقش بازیکن متصل کننده، تیم حریف را به دفاع در عقب زمین ناچار کند. فرناندز به طور مداوم توپ را با مدافعان وسط تیمش به جریان در می‌آورد و به محض ایجاد فرصت، بال‌ها و مدافعان کناری پیش‌تاخته را صاحب توپ می‌کند. در بازی اروپایی امسال در خانه پاری‌سن ژرمن، انزو رکورد ۵۳ پاس و ۹۰.۶ درصد دقت پاس را به نام خود ثبت کرد. روشن است که فرناندس در تیمی مانند چلسی که مالکانه بازی می‌کند، موفق‌تر خواهد بود. بنفیکا در بین تمام باشگاه‌های لیگ برتر پرتغال رکورد بیش‌ترین درصد مالکیت توپ (۶۶ درصد) را در این فصل در اختیار داشت. او فرصت کمی برای هماهنگی با شکل بازی کلی چلسی نیاز خواهد داشت. از سوی دیگر توانایی او در بازی بدون توپ و دفاع سرسخت، آسیب‌پذیری تیم پاتر در ضد حملات را کاهش خواهد داد. بعد از جنارو گتوزو در جام جهانی ۲۰۰۶ (۱۵) هیچ بازیکنی به رکورد ۱۰ تکل او در یک دوره از جام جهانی دست نیافته‌ بود. 

دندان تیز در حمله 

انزو فرناندس را با طرح‌ریزی اولیه حملات و گرفتن نبض بازی در میانه میدان می‌شناسیم اما او امسال با ثبت ۵ پاس گل در لیگ پرتغال، خلاقیت خود در کارهای هجومی را هم به خوبی ثابت کرده. مجموع گل‌های مورد انتظار از پاس‌های موقعیت‌ساز او از ۳.۷ فراتر نمی‌رود. گاه‌گاه با ارسال‌های بلند از سمت چپ به پشت تیر دوم، شکل حمله تیمش را تعیین می‌کند. بیش‌تر این ارسال‌ها از ناحیه کرنر انجام می‌شود. فرناندس در این فصل ۴۱ بار مسئولیت ارسال کرنر را در بنفیکا به عهده گرفته (بیش‌تر از همه بازیکنان تیم و فقط برابر با نرس) و از این تعداد ۲۷ بار کار را با پاس کوتاه آغاز کرده. هدفش از این اقدام، یک پاس‌کاری سریع و پیدا کردن موقعیتی نزدیک‌تر به دروازه برای ارسال به تیر دورتر است. تأثیرگذاری او روی حملات تیمش به خلاقیت در مرحله طرح‌ریزی محدود نمی‌شود و فرناندس نقش جدی در خطرهای هجومی بنفیکا داشته. او همان کاری را برای چلسی انجام خواهد داد که تیاگو و رودری به ترتیب در لیورپول و منچستر سیتی اجرا می‌کنند. قرار نیست او حمله را پایان دهد اما اثر انگشتش در قسمتی از تک‌تک حملات دیده می‌شود. 

خلأ خلاقیت در چلسی 

از دیدگاه خلاقیت، چلسی به یک ارتباط پرتحرک در خط میانی نیاز دارد که کیفیت حملات تیم را ارتقا دهد. روی کاغذ خط هافبک چلسی پرمهره به‌نظر می‌رسد. حتی بعد از خروج جورجینیو به مقصد آرسنال، کواچیچ، ماونت، گلگر، هال، زکریا و کانته در ترکیب مانده‌اند اما مصدومیت‌ها، نقاط ضعف فردی و عدم سازگاری این بازیکنان کار گراهام پاتر را دشوار کرده. توانایی کواچیچ در حمل توپ به تیم کمک می‌کند اما توانایی پاس‌دهی و میدان پاس‌های او محدود است. جورجینیو پخش‌کننده خوبی بود اما تحرک اندکی داشت. گلگر دقیقا در نقطه مقابل هافبک ایتالیایی قرار داشت و گراهام پاتر به‌ عنوان هافبک مرکزی چپ‌پا به لوئیس هال ۱۸ ساله رو آورد‌. چلسی این فصل فقط ۱.۱ گل مورد انتظار در هر ۹۰ دقیقه ثبت کرده؛ کم‌تر از ۱۰ تیم دیگر در لیگ برتر. پاتر هنوز برای ایجاد ساختاری که توپ را بهتر از دفاع به حمله برساند، کارهای زیادی برای انجام خواهد داشت و قبل از ژانویه به ترکیب منظم و ثابت خود دست نیافته. او در جریان ۱۴ مسابقه لیگ برتری خود روی نیمکت چلسی، ۶۱ بار ترکیب اصلی را تغییر داده؛ ۴.۴ تغییر در هر مسابقه که رکورد بیش‌ترین تغییر در کل لیگ است. اگر جورجینیو (به عنوان پاس‌دهنده)، کواچیچ (تکنیکی) و گلگر (مدافع پرانرژی) را ۳ ضلع یک مثلث میانی بدانیم، انزو فرناندس با دارا بودن ترکیبی از توانایی‌های آن‌ها در میانه مثلث قرار می‌گیرد و می‌تواند به تیزتر کردن شمشیر کند چلسی در میانه زمین کمک کند. آبی‌ها در رده سوم بیش‌ترین پاس در کل لیگ قرار دارند اما با تنها ۲۵ پاس در عمق و ۷۵ پاس متصل‌کننده بین خطوط، به ترتیب در رده یازدهم و دهم لیگ قرار می‌گیرند.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری