football360 logo

ناکامی بزرگ سرخابی‌ها و اوج‌گیری فوق‌العاده تراکتور؛ به فاصله یک زمستان!

21 بهمن 1401 ساعت 16:3035 نظر
مقایسه جدول فصل گذشته با فصل جاری لیگ برتر در پایان هفته نوزدهم، آمار و ارقام متفاوت و جالبی را نشان می‌دهد.

به گزارش فوتبال 360، لیگ برتر فوتبال ایران در دوره بیست‌ودوم به پایان هفته بیستم نزدیک می‌شود و در هفته پیش‌رو قرار است رقابت‌های این هفته به انجام می‌رسد تا تکلیف نتایج دو سوم از رقابت‌های فصل جاری مشخص شده باشد و هیجان رسیدن به جام قهرمانی و یا بقا در لیگ برتر در 10 هفته پایانی به اوج خود برسد. سازمان لیگ هنوز زمان پایان لیگ بیست‌ودوم را به صورت رسمی اعلام نکرده اما به‌نظر می‌رسد به مانند سالیان اخیر، در دهه اول خردادماه پرونده این دوره از رقابت‌ها بسته شود.

فصل گذشته هفته نوزدهم لیگ برتر در چهارم اسفندماه به پایان رسید اما حالا 2 هفته زودتر از فصل قبل، هفته نوزدهم در اواسط بهمن‌ماه خاتمه یافته است که نشان می‌دهد با وجود برگزاری مسابقات جام جهانی، شروع زودهنگام لیگ بیست‌ودوم در قیاس با فصل گذشته باعث شده تا نسبت به تقویم سالیانه لیگ برتر، مسابقات فصل جاری چندان متمایز از سالیان اخیر نباشد. با این وجود نگاهی آماری به شرایط جدول لیگ در پایان هفته نوزدهم در فصل گذشته و در فصل جاری، اعداد و ارقام جالب‌توجهی را نمایان می‌کند.

شاهکار تراکتور و اوج‌گیری سپاهان

تراکتور تبریز در قیاس با فصل گذشته بیشترین سیر صعودی را در بین تیم‌های لیگ برتری داشته است. سرخ‌پوشان تبریزی فصل گذشته در پایان هفته نوزدهم، فقط 15 امتیاز به‌دست آورده بودند و در خطر سقوط به لیگ یک بودند اما در فصل جاری، همه معادلات به سود تراکتور تغییر کرده و در حال حاضر، شاگردان پاکو خمس در پایان هفته نوزدهم با 32 امتیاز در جایگاه چهارم جدول هستند تا با رشدی 17 امتیازی نسبت به فصل گذشته، پیشرفت تراکتوری‌ها نمایان باشد.

طلایی‌پوشان اصفهانی هم که فصل گذشته با هدایت محرم نویدکیا در کورس قهرمانی پایین‌تر از سرخابی‌های پایتخت بودند و در پایان هفته نوزدهم با 34 امتیاز و در فاصله 13 امتیازی تا صدر جدول در موقعیت سوم قرار داشتند، حالا با ژوزه مورایس روزهای بهتری را تجربه می‌کنند و با کسب 5 امتیاز بیشتر نسبت به مدت مشابه در فصل گذشته، با 39 امتیاز صدرنشین لیگ بیست‌ودوم هستند!

سرخابی‌های پایتخت از کورس رقابت عقب افتادند

استقلال فصل گذشته در پایان هفته نوزدهم با سرمربیگری فرهاد مجیدی تنها تیم بدون شکست لیگ بود و آبی‌های پایتخت با 47 امتیاز یکه‌تاز جدول رده‌بندی لیگ بیست‌ویکم بودند اما حالا شرایط کاملاً متفاوت است. استقلالی‌ها در پایان هفته نوزدهم فصل جاری، 36 امتیاز کسب کرده‌اند تا با افت 11 امتیازی نسبت به فصل گذشته، نزولی 2 پله‌ای را در جدول تجربه کنند و در جایگاه سوم کار خود را در فاصله 3 امتیازی تا صدر جدول دنبال نمایند.

پرسپولیس هم به مانند حریف سنتی‌اش نسبت به فصل گذشته امتیاز کم‌تر کسب کرده است. البته که شاگردان یحیی گل‌محمدی در پایان هفته نوزدهم لیگ بیست‌ویکم هم تیم دوم جدول بودند و در حال حاضر هم در جایگاه دوم حضور دارند اما وجه تمایز پرسپولیسِ فصل گذشته با فصل جاری، در میزان امتیازات جمع‌آوری شده است، به طوری‌که فصل گذشته سرخ‌پوشان پایتخت 42 امتیاز داشتند و در فصل جاری، 39 امتیاز کسب کرده‌اند.

سقوط آزاد پیکان و صنعت‌نفت و ثبات عجیب‌ مسجدسلیمانی‌ها!

پیکان تهران در پایان هفته نوزدهم لیگ بیست‌ویکم یکی از تیم‌های حاضر در کورس مدعیان بود؛ به طوری‌که شاگردان مجتبی حسینی با کسب 29 امتیاز تیم پنجم جدول رده‌بندی بودند اما حالا پیکان در فصل جاری، در طول 19 بازی فقط 21 امتیاز به‌دست آورده تا خودروسازان در جایگاه دوازدهم جدول حضور داشته باشند؛ مقایسه آماری فصل گذشته و فصل جاری به خوبی نشان می‌دهد که شاگرادن حسینی در جدول رده‌بندی سقوط 7 پله‌ای را با از دست دادن 8 امتیاز تجربه کرده‌اند.

صنعت‌نفت آبادان هم فصل گذشته با هدایت علیرضا منصوریان عملکرد قابل‌قبولی داشت و شاگردان منصوریان تا پایان هفته نوزدهم با 27 امتیاز در جایگاه هشتم جدول قرار داشتند و برای حفظ رتبه تک‌رقمی خود تلاش می‌کردند اما حالا صنعت‌نفت در فصل جاری از 19 بازی، 11 امتیاز کسب کرده تا در رتبه پانزدهم قرار بگیرد. نتایج ضعیف نفتی‌ها نسبت به فصل گذشته نمایان است؛ به طوری‌که آن‌ها در غیاب منصوریان و با تغییرات سریالی روی نیمکت، 16 امتیاز نسبت به فصل گذشته امتیاز کمتر کسب کرده‌اند و در خطر سقوط به لیگ یک هستند.

نفت مسجدسلیمان که با 11 امتیاز قعرنشین فعلی لیگ است و از این تیم به عنوان کاندیدای نخست سقوط به لیگ یک یاد می‌شود، فصل گذشته هم در پایان هفته نوزدهم در شرایطی مشابه قرار داشت و 11 امتیاز گرفته بود؛ با این وجود نتایج ضعیف شهرخودرو باعث شده بود تا نفتی‌ها قعرنشین لیگ بیست‌ویکم نشوند اما در نهایت فصل گذشته، نفت مسجدسلیمان با هدایت رضا مهاجری در لیگ باقی ماند و باید دید آیا مسیر مشابه لیگ بیست‌ویکم در فصل جاری هم با هدایت رضا عنایتی طی خواهد شد و نفتی‌ها در لیگ می‌مانند یا خیر.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری