football360 logo

خداحافظی با پیرمرد خندان؛ مرور کارنامه مربیگری «بلاژویچ» در ایران

19 بهمن 1401 ساعت 12:3943 نظر
«میرسلاو بلاژویچ» سرمربی سابق تیم ملی درگذشت.

به گزارش فوتبال 360، میرسلاو بلاژویچ که در سال 2001 سرمربی تیم ملی بود پس از طی کردن دوره طولانی بیماری فوت کرد. این مربی از جمله مربیان تاثیرگذار فوتبال ایران است. بلاژ که در جام‌جهانی 1998 شگفتی آفرید و کروواسی را به مقام سوم رسانده بود، پس از ناکامی ایران در جام ملتهای آسیا 2000 و  در راه صعود ایران به جام‌جهانی 2002 سرمربی تیم ملی بود و 19 بازی هدایت تیم ملی را برعهده داشت.

حسرت صعود به جام‌جهانی

تیم ملی با بلاژویچ به 10پیروزی، 4 تساوی و 5 شکست دست یافت. بهترین پیروزی ایران با بلاژ برد 4 بر صفر مقابل بوسنی در یک بازی دوستانه و قاطع‌ترین پیروزی تیم ملی در یک بازی رسمی مقابل امارات و با نتیجه 3 بر صفر بود. سنگین‌ترین باخت تیم ملی بلاژ که یکی از تلخ‌ترین باخت‌های تاریخ تیم ملی هم هست، شکست 3 بر یک برابر بحرین است که عملاً رویای صعود به جام‌جهانی را از بین برد. تیم ملی برابر ایرلند با اختلاف 2 گل مغلوب شد که دیگر باخت سنگین دوران بلاژ است. ایران در بازی برگشت مقابل ایرلند دست به کار بزرگی زد و این تیم قدرتمند را با نتیجه یک بر صفر شکست داد که برای صعود ایران به جام‌جهانی کافی نبود.

چیرو پس از 10 سال به فوتبال ایران بازگشت و هدایت مس کرمان را بر عهده گرفت. این مربی در لیگ یازدهم، به 8 برد، 8 باخت و 5 مساوی دست یافت. بلاژویچ در شرایطی که مس را در رتبه هفدهم تحویل گرفت بود، در رده چهاردهم تحویل داد. این مربی هم پرسپولیس و هم استقلال را مغلوب کرد.

«دایی» و «کریمی» شاگردان نخبه «بلاژویچ»

بلاژویچ در دوران مربیگری در تیم ملی از 27 بازیکن استفاده کرد که 5 بازیکن اولین بازی ملی خود را زیر نظر این مربی انجام دادند و بازیکنانی نظیر رحمان رضایی، مجاهد خضیراوی و ابراهیم میرزاپور توسط این مربی به فوتبال ملی ایران معرفی شدند. علی کریمی ستاره آن روزهای فوتبال ایران، رکورددار بیشترین بازی زیر نظر نظر بلاژویج است و از 19 دیداری که این سرمربی کروات عهده‌دار هدایت تیم ملی بوده 18 بازی به میدان رفته است. مطابق انتظار علی دایی هم بهترین گلزن در زمان مربیگری چیرو است. این بازیکن 9 گل از 109 گل ملی خود را با مربیگری بلاژویچ به ثمر رسانده است. 3 گل از 9 گل علی دایی در جدال‌های حساس با عربستان به ثمر رسیده شد.

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری