football360 logo

بازار نقل‌وانتقالات و یک اتفاق غیرمنتظره؛ زمستانِ سخت آبی‌ها!

17 بهمن 1401 ساعت 19:0024 نظر
ناکام‌ترین تیم نقل‌وانتقالات زمستانی، یکی از مدعیان قهرمانی لیگ بیست‌ودوم است و این موضوع در نوع خود بسیار عجیب است!

به گزارش فوتبال 360، نقل‌وانتقالات زمستانی فوتبال ایران یازده روز قبل به پایان رسید و با وجود اتمام مهلت 19 روزه برای فعالیت تیم‌ها، همچنان آن‌ها قادر به خرید بازیکن آزاد هستند که چندان بازیکن اسم‌ورسم‌داری در بازار آزاد وجود ندارد و بعید به‌نظر می‌رسد که همه باشگاه‌ها تمایل به استفاده از سهمیه جذب بازیکن آزاد داشته باشند. با این وجود نگاهی به عملکرد تیم‌ها در بازار زمستانه، اتفاقات جالب رخ‌داده در بازار نقل‌وانتقالات را نشان می‌دهد.

مدعیان دست به جیب؛ خریدهای کم اما سرنوشت‌ساز

سپاهان به عنوان صدرنشین لیگ بیست‌ودوم، 2 خرید مهم داشت؛ آن‌ها در فاز دفاعی به‌سراغ جذب سیاوش یزدانی رفتند و همچنین برای تقویت خط حمله هم ایگور کاتاتو جذب شد. نکته مهم اینکه برخلاف سایر باشگاه‌ها، سپاهانی‌ها تصمیم گرفتند تا در سکوت خبری کار خود را پیش ببرند و بعد از اتمام کار فعالیت بازار زمستانه، به عنوان بازیکن آزاد با یزدانی و کاتاتو به توافق رسیدند.

پرسپولیس هم که سیاستی کاملاً مشخص در بازار زمستانه داشت، به‌سراغ جذب عیسی آل‌کثیر و لیاندرو پریرا رفت که سرخ‌پوشان پایتخت توانستند با بازیکنان مدنظر به توافق کامل دست پیدا کنند و 2 بازیکن مورد نیاز یحیی گل‌محمدی به پرسپولیس پیوستند تا خط حمله سرخ‌ها برای ادامه لیگ بیست‌ودوم تقویت شده و دیگر جای خالی یورگن لوکادیا به‌چشم نیاید.

امیر قلعه‌نویی در تیم گل‌گهر برنامه جذب 3 بازیکن را داشت اما سیامک نعمتی و فرشاد احمدزاده از تیم‌هایشان جدا نشدند تا تنها خرید قلعه‌نویی در بازار زمستانه، خرید قرضی محمدرضا حسینی از سپاهان باشد تا این سرمربی و بازیکن باتجربه بار دیگر فرصت همکاری به‌دست آورند و در نیم‌فصل دوم حسینی قرار است در سیرجان کار خود را دنبال کند.

تراکتور تبریز هم با جذب احسان مرادیان و حامد پاکدل کار خود را در بازار نقل‌وانتقالات زمستانه پیش برد. گفته می‌شود که مدیران باشگاه تراکتور در حال رایزنی با یک مهاجم خارجی هستند تا با جذب این مهاجم، پرونده کار تیم‌شان را در بازار زمستانه ببندند چون پاکو خمس معتقد است که بازیکنان خوبی در اختیار دارد و نیاز به جذب بازیکنان پرشمار در بازار نقل‌وانتقالات ندارند.

بریز و بپاش به سبک فولادی‌ها

جواد نکونام پیش از آنکه فصل نقل‌وانتقالات زمستانی فرا برسد، مدعی شده بود که قصد خانه‌تکانی دارد و با وجود خریدهای پرشمار در بازار نقل‌وانتقالات تابستانه، او می‌خواهد به سراغ خریدهای جدید برود و برخی از بازیکنانی که در ابتدای فصل به فولاد پیوسته بودند را می‌خواهد در لیست خروج بگذارد؛ نکونام به خواسته خود در بازار زمستانه رسید و هم خریدهای پرشماری داشت و هم خروجی‌های متعدد!

محمد نژادمهدی، سینا مریدی، سعید واسعی، یوکیا سوگیتا و روبرتو تورس خریدهای فولاد بودند که گفته می‌شود همچنان فعالیت فولادی‌ها در بازار نقل‌وانتقالات ادامه دارد و آن‌ها به دنبال جذب بازیکن آزاد هستند. در نقطه مقابل، نکونام روی نام وریا غفوری، احمد عبدالله‌زاده، علی قربانی، آیاندا پاتوسی، مجید علیاری، آیاندا پاتوسی و موسی کولیبالی خط قرمز کشید تا فولاد خوزستان یکی از فعال‌ترین تیم‌های بازار زمستانه باشد.

قعرنشینان لیگ و خریدهای سریالی برای بقا

مس کرمان، صنعت‌نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان با وجود حضور در قعر جدول، فعالیت پررنگی در بازار زمستانه داشتند و تلاش‌شان این بود تا بتوانند با تقویت تیم‌شان شرایط را در نیم‌فصل دوم تغییر بدهند. مسی‌ها با سیاست تقویت خط دفاعی، 4 بازیکن جذب کردند که سرشناس‌ترین آن‌ها، رون تونگیک مدافع استرالیایی بود. صنعت‌نفت هم با هدف جذب بازیکن خارجی وارد بازار نقل‌وانتقالات شد و آن‌ها موفق شدند با سباستین پیریز مدافع اروگوئه‌ای، محمدرضا جلیل هافبک عراقی و علی فریدون مهاجم دورگه ایرانی-کویتی به توافق برسند.

نفت مسجدسلیمان هم کار خود را در بازار زمستانه با ابراهیم اشکش آغاز کرد و در ادامه رضا عنایتی جانشین این سرمربی شد. هم تغییر و تحولات باعث شد تا نفتی‌ها هم جزو تیم‌های فعال بازار باشند و خرید 9 بازیکن لیگ برتری و لیگ یکی نشان می‌دهد که زردپوشان مسجدسلیمانی در نیم‌فصل دوم به‌دنبال تغییر و تحولاتی گسترده در ترکیب تیم‌شان هستند و امید دارند تا بتوانند از قعر جدول فاصله گیرند.

جای خالی استقلال در صف مشتریان!

استقلال تهران سرشناس‌ترین بازمانده نقل‌وانتقالات زمستانی است. مس رفسنجان و گل‌گهر سیرجان با حداقل خرید کار خود را در بازار زمستانه به پایان برده‌اند اما آبی‌های پایتخت که همواره در بازار نقل‌وانتقالات، چه تابستانه باشد و چه زمستانه تیم فعالی بوده‌اند؛ در فصل جاری هیچ فعالیتی در بازار نقل‌وانتقالات زمستانی نداشتند و حتی نام یک خرید هم در مقابل نام استقلال به‌چشم نمی‌خورد!

مدیران باشگاه بارها وعده جذب بازیکن بزرگ خارجی را دادند که این وعده محقق نشد و گفته می‌شود باتوجه به پرونده شکایت آندره‌آ استراماچونی، خرید بازیکن خارجی منتفی شده و اگر رأی کمیته تعیین وضعیت نسبت به بازگشت کاوه رضایی به استقلال باشد، رضایی به تنها خرید آبی‌ها در بازار زمستانه تبدیل می‌شود و در غیر این‌صورت، بعید به نظر می‌رسد که به جز کاوه رضایی، بازیکن دیگری شانس اضافه شدن به فهرست استقلال را تا پایان فصل داشته باشد تا یکی از عجیب‌ترین دوران استقلال در بازار نقل‌وانتقالات در لیگ بیست‌ودوم رقم بخورد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری