football360 logo

تعظیم تاریخ تاتنهام به کین؛ پاداش دوام آوردن

17 بهمن 1401 ساعت 00:145 نظر
هری کین به برترین گلزن تاریخ تاتنهام تبدیل شد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، مهم‌ترین مسابقه این هفته لیگ برتر انگلیس با برتری دلچسب تاتنهام در مقابل منچستر سیتی به پایان رسید. در روز کم‌رمق خط آتش سیتیزن‌ها، تک گل هری کین برای برتری شیرین میزبان کافی بود و تمام تلاش‌های شاگردان گواردیولا برای بازگشت به جریان مسابقه به بیراهه رفت.

برتری‌ مداوم در نبردهای زمینی و هوایی، فرصت‌طلبی در ضد حملات و انسجام دفاعی عرصه را بر آبی آسمانی‌‌پوشان تنگ کرد و منچستر سیتی فرصت مسلم نزدیک شدن به صدر جدول را خیلی راحت از دست داد تا تاتنهام به فاصله یک امتیازی نیوکاسل در آخرین جایگاه کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برسد. شاگردان آنتونیو کونته به خوبی انتقام شکست تلخ در ورزشگاه اتحاد را گرفتند و در سال ناکامی چلسی و لیورپول، بار دیگر دندان خود برای کسب سهمیه اروپایی را به رقبا نشان دادند. مهم‌ترین اتفاق مسابقه اما گلزنی مجدد هری کین بود؛ کاپیتان ملی‌پوش و اسطوره بی‌بدیل تاتنهام با گلی که در دقیقه ۱۵ وارد دروازه ادرسون کرد، به تنهایی عنوان بهترین گلزن تاریخ تاتنهام را از آن خود کرد و ضمناً به عنوان سومین بازیکن تاریخ لیگ برتر به رکورد درخشان ۲۰۰ گل در این مسابقات رسید. 

روز ناکامی منچسترسیتی

در حالی که آنتونیو کونته به دلیل جراحی کیسه صفرا روی نیمکت حضور نداشت، منچسترسیتی بازی را بهتر آغاز کرد. شکست آرسنال در خانه اورتون این فرصت را در اختیار سیتیزن‌ها قرار داده‌ بود که با یک بازی بیش‌تر به فاصله ۲ امتیازی توپچی‌ها در صدر جدول برسند اما مهاجمان این تیم قدر فرصت‌های متعدد گلزنی را ندانستند. گواردیولا بازی را بدون کوین دی‌بروینه آغاز کرد و اولین موقعیت جدی را مانوئل آکانجی در همان دقایق نخست از دست داد. برخلاف روند بازی، این تاتنهام بود که روی پرس تیمی و فرصت‌طلبی امیل هویبرگ به گل نخست رسید. هافبک دانمارکی توپ ریکو لوئیس را از آن خود کرد؛ قبل از آن که سرنوشت حمله را به پاهای پرتوان هری کین بسپارد. کاپیتان تیم ملی انگلیس به ندرت موقعیت‌های جدی این‌چنینی را از دست می‌دهد و این بار هم در نشانه‌گیری خطا نکرد تا تاتنهام از حریف پیش بیفتد. گواردیولا که قبل از مسابقه در توصیف کین گفته‌ بود: «او مهاجمی استثنایی است که بازیکنی مانند او را تا کنون ندیده‌ام.» با گل مهاجم تاتنهام به گرداب بلا افتاد و هیچ یک از تدبیرهایش از جمله به زمین آوردن دی‌بروینه تأثیری در روند مسابقه نداشت. قبل از پایان نیمه نخست حملات منچسترسیتی جان دوباره گرفت. ضربه کات‌دار زیبای گریلیش از کنار دروازه به بیرون رفت؛ قبل از این که تیر افقی دروازه مانع از گلزنی ریاض محرز شود. پیش از آن که کار به دقیقه ۶۰ برسد، دی‌بروینه جانشین محرز شد تا روی ارسال او از ضربه آزاد، خولین آلوارس در آستانه باز کردن دروازه یوریس قرار بگیرد؛ هرچند واکنش اریک دایر از روی خط دروازه خروس‌ها را نجات داد. آلوارز و گریلیش چند موقعیت دیگر را هم از دست دادند؛ پیش از آن که سرخیو رومرو در ادامه بازی خشونت‌آمیزش در دقیقه ۸۶ با خطا روی گریلیش کارت زرد دوم را بگیرد. آخرین دقایق بازی با وقفه‌های متعدد و چند موقعیت نصفه‌ونیمه دیگر برای تیم گواردیولا به اتمام رسید تا صدر جدول دست‌نخورده باقی بماند. از آنجا که پیش‌بینی می‌شود رقابت قهرمانی در هفته‌های آینده نزدیک‌تر دنبال شود، شاید سیتیزن‌ها در آخرین روز فصل حسرت امتیازات راحت از دست رفته در این مقطع را بخورند. گواردیولا در هر ۵ حضور خود در ورزشگاه تازه تأسیس تاتنهام بازنده بوده. در حالی که شاگردان او از ۸۴ شوت به سمت دروازه اسپرز در این مدت، حتی به یک گل هم نرسیده‌اند.

گلزنی تاریخی هری کین 

گل هری کین در نیمه نخست مسابقه به این معنا بود که او رکورد جیمی گریوز به عنوان بهترین گلزن تاریخ تاتنهام را بعد از بیش از نیم قرن شکسته است. این رکورد با ۲۶۶ گل از سال ۱۹۷۰ در اختیار گریوز بود و حالا یکی از کامل‌ترین مهاجمان تاریخ فوتبال این افتخار را از آن خود می‌کند. کین تا کنون ۲۰۰ بار در لیگ، ۲۲ بار در جام‌های حذفی داخلی و ۴۵ بار در اروپا به گل رسیده در حالی که گریوز ۲۱۸ بار در لیگ، ۳۹ بار در جام‌های حذفی و ۹ بار در تورنمنت‌های اروپایی با پیراهن تاتنهام موفق به گلزنی شده‌ بود. از فصل ۱۵-۲۰۱۴ که هری کین به یک بازیکن ثابت در ترکیب اصلی تاتنهام تبدیل شد، او در هر فصل حداقل ۲۰ بار دروازه رقبا را باز کرده. جالب این که امسال با به ثمر رساندن ۱۹ گل تا این مقطع از فصل در تمام رقابت‌ها (با میانگین ۰.۶۴ گل در هر ۹۰ دقیقه) او یکی از بهترین فصول دوران حرفه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد‌.

پا جای پای شیرر و رونی 

پیش از گل امروز کین، تنها ۲ بازیکن از مرز ۲۰۰ گل در لیگ برتر عبور کرده‌ بودند؛ آلن شیرر (۲۶۰) و وین رونی (۲۰۸). در حالی که هری کین در عرض تنها ۳۰۴ مسابقه به این آمار دست یافت؛ هم زودتر از رونی (۴۶۲ بازی) و هم زودتر از شیرر (۳۰۶). هری که دوران حضور خود در اسپرز را در یک مسابقه لیگ اروپا در سال ۲۰۱۱ و زیر نظر ردنپ آغاز کرده‌ بود، برای موفقیت راه طولانی‌تر را انتخاب کرد و بعد از بازی کردن به عنوان یار قرضی در لیتون اورینت، میلوال، نوریچ و لسترسیتی، دوباره به تاتنهام بازگشت. در حالی که دورهای باطل اسپرز زیر نظر ویاش بواش و تیم شروود به اتمام رسیده بود، اوضاع تاتنهام و هری کین با حضور مائوریسیو پوچتینو در وایت‌هارت لین تغییر کرد. سرمربی آرژانتینی در توصیف او می‌گفت: «کین به دلیل فیزیک بدنی و تحرک بالا چیزی فراتر از یک شماره ۹ معمولی و سنتی ارائه می‌دهد.» تمام ۷ گل نخست او در لیگ تنها با زدن ضربه آخر به ثمر رسید اما پوچتینو تمام تلاش خود را برای کامل شدن سبک بازی کین انجام داد: «ما به او کمک کردیم حرکت کند، فشار بیاورد، به مناطق مختلف زمین برود و از فضاهای گوناگون استفاده کند.» هری کین در دوران حضور او خوش درخشید؛ هرچند هرگز نتوانست به قهرمانی در جام‌های گوناگون دست یابد. بعد از پوچتینو و با آمدن مورینیو، حتی در بازی‌های دفاعی و عملگرایانه، او روند گلزنی عالی خود را ادامه داد و رکورد ۰.۷۹ گل در هر ۹۰ دقیقه را به نام خود ثبت کرد. آمارهای درخشان کین در عرصه باشگاهی و ملی با قدرت ادامه دارد. کین تنها ۳ گل با عبور از وین رونی و تبدیل شدن به بهترین گلزن تاریخ تیم ملی انگلیس فاصله دارد. رکورد باشگاهی رونی هم کاملاً در دسترس است و اگر اتفاق خارق‌العاده‌ای رخ ندهد، کین در همین فصل با عبور از اسطوره منچستریونایتد به دومین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر تبدیل خواهد شد؛ ضمن این که در سن ۲۹ سالگی، به ثمر رساندن ۶۰ گل دیگر و عبور از آلن شیرر به عنوان بهترین گلزن تاریخ تورنمنت هم دور از دسترس نخواهد بود. با این حال رسیدن به رکورد بهترین گلزن باشگاه در حضور ۶۲ هزار هوادار تاتنهام و در این مسابقه مهم و جذاب از خاطرات فراموش نشدنی فوروارد قدرتمند تاتنهام خواهد بود: «این روزی است که هرگز آن را فراموش نخواهم کرد. یک لحظه جادویی بود. من دوست داشتم در یک بازی خانگی و با یک پیروزی این رکورد شکسته شود. در ۲ هفته گذشته بارها در مورد این رکورد صحبت شد و می‌خواستم هرچه زودتر این اتفاق را رقم بزنم. انجام این کار در اینجا و در مقابل یکی از بهترین تیم‌های جهان احساس خاصی به من می‌دهد.»

*سجاد اجاقی


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری