football360 logo

«گواردیولا» و «مورینیو» در جلد یک نفر؛ سپاهان چگونه به صدر جدول رسید؟

17 بهمن 1401 ساعت 10:0041 نظر
دومین تیم لیگ در ارائه فوتبال مالکانه، در 5 بازی مقابل مدعیان حتی 45 درصد هم مالکیت توپ نداشته است.

به گزارش فوتبال360، سپاهان هفته چهارم، صدرجدول را به رقبا هدیه داد و 14 هفته برای پس گرفتن آن، صبر کرد. این تیم تا همین 4 هفته پیش، فاصله‌ای 5 امتیازی با پرسپولیس داشت. شاگردان مورایس حالا در پایان هفته هجدهم، هم‌امتیاز با پرسپولیس، بالاتر از همه تیم‌های لیگ حضور دارند. مورایس برای رسیدن تیمش به این نقطه، 2 رویکرد متفاوت را پیش‌گرفت. اگر تیم حریف، جزو بالانشینان جدول باشد، سپاهان با فوتبالی واکنش‌گرا، از ضدحملاتِ سریع بهره می‌برد. اگر هم تیم حریف جزو تیم‌‌های پایین‌نشین جدول باشد، سپاهان با گردش توپ و فوتبال مالکانه، به آن‌ها ضربه می‌زند.

«مورایس» در نقش «گواردیولا»!

سپاهان با میانگین 54.9 درصد مالکیت توپ، دومین تیم برتر فصل در ارائه فوتبال مالکانه است. از این حیث فقط پرسپولیس که در 17 تا از 18 مسابقه فصل، مالکیت توپ بالاتری از حریفش داشت بالای سپاهان قرار دارد. مورایس در بازی با تیم‌های کوچک‌تر، آرامش را به بازیکنانش تزریق می‌کند تا با حوصله، لایه‌های دفاعی حریف را باز کنند. او در این مسابقات معمولا روی نیمکت می‌نشیند و فوتبال تیمش را تماشا می‌کند. مورایس در این رابطه گفته که او یک هفته در تمرینات سخت کار می‌کند تا در این 90 دقیقه، از فوتبال تیمش لذت ببرد و نیازی به حضور مداوم در کنار زمین نیست.

«مورایس» در نقش «مورینیو»!

تیمی که از حیث مالکیت توپ در رتبه دوم لیگ قرار دارد، در بازی با همه تیم‌های مدعی، مالکیت توپ کمتری از حریفانش داشت. میانگین مالکیت توپ این تیم مقابل 3 تیم بالای جدول، حتی به 45 درصد هم نمی‌رسد. مورایس در همان اولین بازی فصل، با مالکیت توپ فقط 42 درصدی، در ورزشگاه آزادی به رکورد شکست‌ناپذیری استقلال پایان داد. مالکیت توپ سپاهان در بازی با پرسپولیس حتی از این هم کمتر بود. سپاهان در این هفته برای زدن 4 گل به شاگردان امیر قلعه‌نویی هم مالکیت توپ را به حریف داده بود. سپاهان در این مسابقات عقب می‌نشیند و با استفاده از بازیکنان سرعتی و بازی طولی، در کمترین زمان ممکن به دروازه حریف می‌رسد.


کافی است اولین گل این فصل سپاهان را به یادآورید. هر 11 بازیکن این تیم، در نیمه خودی مشغول محافظت از دروازه بودند. به محض دریافت توپ، با فقط یک پاس در نیمه زمین حریف به گل رسیدند. کل این اتفاقات در کمتر از 20 ثانیه رخ داد و اجازه شکل‌گیری ساختار دفاعی را به حریف نمی‌دهند. 



سپاهانی‌ها از این برنامه تاکتیکی مورایس جواب گرفته‌اند. این تیم در بازی با استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر هنوز شکستی در این فصل نداشته است. تیمی که با این مدل از فوتبال، دروازه‌اش را هم امن نگه‌داشته و پایین‌ترین امیدگل فصل را به حریفانش داده است. استفاده از وینگرهای سرعتی و توانایی بالای شهریار مغانلو در گلزنی هم باعث شده که سپاهان با 28 گل زده، بهترین خط حمله لیگ را هم به نام خود کرده باشد. سپاهان از هفته نهم صدرنشین نمرات متریکا بود و در این هفته بالاخره در جدول امتیازی لیگ هم به رتبه‌ای رسید که استحقاقش را داشت.

* حسام محسنیان
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری