football360 logo

یکشنبه داغ فوتبال اروپا؛ اوج‌گیری بارسا و بایرن

17 بهمن 1401 ساعت 11:4521 نظر
صدرنشینان لیگ‌های معتبر اختلاف را افزایش دادند.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، رقابت‌های باشگاهی فوتبال اروپا روز یکشنبه با پیروزی ناپولی، بارسلونا، بایرن مونیخ، اینتر و تاتنهام و شکست رئال مادرید، منچسترسیتی و میلان دنبال شد. کهکشانی‌ها آخرین مسابقه خود قبل از جام باشگاه‌های جهان را در روز مصدومیت بنزما، کورتوا و میلیتائو با شکست در خانه مایورکا به پایان رساندند. ناپولی با برتری ۳ بر صفر در خانه اسپتزیا یک قدم دیگر به فتح اسکودتو نزدیک‌تر شد و بایرن مونیخ با برتری چهارگله در خانه ولفسبورگ صدرنشینی خود در بوندس لیگا را تثبیت کرد.

تک گل هری کین برای زمین‌گیر کردن مجدد گواردیولا در تاتنهام استادیوم کافی بود. در حالی که اینتر دربی را با تک‌ گل لائوتارو مارتینز با پیروزی پشت سر گذاشت. بارسلونا در نوکمپ با ۳ گل سویا را بدرقه کرد تا فصل اعجاب‌انگیز ژاوی ارناندس با کسب ۵۳ امتیاز از ۶۰ امتیاز ممکن ادامه پیدا کند. 

شب سیاه پپ در لندن 

مهم‌ترین مسابقه فوتبال انگلیس در روز یکشنبه با شکست مرگبار منچسترسیتی در خانه تاتنهام به پایان رسید. شاگردان گواردیولا فرصت رسیدن به 2 قدمی آرسنال را از دست دادند و پیروزی توپچی‌ها در بازی عقب‌افتاده، اختلاف امتیاز در صدر جدول را به عدد ۸ افزایش خواهد داد. کین با گلزنی در این مسابقه ضمن دستیابی به رکورد ۲۰۰ گل در لیگ برتر، به بهترین گلزن تاریخ تاتنهام تبدیل شد. او در این مدت ۱۶۵ گل با پای راست، ۵۱ گل با پای چپ و ۴۹ گل با ضربه سر به ثمر رسانده. در دیگر مسابقه دیروز لیگ برتر، شاگردان استیو کوپر در ناتینگام فارست با تک گل برنون جانسون مقابل لیدز یونایتد به پیروزی رسیدند. این سومین پیروزی ناتینگام فارست در ۴ مسابقه اخیر بود؛ درست به اندازه مجموع ۱۷ مسابقه قبل از آن. جانسون به تأثیر مستقیم روی ۵ گل (۳ گل و ۲ پاس گل) در بازی‌های لیگ برتر در سال جدید میلادی رسید؛ بیشتر از هر بازیکن دیگر و فقط برابر با برونو فرناندس و ریاض محرز. 

پرواز بلند بارسا در لالیگا 

حساس‌ترین مسابقه هفته جدید لیگ اسپانیا با برتری قاطع بارسلونا به پایان رسید. در حالی که بازی تا دقیقه ۵۸ با نتیجه بدون گل دنبال می‌شد، شوت جوردی آلبا روی پاس کسیه بعد از برخورد به تیر دورتر، قفل دروازه یاسین بونو را باز کرد. ۱۳ دقیقه بعد پاس عرضی عالی رافینیا، گاوی را پشت سر مدافعان و بونو با دروازه خالی روبه‌رو کرد تا او به راحتی برتری آبی‌اناری‌ها را ۲ برابر کند؛ تنها دقایقی قبل از آن‌که روی پاس عرضی جوردی آلبا از سمت چپ محوطه، رافینیا در دهانه دروازه گل تثبیت‌کننده پیروزی و صدرنشینی را به ثمر برساند. رافینیا در سال جدید میلادی روی ۸ گل تأثیر مستقیم گذاشته؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در لیگ. سویا در ۱۹ حضور اخیر خود در نوکمپ موفق به پیروزی نشده. آخرین پیروزی آن‌ها در ورزشگاه اختصاصی بارسا به پائیز ۲۰۰۲ برمی‌گردد. در روز مصدومیت زودهنگام بوسکتس، بلوگرانا دست ‌نیافتنی‌تر از همیشه به نظر می‌رسد؛ به خصوص که ساعاتی قبل از این پیروزی، رئال مادرید با شکست غیرمنتظره در جزایر شرقی اسپانیا مواجه شده‌ بود. شاگردان آنچلوتی با گل به خودی ناچو فرناندس در زمین مایورکا با شکست روبه‌رو شدند. پنالتی از دست رفته آسنسیو آخرین امیدهای کهکشانی‌ها برای بازگشت به مسابقه را هم از بین برد و در آستانه آغاز مرحله نیمه‌نهایی جام جهانی باشگاه‌ها، رئال مادرید در صدر جدول لالیگا، ۸ امتیاز از بلوگرانا عقب افتاد. در روز شکست رئال مادرید، شاگردان ایمانوئل آلگواسیل در رئال سوسیداد هم فرصت نزدیک شدن به صدر جدول را از دست دادند و با تک گل کایل لارین کانادایی مغلوب وایادولید شدند تا ۶ تیم بالانشین جدول از مجموع ۱۸ امتیاز ممکن در این هفته، تنها ۴ امتیاز کسب کنند! 

رنگ آبی صدر جدول سری آ 

شاگردان لوسیانو اسپالتی در ناپولی با برتری ۳ بر صفر در خانه اسپتزیا به پنجمین پیروزی متوالی در لیگ رسیدند تا فاصله ۱۳ امتیازی با رده دوم حفظ شود. در حالی که مسابقه تا انتهای نیمه اول گره خورده‌ بود، به محض آغاز نیمه دوم همه‌ چیز تغییر کرد. تنها ۱۰ ثانیه از ابتدای نیمه دوم گذشته بود که برخورد توپ به بازوی رکا، ناپلی‌ها را صاحب ضربه پنالتی کرد. کوارتسخلیا در گل کردن پنالتی بی‌نقص عمل کرد؛ دقایقی پیش از آن که ویکتور اوسیمن با ۲ گل متوالی برتری ناپولی را تثبیت کند. مهم‌ترین مسابقه روز یکشنبه شهرآورد میلان بود که با برتری یک بر صفر اینتر به پایان رسید. ضربه سر زیبای لائوتارو مارتینس روی کرنر کالهان‌اوغلو خیلی زود روسونری را به دردسر انداخت. اینتر تمام طول مسابقه تیم حاکم‌ بر زمین بود و شاگردان پیولی از هدف قرار دادن چارچوب دروازه اونانا ناکام ماندند. میلان برای پنجمین مسابقه متوالی موفق به پیروزی نشد و به رده ششم جدول سقوط کرد. سرخ‌وسیاه‌ها برای نخستین بار در ۶ سال اخیر ۴ مسابقه متوالی را با شکست پشت سر گذاشت. مارتینز به رکورد ۷ گل با پیراهن اینتر در مقابل میلان رسید.

بازگشت بایرن از بحران 

شاگردان یولین ناگلزمن که با تحمل ۳ بازی متوالی بدون برد در رقابت‌های لیگ، صدر جدول را موقتاً از دست داده بودند با درخشش کینگزلی کومان در خانه ولفسبورگ به برتری قاطع رسیدند. شروع طوفانی بایرن مونیخ با کلزنی کومان در ابتدای دقیقه نهم به نتیجه رسید. ارسال او از سمت چپ قرار بود به مولر برسد اما بدون برخورد به هیچ یک از بازیکنان، به آرامی وارد دروازه کوئن کاستیلس شد. تنها ۵ دقیقه بعد، کومان روی پاس گل کانسلو بار دیگر تور دروازه سبزپوشان را به لرزه درآورد. دروازه‌بان بلژیکی تنها نظاره‌گر والی دیدنی کومان بود. قبل از اینکه کار به دقیقه ۲۰ برسد توماس مولر با یک ضربه سر اختلاف را به ۳ گل رساند. کامینسکی که در دقیقه ۳۰ وارد زمین شده‌ بود، یکی از ۳ گل خورده را جبران کرد تا با اخراج جاشوا کیمیش، امید میزبان برای بازگشت به بازی قوت بگیرد؛ هرچند تلاش‌ها ولفسبورگ ثمر چندانی نداشت. گل انفرادی دیدنی موسیالا که یکی از نامزدهای بهترین گل فصل بوندس لیگا خواهد بود با چرخش، طی کردن یک مسافت طولانی از بین بازیکنان حریف و شلیکی بی‌نقص به ثمر رسید تا برتری ۴ بر ۲ بایرن مونیخ تکمیل شود. موسیالا این فصل روی ۲۳ گل تأثیر مستقیم گذاشته؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر لیگ و فقط برابر با کولو موانی. توماس مولر به رکورد ۴۲۷ مسابقه با پیراهن بایرن در لیگ رسید؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر در تاریخ باواریایی‌ها و فقط برابر با گرد مولر. دیگر بازی بوندس‌لیگا با پیروزی ۲گله وردربرمن در مرسدس بنز آرنا مقابل اشتوتگارت به اتمام رسید تا حسرت سرخ‌ها برای پیروزی در سال جدید میلادی ادامه‌دار باشد. 

درخشش لژیونرها 

حساس‌ترین مسابقه هفته جدید لیگ هلند با تساوی ۲ بر ۲ فاینورد صدرنشین مقابل آیندهوون به پایان رسید. در حالی که گل‌های الغازی و تورگن ازار، آیندهوون را در آستانه پیروزی قرار داده‌ بود، علیرضا جهانبخش بعد از ورود به زمین با ۲ گل تیمش را به تساوی رساند. گل دوم او و تیمش با شلیک از پشت محوطه جریمه غریو شادی هواداران اهل روتردام را به آسمان برد تا صدرنشینی فاینورد در روزی که ۳۵ شوت به سمت دروازه والتر بنیتس شلیک کردند، همچنان ادامه داشته‌ باشد. این بیش‌ترین تعداد شوتی بود که در دوران ثبت این آمار، تیمی در لیگ هلند روانه دروازه حریف می‌کند‌. جهانبخش نخستین بازیکن تعویضی فاینورد در ۱۵ سال اخیر است که به عنوان یار تعویضی ۲ گل به ثمر می‌رساند. روند درخشان آژاکس بعد از اخراج شرودر همچنان ادامه دارد و 2 گل از  برگهویس و 2 گل از بروبی، پایتخت‌نشینان هلند را به برتری ۵ بر صفر در خانه کامبور رساند تا فاصله آژاکس با صدر جدول به ۳ امتیاز کاهش یابد. جریان هفته نوزدهم لیگ پرتغال، پورتو با گلزنی پپه و مهدی طارمی، ویزلا را با شکست بدرقه کرد و با یک بازی کم‌تر به فاصله ۸ امتیازی بنفیکا در صدر جدول رسید. طارمی روی ارسال ژائو ماریو با پای چپ دروازه فابین بونتیک آلمانی را باز کرد تا بعد از ۴ مسابقه، دوباره به روند گلزنی برگردد. سریال فرصت‌سوزی‌های تعقیب‌کنندگان پاریس در لیگ یک فرانسه، با شکست خانگی مارسی مقابل نیس ادامه یافت تا فاصله پاری‌سن ژرمن با شاگردان ایگور تودور به ۸ امتیاز برسد.

* رضا یونسیان


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری