football360 logo

دربی‌هایی که دربی‌تر از دربی هستند؛ دشمنی به خالص‌ترین شکل ممکن

16 اسفند 1401 ساعت 12:5816 نظر
برخی نبردهای از دربی هم جذاب‌تر هستند.

به گزارش فوتبال 360، دربی‌ها معمولا مهم‌ترین مسابقات فوتبالی هر کشور هستند و بخش زیادی از جذابیت فوتبال را دربی‌های مختلف تشکیل داده‌اند. به‌طور معمول، بیشتر دربی‌ها تقابل 2 تیم از یک شهر هستند و بسیاری فکر می‌کنند به نبرد 2 باشگاه از 2 شهر نمی‌توان دربی گفت. این فکر غلط است و در بسیاری از مطرح‌ترین دربی‌های جهان 2 تیم متعلق‌ به یک شهر نیستند و در حالت‌های خاص دربی‌ها می‌توانند تقابل 2 تیم از دورترین نقاط یک کشور باشند.

روز یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ از هفته بیست‌و‌ششم لیگ‌برتر انگلیس، 2 تیم لیورپول و منچستریونایتد در استادیوم آنفیلد به‌ مصاف هم رفتند و مهم‌ترین مسابقه فصل انگلیس را برای بار صدوپنجاه‌ودوم در رقابت‌های رسمی برگزار کردند. نبرد لیورپول و منچستریونایتد به «دربی شمال غرب انگلیس» مشهور است؛ شیاطین‌سرخ به شهر منچستر تعلق دارند و لیورپول هم تیم شهر بندری لیورپول است و با این حال، حساس‌ترین دربی انگلیس و یکی‌از مهم‌ترین دربی‌های فوتبال جهان مربوط به تقابل 2 تیم از 2 شهر مختلف انگلیس است. دربی منچستر بین 2 تیم منچستریونایتد و منچسترسیتی، دربی لندن بین آرسنال و چلسی، شهرآورد مادرید بین رئال و اتلتیکو، دربی میلان، دربی روهر بین دورتموند و شالکه و همچنین دربی سوپرکلاسیکو آرژانتین بین ریورپلاته و بوکاجونیورز و نبرد رنجرز و سلتیک در دربی گلاسکو، مطرح‌ترین و مشهورترین دربی‌های فوتبال هستند که هر 2  تیم همشهری هستند و دربی‌های بسیاری هم مثل تقابل لیورپول و منچستریونایتد این‌طور نیستند. به مناسبت مسابقه همیشه حساس و جذاب لیورپول و منچستریونایتد، در این مطلب 4دربی معروف که تقابل تیم‌های همشهری نیست را بررسی می‌کنیم.

پاری‌سن‌ژرمن ـ مارسی؛ سیاست می‌چکد

در فوتبال فرانسه دربی‌های چندان مطرح و حساس زیادی وجود ندارد و مهم‌ترین دربی و البته نبرد لیگ فرانسه، تقابل 2 تیم از 2 شهر بسیار دور از هم است. تیم پاری‌سن‌ژرمن در شهر پاریس قرار دارد و باشگاه مارسی هم در شهری به همین نام قرار دارد و فاصله این 2 شهر مهم فرانسه با یکدیگر بیش‌از ۷۰۰ کیلومتر است. پاری‌سن‌ژرمن با ۱۰ قهرمانی لوشامپیونه، پرافتخارترین و مارسی با ۹ قهرمانی سومین تیم پرافتخار لیگ هستند و تقابل این‌دو به جنگی تمام‌عیار در فرانسه تبدیل شده‌ است. مارسی نسبت‌ به پاری‌سن‌ژرمن از قدمت بیشتری برخوردار است، تنها تیم فرانسوی فاتح لیگ‌قهرمانان اروپا هستند و در سوی مقابل، پی‌اس‌جی فقط یک نایب‌قهرمانی لیگ قهرمانان را در کارنامه دارد. این موضوع دست بالاتر را به مارسی داده‌است. سرمایه‌گذاری‌های مالکان قطری در تیم پاریسی طی سالیان اخیر قدرت را به پاری‌سن‌ژرمن داده‌ و این در حالی است که اوایل دهه 90 مارسی تیم اول فرانسه و قدرت فوتبالی این کشور به‌ حساب می‌آمد.دربی لوکلاسیک به‌واسطه موقعیت جغرافیایی و خاستگاه 2 شهر پاریس و مارسی به دربی شمال و جنوب فرانسه هم معروف است و فاصله زیاد 2 شهر با هم به نقطه متمایزکننده این دربی با بیشتر دربی‌های دیگر تبدیل شده‌ است. نبرد پاری‌سن‌ژرمن و مارسی همواره مملو از جنجال‌ها، حواشی و اتفاق‌های گوناگون بوده‌ است. در هفته سوم فصل ۲۱-۲۰۲۰ تقابل این دو تیم که با برد یک بر صفر مارسی همراه شد، پنج اخراجی برجای گذاشت و حذف پاریسی‌ها از جام‌حذفی این فصل به‌دست مارسی هم چندان بی‌حاشیه نبود. پی‌اس‌جی و مارسی در فصل جاری لیگ فرانسه در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند و باتوجه به اختلاف امتیازی ایجادشده، به‌ نظر پاریسی‌ها این فصل هم قهرمان لیگ فرانسه شوند.

بایرن‌مونیخ ـ بورسیادورتموند؛ کلاسیک آلمانی

 کشور آلمان از 16 ایالت تشکیل شده‌است و معمولاً مسابقات فوتبال بین 2  تیم خارج‌ از یک ایالت، دربی محسوب نمی‌شوند اما این موضوع برای تقابل پرافتخارترین تیم‌های آلمان صادق نیست. تیم بایرن‌مونیخ در شهر مونیخ از ایالت بایرن قرار دارد و بورسیادورتموند در شهر دورتموند ایالت نورث راین وستفالن واقع شده‌ است. اولین نبرد بایرن‌مونیخ و دورتموند به سال ۱۹۶۵ بر می‌گردد که دورتموندی‌ها به برد 2 بر صفر  رسیدند و حالا قرمزها ۳۲ بار و زنبورها ۸ بار فاتح بوندس‌لیگا شده‌اند.طی ۱۳ فصل گذشته لیگ آلمان، فقط این 2 تیم جام قهرمانی را بالای سر برده‌اند که سهم بایرنی‌ها ۱۱ قهرمانی بوده‌ و آخرین قهرمانی دورتموند به فصل ۱۲-۲۰۱۱ و با هدایت یورگن کلوپ باز می‌گردد. در فصل ۱۳-۲۰۱۲ که هر 2  تیم در اوج بودند و دوران درخشانی را سپری می‌کردند، فینالیست لیگ‌قهرمانان شدند و در یکی‌ از جذاب‌ترین فینال‌های تاریخ لیگ قهرمانان، بایرنی‌ها با برد 2 بر یک جام قهرمانی را به‌دست آوردند و در فصل جاری این 2 تیم همراه یونیون‌برلین رقابت نزدیک و تنگاتنگی برای فتح بوندس‌لیگا دارند. با وجود رقابت شدید بایرن‌مونیخ و دورتموند، ستارگان بسیاری در طول تاریخ بین این 2 تیم جابه‌جا شده‌اند و معروف‌ترین آن‌ها، جابه‌جایی چندباره متس هوملس، انتقال ماریو گوتزه، روبرت لواندوفسکی و نیکلاس زوله در سالیان اخیر بوده‌ است. در تقابل‌های این 2، لواندوفسکی با ۳۲ گل، بهترین گلزن درکلاسیکر محسوب می‌شود و پس‌از آن و با فاصله‌ای زیاد، گرد مولر با ۱۵ گل، توماس مولر با ۱۲ گل و آرین روبن با ۱۱ گل بهترین گلزنان هستند. از ۳۲ گل لواندوفسکی در این دربی، ۲۷ گل به دورتموند بوده‌است و ۵ گل هم برای دورتموند به‌ ثمر رسانده‌ است!

یوونتوس ـ اینتر؛ دربی ایتالیا

در فوتبال ایتالیا دربی‌های بسیاری وجود دارد و از مشهورترین دربی‌های این کشور می‌توان به تقابل رم و لاتزیو در دربی دلاکاپیتاله، یوونتوس و تورینو دربی تورین و نبرد اینتر با میلان در شهرآورد میلان اشاره کرد. مهم‌ترین و حساس‌ترین نبرد و دربی فوتبال ایتالیا، تقابل 2 تیم از 2 شهر مختلف است که در حالت عادی نباید دربی تلقی شود اما مدت‌ها است به دربی ایتالیا مشهور شده‌ و هیچ فوتبالی در سرزمین چکمه‌ها به این اهمیت نیست. تیم یوونتوس در شهر تورین قرار دارد و اینترمیلان همان‌طور که از اسمش مشخص است تیم شهر میلان نام دارد. فاصله این 2 شهر حدود ۱۴۰ کیلومتر برآورد می‌شود و هر 2  از شهرهای شمالی ایتالیا محسوب می‌شوند. یوونتوس ۳۶ بار قهرمان سری‌آ شده‌است و اینتر، مثل میلان ۱۹ بار لیگ را فتح کرده‌ اما نایب‌قهرمانی‌های بیشتر نسبت‌ به قرمز و مشکی‌ها باعث شده‌ اینتر دومین تیم برتر تاریخ ایتالیا محسوب شود و هم یوونتوس و هم اینتر در طول تاریخ خود همواره در اوج بوده‌اند. نبرد یوونتوس و اینتر یکی‌از با سابقه‌ترین تقابل‌های تاریخ فوتبال است و قدمتی بیش‌از یک قرن دارد! در سال ۱۹۶۷ جیانی بررا برای نخستین‌بار تقابل یوونتوس و اینتر را به‌علت قدرت بالا و پرافتخاربودن هر 2  تیم «دربی ایتالیا» نامید و این لقب هنوز هم پابرجا است و نشان از حساسیت بالای این تقابل در طول تاریخ دارد. جیانی بررا نویسنده، روزنامه‌نگار و مشهورترین فوتبالی‌نویس تاریخ ایتالیا است و در آن سال‌ها نقشی پررنگ در تحولات فوتبالی ایتالیا داشت و یکی‌از اتفاقات مهم تحت‌تاثیر او همین انتخاب نام دربی ایتالیا برای تقابل یوونتوس و اینتر است.یوونتوس و اینتر در لیگ‌قهرمانان اروپا هم رقابت تنگاتنگی دارند و و با وجود این‌که سال‌ها از قهرمانی آخر 2 تیم در این رقابت‌ها گذشته‌ اما همچنان اینتری‌ها با با کسب یک قهرمانی بیشتر دومین تیم ایتالیایی پرافتخار اروپا هستند و سفید و مشکی‌ها با با ۲ قهرمانی سومین تیم پرافتخار محسوب می‌شوند. میلان با ۷ قهرمانی و ۴ نایب‌قهرمانی بعد از رئال‌مادرید پرافتخارترین تیم مسابقات اروپایی است.

لیورپول ـ منچستریونایتد؛ نبرد غول‌ها

از بین تمام مسابقات فوتبالی لیگ انگلیس، تقابل لیورپول و منچستریونایتد در طول تاریخ همیشه از حساسیت و اهمیت بالایی برخوردار بوده‌ و به واسطه حضور شهرهای لیورپول و منچستر در ناحیه شمال‌غربی انگلیس، جدال 2 تیم این 2 شهر به دربی این ناحیه تبدیل شده‌ است. دشمنی و اختلاف این 2 تیم، ریشه در مشکلات بین 2 شهر لیورپول و منچستر دارد و بسیاری از عوامل جغرافیایی در پررنگ‌تر شدن این مشکلات نقش داشته‌اند. برای مثال تاسیس یک کانال مخصوص کشتیرانی در شهر منچستر به مشاغل و درآمدهای بسیاری در شهر بندری لیورپول آسیب‌ زد و اختلافات همیشگی 2 همسایه به مستطیل سبز هم کشیده‌شد تا این 2 شهر تقریبا در تمام زمینه‌ها به همسایه‌هایی بد برای یکدیگر تبدیل شده‌ باشند.  لیورپول و منچستریونایتد در بیشتر زمینه‌ها فاصله نزدیک و رقابت تنگاتنگی با هم دارند. یونایتدی‌ها ۲۰ بار موفق به فتح لیگ شده‌اند و پشت‌سر آن‌ها لیورپول با ۱۹ قهرمانی لیگ قرار دارد و فصل قبل می‌توانستند با قهرمانی در هفته آخر به تعداد قهرمانی‌های دشمن همیشگی برسند. در رقابت‌های اروپایی و در لیگ‌قهرمانان2  تیم پرافتخار انگلیسی هستند و هیچ باشگاه انگلیسی بیشتر از لیورپول و منچستریونایتد فاتح لیگ قهرمانان نشده‌است. آنفیلدی‌ها با ۶ قهرمانی  لیگ قهرمانان چهارمین تیم پرافتخار این رقابت‌ها هستند و شیاطین‌سرخ با ۳ قهرمانی، دومین تیم پرافتخار انگلیسی محسوب می‌شوند تا در رقابت‌های مهم فاصله چندانی بین سلاطین لیگ انگلیس وجود نداشته‌ باشد. حضور الکس فرگوسن در منچستریونایتد باعث رقم‌خوردن بهترین سال‌های تاریخ منچستری‌ها شد و آن دوران لیورپولی‌ها شرایط سختی را سپری می‌کردند. جدایی فرگوسن و بعدها آمدن کلوپ به لیورپول شرایط را به‌کلی تغییر داد و لیورپولی‌ها پس‌از 3 دهه قهرمانی لیگ را دوباره تجربه کردند و در همان روزها منچستر هیچ نشانی از تیم مدعی و قدرتمند نداشت. جنگ لیورپول و منچستریونایتد، چیزی نیست که روزی تمام شود و یا به فراموشی سپرده شود و حرارت، شور و اشتیاق این دربی را می‌توان نمای کوچک از جذابیت لیگ انگلیس دانست.

*امیرحسین بیوک
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری