football360 logo

کلوپ چگونه انقلاب دوم لیورپول را رقم می‌زند؟/ خاکپو، رهبری برای ۹ کاذب

25 اسفند 1401 ساعت 14:0915 نظر
کودی خاکپو به خوبی از پس اجرای نقش «۹ کاذب» در ترکیب لیورپول برآمده است.
به گزارش فوتبال 360، لیورپول در فصل جاری، حالا فقط در لیگ برتر فوتبال انگلیس مجبور به رقابت است و عملکرد این تیم به همان اندازه که ناامید کننده بوده، آینده‌اش درخشان است.
نونیز و خاکپو روز به روز عملکرد بهتری از خود در ترکیب تیم به نمایش می‌گذارند و بایچتیچ 18 ساله  نماد تغییر نسل لیورپول تحت هدایت یورگن کلوپ نام دارد.
تیمی که به پایان یک دوران 7 ساله و سراسر افتخار رسیده، حالا دوباره در آغاز مسیری تازه قرار دارد و کسب سهمیه لیگ قهرمانان اروپا برای فصل بعد، می‌تواند دستاورد قابل قبولی از جانب لیورپولِ کلوپ در فصل هفتم حضورش در آنفیلد باشد. کودی خاکپو، لیورپول را به خوبی به دوران استفاده از مهاجم شماره 9 کاذب سوق داده و قرمزها درحالی که 64 میلیون پوند برای خرید داروین نونیز در تابستان هزینه کرده‌اند، قادر خواهند بود پروژه جدیدشان را حول محور نونیز و با درخشش و تاثیرگذاری خاکپوی جوان ببینند. این اولین بار نبود که لیورپول بیش از 40 میلیون پوند برای خرید مهاجم هزینه می‌کرد اما بدون شک نونیز نخستین مهاجم مرکزی خالص به معنای کلاسیک مهاجم مرکزی است که یورگن کلوپ به خدمت می‌گیرد.
بابی با خیال راحت می‌رود
ورود نونیز به آنفیلد به نظر می‌رسید دوران استفاده از سیستم با حضور ۹ کاذب را پایان ببخشد. او به طور دقیق، نقشی کاملاً متضاد با فیرمینو داشت که در دوران نخست حضور کلوپ در این باشگاه، تاثیری اجتناب ناپذیر داشت و حالا به پایان خط رسیده است. استفاده همزمان از نونیز و فیرمینو ممکن است اما قرارداد بابی در تابستان پیش رو به اتمام خواهد رسید و مهاجمی که کلوپ هرگز از بابت تمجید از او خجالتی نبوده را باید یکی از مهره‌های خروجی در تابستان بدانیم.
پس از پیروزی 5 بر صفر فصل گذشته لیورپول بر منچستریونایتد، تئوریسین آلمانی به وضوح از فیرمینو تمجید کرد و گفت اگرچه او پست شماره 9 کاذب را اختراع نکرده و اولین نفری نیست که آن را بازی می‌کند اما مهاجم برزیلی به عنوان اولین نفر، این نقش را به بهترین شکل تفسیر کرده و با سبک بازی‌اش توضیح می‌دهد. از طرفی هم بازی با ۹ کاذب، تنها سیستمی بوده که تیم کلوپ می‌توانست در زمین پیاده کند.
تزریق امید به اردوگاه لیورپول
امروز اما همه خاطرات خوب برای قرمزها، چیزی جز خاطره نیستند و لیورپول از دروازه‌های تغییر نسل درحال عبور کردن است. در جهان فوتبال، درست همان روزی که سرمربی تاج گذاری می‌کند، باید کم کم با روزی که قرار است تاج از سر بردارد هم خو بگیرد. حضور نونیز و خاکپو، جدیدترین مرحله انقلاب در فاز تهاجمی آنفیلد است. پس از سادیو مانه، دیگر خبری از بابیِ محبوب هم نخواهد بود اما کلوپ قرار نیست به این زودی تاج از سر بردارد.
در این فصل، لیورپول بیش از اندازه به رقبای کوچک و بزرگ شانس گلزنی اهدا کرده و درحالی که همگان منتظر بودند در نقل‌وانتقالات ژانویه، لیورپول به سراغ ترمیم فوری خط هافبک فرسوده‌اش برود، کلوپ تنها با یک خرید، همه را شگفت زده کرد. خریدی که از قضا هافبک تخصصی هم نبود؛ کودی خاکپو، مهاجمی که به زودی 24 ساله خواهد شد و با درخشش در جام‌جهانی، صف مشتریانش را طولانی دید و در نهایت هم گران‌قیمت ترین فروش آیندهوون لقب گرفت. او قرار است به زودی همگان را به یاد بازی درخشان لئو مسی در بارسلونا، تحت هدایت پپ گواردیولا و در نقش شماره 9 کاذب بیاندازد. نگاهی به نقشه بازی خاکپو در دیدار هلند مقابل قطر در جام جهانی، بیش از پیش این نکته را به اثبات می‌رساند.

نونیز این فصل در شوت‌زنی (5.1 به ازای 90 دقیقه)، شوت در محوطه جریمه حریف (4 به ازای 90 دقیقه) و امید گل غیر پنالتی (0.69)، رتبه نخست لیگ برتر را در اختیار دارد و از نظر لمس توپ در محوطه جریمه حریف (9.1)، رتبه دوم. لیورپول زمانی که مالکیت را در اختیار می‌گیرد، عملاً با 4 مهره در فاز تهاجمی کار را دنبال می‌کند و  نونیز  مدافعان مرکزی تیم حریف را به خود مشغول می کند. پس از آن وظیفه بر عهده یکی از 2 هافبک باکس تو باکس تیم خواهد بود تا با پر کردن فضاها، شرایط را برای نمایش بهترین عملکرد از جانب مهاجم هدف مرکزی و مهاجم عرضی مهیا کنند. دیگر هافبک هم ضعف‌های فاز تهاجمی در صورت از دست دادن دوباره مالکیت را پوشش خواهد داد.
جای خالی که دیگر خالی نخواهد ماند
همین نکته هم عامل ضعف لیورپول در فصل جاری بوده است. جایی که در بازه ابتدایی فصل و پیش از آنکه خاکپو در ترکیب جای خود را پیدا کند، کمبود یک مهاجم شماره 9 کاذب به وضوح مشخص بود. جایگیری خاکپو از همان دقایق ابتدایی دیدار مقابل اورتون نشان از این دارد که او آماده است تا با استفاده از پرس 2 مهاجم تیم (صلاح و نونیز)، مالکیت را باز پس بگیرد و دوباره توپ را پس از طراحی سریع حمله در اختیار آنها بگذارد.

در دیدار مقابل منچستر یونایتد همانند تقابل با نیوکاسل، این نقش خاکپو بود که بیش از سایر بازیکنان به چشم می‌آمد و ستاره هلندی که حالا باید با نقش جدیدش در ترکیب تیم خو بگیرد در فصل جاری رتبه سوم تاثیرگذاری و مشارکت در طراحی حمله تیم را پس از صلاح و ترنت الکساندر آرنولد در اختیار دارد.

 کودی دقایق بسیار کمتری نسبت به ۲ ستاره فصول گذشته لیورپول به میدان رفته است. عملکرد او در تقابل با منچستریونایتد که همراه با به نمایش گذاشتن قابلیت خارق‌العاده‌اش در تمام کنندگی بود، پیش از آنکه جایش را به مهره قابل اعتماد کلوپ در سال‌های اخیر بدهد، همه طرفداران لیورپول را به یاد بابی فیرمینو در دوران اوجش انداخت.
اجبار به بازگشت
چنین آرایشی با حضور خاکپو، این شانس را به صلاح و نونیز می‌دهد تا با خیالی راحت‌تر از پس انجام وظایف خود بر آمده و آزادی عمل بیشتری از بابت حضور در عمق فاز تدافعی رقیبان داشته باشند. گگن پرسینگ کلوپ با ضرباهنگ هوی متال، زمانی که خاکپو در ترکیب است بیش از یک لایه دارد و حتی اگر فاز اول در این کار ناموفق عمل کند، فاز تدافعی تیم همچون گذشته آسیب پذیر نخواهد شد. کلوپ هم به این نتیجه رسیده که دست از آزمون و خطای سیستم بدون نقش ۹ کاذب بردارد. هلندیِ جوان برای همین کار اینجاست!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری