football360 logo

جولان فوتبال در شبه جزیره عربی؛ عربستان میزبان جام جهانی باشگاه‌ها

25 بهمن 1401 ساعت 23:4721 نظر
فیفا، عربستان را به میزبانی تورنمنت سالانه‌اش انتخاب کرد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، جلسه امروز شورای فیفا با اتخاذ تصمیمات مهمی در مورد تورنمنت‌های آینده فوتبال به پایان رسید و با رأی قاطع تمامی اعضای این شورا، عربستان سعودی به عنوان میزبان دوره بعدی جام جهانی باشگاه‌ها انتخاب شد. این تورنمنت آذر ماه آینده با رقابت تیم‌های قهرمان رقابت‌های قاره‌ای فوتبال آغاز می‌شود و اوایل دی‌ ماه با برگزاری مسابقه فینال به پایان خواهد رسید.

در صورتی که هیچ‌یک از ۳ باشگاه عربستانی باقی‌مانده در دور حذفی فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا، موفق به کسب قهرمانی قاره کهن نشوند، قهرمان لیگ داخلی این کشور به عنوان نماینده میزبان در جام جهانی باشگاه‌ها حاضر خواهد شد. کسب میزبانی این رقابت‌ها را می‌توان یکی از گام‌های اولیه عربستان برای کسب میزبانی جام جهانی ۲۰۳۰ دانست. در راستای سلسله تغییرات اجتماعی که به اصلاحات بن سلمانی مشهور شده، بانیان ورزش عربستان برای توسعه فوتبال این کشور در سطوح گوناگون تلاش می‌کنند که راه افتادن فوتبال زنان و تلاش برای کسب میزبانی رقابت‌های مختلف بخشی از آن است. روزنامه‌نگاران مستقل، این اقدامات را تحت عنوان ورزش‌شویی حاکمیت سعودی برای پنهان کردن پرونده‌های حقوق بشری ارزیابی می‌کنند اما بعید است هزینه‌های کلان و برنامه‌ریزی‌های سیاسی سعودی‌ها در زمینه فوتبال توقف‌ناپذیر باشد. 

جام بیستم در صحرای شنی 

شورای فیفا، عالی‌ترین نهاد تصمیم‌گیری فدراسیون بین‌المللی فوتبال که از نمایندگانی از تک‌تک کنفدراسیون‌های قاره‌ای تشکیل شده، امروز به اتفاق آرا، عربستان را به عنوان میزبان جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۳ که یکی از آخرین دوره‌های این تورنمنت با شیوه فعلی خواهد بود، انتخاب کرد. تنها چند روز بعد از آن که الهلال عربستان با نمایشی تحسین‌برانگیز به نایب قهرمانی جام جهانی باشگاه‌ها در مراکش رسید، بار دیگر نام سعودی‌ها به تیتر رسانه‌های ورزشی جهان برگشته. عربستان، بعد از برزیل، ژاپن، امارات، قطر و مراکش به ششمین کشوری تبدیل می‌شود که از قهرمانان قاره‌ای فوتبال در جام جهانی باشگاه‌ها میزبانی می‌کند. این شانزدهمین باری است که یک کشور آسیایی برای میزبانی این تورنمنت انتخاب شده و برای هشتمین بار، قهرمان جهان در خاورمیانه مشخص خواهد شد. 

افتخار بزرگ 

دقایقی بعد از انتشار تصمیم شورای فیفا، عبدالعزیز بن ترکی آل فیصل، وزیر ورزش عربستان و نوه پادشاه اسبق این کشور در واکنش به این خبر گفت: «ما به شدت مفتخر و هیجان زده‌ایم که شانس میزبانی از بهترین باشگاه‌های فوتبال جهان و هواداران آن‌ها را در عربستان سعودی به دست آورده‌ایم.» او با اشاره به عملکرد ملی‌پوشان کشورش در جام جهانی گفت: «اخیراً طرفداران فوتبال توانایی کشور ما را برای رقابت فوتبالی در بالاترین سطح ممکن مشاهده کردند. حالا ما این فرصت را داریم که در بیرون از زمین چمن، قدرت خود را برای یک میزبانی در کلاس جهانی ثابت کنیم. از رقابت‌های بین‌المللی ورزشی میزبانی می‌کنیم چون واقعاً به قدرت ورزش برای الهام بخشیدن به پسران و دخترانمان ایمان داریم. این اتفاق برای مردم کشورمان اهمیت زیادی خواهد داشت. ۷۰ درصد از جمعیت کشور ما کم‌تر از ۳۵ سال سن دارند و کاملاً با فوتبال خو گرفته‌اند.» 

آینده روشن 

یاسر بن حسن المسحل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان و عضو جدید شورای فیفا می‌گوید: «جام جهانی باشگاه‌ها یک تورنمنت خاص است که لحظات فوق‌العاده‌ای در آن رقم خورده. این مسابقات همچنین رقابت‌های بین‌المللی جدیدی به پا کرده و روابط دوستانه‌ بیش‌تری در جهان فوتبال برقرار ساخته. از فیفا تشکر می‌کنیم به ما برای رقم زدن یک دوره خاص از این تورنمنت اعتماد کرد. آینده روشن است و این جام یک اتفاق ویژه در چشم‌انداز آینده است؛ مخصوصاً وقتی به بازی‌های جذاب و بازیکنانی که‌ ممکن است در آن شرکت کنند، فکر کنیم.» صحبت‌های مسحل در مورد پیشرفت همه‌جانبه فوتبال در کشورش به توسعه فوتبال زنان و پیشرفت فوتبال ملی و باشگاهی عربستان اشاره داشت: «ما حالا سرمربیان باکیفیت بیش‌تری داریم، بازیکنان بیش‌تر، داوران باکیفیت‌تر، مدیران بهتر و لیگ‌های داخلی قوی‌تر.» عبدالعزیز بن ترکی از یک مسیر سخن می‌گوید: «امروز در مسیر حرکت خود برای تحول در فوتبال و کشور، یک قدم بزرگ برداشته‌ شد.» مسلماً سعودی‌ها این موفقیت‌های کوچک‌تر را گامی در راه کشاندن مجدد جام طلایی فیفا به خاورمیانه می‌دانند؛ پروژه‌ای که با الگوگیری از قطری‌ها و با میزبانی از دور حذفی لیگ قهرمانان آسیا و سوپر جام ایتالیا و اسپانیا آغاز شد و حالا قدم به قدم پیش می‌رود. حضور رونالدو در النصر که به گواهی رسانه‌ها، بیش‌تر هزینه آن را دولت سعودی پرداخته هم یک اتفاق تبلیغاتی دیگر در راه رسیدن به هدف اصلی است و با تلاش قطری‌ها برای جمع کردن ستاره‌های فوتبال در پاری‌سن ژرمن و استفاده از قدرت رسانه‌ای آن‌ها قابل مقایسه است. طبق تصمیم شورای فیفا در جلسه امروز، سال آینده در کنگره عمومی، میزبان جام جهانی ۲۰۳۰ انتخاب خواهد شد که علاوه بر سعودی‌ها که به همراه یونان و مصر به دنبال کسب میزبانی مشترک هستند، اسپانیا و پرتغال از یک سو و کشورهای آمریکای جنوبی از سوی دیگر با آن‌ها رقابت خواهند کرد. 

جام جهانی باشگاه‌ها با ۳۲ تیم 

تلاش‌های جانی اینفانتینو برای تغییر شیوه این تورنمنت و گسترش آن با هدف افزایش درآمد فیفا، ادامه دارد. آقای رئیس در رسیدن به این هدف با جدیت تلاش می‌کند؛ هرچند ممکن است باشگاه‌ها واکنش خوبی به این طرح نشان ندهند. مطابق اعلام فیفا، نخستین دوره ۳۲ تیمی جام جهانی باشگاه‌ها، تابستان ۲۰۲۵، یک سال قبل از جام جهانی آمریکای شمالی و به جای جام کنفدراسیون‌ها برگزار خواهد شد. شورای فیفا امروز سهمیه قاره‌های مختلف در این رقابت‌ها را هم «بر اساس معیارها و محاسبات عینی» اعلام کرد که با سهمیه‌های هر کنفدراسیون در جام جهانی تفاوت‌هایی دارد. مطابق اعلام فیفا، قاره اروپا با ۱۲ تیم، بیش‌ترین نماینده را در جام جهانی باشگاه‌ها در سال ۲۰۲۵ خواهد داشت و ۶ نماینده از آمریکای جنوبی هم به این تورنمنت اضافه می‌شود. آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی هرکدام ۴ نماینده خواهند داشت و اقیانوسیه با یک نماینده قطعی به رقابت‌ها اضافه خواهد شد. درست مانند نسخه فعلی این مسابقات، یک نماینده هم به کشور میزبان تعلق خواهد گرفت. در جلسه امروز همچنین حضور قطعی هر ۳ کشور میزبان جام جهانی ۲۰۲۶، آمریکا، کانادا و مکزیک در دور گروهی این رقابت‌ها تصویب شد.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری