football360 logo

فرصت‌سوزی غم‌انگیز رئال مادرید؛ کهکشانی‌ها با روحیه منفی عازم آفریقا

16 بهمن 1401 ساعت 21:3011 نظر
رئال مادرید در نهایت ناباوری شکست دیگری را پذیرفت.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، در حالی که شاگردان کارلو آنچلوتی در رئال مادرید برای کاهش یا حداقل حفظ فاصله امتیازی با بارسلونای صدرنشین به ۳ امتیاز دیدار خارج از خانه مقابل مایورکا احتیاج مبرم داشتند، با یک عملکرد ناامیدکننده مقابل حریف کم‌ نام و نشان خود تن به شکست دادند و حالا باید برای دیدار با الاهلی مصر در نیمه‌نهایی جام جهانی باشگاه‌ها راهی مراکش شوند. بارسلونا در صورت پیروزی در مسابقه خانگی امشب مقابل سویا فاصله بین 2 تیم در صدر جدول را به عدد ۸ افزایش خواهد داد.

مایورکا در ۱۳ سال گذشته تنها یک بار موفق به شکست کهکشانی‌ها شده‌ بود و هر ۴ مسابقه اخیر 2 تیم در لالیگا با نتیجه مجموع ۱۵ بر یک به نفع رئال مادرید خاتمه یافته‌ بود. کهکشانی‌ها دقیقاً در مقابل تیمی امتیاز از دست دادند که انتظار شگفتی‌سازی آنان را نداشتند. بازی هوشمندانه و حساب‌شده جزیره‌نشین‌ها با فرصت‌سوزی‌های مسلم رئال مادرید همراه شد؛ هرچند مصدومیت ناگهانی بنزما، میلیتائو و کورتوا در این مقطع حساس از فصل هم در رقم خوردن این نتیجه تلخ بی‌تأثیر نبود. 

شروع شوکه‌کننده 

در حالی که کهکشانی ها به دلیل مصدومیت میلیتائو و بنزما دچار مشکل شده بودند، نخستین شوک مسابقه دقایقی قبل از سوت آغاز آن و با مصدومیت تیبو کورتوا در حال گرم کردن به آن‌ها وارد شد. لونین به جای او درون دروازه قرار گرفت؛ نخستین حضور او در ترکیب اصلی بعد از یک ماه با عملکرد درخشانی همراه نبود؛ هرچند شاگردان کارلتو در فاز هجومی هم تیم همیشگی نبودند. تنها ۱۳ دقیقه از ابتدای مسابقه گذشته بود که روی یک ارسال نصفه و نیمه، دروازه رئال به حسرت‌بارترین شکل ممکن باز شد؛ روی شروع مجدد سریع رایکوویچ یک حمله فوری شکل گرفت اما اشتباه مهاجمان مایورکا در پاس‌کاری باعث بازگشت بازیکنان و شکل‌گیری خط دفاع شد‌. به نظر می‌رسید مهار ودات موریکی کوزوویی‌تبار بین ۴ مدافع رئال مادرید کار دشواری نباشد اما ارسال دنیل رودریگس تحت فشار موریکی به سر ناچو فرناندس برخورد کرد و از بالای سر لونین که از خط دروازه فاصله گرفته بود، به تور دروازه رئال رسید. اشتباه بازیکنان جانشین، تیم آنچلوتی را به گرداب برد و آن‌ها تا پایان مسابقه فرصت خروج را به دست نیاوردند. ناچو که به دلیل مصدومیت میلیتائو به مرکز دفاع رفته‌بود، عملکرد ضعیف خود را با ۶ شکست در دوئل‌های رودررو از جمله ۴ نبرد هوایی تکمیل کرد. 

۹۰ دقیقه آه و حسرت 

رئال مادرید در جریان مسابقه ۲۰ شوت روانه دروازه حریف کرد؛ البته تجمع دفاعی نفرات حریف مانع از شکل‌گیری حملات خلاقانه در جلوی زمین می‌شد ‌و بیشتر شلیک‌های یاران رئال از بیرون محوطه به سمت دروازه رایکویچ زده‌ شد. حملات متوالی رئالی‌ها با واکنش مناسب مدافعان حریف همراه می‌شد و بازیکنان این تیم‌ از تهدید جدی دروازه حریف عاجز بودند. نفوذهای ناگهانی با پوشش مناسب روبه‌رو می‌شد و شوت‌های راه دور هم راهی به سمت دروازه نداشت. درحالی که با گذر زمان فشار روانی روی بازیکنان مهمان افزایش می‌یافت، اعلام خطای پنالتی رایکوویچ روی وینیسیوس امید را به اردوی پایتخت‌نشینان برگرداند. روی نفوذ فوری و فرار از تله آفساید، بال برزیلی در زاویه‌ای تنگ با رایکوویچ تنها شد و در حالی که جهت حرکت توپ امکان شلیک مناسب به سمت دروازه را کاهش می‌داد با هوشمندی قبل از رسیدن دروازه‌بان به توپ ضربه زد و از او پنالتی گرفت. این خطا می‌توانست نقطه عطف مسابقه باشد و رئال مادرید را به جریان بازی و کورس قهرمانی برگرداند اما ضربه آسنسیو با واکنش دیدنی رایکوویچ روبه‌رو شد. مهاجم اهل مایورکا که این روزها بحث بر سر تمدید قراردادش نقل محافل فوتبالی اسپانیاست با تأخیر و وقفه زیاد قصد فریب دروازه‌بان صرب را داشت اما تیرش به خطا رفت و خودش فریب خورد. جالب این که این تنها شوت در چارچوب رئالی‌ها در سراسر مسابقه بود! از دست رفتن فرصت مسلم گلزنی روحیه اندک بازیکنان سفیدپوش را هم از آن‌ها گرفت؛ با وجود ازدحام شدید مقابل دروازه مایورکا نه حرکات انفرادی وینیسیوس راهگشا بود و نه شوت‌های راه دور آسنسیو و کروس. حتی اعلام ۸ دقیقه وقت تلف‌شده هم به تغییر روند بازی کمک نکرد و ضربه سر رودیگر که در واپسین ثانیه‌ها، با اختلاف اندک از کنار دروازه مایورکا بیرون رفت آغازگر جشن و سرور وصف‌نشدنی دزدان دریایی بود. 

آمار و ارقام

هنوز چند روزی از تغییرات تاکتیکی جدید آنچلوتی نمی‌گذرد. رئال در ۷ مسابقه قبلی تنها یک گل دریافت کرده‌ بود و حتی در مقابل والنسیا که خط دفاعی رئال به طور متوسط در فاصله ۵۰ متری دروازه خودی حاضر بود (در مقایسه با میانگین ۴۶ متر در این فصل)، فرصت کم‌تری به حملات حریفان داده شد و تعداد گل‌های مورد انتظار از حملات خفاش‌ها به ۰.۲۰ گل کاهش یافت. در این مسابقه با وجود استحکام دفاعی در مقابل تیمی که در طول مسابقه نیازی به حمله نداشت، یک اشتباه مرگبار نسخه رئال را پیچید. بازی خشونت‌آمیز مایورکا در از دست رفتن تمرکز بازیکنان مهمان بی‌تاثیر نبود؛ به گونه‌ای که وینیسیوس ۱۰ بار با خطای بازیکنان حریف متوقف شد؛ بیش‌تر از هر بازی دیگر در تمام طول دوران حرفه‌ایش. یار مستقیمش، پابلو موفئو با وجود بازی خشن تا قبل از دقیقه ۸۶ اخطار نگرفت و صحنه‌ای که راییو نشان باشگاه روی پیراهنش را به مهاجم برزیلی نشان می‌داد با واکنش رسانه‌ها مواجه شد. بازیکنان مایورکا در این مسابقه ۲۹ بار با خطا رئالی‌ها را متوقف کردند؛ بیش‌تر از هر تیم دیگر در مقابل هر حریف دیگر در رقابت‌های این فصل لالیگا. ضعف هجومی رئال در غیاب بنزما کاملاً مشهود بود. میانگین امید گل حاصل از هر شوت در این مسابقه ۰.۰۸ گل بود که با میانگین نزدیک به ۰‌.۱۳ کل فصل فاصله فراوانی دارد. تعداد پنالتی‌های از دست رفته رئال در این فصل به ۳ از مجموع ۸ پنالتی رسید. به این ترتیب رئالی‌ها که در حد فاصل ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ حتی یک پنالتی هم از دست نداده بودند در ۳۶ مسابقه اخیر ۷ بار بخت مسلم گلزنی را از بین برده‌اند. بعد از مسابقه، آنچلوتی گفت به دلیل خاطره تلخ رودریگو در از دست دادن پنالتی در جام جهانی، مسئولیت ضربه را به آسنسیو سپرده. رودریگو نخستین پنالتی تیمش در جریان مسابقه مقابل کرواسی در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال را  مقابل لیواکوویچ از دست داده بود.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری