football360 logo

سایه‌روشن‌های تاج‌گذاری کهکشانی‌ها در رباط؛ چون که صد آمد، جهان هم پیش ماست!

23 بهمن 1401 ساعت 12:493 نظر
رئال مادرید با کارلتو دومین جام فصل را کسب کرد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، کهکشانی‌ها با یک عملکرد تهاجمی و چشم‌نواز با نتیجه ۵ بر ۳ از سد الهلال سعودی گذشتند تا برای پنجمین بار فاتح جام جهانی باشگاه‌ها شوند؛ نیمی از جام‌های قهرمانی این تورنمنت در یک دهه گذشته به ویترین افتخارات رئال مادرید اضافه شده و آن‌ها به رقم خارق‌العاده صد جام در رقابت‌های گوناگون داخلی و بین‌المللی دست یافتند. بازگشت بنزما به ترکیب بعد از مصدومیت جزئی با گل همراه بود و درخشش وینیسیوس جونیور و والورده راه را برای برتری مقابل حریف سخت‌کوش آسیایی هموار ساخت.  فاصله با بارسلونا در صدر جدول لالیگا به ۸ امتیاز رسیده و  کارلتو امیدوار است  این قهرمانی انگیزه بازیکنان برای ادامه فصل در رقابت بر سر ۳ جام مهم باقی‌مانده را افزایش دهد. با این حال دریافت ۳ گل از آبی‌پوشان ریاض نشان داد آشفتگی‌های دفاعی رئال مادرید همچنان ادامه دارد و لونین نمی‌تواند جانشین مناسبی برای کورتوا باشد. رئالی‌ها در ۱۱ مسابقه اخیر خود تنها ۳ بار موفق به کلین شیت شده‌اند. 

هشتمین قهرمانی جهان 

رئال مادرید به پنجمین قهرمانی در جام جهانی باشگاه‌ها دست یافت و چندین بازیکن این تیم (کروس، بنزما، مودریچ، کارواخال و ناچو فرناندس) رکورد ۵ قهرمانی را به کارنامه خود اضافه کردند. با این حال در صورت احتساب مسابقات جام بین‌قاره‌ای که نسخه اولیه تورنمنت فعلی بود، تعداد قهرمانی‌های رئال مادرید به ۸ می‌رسد؛ در حالی که هیچ تیمی به مرز افتخارات رئال مادرید در عرصه جهانی نزدیک نمی‌شود. آنچلوتی به رکورد ۸ قهرمانی در ۱۰ فینال روی نیمکت رئال مادرید رسید. او تنها چند هفته بعد از ثبت دومین شکست خود در فینال رقابت‌های گوناگون با باخت مقابل بارسلونا در سوپرجام اسپانیا، به روند فوق‌العاده خود بازگشت. او تنها در یوونتوس و بایرن (۲ قهرمانی از ۲ فینال) آمار بهتری دارد. مرد ایتالیایی همراه رئال مادرید در فینال هیچ جامی به تیم‌های خارج از مرز اسپانیا نباخته. در حالی که تاکنون فقط اتلتیکو مادرید و بارسلونا در فینال‌های مختلف مقابل رئال آنچلوتی گل زده‌ بودند، دیشب با درخشش ویتو و مارگا، نام الهلال هم به این فهرست اضافه شد. فلورنتینو پرس در دوره ریاست خود در باشگاه کسب ۳۱ افتخار داخلی و بین‌المللی را تجربه کرده و از این نظر با رکورد سانتیاگو برنابئو برابری می‌کند؛ تنها یک جام دیگر پرس را از اسطوره تاریخ رئال پیش خواهد انداخت. رئال در دوره مدیریت پرس به ۶ قهرمانی لیگ قهرمانان، ۶ جام جهانی باشگاه‌ها، ۶ لالیگا، ۵ سوپرجام اروپا، ۶ سوپرجام اسپانیا و ۲ جام حذفی رسیده. 

نقطه عطف فصل برای والورده 

بعد از جام جهانی عملکرد فدریکو والورده با افت محسوسی همراه شده‌بود و حالا با درخشش در جام جهانی باشگاه‌ها و به ثمر رساندن ۳ گل در ۲ مسابقه به نظر می‌رسد بال ۲۴ساله اروگوئه‌ای بار دیگر به وضعیت ایده‌آل برگشته. او با گلزنی در مسابقه فینال به چشم‌انداز ۱۰ گلی که آنچلوتی در ابتدای فصل برایش ترسیم کرده‌ بود، دست یافت. درحالی که پیش‌تر خبر رسیده‌ بود که فرزندش قبل از به دنیا آمدن، احتمالاً از بین می‌رود، اطمینان والورده از حال مساعد او مسلماً در عملکرد درخشان دیشب تأثیرگذار بوده؛ گاهی اوقات چیزهای مهم‌تری برای خوشحالی وجود دارد. او برای نخستین بار در ۴ ماه گذشته در ۲ مسابقه متوالی موفق به گلزنی شد. رکورد ۱۱ گل او در این فصل از مجموع گل‌هایش در ۱۷۸ مسابقه پیش از آن در تیم اول و دوم رئال مادرید (۹) عبور کرد. او علاوه بر به ثمر رساندن ۲ گل، بیشتر از هر بازیکن دیگر در زمین برای هم‌تیمی‌هایش موقعیت جدی ساخت و با در آغوش گرفتن کارلتو، خوشحالی خود از بازگشت پرروحیه‌اش را نشان داد. 

عملکرد تهاجمی خیره‌کننده‌ 

انتقادات از سطح جام جهانی باشگاه‌ها با این شکل برگزاری همواره وجود داشته اما با این حال، به ثمر رساندن ۹ گل در ۲ مسابقه یک آمار فوق‌العاده برای رئال مادرید به شمار می‌رود‌. رئال مادرید در عرض ۲ مسابقه با رکورد بیش‌ترین گل زده در تاریخ جام برابری کرد؛ رکوردی که ۲۳ سال پیش خود کهکشانی‌ها با به ثمر رساندن ۹ گل مقابل النصر، کورینتیانس، نکاکسا و راجا کازابلانکا ثبت کرده‌ بودند، این بار با تعداد بازی کم‌تر تکرار شد. والورده و وینیسیوس با ۳ گل رکورددار گلزنی رئال نام داشتند؛ هرچند عنوان بهترین گلزن تورنمنت با ۴ گل به پدرو از فلامنگو رسید که در دیدار رده‌بندی با حداکثر استفاده از ۱۰ نفره شدن الاهلی این عنوان را کسب کرد. بنزما چهارمین گل دوران حرفه‌ای خود در این رقابت‌ها را به ثمر رساند؛ هرچند با پاس محشر و محوکننده وینیسیوس از سمت چپ محوطه جریمه که توپ را با بیرون پا در دهانه دروازه به او رساند، کار سختی برای گلزنی نداشت. مهاجم  فرانسوی چون تازه از مصدومیت برگشته‌ بود، بلافاصله بعد از زدن گل از بازی بیرون رفت. بنزما حالا می‌تواند به تنها بازیکن تاریخ رئال مادرید تبدیل شود که در یک فصل، در ۶ تورنمنت گوناگون موفق به گلزنی شده؛ تنها یک گل در لیگ قهرمانان اروپا او را به این آمار دست‌نیافتنی خواهد رساند. بنزما در دور گروهی این رقابت‌ها تنها ۲۳۶ دقیقه به میدان رفت و موفق به گلزنی نشد. علاوه بر بنزما، سبایوس، رودریگو و والورده هم عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشتند اما وینیسیوس مسلماً قلب تپنده تیم در این روزهاست؛ ۲ گل، یک پاس گل، ۴ دریبل و ۸ نبرد موفق، ۸۰ لمس توپ و ۹۱ درصد پاس صحیح کارنامه او در بازی دیشب را تشکیل می‌دهد. وینیسیوس بعد از به ثمر رساندن گل قهرمانی سال گذشته رئال مادرید مقابل لیورپول در فینال لیگ قهرمانان اروپا حالا به رکورد ۳ گل و ۳ پاس‌گل در ۷ فینال برای رئال مادرید رسیده؛ تأثیر روی یک گل در هر ۷۷ دقیقه. 

جشن تولد ناخوشایند لونین 

خط دفاع شکننده رئال مادرید بار دیگر گریبانگیر تیم شد و الهلال را تا یک قدمی بازگشت به مسابقه کشاند. آن‌ها برای نخستین بار بعد از فینال سوپرجام اسپانیا مقابل بارسلونا، ۳ گل دریافت کردند؛ ترکیبی از ضدحملات، استفاده از فضای خالی متعلق به کاماوینگا و فرار به پشت سر آنتونیو رودیگر. گل اول ویتو به خوبی نقاط ضعف دفاعی رئال مادرید را به نمایش گذاشت. آندره لونین دیروز ۲۴ساله شد و بعد از عملکرد نسبتاً موفق و چند مهار کلیدی در دیدار نیمه‌نهایی، دوباره نشان داد حداقل در حد نام رئال مادرید، دروازه‌بان کارآمدی نیست. بازیکنان الهلال تنها ۳ شوت در چارچوب داشتند و هر ۳ از خط دروازه لونین گذشت. آنچلوتی بعد از بازی گفت: «بعد از اینکه به برتری ۲ بر صفر رسیدیم، خیال کردیم کار تمام شده.» بعد از گل والورده می‌شد سرمربی ایتالیایی را دید که با تهییج بازیکنان از آن‌ها می‌خواهد برای گل سوم تلاش کنند. با این حال الهلال کشته نشد، در جریان بازی باقی ماند و با وجود اختلاف گل تا آخرین دقایق رئال مادرید را آزار داد. 

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری