football360 logo

اعتراض رسمی باشگاه سویا به لالیگا؛ بارسلونا به هواداران میهمان بلیت نمی‌فروشد!

16 بهمن 1401 ساعت 14:296 نظر
هواداران سویا از حضور در نوکمپ محروم شده‌اند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، باشگاه سویا با انتشار بیانیه‌ای رسمی از وضعیت بلیت‌فروشی بازی امشب این تیم در خانه بارسلونا انتقاد کرد. در هفته‌های گذشته موضوع تعداد بلیت فروخته‌ شده به هواداران تیم میهمان در لالیگا بارها به مشاجره و موضع‌گیری‌های تند منجر شده و حالا در جدیدترین اتفاق از این نوع، بارسلونا صراحتا از فروش بلیت تماشای مسابقه به هواداران حریف اجتناب کرده. در شبکه‌های رسانه‌ای نزدیک به باشگاه اعلام شده از ورود هوادارانی که شال یا لباس هواداری سویا را به همراه داشته‌باشند جلوگیری خواهدشد. بلوگرانا امشب در مهم‌ترین بازی هفته جدید لالیگا میزبان اندلسی‌هاست و پیروزی در این مسابقه مقابل تیم احیاشده خورخه سمپائولی می‌تواند فاصله ۵ امتیازی در صدر جدول با رئال مادرید را حفظ کند یا افزایش دهد. 

ادامه حواشی بلیت‌فروشی 

طی سال‌های گذشته جایگاه نامناسب هواداران مهمان و دردسری که برای خرید بلیت متحمل می‌شوند دائماً با انتقاد ناظران فوتبال اسپانیا، گروه‌های هواداری و باشگاه‌ها مواجه شده. تلاش ایالت‌ها برای استقلال سیاسی که به نوعی نفرت بین قومیت‌ها و خرده‌ فرهنگ‌های اسپانیایی تبدیل شده در زمین فوتبال هم به اشکال مختلف بروز پیدا می‌کند و عدم میزبانی مناسب از هواداران رقبای سنتی هم گوشه‌ای از همین رفتارهاست. اوایل دی ماه باشگاه بارسلونا از فروش بلیت به صورت انفرادی به هواداران اسپانیول امتناع کرد؛ موضوعی که به همراه برداشته‌شدن محرومیت لواندوفسکی، ۲۴ ساعت قبل از آن مسابقه توسط لالیگا با انتقاد شدید باشگاه اسپانیول همراه شد اما راه به جایی نبرد و کاتلان‌های طرفدار حکومت مرکزی عملا از تماشای دربی بارسلون محروم شدند. نمایندگان رده‌بالای اسپانیول به نشانه اعتراض بر خلاف معمول مسابقات لالیگا از حضور در ورزشگاه سر باز زدند. کاهش شدید سهمیه هواداران میهمان از صندلی‌های ورزشگاه معمولاً در تقابل‌های حساس، سنتی و پرمشاجره رخ می‌دهد اما در مسابقات عادی لالیگا هم گهگاه با ورزشگاه‌هایی روبه‌رو می‌شویم که جایگاه‌های اصلی آن از هواداران میزبان خالی مانده و در عین حال هواداران اندک حریف به گوشه طبقه دوم محدود مانده‌اند. 2 هفته پیش و در جریان شهرآورد مادرید در جام حذفی اسپانیا، رئال مادرید از مجموع ۹۰ هزار صندلی ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، تنها ۶۰۰ صندلی را به هواداران اتلتیکو مادرید اختصاص داد. چیزی در حدود ۰.۶۶ درصد که با استانداردهای ۵ و ۱۰ درصدی در فوتبال اروپا تفاوت فراوانی دارد. البته شیوه برخورد هواداران اتلتیکو در بازی رفت و حرکات نژادپرستانه تعدادی از آن‌ها علیه وینیسیوس جونیور هم در این تصمیم بی‌تأثیر نبود. با تکرار اتفاقات گذشته قبل از بازی حساس امشب بین بارسلونا و سویا، اندلسی‌ها به طور رسمی از رفتار باشگاه میزبان به لالیگا شکایت کردند. 

تعجب و نارضایتی 

در بیانیه رسمی سویا که روی وبگاه باشگاه قرار گرفته آمده: «باشگاه فوتبال سویا به دلیل اقدام بارسلونا در جلوگیری از فروش بلیت به هواداران سویا و همین‌طور ممانعت از ورود تماشاگران با پوشش‌های هواداری باشگاه، یک شکایت رسمی علیه بارسلونا ترتیب داده. باشگاه سویا شگفتی و نارضایتی خود را از هشداری که در شبکه تلویزیونی رسمی باشگاه بارسلونا نمایش داده شده، ابراز می‌کند.» این اعلامیه صراحتاً می‌گوید: «خرید بلیت برای هواداران باشگاه سویا ممنوع است. هوادارانی که لباس باشگاه سویا را بپوشند یا لباس‌هایی که نشان رسمی این باشگاه روی آن درج شده به همراه داشته‌ باشند از ورود به ورزشگاه منع خواهندشد.» باید دید واکنش سازمان لالیگا به بیانیه و شکایت سویا چه خواهد بود. 

شرایط نامناسب هواداران میهمان 

شیوه استقبال از هواداران تیم میهمان در لیگ‌های مختلف و بسته به میزان ظرفیت ورزشگاه متفاوت است. در انگلیس، حداقل ۳ هزار صندلی به هواداران تیم حریف اختصاص پیدا می‌کند و اگر گنجایش ورزشگاه بیش از ۳۰ هزار نفر باشد، معمولاً ۱۰ درصد ظرفیت به آن‌ها تعلق می‌گیرد. بیش‌تر تماشاگران مسافر، پشت یکی از 2 دروازه حضور پیدا می‌کنند به گونه‌ای که هنگام گلزنی تیم میهمان، صدای تماشاگران و تصاویر خوشحالی آن‌ها به وضوح به گوش می‌رسد. در لالیگا اما برای تماشای خوشحالی هواداران میهمان باید مدتی صبر کرد تا کارگردان تلویزیونی نمای بسته شادی چند صد نفر طرفدار حریف در دوردست‌ترین جایگاه ورزشگاه در طبقه آخر را به تصویر بکشد. یوفا باشگاه‌ها را موظف کرده که در تورنمنت‌های اروپایی حداقل ۵ درصد از ظرفیت ورزشگاه را به هواداران حریف اختصاص دهند. در آلمان تعداد صندلی‌های تیم میهمان حداقل ۱۰ درصد از ظرفیت کل استادیوم است و قیمت بلیت‌ها باید برابر باشد. در اسپانیا تصمیم‌گیری در این مورد و همین‌طور در مورد قیمت بلیت‌ها به عهده خود باشگاه‌هاست و همین موضوع گاه و بی‌گاه منجر به مشاجره می‌شود. آلاوس با باشگاه‌های باسک قرار گذاشته قیمت بلیت‌های میهمان بین ۲۰ تا ۲۵ یورو تغییر کند. افزایش قیمت بلیت هواداران لگانس در خانه رایووایکانو نسبت به بازی رفت این 2 تیم با اعتراض لگانس همراه شد. چند سال پیش حضور تنها ۱۱ هوادار رئال مادرید در خانه گرانادا حاشیه‌ساز شد و این تنها بخشی از محدودیت‌های تماشاگران میهمان است. آن‌ها معمولاً در مرتفع‌ترین و بدمنظره‌ترین قسمت ورزشگاه حضور می‌یابند و برای تماشای بازیکنانی که به شکل نقطه‌های رنگی دیده می‌شود، ۳۰ یورو صرف می‌کنند. هواداران میهمان گاهی اوقات تنها ۵ دقیقه قبل از آغاز مسابقه اجازه ورود پیدا می‌کنند و از حمل بنرها محروم می‌شوند. 

*سجاد اجاقی


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری